Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Roti te zout en nu? en hoe bewaren?

Heb net roti gemaakt. Volgens mij (maar mijn smaak is nu niet optimaal, ben beetje ziek) is hij te zout. Of niet zozeer te zout alswel te "vol"van smaak. Er zit gewoon te veel ve-tsin in. Wat doe ik daaraan? Citroen?
En hoe bewaar ik het, kan die pan gewoon langzaam afkoelen en buiten de koelkast blijven tot vanavond? Er zit geen vlees in, alleen aardappel en boontjes.

Anneque

Ik zou geen remedie weten tegen te veel ve-tsin. Bij 'te zout' wordt vaak geadviseerd om een aardappel te laten meekoken, maar a) bij mij helpt dat onvoldoende en b) er zit al aardappel in je gerecht

Het enige dat je denk ik nog kan proberen is de smaak af te vlakken met room of yoghurt, maar erg authentiek is het dan niet meer, denk ik.

Volgens mij kan je dat best op het fornuis laten afkoelen tot vanavond. Het is een gerecht uit tropische streken, dat kan denk ik wel tegen een stootje.

Groeten,

Temet

Anneque

Anneque

27-08-2013 om 19:48 Topicstarter

Was eigenlijk best goed

Het viel me 100% mee. Misschien omdat de aardappels ruim de tijd hadden om het zout op te nemen (had het vanochtend al gemaakt).
Hoe dan ook, heb goed gegeten

Roti?

Dat is toch brood?

Kaaskopje

Kaaskopje

27-08-2013 om 22:29

Ja klopt dirksmama

Maar als we hier Roti eten, dan hebben we het over het hele gerecht en niet alleen over de 'pannenkoekjes'. En 'het hele gerecht' is dan meestal een variant op hoe ze het in Suriname maken. Mensen waar Roti bij de eetcultuur hóórt, schudden hun hoofd over hoe wij Roti eten.

Vic

Vic

27-08-2013 om 22:41

Zelf gemaakt?

Ik heb wel eens gezocht naar een recept om de 'pannekoekjes' te maken, maar dat is behoorlijk ingewikkeld. Maken jullie het wel zelf? Ik haal nu maar gewoon af en toe bij de toko, dat is toch het lekkerst

Kaaskopje

Kaaskopje

27-08-2013 om 22:45

Ben ik ook benieuwd naar

Fiorucci

Fiorucci

28-08-2013 om 07:45

Roti

Ik haal de koeken los bij de toko en maak de vulling zelf.

Anneque

Anneque

28-08-2013 om 09:04 Topicstarter

Alles zelf gemaakt!

Roti is volgens mij oorspronkelijk idd alleen het brood, maar ik bestelde bij de Suri altijd roti-bakkeljauw en da's de rotiplaat plus aardappelen/bakkeljauw/kouseband. Denk dat roti een pars pro toto geworden is.

In elk geval: ik had ALLES zelf gemaakt, jawel. Een heel werk die pannenkoekjes, maar lekker! Ik wist niet waarom die dingen altijd zo korrelig waren, nu wel. Er zit een soort vulling in. Als iemand het recept wil, hoor ik het el.

Bellefleur

Bellefleur

28-08-2013 om 09:22

Niet duwen, ik ben het eerst

Ja! graag recept!

Anneque

Anneque

28-08-2013 om 09:46 Topicstarter

Komt-ie

Allemaal ongeveer:

500 gram zelfrijzend bakmeel/3 dl water/beetje olie/500 gram aardappels/teentje knoflook/kerrie, peper, zout, evt. djinten

Maak van het meel en water een samenhangend elastisch deeg, smeer de bovenkant in met olie en laat een uurtje afgedekt staan.
Kook de aardappels, en prak ze fijn met de kruiden en knoflook. De djinten heb ik er zelf bij bedacht.
Maak ongeveer 12 ballen van het deeg. Maak ze een beetje plat, duw er een kuiltje in en leg daarin wat van de geprakte aardappels. Vouw dicht. Dit is een beetje gedoe: het is de bedoeling dat je het deeg uitrolt zonder dat de aardappelvulling naar buiten komt. Rol uit tot een dunne lap (vond ik lastig, ze bleven bij mij te dik. Niet zo erg maar toch). Verwarm een koekenpan tot behoorlijk heet, doe er een klein beetje olie in en bak aan allebei de kanten tot de roti droog is (mag niet bruin worden, bij mij kreeg hij wel bruine vlekjes en volgens mij is dat prima).

Oké, de rest ook maar dan?

