Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Wandelaarster

Wandelaarster

12-01-2014 om 21:50

Römertopf, slowcooker of iets anders

De laatste tijd wandel ik best veel en ben ik vaak laat 's middags thuis. Dan heb ik best trek en zou het fijn zijn om meteen aan te kunnen schuiven of in ieder geval niet nog heel veel te hoeven doen.
Nu lees ik hier en op FB over de slowcooker en de Römertopf en dat lijkt me ideaal. De kinderen zijn niet heel geïnteresseerd in koken en ik vind het ook geen fijn idee dat ze dat helemaal onbegeleid gaan doen maar iets aan zetten of in de oven schuiven is geen probleem.
Maar wat is nou het handigst, een Römertopf, een slowcooker of is er nog iets anders? Nadeel van een slowcooker is dat ik weer een apparaat extra heb in mijn toch al kleine keuken maar goed, voor het opbergen kan ik naar de kelder uitwijken. En in principe geldt dat natuurlijk ook voor de Römertopf.
We eten in het algemeen met 3 man en ik moet het dus kant en klaar in de koelkast kunnen zetten. Het apparaat of de Römertopf moet, zeg maar, foolproof zijn
Wie heeft advies?

slowcooker

Sinds nog maar net heb ik zo'n apparaat. Qua grootte valt ie best mee. Past tussen mijn grote pannen in de pannenkast. Is absoluut foolproof. Je mikt smorgens alles in de pan en zet m aan en als je thuis komt einde van de middag is alles heerlijk gaar.
Heb m nog maar een keer gebruikt maar hier waren man en kinderen ook erg te spreken over wat er aan eten uitkwam. (kip met ui en wortel en wijn enz.)

Hanne.

Hanne.

12-01-2014 om 22:26

oven met timer

Ik gebruik op zulke dagen de timer van de oven. 'S morgens lasagna of een andere ovenschotel maken en als ik thuis kom staat ie dampend klaar.

Kan ook met een stoofschotel (opwarmen) in een ovenvaste pan.

Annet

Annet

13-01-2014 om 07:27

Net een slowcoocker besteld

Oven of op een zacht pitje werkt ook. Alleen met de oven gaat het hele huis ruiken naar eten (staat te ver van de afzuigkap), de kleding boven gaat dan naar gebraden kip ruiken. Als je naar bed gaat, ruik je het nog. (oud huis, houten vloeren)
Het zacht pitje kan ook, hoewel lastig om op een voldoende lage temperatuur te houden. Nadeel hier is dat de afzuigkap uren aanstaat. De keuken is een woonkeuken, is vind het niet prettig om dan uren dat ding te horen.

De slowcooker kan ik in de bijkeuken zetten. Dat is eigenlijk de oorspronkelijke keuken(tje). Is een aanhangsel aan het huis. Geen geurproblemen.

Het is een simpele versie geworden zonder timer. Anders werd het me te prijzig.

Brianna F

Brianna F

13-01-2014 om 08:56

Oven

Een oven aan laten staan terwijl ik weg ben vind ik link. En deze verbruikt ook veel meer dan een slowcooker. Die is te vergelijken met een koelkast, die laat je ook aanstaan terwijl je weg bent.

nog even over stoven in de oven

Een oven blijft behoorlijk lang warm als je m niet open doet. Je kan best een stoofschotel relatief korte tijd in de oven zetten, en dan de oven uitdraaien, waarna de inhoud gewoon verder gaart in de restwarmte.

Ik maak zo 's avonds wel eens stoofgerechten, als ik naar bed ga gaat de oven uit en 's ochtends gaat de pan er dan weer uit. Die is dan lauwwarm.

