Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Tina T.

Tina T.

02-03-2018 om 22:30

Roomboter, halvarine of margarine?

Op internet heb ik al veel voors en tegens van roomboter, halvarine en margarine gelezen en ik ben er dus nog steeds niet uit wat nu het beste is. Maar wat smeren jullie op je boterham of cracker en waarom?

Phryne Fisher

Phryne Fisher

02-03-2018 om 22:34

Niets

Ik vind het allemaal even vies, dus ik smeer niets op mijn brood. Voor de kinderen koop ik Blue Band, maar dat gebruiken ze alleen onder hagelslag en vlokken. Roomboter smeert niet fijn op brood, dus dat is de overweging voor halvarine.

Half a twin

Half a twin

02-03-2018 om 22:41

alles afwisselend

Vandaag boterkoek gebakken van roomboter. Op brood meestal halvarine, maar soms als ik een supervers nog warm brood heb zoals vandaag dan neem ik een schrap roomboter.
Margarine voor cake, (daar is roomboter te zwaar voor of zo) dan is mijn cake luchtiger. Vlees meestal in margarine, harde of zo'n fles vloeibare margarine.
Ragout maak ik ook van vloeibare margarine.
Hoe minder verzadigde vetten hoe beter maar het moet wel lekker zijn. In mijn ragout met kip en knoflook, prei en een vleugje roomkaas proef ik geen verschil tussen roomboter of vloeibare margarine. In de boterkoek wel, dus dan gebruik ik roomboter, omdat dat lekkerder is.

Phryne Fisher

Phryne Fisher

02-03-2018 om 22:43

Oh ja

De rest. Cake en koek bak ik met roomboter, en vlees en groente in vloeibare bakboter (icm olijfolie).

hier

op brood roomboter, bakken doe ik in olijfolie (vrijwel alles, heel soms gebruik ik wok olie)

Waarom?Op brood (beschuit/cracker enz.) is roomboter gewoon het lekkerst en volgens mij ook het gezondst. Andere zogenaamde 'boters' zijn meer voor als je af wilt vallen of een gezondheidsprobleem hebt. Uiteraard is het gebruikt van de roomboter met mate, maar dat geldt voor alles, toch? Hier wordt boter alleen gebruikt onder beleg dat er anders afvalt. De meeste boterhammen worden dus zonder boter gegeten.

Om te bakken vind ik olijfolie prettig en vooral ook erg lekker. In sommige roerbak gerechten is wok olie lekkerder, dus dan gebruik ik die.

40er

40er

02-03-2018 om 22:53

Het liefst

Roomboter, dan hoeft er van mij verder niets op de boterham.
Maar meestal halvarine, vind man lekkerder, ik gebruik het weinig.

Half a twin

Half a twin

02-03-2018 om 22:55

ook olie

Voor pasta gerechten olijfolie, voor oosterse gerechten slaolie of wokolie. Bij gebrek aan olie een keer voor babipangang margarine gebruikt (nog in de tijd dat winkels gesloten waren op zondag) niet te vr.t.n!

Marjoleine64

Marjoleine64

02-03-2018 om 22:59

Roomboter

Wij eten weinig brood en gebruiken weinig smeersels. Als ik dan iets gebruik is het roomboter, wel zo lekker. Bakken (cake etc) ook met roomboter, in de koekenpan of braadpan altijd olijfolie (en soms wat boter erbij).

Jackie

Jackie

03-03-2018 om 08:16

roomboter

Op brood roomboter, is het meest natuurlijke en ook het gezondst. Ik haal het meestal een half uur van tevoren uit de koelkast zodat het beter smeerbaar wordt.
Bakken doe ik in olijf- of zonnebloemolie, soms ook roomboter, maar dat ligt aan het gerecht.

Tine Winkel

Tine Winkel

03-03-2018 om 08:30

van alles

Voor het bakken van cakes en dergelijke gebruik ik margarine, muv boterkoek, dat wordt met roomboter echt veel lekkerder.
Voor het koken gebruik ik olijfolie, zonnebloemolie of vloeibare boter, afhankelijk van het gerecht (grofweg: mediterraan = olijfolie, oosters = zonnebloem, vlees braden = vloeibare boter).
Op brood met hartig beleg vind ik roomboter niet lekker.En meestal ben ik vergeten roomboter op tijd uit de koelkast te halen, dus als ik dan eens zoet op brood eten (zelden), dan gaat daar vaak ook halvarine onder. Alleen suikerbrood en stol - dat is toch wel heeel veel lekkerder met roomboter, dus dan wacht ik met eten tot de boter zacht genoeg is.
Ik eet dus wel altijd iets van vet op brood. Ik kwam tot de ontdekking dat ik regelmatig onvoldoende vet (met bijbehorende vitamines) zou binnen krijgen, dus op deze manier hoop ik dat wat op te lossen.