Ui/rode peper (of sambal)/ruim twee el kerrie (masala)/ ve-tsin (niet te veel /blikje tom.puree/bouillonblokje/water/knoflook/aardappels/boontjes/eieren

Kook de aardappels bijna gaar, snijd ze in stukken. Kook boontjes bijna gaar en kook de eieren. Fruit ui, knoflook, peper. Voeg tom.puree, kerrie en ve-tsin toe, doe er water bij en verkruimel het bouillonblokje (recept geeft er 2 maar dat werd me te gortig. We zijn hier niet in de tropen . Laat zachtjes pruttelen en doe er aardappels, boontjes en eieren bij. Laat pruttelen tot alles gaar is. Ik had het 's ochtends gemaakt en 's avonds gegeten, denk dat de smaken daardoor ook wel goed waren ingetrokken.

Vic

Vic

28-08-2013 om 10:12

Dat bedoel ik

Ik heb het dus nooit aangedurfd om ze zelf te maken. Bovendien zou ik niet weten wat ik met 12 rotivellen moet. Of kun je ze invriezen?

mix

mix

28-08-2013 om 11:50

je kunt ze invriezen. Mijn surinaamse buurvrouw deed er trouwens een vulling in van gele erwten en zo doe ik het ook
http://eten-en-drinken.infonu.nl/recepten/9669-roti-het-traditionele-recept.html

Waar staat:
Ingredienten

1 kg. zelfrijzend bakmeel
ca. 750 ml. water
ca. 250 gr. gele (split) erwten
2 teentjes verse knoflook (geperst of gemalen)
snufje zout
1 eetlepel komijn
olijf- of zonnebloemolie
vloeibare boter

Benodigdheden

Grote kom/teil (voor het kneden van het deeg)
Deegroller
Vergiet
Diepe pan (voor het koken van de erwten)
Wok (voor het bakken van de erwten)
Grote platte koekenpan (voor het bakken van de roti)
Oliekwastje
Keukenmachine (voor het fijnmalen van de erwten)
Grote platte lepel (voor het omkeren van de roti in de pan)

Bereiding
Deeg

Kneed het meel met het water tot een luchtige deegbol.
Smeer er een beetje olie op en laat het minimaal een uur rijzen onder een schone theedoek

Vulling

Kook de gele erwten in ruim water tot ze beetgaar zijn
Giet het water af en laat de erwten goed uitlekken in een vergiet
Maal de erwten fijn in de keukenmachine.
Doe de gemalen erwten in de wok en doe de knoflook, zout en komijn erbij.
Bak de erwten helemaal droog, terwijl je deze steeds omschept (niet laten aanbranden!)
Laat het erwtenmeel afkoelen

Vullen

De grootte van de roti is afhankelijk van de grootte van je koekenpan. Voor een grote koekepan kun je van het deeg balletjes maken ter grootte van een tennisbal.
Druk het eerste balletje een beetje plat
Maak van je hand een kommetje en leg het deeg in die hand.
Met de andere hand doe je een schep erwtenmeel in het midden van het deeg
Vouw het deeg dicht, met de vulling erin. Druk de randen goed tegen elkaar, zodat het niet gemakkelijk open kan springen. De deegbal is nu een gevulde deegbal.
Herhaal dit voor alle deegballetjes

Rollen

Maak je aanrecht schoon en droog.
Strooi wat meel over het aanrecht en leg daar de gevulde deegbal op.
Rol de deegbal uit met de deegroller tot het een platte ronde pannenkoek is. Draai tijdens het rollen de roti een aantal keer om, zodat het niet tegen het aanrecht gaat plakken.

Bakken

Maak in een kommetje een mengsel van vloeibare boter en een scheutje olie.
Verhit de pan
Smeer de bodem van de koekenpan met een kwastje in met boter.
Leg de roti in de pan en smeer de bovenkant met het kwastje in met boter
Als de onderkant goudbruin is, draai je de roti om en je bakt die kant ook goudbruin.
Haal de roti uit de pan en smeer de bodem opnieuw in voor de volgende roti.

Kaaskopje

Kaaskopje

28-08-2013 om 12:11

Gele erwten

Bedoelen ze daar kikkererwten mee?

Anneque

Anneque

28-08-2013 om 12:35 Topicstarter

Gele erwten

Nee, dat zijn een soort spliterwten volgens mij. Zag idd dat die ook wel gebruikt werden. Ga ik ook eens proberen. Als ik weer veel tijd heb

mix

mix

28-08-2013 om 12:38

Kaaskopje

nee, het zijn gehalveerde gele (split)erwten en vaak kocht ik ze op de markt bij een speciale kraam omdat ze in de supermarkt meestal niet te koop zijn. Evt zou je een toko kunnen proberen
kikkererwten zijn overigens erg lekker als snack of bijgerecht

Indonesische vs surinaamse roti

Ik vrees dat zich een Babylonische spraakverwarring voordoet. In Indonesië is 'rotí' gewoon het woord voor brood en volgens mij heeft Dirksmama het daar over. Nederlanders die het over roti hebben, hebben het over de Surinaamse pannekoek van Hindoestaanse oorsprong. Ik weet niet wat er allemaal ingaat (tarwebloem en erwtenmeel ofzo), maar het is geloof ik nog niet zo simpel om te maken dus mocht ik ooit zelf roti willen klaarmaken dan beperk ik me tot de vulling en koop de pannekoeken ('rotiplaat' zeggen Amsterdamse afhaalrestaurants) maar los.