Groeten,

Temet

Jessica O

Jessica O

13-01-2014 om 13:07

slowcooker

Tja, ik ben ook weg van de slowcooker. Durf ik rustig aan te laten, vind het makkelijk en een uurtje later eten maakt ook niet uit (gebeurt hier nog wel eens dat man in de file staat)
Schoonmoeder heeft eem romertopf, nadeel dat je die eerst moet laten weken en dat aardewerk vind ik niet prettig voelen (maar da's dus heel persoonlijk)

Hier ook een slowcooker

van Bestron. Ik vind het geweldig. 's Morgens wel wat snijwerk en soms vlees aanbraden en dat alles erin mikken.
Op smulweb.nl zijn veel lekkere recepten te vinden

Wandelaarster

Wandelaarster

14-01-2014 om 22:10

Keuze

De oven valt af. Er zit geen timer op en ik ga niet op gamende pubers vertrouwen om hem op tijd uit te zetten. Als er iets mis gaat hebben we in het gunstigste geval aangebrand eten.
Datzelfde geldt voor een sudderpitje. Leuk als je in de buurt bent maar niets voor mijn situatie.
Ook wil ik perse iets wat ik in de koelkast kan klaarzetten en wat de kinderen dan alleen maar er uit hoeven te halen en aan te zetten. Ik vind het niet fris om 's ochtends al iets in de oven of zo te zetten, als ik al een timer zou hebben.
Alles overdenkend ga ik voor de crockpot. Dus de elektrische slowcooker. Zoals ik het begrepen heb zou ik dan 's avonds alles in de binnenpan kunnen mikken en die in de koelkast zetten. 's Ochtends zet ik hem dan aan en als ik thuiskom 's avonds kunnen we eten Klinkt perfect.
Dank voor het meedenken. Eigenlijk wilde ik voor de Römertopf gaan omdat ik die vroeger ook had en hem geweldig vond maar na alles gelezen te hebben zit ik toch erg met het (onveilige) ovengedeelte.
Nu het volgende probleem
Welk merk en uitvoering?

Annet

Annet

14-01-2014 om 23:09

enkele afwegingen

Er zijn verschillende maten. Voor vier personen wordt vaak 3,5 liter aangegeven (of zoiets).
Ik vind dat te klein. Als ik een stoofschotel maak, is dat voor minstens twee maaltijden, liever nog voor drie.
In mijn braadpan kan precies 3 liter. Maar een cooker kun je niet tot de rand vullen. Ik geloof max op 2/3 of 3/4.

Je hebt ze met timer. Dan gaan ze automatisch aan op een bepaald moment en vanzelf uit of op warmhoudstand. Deze cookers zijn gelijk veel duurder.
Ik ga dit (denk ik) oplossen met een timer in het stopcontact, voor als het ding later aan moet dan dat ik de deur uitga.
De gemiddelde kooktijd op lage stand is al snel 6-8 uur. Tegen die tijd is er wel iemand thuis. Met die stand maakt een uurtje extra ook niet uit.

Je hebt pannen waarvan je het pan-deel ook op het fornuis kunt zetten. Makkelijk om vlees aan te braden voordat het in de cooker gaat. Dit gemak kost flink extra.

De meeste cookers hebben twee warmtestanden (low en high). Dat lijkt me wel zinvol om te hebben.
Sommige modellen hebben slechte recensies, zie amazon. Dat heeft soms te maken met niet warm genoeg worden door een laag wattage. Ik weet niet wat je minimaal zou moeten hebben.

hooikist

Je zou ook een ouderwetse hooikist kunnen nemen. Kost geen energie.

Of een zelfkokende gadget, zoals een Thermomix, Actifry, Homecooker of Soupmaker.

Brianna F

Brianna F

15-01-2014 om 16:53

Ik heb

Een bestron van 6,5 liter. 3 standen: high, low en warmhoudstand.

Annet

Annet

15-01-2014 om 17:19

Hoe kom je aan een hooikist en wat kost die en hoe groot is die?

Ik heb ze nog nooit gezien namelijk

Jessica O

Jessica O

15-01-2014 om 18:25

google

Eens op hooimadam of kijk eens op de website van landleven.

Marjoleine64

Marjoleine64

15-01-2014 om 20:38

Braadpan in de programmeerbare oven

Ik gebruik regelmatig een braadpan in de oven. Zo ook morgen weer: geen idee of ik zelf op tijd thuis ben voor het eten, laat staan om eten te koken. 2 pubers die wel thuis zijn, en best een pan uit de koelkast in de oven kunnen zetten. Die pan heb ik dan vooraf (vandaag dus) halfgaar klaargemaakt (stoofschotel of in ons geval ovenpasta met veel groente en vis). Jongste zoon van 14 zet dan om 5 uur de pan in de oven en de oven aan, en dan kunnen we om half 7 eten. En als ik niet op tijd thuis kom kunnen ze samen eten en warm ik mijn portie later op in de magnetron. De oven kan ik ook nog vooraf programmeren zodat hij vanzelf aan en ook weer uit gaat, dus geen risico op aan blijven staan.

hooikist zelf maken

Een hooikist is een kist of doos die is gevuld met isolerend materiaal en in dat materiaal is een uitsparing gemaakt waar een pan in kan.

