Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Saeco koffieautomaat, is dat wat?

Philips Saeco HD8747/01 Kaffeevollautomat XSMALL Chrome
Heeft iemand hier ervaring mee? Levert ie een goed bakje?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
dirksmama

dirksmama

29-05-2011 om 10:29 Topicstarter

Of is deze beter?

Saeco RI9752/31 Kaffeevollautomat Odea Go Vanille
of
Spidem RI9732/82 Kaffeevollautomat TREVI CHIARA hellgrau

Over het algemeen

..hebben volautomaten van Saeco een slechtere naam dan hun pistonapparaten. In de markt voor volautomaten zijn andere merken beter bekend dan Saeco. De keus tussen de drie apparaten is dus niet echt een keus, omdat het alledrie Saeco is.

Ik zou als ik jou was een lekker avondje uittrekken en wat filmpjes kijken bij het youtube kanaal van Seattle Coffee Gear. Daar wordt alles rustig uitgelegd door 2 behulpzame (en niet ongeestige) dames.

Je vraag is ook lastig te beantwoorden zonder een preek over de keuze tussen piston, halfautomaat en volautomaat. Bij de laatste betaal je extra voor het automatisch verrichten van een aantal handelingen. De machine heeft wel een slechtere levensduur en is veel gevoeliger voor onderhoud/reparatie dan een piston of halfautomaat. Dus of je nou een Saeco of een ander merk kiest, je blijft zitten met een apparaat dat veel minder lang meegaat dan de gemiddelde pistonmachine, duurder is, en onderweg meer storingskans en onderhoudsbehoefte heeft.
Ik zou het dus alleen doen als het totaal automatisch malen en piston vullen werkelijk belangrijk voor je is. Dan gaat die verkorte levensduur en de hogere onderhoudskosten je gebruikersplezier geven, omdat je dat gemak belangrijk vindt.

dirksmama

dirksmama

29-05-2011 om 22:26 Topicstarter

Vooral het malen

Het gaat me vooral om een apparaat dat maalt en dat fatsoenlijke espresso zet, ik kan nl. vooral aan bonen komen.

De derde die ik noemde was toch geen Saeco?

Lusitaantje

Lusitaantje

30-05-2011 om 00:23

Saeco odea go

hebben we sinds een paar maanden en het is een fijn apparaat met zeer fatsoenlijke expresso. Dat vinden ook de Portugezen hier, dus dan is het volgensmij wel OK. Makkelijk in gebruik en geen geknoei om het apparaat heen. Tussen de verschillende merken bonen zit een groot smaakverschil, dus dat is even uitproberen in het begin.

Lusitaantje

Dirksmama

Ik zou dan voor een molen gaan.

De spidem is een soort goedkoop huismerk van Saeco.

Maar ik denk dat mijn smaak- en koffiebeleving te ver van de jouwe af staat.

Als je maar 200 euro uit wilt geven ben je naar mijn idee beter af met een molen van 200 euro, of 100 euro trouwens, en een filterhouder.
Niet alleen heb je dan lekkerdere koffie, je voorkomt ook dat je over een paar jaar weer een apparaat afdankt. Ik vind het dus nogal onduurzaam om zo'n goedkoop machien te kopen. Wij hebben zelf jarenlang met een molen van 69 euro (Zassenhaus) met de hand koffie gemalen, dus ik raad je niet iets aan wat ik zelf niet volhoud. Nu heb ik een Nivona molen en een goedkoop los espressoapparaat (wel een Saeco . Dan heb je onder de 400 euro een combi waar je echt heel lang plezier van hebt. Mocht ik nog een keer beginnen dan zou ik een Eureka Mignon en een Quickmill of Pavona nemen. Da's een ander prijskaartje.
Kijk maar eens naar de recensies op kieskeurig:
http://www.kieskeurig.nl/espressomachine/saeco/odea_go/reviews/147897/

De apparaten zijn gewoon te goedkoop om iets te kunnen leveren.

