Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Sascha2

Sascha2

23-11-2011 om 21:36

Rettich, waar haal ik dat nou toch?

Welja, de titel zegt genoeg. Iemand suggesties? Supermarkten, toko's en buurtboeren hebben het niet. En ik zou er zo graag eentje willen kopen....

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Groenteboer?? markt?

Volgens mij heeft rettich niet echt een seizoen of zo.

Anders gewoon zeuren bij de lokale groenteboer. Die van mij strijkt dan vaak met de hand over het hart & regelt binnen een paar dagen een kratje van whatever obscuurs ik graag wil hebben...

Sascha2

Sascha2

23-11-2011 om 21:47

Huhm ingrid

't Is dat jij tig kilometers van mij vandaan woont, anders had ik jou kunnen vragen om in je mooie pantalon naar je groenteboer te gaan, al je charmes in de strijd te werpen en mij een kratje rettich te bezorgen. Maar ja, met al die kilometers tussen ons in is dat niet echt een optie

Hombre

Hombre

23-11-2011 om 22:07

Chinees

Ik ken het van de betere Chinees. Restaurant Tai Wu in Rotterdam heeft een rettich Dim Sum gerecht met varkensvlees. Als je er echt niet uitkomt zou je ze even kunnen bellen.

Sascha

Ik weet dat jullie geen Levelt om de hoek hebben en daarom de koffie in bulk kopen. Maar ga je me nou vertellen dat er nergens een markt is daar beneden?
Gisteren nog zag ik ze liggen op de markt, of was het zaterdag. Van die dikke witte jongens. Die inderdaad vooral door Chinezen worden gekocht.
Tegenwoordig heb je ook vaak een stalletje met alleen maar etno-groente. Toevallig ben ik door mijn werk op de plek gekomen waar dat gekweekt wordt. In de volle grond, in een kas, vrijwel zonder bestrijdingsmiddelen of kunstgras. Gewoon groenbemesting. Volgens de collega's die er verstand van hebben zo ongeveer de milieuvriendelijkste manier van telen die er is! Die tuinder ging gewoon door waar hij in Suriname gebleven was. Bijzonder he, midden in Nederlands tuinbouwgebied huurt ie dan een stukje kas en gaan met die banaan (bijna letterlijk).
Maar ik dwaal af... tijd voor bed!

Sascha2

Sascha2

23-11-2011 om 23:19

Neeneenee rodebeuk

En of wij een Levelt om de hoek hebben! Ben je mal, onze stad raakt steeds beter gesorteerd. Maar ja, ik heb nu toch een lekkere boon om koffie mee te brouwen, die haal ik bij mijn Italiaanse groothandel .
En die markt, ik geloof je gelijk. Ik zal daar eens kijken wanneer ik tijd heb. Aah, dat was het, ik heb geen tijd om naar de markt te gaan, aargh! De markt in mijn pittoreske durp is op donderdagmiddag, hoe verzinnen ze het. En in de stad natuurlijk dagelijks, maar dat red ik niet. Maar ja, ik heb geen haast. Zeg, waar zit die teler waar je bent geweest?

Volgens mij

is het wel degelijk een seizoensgroente, een zomergroente. Is het niet verwant aan radijs? (ook zomer). Ik geef je het meest kans op de markt.

Sascha,

(en nee Silone, ik weet dat je nu aan mijn cassave denkt, maar ik bedoel het netjes...)

Wat ga je doen met die rettich?

Ik heb een tijdje terug ook een meegenomen van de groenteboer. Gewoon, om eens te proberen (Hou je in Silone!) maar hij is uiteindelijk (slechts ietwat ingekort) verlept in de groenbak verdwenen. Ik vind er eigenlijk niet zoveel aan....

Ingrid

Sascha2

Sascha2

24-11-2011 om 14:13

Ingrid

Een tijdje terug heb ik heerlijk gegeten in een Indonesisch restaurant. Ik had een salade van mango, ananas, rauwe rettich en tauge, overgoten met een koude pindadressing. En dat was lekker! Dus had ik bedacht dat zelf te fabrieken, maar dan moet ik wel die rettich hebben. En als zo'n plan eenmaal in mijn hoofd zit, dan moet het ook gebeuren

Rustig maar ingridt

Ik kom echt niet tussen jou en je cassave
En on topic, kweenie, met die ingrediënten minus die rettich zou ik er eerder roedjak van maken. Die koude pindasaus? Hmmm...