Maar als we het eten is het eigenlijk altijd helemaal afhaal.

Groeten,

Temet

En indiase

Ik ken roti in Indonesie als gewoon brood (roti panggang is gewoon toost), maar ook uit de Indiase keuken: http://en.wikipedia.org/wiki/Roti
Dus in Suriname noemen ze wat ze bij de Roti eten dus ook Roti? Grappig.

mix

mix

28-08-2013 om 16:38

Dirksmama

wat ze erbij eten heet toespijs, de roti/roti-plaat is gewoon de roti zelf. Als ik het ga halen dan bestel ik bv een roti kip/lam. Daarbij zitten dan de aardappels, kouseband enz en bij een roti plain krijg je gewoon enkel de roti zelf.

Tijgeroog

Tijgeroog

28-08-2013 om 20:05

Euh vic

"Bovendien zou ik niet weten wat ik met 12 rotivellen moet."

Ik heb best veel vertrouwen in je. Ik denk dat je in staat bent om de hoeveelheden door twee te delen en zo op 6 stuks uit te komen. Bovendien ben je dan ook sneller klaar.

Kaaskopje

Kaaskopje

29-08-2013 om 00:17

Temet

Ja klopt, dat had ik ook al tegen Dirksmama gezegd

Madam Jeanette

Madam Jeanette

03-09-2013 om 15:33

Recept van mix

is de enige echte! Kerrie hoort niet in het deeg van de plaat en tomatenpuree absoluut niet in de toespijs

Angelique

Angelique

24-08-2017 om 01:18

Roti recept

Over het algemeen pakt ieder wel dezelfde recepten alleen ik maak het net iets anders doormiddel van ,kippenpoten te gebruiken maar daar komt het. Ik bak ze ,sudder ze mee, en dan haal ik ze eruit. Haal het vet eraf en pluk het vlees van het bot en doe dat weer terug in de roti. De kip neemt heerlijk de saus op dan en is het niet zo droog.

Mijn recept:
1500 gram kippenbouten.
750 gram aardappels geschild
2 uien gesnipperd
2 tenen knoflook (ik rasp ze)
2 tomaatjes
40 gr massala
350 ml water
2 kippenboulion blokjes
1 theelepel komijnzaad
Klein beetje peper
4 madamjeanette ( wij houden van goed pittig) kan je er niet tegen neem er dan 1 of 2
6 eieren
1 eetlepel olie

Apart
1 bos kouseband
1 ui
1 teen knoflook
Klein beetje zout

Olie in een grote pan. Bak de kippenbouten er bruin in. De kip eruit halen. Fruit de 2 uien aan, massala, peper,komijnzaad, knoflook er bij. Heel even kort aanbakken, de 2 tomaten in blokjes snijden en toevoegen. Water en bouillonblokjes toevoegen en kip er terug in en sudderen maar. Ongeveer half uurtje laten sudderen en dan de geschilde aardappels erbij en de madam janette.
En nog een half uurtje sudderen.
Ondertussen dat het lekker staat te pruttelenen.

Eitjes koken ongeveer 5 minuten beginnend in koud water op zetten en meteen de eieren erin en als het kookt 5 minuten. Afspoelen in koud water. Pellen. Olie in een bakpan en de eieren bruin bakken aan alle kanten. Die vervolgens in de saus aan het einde doen.

Dan de kousenband in stukjes snijden, ui snipperen. Bakpan pakken, ui aanfruiten, kauseband erbij, knoflook raspen, snufje zout en alles even kort bakken en dan op zacht vuur zetten met deksel erop dat het even kan doorgaren.

Terug naar de saus. Kippenpoten eruit halen. Vet eraf halen. Vlees van het bot halen.
Ik doe zelf voordat ik de kip terug in de saus doe, de saus iets opbinden met een klein beetje mazena opgelost in beetje koud water. En belangrijk voor de mensen die niet tegen heel pittig kunnen. Zoek de madam janette op en haal deze eruit. Even laten koken en dan de kip er terug in. Even nog lekker laten pruttelen zodat de saus in de kip getrokken is. Eieren in de saus erbij. En serveren maar. Roti pannenkoekjes haal ik bij een toko en warm ik op in een koekenpan.
Madam janet doe ik er apart bij. Wij vinden het lekker deze fijn te prakken op onze bord en dit mee te eten.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.