Nog even een voorbeeldsetje gezocht: 300 euro

En dan heb je een set waar je veeeeeel langer plezier van hebt:

http://www.kieskeurig.nl/zoeken/index.html?q=cafegrano+120

en

http://www.kieskeurig.nl/espressomachine/saeco/aroma_inox/prijzen/bezorgen/136653/#prijzen

dirksmama

dirksmama

30-05-2011 om 14:14 Topicstarter

Ik drink haast geen koffie

Ik drink haast geen koffie, omdat is als het op koffie aankomt een enorme zeur ben.
Heb een poosje in Portugal gewoond en ben daar enorm verwend geraakt door de heerlijke bica's die zo sterk zijn dat je lepel overeind blijft staan zo'n beetje.
Bij goede Italiaan heb ik ook het liefste een ristretto.
Filterkoffie vind ik absoluut niet te pruimen, Senseo vind ik een slappe hap (die zouden enigzins drinkbaar zijn met ongeveer de helft van het water erin).

Koffie toebroek kan er mee door, als het van de goede soort koffie gemaakt wordt.

De bonenkoffie die bij ons aan de andere kant van de berg verbouwd wordt is van erg hoge kwaliteit, die verdient ook een goed apparaat. Ik zie niet zo wat ik met een koffiemolen zou kunnen brouwen, behalve dan koffie toebroek?

Dit ís espresso

voor die 300 euro heb je een molen en een pistonapparaat. De laatste is de Saeco Aroma, die bestaat echt al jaren en jaren.

Doordat je zelf de koffie overhevelt van de molen naar de piston heb je minder ingewikkelde apparaten dan wanneer je een volautomaat koopt. Daardoor voorspel ik je dat de kans dat je met molen+pistonapparaat de 10 jaar volmaakt zonder gedonder vele malen groter is dan de kans dat je 5 jaar plezier van je Odea Go hebt. Goedkope volautomaten hebben een heel korte levensduur.

Lusitaantje

Lusitaantje

30-05-2011 om 23:55

Geknoei

Mijn probleem met een pistonapparaat was het geknoei met koffie om het apparaat heen. De gemalen koffie moet toch op een of andere manier van de molen in het apparaat. Met een volautomatisch apparaat is er geen geknoei met koffie en ligt niet het halve aanrecht vol gemalen koffie. En het is natuurlijk ook wel een beetje gemakszucht.

Ik ben ook verwend met koffie inmiddels. Het ergste is wel te slappe filterkoffie met completa, bah! Na jaren goede Portugese koffie met echte warme melk drink ik op bezoek in Nederland opvallend veel thee

Lusitaantje

dirksmama

dirksmama

31-05-2011 om 17:31 Topicstarter

Geknoei

Ik heb altijd ruzie met dingen als koffiemolens enzo. En ik wil zo min mogelijk apparaten.
Als een niet al te veel plaats innemende koffieautomaat geen drinkbare koffie levert, dan blijf ik liever thee drinken. Want ik krijg al de kriebels als ik aan die losse koffiekorrels denk die overal en nergens terecht komen.

Zo min mogelijk apparaten

..dat wil ik ook.
En zo min mogelijk apparaten met batterijen.
Vandaar ook die Pavona, daar warm je alleen maar op en je maakt druk met een hendel.
Maar ik dwaal af.

Hmm... wat zal ik zeggen... Lusitaantje is er happy mee, dus jij misschien ook. In dat geval houd ik natuurlijk mijn mond. Had je die recensies nou gelezen, die hielden niet echt over. Als het klopt heeft Lusitaantje vooral geluk.

Maar zoals jij het nu beschrijft zou ik er gewoon niet aan beginnen. Denk ik. Als je het zou vragen..

dirksmama

dirksmama

31-05-2011 om 21:53 Topicstarter

Recensies

Zijn heel verschillend. Op Amazon ook echt van 1 ster tot 5 sterren. Verwarrend.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.