Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Lynna

Lynna

28-09-2012 om 08:29

Rekendenkfout?

Willen jullie me aub helpen met logisch nadenken? Ik zie niet of ik dit nu goed heb bedacht of niet.

We zijn gescheiden. We betalen elke maand aan de gezamenlijke rekening voor de kinderen een bedrag. Vorig jaar werd er ten onrechte een bedrag van 1000 euro afgeschreven, mijn ex had per ongeluk het rekeningnummer van zijn gezamenlijke rekening op de voorgedrukte acceptgiro laten staan ipv zijn eigen erop gezet.
Omdat het een gezamenlijke kindrekening is, die wij beiden vullen met geld, is het dan terecht dat hij maar de helft van het bedrag hoeft terug te betalen, zoals ik in eerste instantie heb gedacht?

Snappen jullie het?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Mirage

Mirage

28-09-2012 om 08:46

Nee toch?

Als er 1000 euro afgeschreven is die eigenlijk in zijn geheel van zijn rekening afgehaald had moeten worden, dan moet hij het gehele bedrag dus ook weer op de kinderrekening storten. Anders zou jij dus de helft van zijn rekening betaald hebben.

ishtar

ishtar

28-09-2012 om 09:20

Nee, natuurlijk niet!

gaat hij voor jouw 500 euro de helft van zijn rekening betalen. De grapjas!
Of, als hij zegt dat hij jouw 500 euro toch teruggestort heeft, kun je vragen waar ZIJN 500 euro dan gebleven is.

ishtar

ishtar

28-09-2012 om 09:22

O, het was jouw idee

niet het zijne, dan zal ik hem geen grapjas noemen.
Maar hij moet gewoon die hele 1000 euro terugstorten

Vic

Vic

28-09-2012 om 09:53

Was het een kinderrekening?

Als het een rekening ten behoeve van spullen voor de kinderen was hoeft er niets verrekend te worden, mits dat binnen de afspraken valt die jullie over de kindrekening hebben gemaakt. Als het bijv zijn energierekening was moet hij natuurlijk het hele bedrag terugstorten. Dat geld is niet meer van jullie als het op die rekening staat, maar alleen bestemd voor door jullie bepaalde doelen.

Vic

Vic

28-09-2012 om 09:54

Vorig jaar...

Begrijp ik goed dat jij vorig jaar hebt gezegd dat hij maar de helft terug hoeft te storten ('jouw helft')? Dan vrees ik dat het lastig is om daar nog op terug te komen en lijkt het me een gevalletje jammer.

Tijgeroog

Tijgeroog

28-09-2012 om 10:01

Dat is handig...

Dan kan hij voortaan wel al zijn rekeningen van de kinderrekening betalen, en dan stort hij de helft terug op die rekening. En jij de andere helft, anders blijft er natuurlijk niet genoeg over.

Guinevere

Guinevere

28-09-2012 om 10:48

1000

Natuurlijk moet hij 1000 euro terugstorten. Van de rekening waar hij eigenlijk mee had willen betalen. Of je moet hem een schenking van 500,- willen doen?

Grappig

Die 1000 euro hadden terug gestort moeten worden en nog het maandelijkse bedrag van die periode erbij. Dat laatste heeft hij die maand wel gedaan?

Lynna

Lynna

28-09-2012 om 18:47

Hoe dom kun je zijn....

Hoe dom kan ik zijn dat ik dat gewoon niet zie. Ik heb echt totaal geen hoofd voor cijfers en zelfs na al jullie reacties heb ik nog het idee dat wat jullie zeggen niet kan kloppen.

Het geld was trouwens voor een prive-betaling van hem bedoeld, niet iets ten behoeve van de kinderen. De maandelijkse bedrage heeft hij gewoon betaald.

Merel

Merel

28-09-2012 om 19:10

Misschien mijn uitleg?

Ik snap de anderen wel, en ik heb geen rekenknobbel
Je man heeft 1000 euro van deze rekening af laten halen voor een prive betaling van hem. Als hij dan maar de helft hoeft terug te storten dan komt dat er op neer dat 500 euro alsnog naar die prive betaling is gegaan. Dit moet je even los zien van de maandelijkse bijdrage die hij gewoon heeft betaald.
Hij heeft 1000 euro uitgegeven aan prive, dus om het terug te betalen moet er weer 1000 terug. Anders schrijf je het even uit, met een bedragen staatje, soms 'zie' je het dan ineens wel.

Mirage

Mirage

28-09-2012 om 19:45

Bank

Stel dat je een kredietrekening bij de bank hebt. Als je daar je hypotheek van af laat schrijven moet er ook gewoon weer 1000 euro terug. Hetzelfde voor je ex-man. Hij heeft 1000 'geleend' (per ongeluk) van de kinderrekening en moet dus ook gewoon 1000 terug betalen. De rest van de betalingen staan daar buiten.