Je brengt de boel aan de kook en zet de pan dan in de hooikist, waar de inhoud zachtjes verder gaart.

Hetzelfde resultaat bereik je door de pan in je bed te zetten en je dekbed eroverheen te leggen. Zo kookte ik jarenlang mijn rijst, maar toen verhuisde ik, lagen mijn bed en mijn keuken niet meer op dezelfde verdieping, liet ik bovendien een keer de pan op het parket van de slaapkamervloer vallen - die daar niet goed tegen kon - en toen heb ik een hooikist gemaakt: zo'n nep-Amerikaanse vuilnisbak (die had ik nog), gevuld met deels oude kranten en deels oude kussens en truien. Pan met rijst erin, oud kussen erop, deksel erop, en na een tijd is de rijst gaar.

Dat ging jarenlang prima. En toen kreeg ik een Aziatische partner, en met hem deed ook de rijstkoker zijn intrede. Maar goed, een hooikist is dus vrij simpel zelf te maken. Een gekochte is allicht mooier, maar je kan een zelfmaakversie improviseren, kijken of het bevalt, en dan eventueel later een mooie kopen/van de Sint vragen.

Groeten,

Temet

Annet

Annet

15-01-2014 om 23:03

Leuk zo'n hooikist, maar niet voor mij

De 'echte' hooikist is enorm groot. Ik zou niet weten waar ik die moet laten.
De hooimadam is makkelijker. Maar de temperatuur daalt te snel om vlees te kunnen stoven. Ik heb net het eerste vlees voor de cooker klaargezet. Dat moet in een pan op een klein pitje al 4 uur opstaan. Dat haal je niet met een hooimadam. Bij de hooikist kon ik geen temperatuur vinden.
Ik geloof best dat nagaren goed werkt in zo'n ding of onder je dekbed. Op kampeervakantie gebruik ik dat ook voor de rijst. Maar niet voor de echte suddergerechten.

Wandelaarster

Wandelaarster

15-01-2014 om 23:23

Beslissing

http://www.kookwinkel.nl/webshop/23721-crockpotsauteslowcooker57literrvszwartglans.asp
Deze is het geworden. Ook nog voor een prima prijs
Hopelijk is ie er snel want nu wil ik ook aan de slag Als iemand nog een geweldig recept heeft hou ik me aanbevolen.

Annet

Annet

16-01-2014 om 17:28

Lekker recept......

Oorspronkelijk gemaakt op het fornuis. Spareribs op basis van een recept (en filmpje) van 24 kitchen.
Er gaat ontzettend veel in het kooknat. Wat dure ingrediënten maar ook grote hoeveelheden 'normale' sauzen. En dat voor 1 portie spareribs voor vier personen.

Maar nu de praktijk. Wij hadden zoveel kooknat dat we uiteindelijk 6 porties vlees voor vier personen hierin gesudderd hebben. De eerste keer met verse spareribs (leuk maar erg duur t.o.v. de kant-en-klare). De volgende keren met varkenskarbonade. En dan wordt de prijs een stuk aantrekkelijker.
Vandaag de laatste portie gemaakt in de slowcooker. Wel erg makkelijk natuurlijk als de saus er zo ingegooid kan worden. Resultaat is prima.

