Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Rijbewijs vernieuwen (gemeenteambtenaar?)

Mijn man moest voor zijn nieuwe functie zijn rijbewijs 'vernieuwen' . Omdat hij voor die nieuwe functie met regelmaat het bedrijfsbusje met aanhanger moet gaan besturen en ook buiten Nederland dat moet doen. Zijn rijbewijs was zo'n oud vodje papier...wat hij al tientalle jaren bij zich draagt dus ondertussen al behoorlijk versleten, baas wilde graag dat hij zo'n nieuw rijbewijs, zo'n pasje haalde. Zo gezegd zo gedaan, dus is man naar het gemeentehuis getogen en heeft dat aangevraagd. 1 week later of 5 dagen later zou het klaar zijn, man heeft afgelopen vrijdag op de valreep voor sluitingstijd z'n rijbewijspasje opgehaald en zijn oude ingeleverd. Komt ie thuis, bekijken we het eens goed, blijkt dat zijn 'aanhanger-rijbewijs' er niet bij op staat! En dat was nu net crusiaal voor deze functie! We weten dat zeker 100% dat het op zijn oude wél erbij op stond, dat is nu net waarom hij die nieuwe functie mag gaan uitoefenen en in de aanloop is door diegene die erover beslissen er wel 10 keer naar gekeken. Maar een kopie hebben we natuurlijk zo 1,2,3 niet van dat oude rijbewijs...en al ingeleverd. Ook dom van man, want hij had zijn leesbril niet bij zich toen hij het ophaalde en kon het niet checken dus....Wel heeft hij nog gevraagd : " Staat het aanhanger-rijbewijs er ook op?" Waarop gemeenteambtenaar met 'ja' antwoordde....Hij is nog in gezwinde spoed retour gegaan naar gemeentehuis vrijdag, maar helaas, te laat, gesloten.
En nu? Ja terug.....dat snap ik. Maar man maakt zich hevig zorgen. Want woensdag moet hij rijden mét aanhanger naar Antwerpen.....en dat gaat natuurlijk niet zonder rijbewijs mét aanhanger erop. Dinsdag kan hij terug naar gemeentehuis...maar het lijkt mij sterk dat ze een nieuw rijbewijspasje in 1 dag kunnen regelen of aanpassen....Stelletje sukkels daar op dat gemeentehuis!
Man is dus het hele weekend al niet bepaald in goed humeur, dat varieert van, kan ik wel aantonen dat ik dat had en zullen ze me wel geloven op gemeentehuis ? Tot hoe zal baas reageren als ik vertel dat ik die aanhanger niet kan rijden? (= groot probleem w.s.) Hij is bang dat z'n nieuwe functie niet doorgaat (waar hij erg blij mee was), dat ze er alsnog een ander op zetten door deze domme domme fout van het gemeentehuis.
Onze koninginnedagstemming is dus beneden alle peil...met zo'n ongezellige zich zorgen makende vader in huis, dat snappen jullie. Het weekend lijkt maar niet om te komen. Dus wie kan ons enigzins uitleggen hoe nu verder? Of ons vertellen of deze fout terug te vinden is in het systeem? Of hoe lang het duurt voor e.a. is aangepast?
Gemeenteambtenaar in de house?
groeten albana

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Vic

Vic

29-04-2012 om 11:42

C of e

Voor C is tegenwoordig een medische keuring vereist als je wilt verlengen, en zonder de benodigde papieren krijg je dan alleen een rijbewijs B. Hoe dat met E zit weet ik niet. Ik hoop voor je dat ze het oude rijbewijs nog niet vernietigd hebben op het gemeentehuis, en zou dan gewoon de komende week een kopie daarvan meenemen. In ieder geval niet mijn lange weekend erdoor laten verpesten!

albana

albana

29-04-2012 om 19:09 Topicstarter

Nee gaat om e

Nee het gaat om E en nee het is geen 'vernieuwen', zijn oude was nog jaren 'geldig', het is puur omruilen dus.
Ondertussen weet man zeker dat baas zijn rijbewijs heeft gecopiëerd....Dus daar ligt in ieder geval een kopie.
Maar baas is pas woensdag weer open en bereikbaar....en als het niet lukt dinsdag dat E er bij op te krijgen zonder kopie...kan man z'n nieuwe functie hoogstwaarschijnlijk wel vergeten...En kan dat baas 's morgens om 8.00 uur gaan vertellen...niet écht een leuk vooruitzicht dus.
Dus genoeg reden om te balen lijkt me.

Vic

Vic

29-04-2012 om 20:54

Dat loopt wel los

Balen wel, maar ik zou niet mijn weekend laten verpesten door iets wat hoogstwaarschijnlijk wel weer opgelost gaat worden. Op dinsdag ga je naar de gemeente, en dan kunnen ze vast wel een nieuw rijbewijs regelen. Misschien niet binnen een dag, maar dan moet hij gewoon met een kopie gaan rijden.

Vic

Vic

01-05-2012 om 18:03

Albana

Hoe is het afgelopen?