Lynna

Lynna

29-09-2012 om 08:20

Ik moet er dus toch aan geloven

Dank iedereen voor de uitleg, ik begrijp het nu. Ik ga hem vertellen dat ik de andere helft ook terug wil.

(Janneke67)

(Janneke67)

29-09-2012 om 08:40

Succes

Ik hoop dat hij het ook begrijpt!

Maar een foute boeking moet altijd volledig worden gecorrigeerd....nooit voor de helft. Dus hij had 1000 euro terug moeten boeken. Heel simpel.

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

29-09-2012 om 09:22

Het is vooral ook zijn fout.

Goed jij was even flink in de war, maar hij had toch wel moeten snappen dat dat geld gewoon helemaal terug moet. Is lekker zeg, ik ga ook zo'n sponsor zoeken

Vic

Vic

29-09-2012 om 11:12

Hoe is dat dan gegaan?

Dat geld werd afgeschreven, ten onrechte, en wie heeft dan als eerste gezegd dat hij maar de helft hoefde terug te boeken. Hoe kom je op het idee dat je maar de helft hoeft terug te boeken?

koentje

koentje

29-09-2012 om 12:05

Ik snap

op zich de denkfout wel, omdat die gedachte is, dat de helft van hem is. Maar in dit geval gaat het natuurlijk om geld wat bestemd is voor de kinderen.

Lynna

"Ik ga hem vertellen dat ik de andere helft ook terug wil"
Nou ja,jij krijgt het niet terug, op de kinderrekening moet nog 500 teruggestort door hem. Als hij de eerste 500 euro aan jou persoonlijk terugbetaald heeft, dan klopt het wel, alleen staat er dan totaal nog 1000 euro tekort op de kinderrekening, die dan door jullie allebei met 500 aangevuld moet worden.
Beetje ingewikkeld, volg je het?

Vic

Vic

29-09-2012 om 13:26

Oh wat stom

"op zich de denkfout wel, omdat die gedachte is, dat de helft van hem is. Maar in dit geval gaat het natuurlijk om geld wat bestemd is voor de kinderen."
In mijn eerste reactie begreep ik de denkfout wel, maar daarna was ik hem weer kwijt. Wat stom zeg ;-(

Lynna

Lynna

29-09-2012 om 16:17

Karin* en vic

Vic, ik ben degene die ook na de scheiding alles regelt, dus ik heb hem gezegd dat hij die helft moest terugbetalen. Hij heeft dat niet gecorrigeerd (hij is heeeeeeel goed in cijfers....).

En Karin, je hebt helemaal gelijk. Hij heeft inderdaad die eerste 500 persoonlijk aan mij terugbetaald. Als hij die andere 500 nog gaat betalen, moet ik ook nog 500 op de kindrekening storten. Daar had ik al o.a. een leuke tas van gekocht

Had alles te maken met mijn denkfout.

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

29-09-2012 om 16:33

Dan is het rond

Maar dan komen je kinderen dus wel ergens 1000 euro tekort. En aangezien jij alles voor de kinderen regelt aan jou dan de schone taak om dat tekort aan te vullen.

Die 500 die jij van hem gekregen hebt is een sigaar uit eigen doos. En bovendien heb jij nu toegestaan dat de kinderen de helft van zijn rekening sponsoren. Is dat wat je wil?

Vic

Vic

29-09-2012 om 17:30

Zo laten?

Hij heeft jou 500 euro gegeven, dus dat komt er op neer dat jullie die maand beide geen bijdrage geleverd hebben aan de kindrekening. Als die dat kan trekken zou ik het zo laten. Of heb jij de door hem aan jou overhandigde 500 euro weer op de kindrekening gestort?

Mirage

Mirage

29-09-2012 om 19:30

Misschien ten overvloede

Als hij die 500 direct aan jou gegeven heeft, hebben jullie dus beide 500 euro van de kinderrekening terug gepakt. In dat geval is het nu wel eerlijk verdeelt....

Lol

"Daar had ik al o.a. een leuke tas van gekocht"

Een tas voor èèn van de kinderen of een tas voor jezelf? Een tas voor jezelf van de 500 euro die je van ex had gekregen om op de kinderrekening te storten? Dus ex haalt 1000 van de rekening en geeft er 500 terug. En van die 500 euro koop jij een leuke tas. Toch handig zo`n kinderrekening om de zaken te scheiden

Lynna

Lynna

29-09-2012 om 21:35

Oh ja

Heeej Mirage, dat lijkt me inderdaad te kloppen. Dus dan hoef ik geen actie meer te ondernemen?

Mirage

Mirage

29-09-2012 om 23:43

Geen actie

Geen actie ondernemen tenzij de kinderrekening erg tekort komt nu. Aangezien het een jaar geleden is zal dat wel meevallen.
En de volgende keer de rekeningen zien als drie losse partijen: zijn rekening, jouw rekening en de kinderrekening. (Of bij verrekening even een draadje openen )

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.