Sascha2

Sascha2

24-11-2011 om 16:05

Ah silone

Roedjak is ook een goed idee. Ik zie nu dat ik helemaal geen salade met mango ophad, maar met komkommer, tauge, ananas en rettich en dan die koude pindadressing. Die was echt wel lekker, verrassend eigenlijk. Ik at een salade nanas, overigens. Maar suggesties voor de Oosterse keuken zijn meer dan welkom hoor, ik ben een beetje uitgepasta-d en ben op de Oosterse toer

Vandaag gegeten

witte rijst, ikan bali van gerookte makreel, smoor ajam (van een boemboe), gekookte sperziebonen.
Manderijn na

Paal

Paal

24-11-2011 om 19:19

Winter

Nog even wachten. Kan elk moment komen in de supermarkten. Ik weet dat omdat ik ze nogal eens haal als ik jarig ben en dat is binnen een maand.

Silone

Ikan bali van gerookte makreel. Klinkt goed, mag ik het recept?

Groeten,

Temet

Temet

Twee gerookte makrelen uitpluizen (of filets ontdoen van vel), probeer de stukken zo groot mogelijk te houden. Dan twee uien snipperen en 3 tenen knoflook pletten. Dit in olie aanbakken, na een minuutje 2 tl kerrie erbij bakken, wat laos en gember erover raspen, 2 el sambal (zoek maar een lekkere uit) erbij en wat zout. Aanlengen met wat water en evt nog wat olie. Laat even daarpruttelen. Leg de helft van de saus in een schaal, vis erover verdelen en de andere helft van de saus er over. Vlak voor gebruik even doorverwarmen in de magnetron en voorzichtig omscheppen. Eet ze.

Dank!

Binnenkort op het menu!

Groeten,

Temet

Nou.

Vanmorgen bij de groenteboer even gekeken...maar er lag een heel krat vol monsterachtige rettichs hoor! Dus je bent niet buiten het seizoen of zo....

Succes!

Sascha2

Sascha2

25-11-2011 om 13:46

Hebbes!

Vanmorgen de markt opgegaan dankzij een vrije dag. En jawel: ik heb een enorme rettich.

Juist sascha

En nu zit je dus thuis, alleen, met een enorme rettich?
Ik houd niet van flauwe grapjes, dus ik zou maar snel aan het raspen slaan.
Graag even verslag met vermelding van gebruikt gereedschap. Heb je een magimix met draaischijven om te raspen, of doe je dat anders?

Sascha2

Sascha2

25-11-2011 om 21:10

Magimix rodebeuk?

Magimix, neenee, kitchenaid it is. En die heb ik deze zomer voorzien van een roterslicer. Easy does it, toch. Die slicer is dol op hakken, raspen, fijn snijden, zodat ik in de tussentijd mijn espresso kan drinken. Koken moet wel leuk blijven, he.

Sorry sascha

Ik heb nl een Magimix én een Kitchenaid. En ik vond die 400 gulden voor een setje extra spullen voor de KA destijds te duur.
Stukje projectie van mijn kant dus, dat ik niet wist dat jij met de KA raspt en slicet.

Espresso is idd het belangrijkste.

Sascha2

Sascha2

25-11-2011 om 21:41

Toe maar

Sjonge, en een magimix en een kitchenaid, toe maar! Mens, waar laat je die spullen? En inderdaad, de prijzen hier in NL voor de KA-accessoires zijn bijzonder hoog. Maar ikke heb een importlijntje , scheelt de helft van de prijs.

Essentieel onderdeel vergeten (ikan bali)

Kijk daarom ben ik niet geschikt om recepten aan te leveren voor het ool-kookboek. Ben ik toch zowat het belangrijkste ingrediënt voor de saus vergeten schoot me net te binnen. Er moet nog een uitgepeste limoen doorheen(of halve citroen als je dat liever hebt). Dat lijkt erg zuur te zijn als je de saus proeft, maar omdat je de vis er echt even in laat marineren ahw smaakt het juist fantastisch.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.