Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Roomboterkoekjes lopen erg uit

Ik bak best vaak iets, maar niet eerder gewone roomboterkoekjes. Nu zijn ze erg uitgelopen, helemaal plat en dun geworden. Ik wil zo'n dikker, bros koekje, weet je wel, zoals in de roombotervariatie uit de supermarkt.

Waar kan het aan liggen? Ik heb bloem gebruikt, roomboter en basterdsuiker.

Deeg is te warm geworden

Ik neem aan dat je gewone zandkoekjes bedoelt. Ik heb ervaring met dit probleem en vanuit die ervaring denk ik dat je deeg te warm is geworden. Ik had dit vorig jaar toen ik meerdere porties koekjes moest bakken. De eerste plaat was prima, bij de laatste plaat waren de koekjes uitgelopen tot een soort ondefinieerbare blobjes. Ze waren overigens nog prima te eten.

Niet te lang met het deeg frummelen, niet doorkneden en niet meer deeg uit de koelkast halen dan je in éen keer kan bakken.

Vooral dat niet echt doorkneden is vervelend, want het rolt stukken makkelijker uit als je dat wel doet, maar dan krijg je dus blobjes.

Ik vraag me trouwens af of je dit probleem kan omzeilen door de uitgestoken maar nog niet gebakken koekjes even terug in de koelkast te zetten, maar dat heb ik nooit geprobeerd.

Groeten,

Temet

o ja

En ten overvloede: ieder recept meldt dat het deeg in de koelkast moet rusten. Dat is dus ook hierom. Dus deeg maken (ik doe dat in de keukenmachine), tot een bal vormen (hier kneed ik wel altijd even kort), en dan in een plastic zak in de koelkast minimaal een half uur. Dan pas uitrollen.

Groeten,

Temet

Evanlyn

Evanlyn

23-03-2015 om 15:10

is het niet ook zo

dat je teveel boter tov te weinig overige bestanddelen hebt? Want dat dacht ik altijd, maar kennelijk klopt dat dus niet.

Anneque

Anneque

23-03-2015 om 15:20 Topicstarter

temperatuur

Ja, misschien is het dat. Ik had het deeg gisteren al gemaakt, maar had geen tijd om ze af te bakken. Toen ik vanochtend die bal uit de koelkast haalde, was hij kei- en keihard. Heb hem toen een tijd boven de verwarming gezet, en daarna idd flink doorgekneed. Dat was dus ws niet zo handig.
Ik vind ze verder ook behoorlijk vet, dus ik ga het idd ook eens proberen met wat minder boter. Alleen rolt het dan ws niet goed meer uit.

notje

notje

26-03-2015 om 11:36

uitrollen

Ik gebruik Zeeuwse bloem,dat helpt al wat beter tegen uitlopen.En ik maak het deeg en rol het daarna uit tot de gewenste dikte en dan tussen huishoudfolie in de koelkast.Daarna kan ik de koekjes er makkelijk uitsteken.Ik heb nog wel een goed recept voor je als je wilt.

Anneque

Anneque

26-03-2015 om 11:49 Topicstarter

notje

Wil ik wel, alsjeblieft?

Zal een googelen op Zeeuwse bloem, weet niet wat dat is.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.