Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Eva

Eva

03-02-2013 om 16:58

Rotzooi en huishoudelijke hulp

Even vraagje hoe jullie hier tegenaan kijken.
Voor de duidelijkheid: ik wil het liefst dat mijn hulp zoveel mogelijk schoonmaakt en dus niet te veel opruimt. Ik wil dus dat wij zoveel mogelijk een opgeruimd huis heben.
Helaas werken kinderen van 12 en 10 en ook mijn man niet altijd mee. Dus er ligtnog weleens rotzooi op bureaus en tafels en bijv. Onder bedden. Kinderen wijs ik er aldoor op maar gaat gewoon niet altijd goed.
Vinden jullie dat ik de hulp kan vragen bijv. De vieze sokken onder het bed die ze tegenkomt bij het zuigen, in de wasmand te gooien?
Ik ben benieuwd naar jullie ideeen. Ik realiseer me dat als onze hulp daar geen zin in heeft, dat haar goed recht is... Maar ik weet niet wat ik er aan kan veranderen bij kinderen en man dan het nog maar weer eens aan de orde te stellen.
Voor mij is geen oplossing om zelf, voor de hulp komt, eerst alle rotzooi van mijn huisgenoten op te ruimen, al is het maar dat ze soms nog rotzooi maken nadat ik het huis al verlaten heb.

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Brianna F

Brianna F

03-02-2013 om 17:03

Vind van wel

Je kunt het wel van haar vragen vind ik, maar dat gaat dan wel van de tijd af die ze heeft om het huis daadwerkelijk schoon te maken. Ik heb ook in een huis gepoetst, waar ik eerst het vaatwerk van de vorige avond kon opruimen, vaatwasser in en uitruimen, overal losse spulletjes verzamelen. Ik vond het best, ik werd ervoor betaald, maar ik bleef maar 4 uur en dan bleef er wel eens een kamer ongepoetst.

Ely

Ely

03-02-2013 om 17:14

Beetje zelfde als brianna zegt

Poets werkt x aantal uur voor jou en als als ze die tijd invult met opruimen poetst ze dus niet. Mijn poets werkt althans ook zo. Soms doet ze wel beetje overdreven daarin maar ik snap dat ze haar grenzen wil bewaken.
Hier heb ik trouwens er wel doorheen gekregen dat kinderen verplicht de avond voor poets komt hun kamer opruimen (ja ik inspecteer weleens) en dat de 'gezamenlijke ruimtes' gezamenlijk even aan kant worden gemaakt. Als 'tegenprestatie' mogen de kinderen van mij tussentijds hun kamer zo hebben als ze willen (mits hygiënisch maar dat gaat goed). Dus als zij vriendjes willen ontvangen in de zooi hebben ze mijn zegen

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

neteret mut

neteret mut

03-02-2013 om 18:22

In overleg met hulp

Ik heb met mijn hulp ( nu geen hulp meer) ook wel eens samen een kamer onderhanden genomen, vooral het opruimen en uitzoeken dan. Dan deed ik het stofzuigen ed zelf wel daarna. Dat hielp mij soms meer dan iemand die alleen maar echt schoonmaakt. En idd je betaald iemand per uur, kost iets meer tijd omdat er eerst dit en dat gedaan moet worden, dan blijft er minder tijd over voor echt schoonmaken.

Prakje

Prakje

03-02-2013 om 20:04

Hier

Moet het huis toonbaar zijn voor de hulp komt. Dus avond ervoor even met zijn allen de boel opruimen. Is meestal zo klaar. Zonde van haar tijd (en ons geld) als ze gaat opruimen ipv poetsen.

Daarnaast mesten we 3x per jaar (in de langere schoolvakanties) de kinderkamers uit. Dat doe ik samen met betreffende kind. Zorgt ervoor dat de chaos overzichtelijk blijft en dat kind daarna ook een hele tijd de boel netjes houdt

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

03-02-2013 om 20:13

Mmm tja

Wij hebben hier een soort van status quo. Ik ruim voor de poetshulp uit. En zij gaat verder bij waar ik gebleven ben. Het was niet onze aanvankelijke afspraak, maar blijkbaar kan dat niet anders hier.

Ik merk ook dat ze steeds meer hoekjes erbij pakt. En dan wel alle zooi op een hoop gooit. En daar kan ik dan weer niet zo goed tegen. Ja mijn fout, ik weet het.

Om een verdwaalde sok maakt niemand zich druk hier.

