Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Lelietje van Dalen

Lelietje van Dalen

08-04-2013 om 21:54

Rijstkoker

ik heb nu al een jaar een rijstkoker in mijn kast staan, maar ik heb hem nog nooit gebruikt. Zal ik hem maar weg doen, of moet ik hem maar eens gaan gebruiken? Waarom zou je rijst in een rijstkoker koken en niet gewoon in een pan? Als je zelf een rijstkoker gebruikt; heb je tips of aanwijzingen voor hoe zo'n ding te gebruiken?
Alvast bedankt!

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Ik zou hem niet meer willen missen

Ik heb de rijstkoker gekocht voor sushirijst, omdat we erg van sushi houden. Maar ik gebruik hem nu voor het maken van alle soorten rijst en zou hem niet meer willen missen. Ik vind het gemak heel fijn, je hoeft niet op een tijd te letten want die van mij schakelt automatisch op de warmhoudstand als hij klaar is. Als ik ga koken zet ik dus eerst de rijst in de koker aan, daarna ga ik op mijn gemak de rest maken. De rijstkoker duurt wel langer, dus daar moet je rekening mee houden.

Ik vind de rijst veel lekkerder, de korrel is veel droger en alle soorten kun je er in maken zonder moeilijk te doen. Zelfs droogkookrijst wordt heerlijk in de rijstkoker, dat vond ik voorheen zo'n gedoe om zelf te maken.

Ik ga dus voor gemak, maar ook omdat ik het veel lekkerder vind.

Tja

Hier een half-Aziatisch huishouden, en waar Aziaten zijn, daar zijn rijstkokers. Wij eten dan ook ontzettend vaak rijst.

De grap van die dingen is dat je rijst en water erin doet en er verder geen omkijken naar hebt. Hij slaat vanzelf af (althans, hij gaat over op de warmhoudstand), en hij kookt nooit over. In de praktijk werkt dat bij ons in zoverre niet zo goed dat de warmhoudstand te heet is, en als we m zo te lang laten staan dan koekt de rijst op de bodem toch wel heel erg aan.

Overigens kan ik met dat ding niet overweg. Ik weet niet wat ik verkeerd doe, maar telkens als ik m probeer te gebruiken gaat er iets niet helemaal goed. Ik gok erop dat het apparaat gewoon iets tegen blanken heeft en laat mijn partner de rijstkokerij voor zijn rekening nemen.

Toen ik zelf nog rijst in een pan kookte deed ik het met de hooikistmethode: juiste hoeveelheid rijst met water opzetten, x minuten (weet niet meer hoeveel, tien geloof ik) laten koken en daarna in bed zetten (of in een hooikist). Dat werkt ook goed.

Als je vaak rijst eet is zo'n ding handig, het is niet voor niets dat in bijvoorbeeld Indonesië iedereen die stroom heeft ook een rijstkoker heeft. Eet je maar zelden rijst en/of ben je gewoon tevreden met je gewone pan, dan kan je die sta-in-de-weg misschien beter op Marktplaats of de Koninginnedagmarkt kwijt.

Groeten,

Temet

Yura

Yura

09-04-2013 om 12:38

Kan niet zonder

Hier ook een half Aziatisch gezin. Ik heb er zelfs 2, net als mijn schoonmoeder en mans tantes. Een kleine voor ons zelf en een grote voor verjaardagen. Rijst koken in een pan kan ik echt niet, kookt over, wordt niet gaar etc. Na het koken in de rijstkoker gaat de rijst wel over in een stoompan en wordt nog even op gestoomd, dat is ook handig voor de rijst van gister. Of je kunt de rijst al eerder op de dag koken en dan voor het eten even warm stomen. De rijstkoker gaat zelfs mee op vakantie.

Lelietje van Dalen

Lelietje van Dalen

09-04-2013 om 14:41

Nog een vraagje

Okay; jullie zijn dus enthousiast, maar doen jullie dan nog iets bijzonders met de rijst? Smaakjes toevoegen? Of gewoon naturel?

Hier niks bijzonders

Hier niks bijzonders, alleen rijst en water in de rijstkoker. Wel lekkere rijst trouwens, pandanrijst (die is licht plakkerig maar dat hoort zo).

Het kan trouwens wel, smaakjes erin. Heeft mijn schoonmoeder wel eens gedaan (helaas weet ik niet meer precies wat erin ging, enige exotische takjes en blaadjes meen ik )

Groeten,

Temet

Yura

Yura

09-04-2013 om 16:14

Ook niet

Wij voegen ook niks toe. Wij gebruiken ook pandanrijst, die heeft al wat smaak van zichzelf. Mijn schoonmoeder maakt wel eens gele rijst voor een heel speciale gelegenheid, maar geen idee eigenlijk hoe dat gemaakt wordt.

Hombre

Hombre

10-04-2013 om 09:31

Magnetron

Nog een half-aziatisch gezin (het wemelt ervan). Ik zou niet weten hoe het beter, goedkoper en makkelijker kon dan in de magnetron.

http://www.cooking-good.co.uk/kitchencraft-microwave-rice-cooker-113-p.asp

Twee kopjes rijst, drie kopjes water. 13 min op 600W en klaar is Hombre. Altijd perfect. (Pandanrijst idd)

Te koop o.a. in Rotterdam op de Chinese boot.

Erg makkelijk

Wij hebben er ook twee, groot en klein. Kleine is reisversie, met mooi tasje.
Ik vind rijst uit rijstkoker beter smaken, en ook veel minder werk.

Daarnaast, je kunt er veel meer dan alleen maar rijst in koken. Bij verjaardagen gebruik ik de grote om soep in warm te houden. Ik heb er ook jam in gekookt.
En ik maak er ook nasi campur in: rijst, groente, vlees, kruiden in een keer er in mikken en niet meer naar omkijken.

Als je even googlet en youtubet op 'rice cooker recipes' gaat er een wereld voor je open. Mooiste vind ik Japans filmpje waarin ze laten zien hoe je in 3 UUR een brood bakt in je rice cooker

Hier ook

een magnetron rice cooker. Ik vind het een super uitvinding, nooit meer wat anders. Oh en, gewoon 100% Hollands hier

Ilva

Ilva

10-04-2013 om 13:30

Helemaal hollands

Ook wij hebben een rijstkoken. Gekocht omdat we vaak met 4 pitten te weinig ruimte hadden. Nu hebben we 5 pitten maar ik gebruik de rijstkoker nog steeds. Zo makkelijke. 4 kopjes rijst, 5 kopjes water, aanzetten maar en het is vanzelf klaar. En inderdaad pandanrijst, mmmmmm.

Hombre

Met die hoeveelheden redden we het hier niet. Ten eerste kan partner onwaarschijnlijke hoeveelheden rijst eten (voor iemand van zijn postuur) en ten tweede vinden we het handig om een dubbele hoeveelheid te koken, dan zijn we meteen voor twee dagen klaar. Opwarmen doen we dan weer wel in de magnetron trouwens (bord voor bord).

Groeten,

Temet

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.