Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Ruitje houtkachel

Wij hebben sinds dit weekend een houtkachel in huis (net op tijd dus!). Erg leuk, maar het ruitje wordt wel snel zwart en is moeilijk weer schoon te krijgen. Wat kan ik hier het best voor gebruiken??

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Neem een krant, maak die een beetje vochtig en doop die in de fijne as. Poets daarmee het raampje schoon.
Als het raampje snel zwart wordt duidt dat wel op 'slechte' verbranding. Vermoedelijk is er te weinig ventilatie (luchtaanvoer) rond de kachel.
Kijk daar ook even naar.
Groet,
Miriam Lavell

Jippox

Jippox

15-01-2013 om 10:59 Topicstarter

Ah dank

Ik vrees vooral dat het hout nog wat vochtig is... De kachel staat zo vrij als aanbevolen in de gebruiksaanwijzing, dus dat zou geen probleem moeten zijn. Ik ga 't eens proberen met krant en as!

En als as niet helpt

Schhonpoetsen met een krant. Als het heel hardnekkig is, kun je ook nog kachelruitjesreiniger van hg. En zorgen dat het vuur goed heet is, dan heb je minder last van roet.

Trix

Trix

15-01-2013 om 14:28

En...

De eerste 10 minuten van het stoken het deurtje iets open laten staan, helpt ook tegen aanslag. Plus droog hout natuurlijk.
Dat schoonmaken met as werkt super, wij gebruiken alleen geen krant. Ik pak wat keukenpapier, maak het wat nat, dep 't in wat fijn as en zachtjes 'schuren'.

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Rosa van der Zanden

Rosa van der Zanden

15-01-2013 om 20:52

En als de as niet helpt

HaRa.
Rosa van der Zanden

Babydoekje

lang leve de babydoekjes...

Jippox

Jippox

18-01-2013 om 09:44 Topicstarter

Die krant met as..

Dat werkt echt fantastisch! Ongelooflijk.
Babydoekjes heb ik niet meer in huis (hoera!) dus dat heb ik nog niet geprobeerd. Ik gebruikte die inderdaad wel zo'n beetje overal voor

margje van dijk

margje van dijk

19-01-2013 om 23:21

Melk!

Wij kregen ooit de tip het deurtje aan de binnenkant te poetsen met melk. Dat blijkt ook heel goed te werken.

Inderdaad is je deurtje glashelder bij een goed gestookte kachel. Aanslag op het deurtje wijst er inderdaad op dat je hout nog niet zo droog is of zo. Trouwens, bij een loeihete roodgloeiende kachel wordt elk deurtje weer helder, is mijn ervaring

Margje

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.