Annet

Annet

03-02-2013 om 20:14

Oudste zelf aan de slag

Hulp doet kamer van oudste (15) alleen als die opgeruimd is. Spullen op de grond betekent niet stofzuigen. Volle wastafel op haar kamer, geen schoonmaken.
Het gevolg is dat ze dat zelf moet doen.
Daar is ze twee keer ingetrapt, nu heeft ze bijna altijd op tijd opgeruimd.
Het is niet dat mijn hulp het opruimen weigert, deze regel komt van mij. Ik zou niet weten waarom anderen de vuile sokken van kinderen moeten oprapen, mijzelf ingebegrepen.

Jongste van 10 is veel netter dus daar speelt dit niet.
Die laat ik wel los speelgoed opruimen.

Bureaus liggen hier altijd vol, die poetst de hulp niet.
Tafel, aanrecht, dressoir e.d. zijn redelijk opgeruimd als ze komt.
Afwasmachine ruimt ze wel uit en in.

Precies

Dat wat Annet doet, dat wou ik voorstellen, Eva: als ze niet hebben opgeruimd wordt er niet schoongemaakt. Als je zelf de troep opruimt dan wel het de hulp laat doen dan schept dat maar akelige verwachtingen...

Een van de redenen dat we de hulp überhaupt hebben, wat mij betreft, is dat het een reden is eens per twee weken min of meer op te ruimen

Groeten,

Temet

Lies

Lies

03-02-2013 om 21:14

Hier ook

De oudste 2 kinderen heb ik aangegeven dat ik het niet van respect vind getuigen om iemand die hun kamer schoonmaakt ook op te zadelen met vieze onderbroeken en sokken. Daar zijn ze wel gevoelig voor.

Jongste is gevoelig voor het feit dat zijn lego en playmobil wel eens in de stofzuigerzak zou kunnen verdwijnen als het niet opgeruimd is.

Onze schoonmaakhulp ruimt wel op (lees meer: raapt wel op) wat nodig is. Ze pakt ook wel de afwasmachine in en uit.

Vieze was en een vieze wc vind ik genant, daar screen ik dus wel even op voordat ze komt...

Fiorucci

Fiorucci

04-02-2013 om 09:13

Hangt ervan af

Met een flexibele hulp kun je hierover afspraken maken. Bij de meeste gezinnen waar ik werk is er opgeruimd. Bij een gezin met drie pubers is de afspraak dat ze elke week, de avond voordat ik kom, hun vloer leegmaken. Hun kamers hoef ik alleen te zuigen, uitmesten en schoonmaken moeten ze in de schoolvakanties. Vind ik toch nog wat spullen of sokken, dan mik ik die op hun hoofdkussen.
Het waren vroeger mijn oppaskinders, dus van mij kunnen ze dat wel hebben.

Fiorucci

Fiorucci

04-02-2013 om 09:14

Grenzen

Overigens, iedere hulp heeft zo haar grenzen. Zo vind ik een koelkast soppen geen punt, maar laatst kwam er ergens wel zo'n ongelofelijke smerige rottingslucht uit, dat ik de koelkast heb overgeslagen.

dc

dc

04-02-2013 om 20:15

Ervaring als schoonmaakster

Ik heb in het verleden veel schoonmaakwerk gedaan, en ik heb er op zich niets tegen om rotzooi op te ruimen, maar er gaat gewoon heel veel tijd inzitten. Je kunt dus niet verwachten dat ze dan in dezelfde tijd nog hetzelfde werk verricht.

Ik zou gewoon een bak in elke kamer zetten en haar vragen alles wat in de weg ligt erin te gooien en op het bed of op tafel te zetten.

In bed gooien

Wij moesten 'vroeger' (in ouderlijk huis) ook onze kamer opruimen voor de hulp kwam. Deden wij dat niet dan werd er niet schoongemaakt...Soms deden wij het met de franse slag...en lag er dus enigzins uit het oog toch nog het een en ander. Dan begon de hulp er wel aan..en kwam het dan onderweg dus tegen De troep die ze zo nog tegen kwam kiepte ze in ons bed en wel onder de deken. Zo heb ik een keer midden in de nacht een broodtrommel met een oude boterham onder me vandaan geplukt
Mijn broer heeft wel periodes gewoon niet opgeruimd. Dan was het dus ook écht vies...grote discussie's met mijn moeder. Maar het kwam later vanzelf weer goed, toen hij een vriendinnetje kreeg was ie gauw bekeerd.
groeten albana

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.