Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

malou

malou

11-02-2012 om 17:12

Rekening tandarts

Hallo mede ouders,

Vraag voor iedereen die dit leest i.v.m. klein
prive-onderzoekje :

Heeft iemand van jullie ooit een (dure) tandartsbehandeling vooruit moeten betalen?

Ik heb een behandeling in 2 gedeeltes bij een tandarts. Het eerste (en duurste) gedeelte heeft plaatsgevonden en heb ik (achteraf) betaald.
Nu zit ik te wachten op kronen die geplaatst moeten worden maar krijg ik ze niet voor ik op zijn minst een derde vooruit betaal. Eerst was het nog het hele bedrag, dus er zit al vooruitgang in

Zij melden dat dit heeeel normaal is, dus vandaar mijn kleine vooronderzoekje.

gr. Malou

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
mix

mix

11-02-2012 om 17:31

Ik denk

dat dat komt omdat de kronen bij de tandtechnicus worden gemaakt en deze ook betaald moet worden?

Fiorucci

Fiorucci

11-02-2012 om 17:37

Nee

Nog nooit meegemaakt, ook niet met kronen.

+ Brunette +

+ Brunette +

11-02-2012 om 18:09

In spanje heel normaal.

Of het in Nederland normaal is weet ik niet. Misschien heeft jouw tandarts een paar slechte ervaringen gehad met klanten die uiteindelijk niet betaalden en neemt men daarom het zekere voor het onzekere?

malou

malou

11-02-2012 om 21:14

Na behandeling

bij mij willen ze dat ik voor de behandeling betaal. er is nooit iets over gezegd, ik zou binnen ca. 2 weken bericht krijgen als ze er waren en dan zou er een afspraak worden gemaakt. Bij het eerste deel is hier ook geen sprake van geweest. nu zit ik met een half afgemaakt gebit (wel goed voor de lijn, maar niet echt prettig)Ik heb een begroting maar die klopte niet. Toen ik daarover belde kreeg ik te horen dat ik vooruit moet gaan betalen..
ik heb al aangeboden om in de praktijk direct na de behandeling kontant of per pin te betalen. Hier nog geen reactie op gehad.

Kaaskopje

Kaaskopje

12-02-2012 om 00:41

In termijnen

Mijn dochter kwam met een fijne verrassing. Haar gebit wordt onderhanden genomen. Begrote kosten: 1200 euro. Daarvan wordt minder dan de helft vergoed door haar verzekering. Ik kreeg daar dus een beetje buikpijn van. Mijn dochter heeft het besproken en het mag in termijnen betaald worden. Wat een prijzen, als ik zo eens lees wat er voor het een en ander gerekend wordt!

Biene M.

Biene M.

12-02-2012 om 08:18

Nee

Ik geef duizenden euro's per jaar uit bij de tandarts en ik heb nooit iets vooruit hoeven betalen. Mijn tandarts int de rekeningen per automatische incasso en bij grote bedragen laat hij weten op welke datum hij het afschrijft. Toen ik nog een lager inkomen had, betaalde ik ook vaak in termijnen.

Fiorucci

Fiorucci

12-02-2012 om 08:30

Hier...

Ik krijg de rekening achteraf, dien die in bij de verzekeraar en betaal daarna. Is nooit een probleem geweest,ook niet bij hele grote bedragen.

Bibi72

Bibi72

12-02-2012 om 10:20

Mijn tandarts

Mijn tandarts dient zelf de rekening in bij de zorgverzekering, en van het restant krijg ik een rekening thuis gestuurd. Idem dito bij de ortho (zitten in hetzelfde mondzorgcentrum)

mix

mix

12-02-2012 om 10:47

Kaaskopje idd

laat ze proberen de ene helft in december te doen, de andere helft in januari, heeft ze (als het even meezit) de volledige vergoeding? Zo doe ik het met mn brillen, ene koop ik in december, andere in januari