Hierbij het recept:

Spareribs
Ingrediënten

Spareribs en saus
• 6 teentjes knoflook
• 100 g verse gember
• 4 kardemompeulen
• 2 l kippenbouillon
• 300 g tomatenketchup
• 200 g sweet chilisaus
• 200 g honing
• 300 ml ketjap manis
• 4 steranijs
• 1 limoen
• 1200 g spareribs
• 1 el aardappelzetmeel

Spareribs
Pel en hak de knoflook.
Schil en snijd de gember in stukken.
Vijzel de kardemom. (wij hebben die heel gehouden en later eruit gevist)
Breng de kippenbouillon met de gember, knoflook, tomatenketchup, sweet chilisaus, honing, ketjap manis, steranijs en kardemom aan de kook.
Rasp en pers de limoen uit boven het kookvocht.
Snijd de spareribs in tweeën of drieën en kook in de bouillon op laag vuur circa 4 uur tot het vlees bijna van het bot valt.
Haal de spareribs uit het kookvocht en laat een beetje afkoelen.
Dep droog en pluk het vlees van de botten.
Meet een halve liter van het kookvocht af en laat dit in circa 20 minuten inkoken tot saus.
Roer aardappelzetmeel aan met een beetje water en bind de saus af tot yoghurt dikte. (dit was bij ons niet nodig)

Wandelaarster

Spannend! En meteen een met een inhoud van bijna zes liter, dat is tenminste de moeite. Kan je in éen keer voor twee keer eten klaarmaken (hoewel, jij hebt pubers geloof ik, misschien gaat alles dan wel in éen keer op)

Groeten,

Temet

Annet

Annet

18-01-2014 om 18:47

Heel tevreden hier

Ik heb ook een cooker gekocht van 6 liter. Maar dan wel de meest eenvoudige (en dus goedkope) versie die ik kon vinden. Op dagen dat we beiden werken, trekken we iets uit de vriezer. De cooker gebruik ik om grote hoeveelheden in één keer te maken. Meestal stoofvlees.
Deze heb ik gekocht:
http://www.lcd4u.eu/nl/morphy-richards-48697-48697-6l-round-silver-slow-cooker.html#.Utq82RDb-wV

Afgelopen week voor het eerst zelf erwtensoep gemaakt. Ideaal, je gooit de droge spliterwten er gewoon in, niet voorweken of zoiets.

Nu staan er runderlappen te sudderen op Griekse wijze. Dat is dan gelijk 2 kg. Genoeg voor 3x eten hier. 1x direct (morgen dus) en 2x voor de diepvries.

Annet

"Afgelopen week voor het eerst zelf erwtensoep gemaakt. Ideaal, je gooit de droge spliterwten er gewoon in, niet voorweken of zoiets. "

Hè? Spliterwten voor de soep hoef je toch nooit voor te weken? Er zit geen velletje omheen, die dingen koken gewoon tot moes, zoals ook de bedoeling is.

Groeten,

Temet

Annet

Annet

19-01-2014 om 17:13

Zo zie je maar hoeveel kennis ik heb van erwtensoep

Droge peulvruchten heb ik nog ooit verwerkt. Ik dacht dat alle soorten moeten weken. Weer wat geleerd.

Gelukkig was de soep lekker.

Annet

Ook rode linzen (alweer: soep) hoeven niet te weken. Bruine en gele weet ik niet maar ik vermoed dat dat ook niet hoeft, alleen heb ik die zelf nooit gebruikt.

Droge peulvruchten waar het velletje om zit (bonen, kikkererwten) moeten wel weken.

Groeten,

Temet

Wandelaarster

Wandelaarster

24-01-2014 om 20:13

Hij is er

Ik heb er eentje gekocht Mooi ding. Het was een rib uit m'n lijf maar ik denk/hoop dat ik er heel veel aan ga hebben. En ik heb alles in huis gehaald voor dit http://www.smulweb.nl/recepten/1405375/Provencaalse-runderstoofschotel-heerlijk-in-de-herfst en ik maak dadelijk de marinade. Morgenvroeg gaat het dan allemaal de crockpot in en als ik thuis kom tegen een uur of 5 hoop ik te kunnen smullen

Wandelaarster

Welke heb je gekocht? Ik heb m nu twee weken en ben er erg blij mee. is alleen toch te klein.. ga al voor een grotere kijken.

Wandelaarster

Wandelaarster

25-01-2014 om 18:33

Merk

http://www.kookwinkel.nl/webshop/23721-crockpotsauteslowcooker57literrvszwartglans.asp Ik heb deze. Bijna 6 liter, dat moet genoeg zijn voor ons vieren en de diepvries Ik hoorde van alle kanten dat je hem vooral niet te klein moet kopen en dat heb ik dus ook maar niet gedaan.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.