Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Rijstzakjes

Vraagje:
die zakjes rijst zie je zo in de pan kookt, kun je die eigenlijk ook gewoon openknippen de rijst los koken? Ik heb nadien vaak te veel of te weinig rijst gekookt want het is moeilijk in te schatten hoeveel er in en zakje zit. Daarbij, ik heb ergens gelezen dat los koken toch lekkerder is, maar heb nog 3 van die zakjes liggen. Het betreft de gewone snelkookrijst (10min koken, staat op de doos)

Angela67

Angela67

06-11-2014 om 21:35

tuurlijk

wat zou er mis mee zijn?
gr Angela

amk

amk

06-11-2014 om 21:36

tuurlijk

een zakje magnetron popcorn gaat tenslotte ook prima gewoon in de pan.

Zwelgje

Zwelgje

06-11-2014 om 21:58 Topicstarter

okay

Weet ik dat ook weer. Vinden jullie trouwens dat losgekookte rijst lekkerder is dan zakjesrijst?

amk

amk

06-11-2014 om 23:06

geen idee

ik heb ze zelden gebruikt, kan het me niet meer herinneren.

Katniss

Katniss

06-11-2014 om 23:27

Soorten

Ik heb ooit eens een rondleiding gekregen door een rijstfabriek. Daar werd verteld dat alle rijst eigenlijk hetzelfde is, maar de A-merken hebben overwegend meer hele rijstkorrels dan huis- en C-merken. Gewone snelkookrijst doe ik overigens alleen door de nasi. Voor andere gerechten heb ik liever basmati- of pandanrijst.
Qua hoeveelheid van die zakjes... Als je een keer gekookt hebt met die dingen weet je toch hoeveel erin zit? Of anders aan de hand van het gewicht. Als je normaal per keer 400 gram gebruikt, dan ook met die zakjes. En wat is het voordeel van een zakje?

Tijgeroog

Tijgeroog

06-11-2014 om 23:58

Zakjes enzo

De zakjes zijn handig als je op de camping kookt. Want dan is het makkelijk om zo'n zakje even uit te laten druipen.
Thuis kook ik de rijst met een afgepaste hoeveelheid water. De rijst in zakjes is wat natter, en kleffer. En veel duurder. En als ik rijst over heb vries ik die in en gebruik ik die later, met alle ingevroren restjes rijst, om nasi te maken.
En je kan ze volgens mij prima openknippen voor het koken. De zakjes doen niets, ze houden alleen de rijst maar bij elkaar.

Tine Winkel

Tine Winkel

07-11-2014 om 11:22

zakjes vind ik lastig

en dat is om de reden die Katniss eigenlijk aangeeft: wij gebruiken als gezin per keer (bijvoorbeeld) 200 gram, in zo'n zakje zit dan 150 gram... Dus 1 zakje (=te weinig), of 2 zakjes (=te veel)? En dan moet je ook nog dat zakje uit het hete water halen en open gaan maken - wat een gedoe. Gewoon afgepast rijst, afgepast water, 20 tot 35 minuten koken (afhankelijk van de rijstsoort), afgieten niet nodig, klaar.
Ik heb dus een paar keer zakjes geprobeerd en vond ze niet handig. Smaakverschil t.o.v. andere snelkookrijst heb ik niet echt gemerkt. Maar ja, snelkookrijst heb ik ook niet vaak, andere rijst is goedkoper.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.