Meestal margarine

Ik gebruik margarine uit een pakje voor het bakken omdat olie of roomboter meer spat.
Ik gebruik de margarine uit een kuipje omdat dit beter smeert en de broodbeleg de smaakmaker is en niet een dun laagje boter, vandaar geen roomboter.
Ik gebruik roomboter voor in de cake of op kerststollen, voor de smaak.

diversen

Zowel ikzelf als de kinderen besmeren brood etc alleen als het beleg er anders afvalt. Dus wel onder de hagelslag, en niet onder jam, kaas, etc. Partner smeert wel. We hadden altijd gezouten roomboter, maar toen werd bij partner diabetes en verhoogd cholesterol vastgesteld, en ging hij op advies van de dietiste over op Becel Activ. Aanvankelijk de halvarine, maar omdat hij door een veranderd eetpatroon afviel (wat in zijn geval beslist niet de bedoeling was), werd het advies aangepast naar de margarinevariant. Zoon vindt die kunstboter lekkerder op brood dan echte boter dus smeert nu in voorkomende gevallen eveneens Becel.

Vlees bak ik in olie of een mengsel van boter en olie, aardappels altijd in een mengsel van boter en olie, roerbak-achtigen, prutjes, sauzen etc gaan met olie (olijf- of zonnebloem, al naar gelang het gerecht) en voor cakes en koekjes gebruik ik altijd boter.

Ik heb ook toen de diagnoses bij mijn partner net gesteld waren een keer een vloeibaar bakproduct gekocht (na aanbevelingen van een familielid), maar het rook een beetje vies en na een paar keer gebruiken staat de fles nu nutteloos te wezen.

Groeten,

Temet

Vogel

Vogel

03-03-2018 om 11:44

Roomboter

Maar met mate, dus niet altijd.Al die andere smeersels vind ik niet lekker, en ik ben niet zo’n fan van in elkaar geknutseld eten.
Bakken in olijfolie, maar in de krant las ik vorige week dat de resten van olijven na het persen enorm gifitg zijn en maar langzaam worden afgebroken. Dus verre van groen of duurzaam. Daar moet ik dus nog iets anders op verzinnen.

Paasei

Paasei

03-03-2018 om 12:29

Blue Band

Mijn moeder heeft me groot gebracht met Blue Band halvarine en margarine, dus dat heb ik automatisch overgenomen. Tot ik -in de overgang- bloeddruk-problemen ging ontwikkelen en bij een arts terecht kwam. Sindsdien bak ik op zijn advies in de vloeibare Becel. Vanwege de Omega 3, voor de cholestorol.

Volgens hem was de discussie vwb broodsmeersel nog gaande. Wat is beter; roomboter (want onbewerkt) of halvarine, en dan liefst die Becel anti-cholestorol.

'Wat is beter..'

Hetgeen waar je het minst van nodig hebt.

Triva

Triva

03-03-2018 om 13:55

Tja

Je kunt niet zeggen dat product X voor iedereen het beste is, zowel qua gezondheid als wat je er mee doet (smeren, bakken, braden etc). Ik zou zeggen; doe dat ook niet

Let je op je gewicht, op je cholesterol, diabetes, de hoeveelheid vit A/D, producttechnisch (ik wil bijv een product wat direct smeerbaar is uit de koelkast), alles heeft andere voor en tegens.

Yaron

Yaron

03-03-2018 om 14:32

Verschilt

Op gewoon brood margarine, maar op een extra donker brood of een broodje smeerbare margarine. De kinderen alleen margarine. Bij het bakken van vlees vloeibare bakboter, soms croma. Bij taart of cake altijd roomboter. Olijfolie kan ik wel wat meer gaan gebruiken.

Dees

Dees

03-03-2018 om 17:01

Wij

Er gaat geen boter op mijn brood of cracker ik walg daarvan namelijk. Om vlees/vegavlees/aardappelen te bakken gebruiken we olie of vloeibare margarine. Om koekjes en cake te bakken gebruiken we roomboter.

Kaaskopje

Kaaskopje

03-03-2018 om 17:31

Halvarine, vloeibare boter en olijfolie

Op brood halvarine, gewoon eigen merk, in vloeibare boter bakken we vlees, vis en aardappels. Olijfolie gebruik ik voor eenpansgerechten of pastasaus bijvoorbeeld. Dus dan bak ik het vlees ook in olie.
Vloeibare boter is een bewuste keus, dat is beter dan margarine in vaste vorm, of boter, olijfolie is zo bekeken ook beter.

zebra

zebra

03-03-2018 om 18:25

van alles

als ik een cake bak, dan doe ik daar graag roomboter in. Op brood wordt doorgaans halvarine uit een kuipje gesmeerd, onze zoon heeft graag roomboter (ook uit een kuipje) op zijn brood. Voor het bakken van vlees gebruik ik vloeibare margarine (croma of huismerk) of soms ook wel olijfolie. Voor het bakken van bijvoorbeeld een omelet gebruik ik meestal ook vloeibare margarine.

Bo

Bo

03-03-2018 om 18:34

smeerbare roomboter

Deze is - je raadt het al - direct smeerbaar en doe ik op brood bij beleg dat er afvalt zoals hagelslag. Als ik ham of kaas op brood doe, smeer ik er niks op.