malou

malou

12-02-2012 om 11:30

Vooruitbetaling

Hartelijk dank voor al jullie reacties! Misschien had ik het niet zo duidelijk vermeld, maar ik moet dus vooruit gaan betalen. Ze willen dus dat ik kronen vooruit ga betalen omdat ze het risico dat ik niet ga betalen niet kunnen nemen. In december het ik ruim 8000 euro betaald voor het eerste gedeelte. Het is dus denk ik gewoon pesten omdat ik vragen stel over de te hoge rekening.
De rekening was namelijk ruim 1600 euro meer dan de begroting. Na de eerste rekening had ik al gevraagd of het dan wel goed zou komen met de totaalbegroting. Dat was geen probleem, bij de tweede rekening zou het goedkomen (niet dus ). Omdat ze maar blijven beweren dat het doodnormaal is om vooraf te betalen heb ik dit draadje gestart. Ik denk zo dat ik een aardig beeld kan krijgen of dit een normale gang van zaken is bij veel tandarten. Ik denk dat ik nu al een beetje een beeld begin te krijgen maar stel nog meer reacties erg op prijs!

Vic

Vic

12-02-2012 om 11:50

8000?!

Ik sta echt met mijn oren te klapperen. Wat doe je allemaal voor zo'n berg geld?

malou

malou

12-02-2012 om 12:11

Implantaten

ja, vreselijk toch, implantaten. eerste gedeelte bestaat uit het erin zetten van de implantaten, dan moeten ze vastgroeien (ca. 3 maanden) en dan worden er een soort pennetjes opgemaakt en wordt er een afdruk gemaakt en dan worden de kronen gemaakt en erop gezet.Met die mond vol pennetjes loop ik dus nu al 3 weken rond en het eind is zo nog niet in zicht.
Maar ik had het geld er voor over en ben dus ook naar een tandarts gegaan die verder weg is voor mij, omdat dat veel geld scheelt. "Goedkoop" is duurkoop in dit geval, vrees ik nu.

Vic

Vic

12-02-2012 om 12:28

Hemeltje

Zijn die dingen zo duur? Ik hoor momenteel van veel mensen dat ze implantaten krijgen, daar zal dan flink voor gespaard zijn.

oregano

oregano

12-02-2012 om 12:33

As woensdag

Moet ik onder het mes, in oktober botopbouw gehad, onder narcose want ik ben een angsthaas en nu plaatselijke verdoving voor plaatsen 2 implantaten. IZZ vergoed 1500 euor per jaar dus de kronen kunnen dan pas volgend jaar vrees ik...Of via een betalingsregeling bij de tandarts zei hij.
Ik heb nu een tijdelijk plaatje, kost niks maar ik vind het helemaal niks. Dus je moet wat.. (maar misschien verkoop ik mijn huis goed ☺)
Groet oregano.

+ Brunette +

+ Brunette +

12-02-2012 om 13:21

Goedkoop is duurkoop? kom je dan duurder uit dan bij een andere

Afgezien of de tandarts op een geniepige manier een (te) lage prijs verhoogt of dat ze te goeder trouw handelen en iets niet hebben kunnen voorzien, ik kan me voorstellen dat ze je nu vragen vooruit te betalen. Eerst was er geen vuiltje aan de lucht maar nu ben je het er niet mee eens en hebt geprotesteerd. De kans dat je de rekening niet betaalt is in hun ogen reëel. Ik kan me er eerlijk gezegd wel iets bij voorstellen.

Stel je voor dat je iets op marktplaats hebt aangeboden. Iemand heeft gebeld, jullie hebben een tijdje gesproken, je hebt het idee dat je die persoon kunt vertrouwen. Een dag later meldt de koper telefonisch dat het geld is overgemaakt en je stuurt de spullen alvast op. De volgende keer reageert toevallig diezelfde koper maar probeert op een wat drammerige manier af te dingen. Zou je de spullen dan ook opsturen zonder dat je de betaling binnen hebt? Zelfs niet als je weet waar die persoon woont?

Maar als je de tandarts nu wantrouwt en denkt dat ze er met je geld vandoor gaan, zou je eens een offerte kunnen opvragen bij de concurrent.

Implantaten?