Gemeente ambtenaar

Gemeente ambtenaar

01-05-2012 om 22:35

Gemeente ambtenaar meldt zich

Ik begrijp dat het om rijbewijs BE gaat (aanhanger). Overigens mag je met rijbewijs B ook een aanhanger trekken, maar dan mag het gewicht van de auto plus lege aanhanger niet boven een bepaals gewicht komen (vraag me niet hoeveel)

Ik twijfel of het met het verlengen van het rijbewijs is foutgegaan. Met het systeem wat tegenwoordig wordt gebruikt, kunnen bijna geen fouten worden gemaakt. De vraag 'of ik er niet stiekem en categorie bij kan zetten' is eenvoudigweg niet mogelijk.

Ik weet niet wat de geboorte datum van je man is, maar tot 1 januari 1984 kreeg je categorie BE er gratis en voor niets bij na het afleggen van je rij-examen. Daarna moest je apart examen doen. Een simpele rekensom leert dat je man dus voor ca 1966 moet zijn geboren. Is hij daarna geboren, dan kon hij op z'n vroegst in 1985 examen doen en heeft BE er dus niet automatisch bijgekregen.

Ik hoop dat je mijn verhaal begrijpt. Als er nog vragen zijn hoor ik het wel.

albana

albana

02-05-2012 om 04:09 Topicstarter

Antwoord

Nou zoals jullie zien, ik kan niet slapen omdat ik tot laat heb gewerkt en dan heb ik daar wel vaker last van...
Man heeft toch nog een kopie bemachtigd van zijn 'oude rijbewijs' (toch maar baas gebeld dinsdagochtend, ondanks de vrije dag van het werk én baas) en daar stond inderdaad op BE. Man is van 61 en dat dat extra aanhanger-examen tot 84 zo was, waren wij al achter gekomen....Op het gemeentehuis waren ze verbijsterd. Volgens hun kon het onmogelijk fout zijn gegaan....Dat bestond niet, maar voilla dáár hadden we het bewijs (de kopie, nog in kleur ook). Man's oude rijbewijs was ook nog 's onvindbaar of al weg, dat werd ons niet duidelijk.
Er werd druk gebeld en gedaan...ik ben maar boodschappen gaan doen, man heeft er wel 1,5 uur gezeten. Maar er kwam géén oplossing. Ze hebben weer een kopie van onze kleurenkopie gemaakt...én van het rijbewijs nu en ze zouden het 'uitzoeken' en we horen iets vóór a.s. vrijdag.
Baas was na de eerste consternatie al wat gekalmeerd en heeft de vracht die mee moet anders laten inpakken én in een (grotere) bus zodat de aanhanger niet mee hoeft naar België.
Wordt vervolgd....
groeten albana

Gemeente ambtenaar

Gemeente ambtenaar

02-05-2012 om 07:21

Reactie

Zozo Albana, wel 5 antwoorden.... het zit je blijkbaar hoog

Oude rijbewijzen worden vernietigd en ik denk dat dat al is gebeurd. Jouw gemeente kan altijd bij de RDW om info vragen en zij kunnen bevestigen dat man eerder BE had. Het is me ook een raadsel hoe dit heeft kunnen gebeuren.

Wat de gemeente moet doen is contact opnemen met de RDW, vragen of ze categorie BE weer willen toevoegen en vervolgens met spoed (let op: alles op kosten van de gemeente, het is hun fout!) een nieuwe aanvraag doen. De ene dag voor 14.00 uur aangevraagd betekent de volgende morgen om 9.00 uur binnen.

Succes en laat nog even weten hoe het is afgelopen, ik ben benieuwd.

albana

albana

03-05-2012 om 08:08 Topicstarter

Probleempje is, man is er niet

Omdat man nu in België aan het werk is kan hij dat rijbewijs en het vervolg nu niet op het gemeentehuis afhandelen. Vandaar dat we afgesproken hebben dat ze voor het eind van de week zullen bellen. En dan overleggen ze met mij dus.....En kan ik het man doorbrieven. Man weet ook nog niet hoe en wat hij werkt volgende week....Je hoort het zodra we meer weten.
groeten albana

Tinus_p

Tinus_p

03-05-2012 om 10:40

Goede les

Albana:
'Komt ie thuis, bekijken we het eens goed, blijkt dat zijn 'aanhanger-rijbewijs' er niet bij op staat!"
Goede les: Check-ckeck, dubbelcheck. Alle ellende had voorkomen kunnen worden door meteen op t gemeentehuis te checken.

albana

albana

04-05-2012 om 11:08 Topicstarter

Ja hoor tinus

Dat ben ik helemaal met je eens..maar man had z'n lesbril niet bij zich want hij was zo uit het werk ernaar toe gegaan. Hij heeft het nog wel gevraagd aan baliemedewerker en die antwoordde bevestigend (expliciet naar dat aanhangergedeelte), Ondertussen is er gebeld vanaf het gemeentehuis. Het wederom 'nieuwe' rijbewijs is klaar dit keer mét aanhanger, kosteloos....(gisteren wel een foto gebracht op hun verzoek, die hadden we dan gelukkig nog...) En man kan het zodra hij tijd heeft ophalen. Gezien de haast van werkgever moet dat lukken volgende week want dan kan man vast wel even weg van het werk.
groeten albana

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.