Verder bak ik veel in olijfolie en aardappeltjes in een combinatie van olijfolie en roomboter (geeft een betere kleur). Becel en andere kunstmatige varianten vind ik echt niet eetbaar.

smeerbare roomboter II

Gewone roomboter houdt zich best goed buiten de koelkast. Niet hartje zomer, maar in dit seizoen kan je gewone boter best een paar dagenn achtereen buiten de koelkast bewaren. Doe desnoods een deel van een pakje in de botervloot of op een schoteltje.

Groeten,

Temet

Bloemen langs de waterkant

Bloemen langs de waterkant

04-03-2018 om 14:15

verschil

Voor de kinderen op brood becel, voor als er vlokken of hagelslag op gaat. Zelf heb ik nooit boter op mijn brood. Voor oosterse gerechten wokolie (maar ik ga slaolie eens proberen), voor mediterraanse gerechten olijfolie, voor hollandse/franse kost of een eitje, roomboter. Voor cakes en taarten gebruik ik blue band want dat vind ik doorgaans veel lekkerder dan roomboter. De smaak blijft goed en het wordt er niet zo zwaar van.

Vroeger hadden we soms ipv handenarbeid kookles op school en die dame maakte ook de warme maaltijd voor de leerkrachten, zij gebruikte altijd blue band voor koekjes en cakes ed omdat het lekkerder is. Maar voor boterkoek zou ik waarschijnlijk ook eerder roomboter gebruiken.

zebra

zebra

05-03-2018 om 13:06

vroeger

had je pakjes harde boter die je kon gebruiken om bijvoorbeeld koekjes, cake, taart te bakken. Het smaakte niet naar margarine maar was niet zo "zwaar" als roomboter. Volgens mij heette het Rama.

Tango

Tango

05-03-2018 om 22:20

Smeerbare roomboter III

Mijn ervaring is dat zelfs de 'smeerbare' roomboter uit zo'n kuipje vaak niet smeerbaar is als je het in de koelkast bewaart. Bij ons staat dat dus buiten de koelkast. Geen idee hoe lang het dan goed blijft, best lang volgens mij.
Bakken doe ik overigens tegenwoordig in kokosolie. Schijnt gezonder te zijn. Je schijnt het ook op brood te kunnen smeren, maar dat lijkt me dan weer helemaal niet lekker. Op brood gaat gewoon halvarine of roomboter.
Ik vind het altijd bijzonder als mensen schrijven dat ze 'walgen' van boter op brood. Je lust het of je lust het niet, maar walgen lijkt me niet nodig.

Phryne Fisher

Phryne Fisher

05-03-2018 om 23:34

Tango

Ik heb het woord walgen niet gebruikt maar het had gekund. Als ik boter alleen maar ruik moet ik kokhalsneigingen onderdrukken. Broodjes smeren voor de kinderen was/is ook altijd een hele opgave.
Dat is altijd al zo geweest, al als baby moest ik overgeven van brood met boter.

Vogel

Vogel

06-03-2018 om 07:43

Kokosolie

Is niet gezond maar een hype. Het bevat nog meer ongezonde vetten dan roomboter.

Ava

Ava

06-03-2018 om 11:25

Rama

Blue Band heet in een aantal landen Rama. Zou die naam zijn gevoerd in het begin, ook in Nederland?

Bo

Bo

06-03-2018 om 14:09

Temet/Tango

"Mijn ervaring is dat zelfs de 'smeerbare' roomboter uit zo'n kuipje vaak niet smeerbaar is als je het in de koelkast bewaart"

Klopt, die van Melkan en Campina niet, maar die van AH wel. Tot zover de enige die ik in huis heb gehaald die echt smeerbaar is en daarom koop ik die ook altijd. Temet bewaart het buiten de koelkast. Is ook een manier, maar bederft het dan niet snel?

Anke

Anke

06-03-2018 om 14:43

Vogel

Het laatste wetenschappelijke onderzoek dat ik erover las, was een relatief klein onderzoek, maar daaruit bleek dat kokosolie wel degelijk goed voor je cholesterolgehalte is.
Een groep proefpersonen moest dagelijks ofwel 50 g roomboter, ofwel 50 g olijfolie, ofwel 50 g kokosolie aan hun dieet toevoegen. Bij de roombotergebruikers steeg het cholesterol (ze keken naar de verhouding goed/slecht cholesterol), bij de olijfoliegebruikers daalde het, en bij de kokosoliegebruikers daalde het ook, maar wat minder dan bij de olijfoliegebruikers. Dit laatste was tegen de verwachtingen in, maar de onderzoekers zeiden erbij dat kokosolie nog veel te weinig onderzocht was. Het is in elk geval niet zo simpel als het nu wordt voorgesteld (veel verzadigd vet, DUS niet gezond).
Ik ben niet handig met PubMed, kan iemand het onderzoek opduikelen?

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.