Weet je dat ik hier in Schotland nooit iemand over implantaten hoor. En toen ik 14 jaar geleden uit NL vertrok was dit ook nog onbekend. Mag ik misschien voorzichting opmerken dat het een "modeverschijnsel" is. Natuurlijk zal het beter voelen dan een plaatje, maar de kosten zijn bizar( vind ik).

malou

malou

12-02-2012 om 14:11

Vreemde vergelijking

Wij dwalen wat af van de eigenlijke vraag: wie heeft wel eens een tandartsbehandeling vooruit moeten betalen. En dan echt voor de behandeling heeft plaatsgevonden, niet na behandeling direct aan de balie betalen.
Ik vind de vergelijking met marktplaats nu niet echt op zijn "plaats", dit is iets heel anders. De tandarts heeft al jou gegevens. Weet mijn adres, weet hoe en waar ik verzekerd ben en heeft al 75% van de totaal-rekening ontvangen. Er is mij nooit ook maar iets verteld over een vooruitbetaling en ik had dat ook niet zelf kunnen verzinnen (dat dat eventueel zou kunnen).
Ook bij de begroting zelf heeft nooit een beding gestaan over eventuele meerkosten en bij tussentijdse vragen (bij de eerste rekening heb ik ook gevraagd of het nou wel klopte en of het wel goed zou komen met de uiteindelijke rekening) is mij verzekerd dat het eindbedrag zou zijn als afgesproken. Wat mij nu, naast het feit dat het natuurlijk behoorlijk vervelend is dat de rekening nu toch veel hoger uitvalt, het meest stoort, is het feit dat ze mij nu laten rondlopen met een halfafgemaakt gebit, waardoor ik erg slecht kan eten en wat niet prettig is. Overigens zou de rekening eerst via de zorgverzekering lopen (dus hoezo vooruitbetalen?). Dit is niet gebeurd bij de eerste en dus ook niet bij de tweede rekening. Maar nu dwaal ik alweer erg af

Fiorucci

Fiorucci

12-02-2012 om 14:33

Nou...

Als een tandarts zodanig het budget overschrijdt, dan mag hij wel even goed uitleggen waarom dan wel. En een tandarts zou toch moeten snappen dat heel veel mensen dergelijke bedragen niet zomaar voor kunnen schieten...

+ Brunette +

+ Brunette +

12-02-2012 om 15:51

Toelichting.

Natúúrlijk is het niet normaal dat het budget met zo'n groot bedrag wordt overschreven. Maar ik ken de reden dus niet. Slechte offerte, dat wel. En natuurlijk snap ik ook wel dat de tandarts meer mogelijkheden heeft om het bedrag te innen dan een particulier die wat tweedehands spullen op marktplaats zet, maar het is wel een heel gedoe. Je moet misschien een deurwaarder inschakelen en als dat niet helpt een rechtszaak beginnen, waar gediscussieerd zal worden of de meerprijs terecht was, kortom, het is dan voor de tandarts de vraag of je het gevraagde bedrag helemaal krijgt en wanneer. Misschien dat er iets dergelijks aan de hand is met een andere klant en ze daarom extra voorzichtig zijn geworden.

Wat let je een andere tandarts te zoeken? Of zijn die nog duurder dan deze, zelfs nadat de kosten zijn gewijzgd?

Tijgeroog

Tijgeroog

12-02-2012 om 16:04

Malou en shonagh

Malou, nee nog nooit de tandarts vooruit hoeven betalen of gehoord van anderen die dat wel moesten. Je bent voor mij de eerste.
Shonagh, ik heb een gebit zonder gaatjes, maar er ontbreken 2 kiezen (daar zaten alleen melkkiezen), Standaard oplossing hiervoor was de 2 kiezen ernaast wegslijpen en daar en brug op zetten. Wat dus inhield dat ik 4 perfect gezonden kiezen op zou moeten offeren, dat vond ik wel heel erg zonde. Nu heb ik (sinds 2003) 2 implantaten en in de rest van m'n gebit nog in natuurlijke staat, ik ben er erg blij mee.

Tandarts

Je kunt de tandarts ook zelf vragen waarom dat is dat je vooruit een bedrag moet betalen. Kan best het tandtechnische werk zijn. En je zal de mensen de kost moeten geven die afhaken in zo'n tandartstraject en dan is het niet zo makkelijk om bepaalde kosten alsnog te innen zonder gedoe.
Mijn tandarts die ik al een eeuwigheid heb moet ik ook nog steeds contant betalen en bij grotere ingrepen maken we een afspraak hoe het dan gaat. En ik ben een trouwe klant, maar niet de enige.
De fietsenmaker moppert steen en been dat hij geen fietsen voor bepaalde bedrijven meer wil doen omdat die altijd zo lang wachten met betalen en dat hij dat dan moet voorschieten, daar zit wel een grens in wat je als zelfstandige kunt voorschieten.

merene

merene

12-02-2012 om 18:52

Nee nooit

Ik heb nog nooit vooruit hoeven betalen.

Bij grote ingrepen krijg ik vooraf een offerte en zo wordt het gefactureerd. Geen cent verschil.
Mocht tijdens de behandeling duidelijk worden dat de offerte niet klopt, dan wordt dat meteen besproken. En zo hoort het ook vind ik.

Pinnen

Mijn tandarts verzoekt altijd om meteen de rekening met pin te betalen voor het verlaten van het pand. Maar ik ben altijd met 1 periodieke controle van 20 euro weer voor een jaar klaar. Ik schrik wel van de bedragen die hier worden genoemd!

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app

Kaaskopje

Kaaskopje

13-02-2012 om 00:40

P en mix

Mijn dochter sloeg zichzelf al voor het hoofd omdat ze in januari naar de tandarts is gegaan en niet in november. Dán had het over 2 jaar uitgesmeerd kunnen worden. Maar ik kan moeilijk tegen haar zeggen dat ze met gaatjes een heel jaar moet doorlopen. Ik vind het zo zonde. Tot ze een beugel had, had ze nooit gaatjes. Door die beugel is een gaatje op een voortand ontstaan. Daar is nu weer wat mee aan de hand, dus dat is gedaan en verder zag ik nog een hele lijst aan 'klusjes'. Door de berichtgeving van dure en nog duurdere tandartsen voel ik me helemaal niet gerust op dat deze tandarts het zo voordelig mogelijk doet. Als je die bedragen achter die 'klusjes' ziet, man man...

Zelf hoef ik pas achteraf te betalen maar ik weet van een collega dat ze voor! de behandeling al moet pinnen. En wat die overschreiding van de offerte betreft. Zou daar toch naar gaan kijken. Max. 10% is normaal. Heb zelf ook zo'n akkefietje gehad met mijn inmiddels ex-tandarts. Moest ineens van 700 euro 1500 euro betalen. Tja ze hebben een foutje in de berekening gemaakt. Toen ik melde dat ik het hier niet mee eens was, was het mijn schuld ik had het nl wel kunnen weten... Hoe is nog steeds de vraag. Heb mijn rechtsbijstandverzekering gebeld. Die heeft uitgelegd dat de tandarts mij in principe het product moest leveren voor de opgegeven prijs maar dat de verhouding met de tandarts er niet beter op zou worden dus als het mogelijk was er toch samen uit zien te komen. Toen ik dit melde bij de tandarts sprong hij uit zijn vel, woedend was hij. Ben toen weggegaan met de mededeling dat ik die extra kosten echt niet alleen ging betalen. Een paar dagen later kwam er toch een voorstel inclusief een enorme bos bloemen. Heb toen toch dat voorstel maar doorlaten gaan. Maar de liefde was over

Kaaskopje

Kaaskopje

13-02-2012 om 09:29

Ik zal het voorstellen. Maar ja, ik ga niet meer mee hè, dus als ze de vraag te gênant vindt wordt ie niet gesteld. Ze heeft al wel netjes gevraagd hoe het met de rekening moet, dus wie weet kan deze vraag er ook nog wel bij

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.