Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

zebra

zebra

04-01-2016 om 16:35

reizen met trein, hoeveel saldo

onze zoon gaat eind deze week waarschijnlijk met een paar klasgenoten met de trein naar Den Bosch (toestemming van school). Hij neemt een anonieme ov chipkaart mee, ook voor de trein. Maar hoe kun je nu van tevoren bepalen hoeveel geld je erop moet zetten? Het benodigde saldo voor de busreis (wij wonen in Zeeland) is ons wel bekend.

De anonieme ov chipkaart is ook nog niet geactiveerd voor de trein, ik stelde voor om een e-ticket te nemen maar dat wil hij niet, de andere jongens gaan blijkbaar wel hun ov chipkaart gebruiken in de trein.

Ben wat huiverig om er veel geld op te zetten, onze zoon is al een ov chipkaart verloren met nog zo'n 20 euro erop en heeft nu mijn kaart in gebruik. Het is nogal een sloddervos op sommige gebieden.

zebra

zebra

04-01-2016 om 16:54

op ns

heb ik gezien dat een enkele reis al 21 euro kost. Ik weet niet of ze in Den Bosch ook nog gebruik moeten maken van het openbaar vervoer dus dat kan er ook nog bij komen. En dan natuurlijk nog het reizen vanaf thuis naar het station (en terug).

beperken

Ik snap dat je huiverig bent maar je kunt uiteindelijk niet voorkomen dat je zoon mogelijk iets kwijtraakt. Dan is het juist zaak om een alternatief, ben je duurder uit, in de aanbieding te doen. Want je wil ook niet dat je kind onderweg strand of dat je hem op moet halen.
Ik gaf mijn kinderen, bij de invoering van de ov chipkaart dus daar ging ook nog weleens iets fout, altijd een reservekaart mee, goed opgeborgen, even kijken of het in de jas of in een schooltas kan.

Ook de terugreis moet er meer dan 20 euro op de chipkaart staan in de trein, dus inderdaad een dure grap geworden. Maar het saldo kan later weer gewoon opgemaakt worden in de bus.

Anderzijds kun je ook dat argument gebruiken. Je koopt een e-ticket want anders is het te duur. Maar geeft wel een chipkaart mee voor noodgevallen.
Als je zoon een eigen rekening heeft kun je zorgen dat daar genoeg geld op staat om in een noodgeval een reserve chipkaart op te laden.

Jamie

Jamie

04-01-2016 om 16:55

yep

Heel lastig maar je kunt het uitrekenen met 9292ov, er moet 20 euro op staan als hij de trein in stapt en dus ook weer 20 euro als hij terug de trein in stapt. Voor de bus is het maar 4 euro.

Reken dus uit wat de busreizen kosten en tel daar de prijs van de reizen bij op voor de trein en houd rekening met 20 euro terug als je de trein in stapt.

Daarom heb ik al vanaf het begin voor mijn zoon een persoonlijke kaart met automatisch opwaarderen.

V@@s

V@@s

04-01-2016 om 17:01

groepsretour

Als ze gaan met een groepje kunnen ze dan geen groepsretour aanschaffen?
http://www.treinreiziger.nl/reizen/treinkaartjes/ns_groepsretour
Dat is dan toch veel goedkoper? (dan mag je alleen niet voor 9 uur reizen, eventueel een los eticket kopen voor het stuk daarvoor).

V@@s

V@@s

04-01-2016 om 17:07

en anders

Via de spoordeelwinkel, 19 euro voor een retour + een broodje + frisdrank bij Bakker Bart.
http://www.spoordeelwinkel.nl/cart

zebra

zebra

04-01-2016 om 18:16

de ov chipkaart

heeft hij sowieso al bij zich omdat hij de laatste tijd meer met het ov reist dan ikzelf.
Misschien is een kijkje op de spoordeelwinkel ook inderdaad nog een goed alternatief en een stuk voordeliger bovendien of is er nog de optie om samen te reizen.

Het is nogal een reis met het ov om op de plek van bestemming te komen omdat er ook nog andere vervoermiddelen aan te pas komen (dus ook daar genoeg saldo voor op de kaart).

Zelf lijkt me een e-ticket een stuk voordeliger dan de treinreis met ov-chipkaart, die laatste alleen gebruiken voor de bus, veerboot (ja, ook die hoort erbij) en eventueel nog de bus, tram of metro in Den Bosch.

zebra

zebra

04-01-2016 om 18:18

persoonlijke ov chipkaart

die komt er nog dit jaar ivm vervolgopleiding (hogeschool) maar voorlopig kan hij nog wel vooruit met de anonieme kaart. Er wordt hier zelden met de trein gereisd en als dit wel aan de orde is dan worden er e-tickets aangeschaft.

V@@s

V@@s

04-01-2016 om 18:40

samenreiskaart

Voor zo'n samenreiskaart van de NS hoeft er niet eens samen gereist te worden, zolang de bestemming maar hetzelfde is.

zebra

zebra

04-01-2016 om 18:50

helaas

de groepsretour is geen optie, dat is voor 4 personen en ze gaan met z'n drieën. NS spoordeelwinkel is nog steeds een optie maar wel met een aanpassing ivm tijdstip (ivm duur van de reis vertrekken ze waarschijnlijk al voor 9 uur). Of het moet zijn dat ze op zaterdag gaan, dan maakt het tijdstip niks uit. En anders wordt het een gewoon e-ticket voor de trein en de ov chipkaart voor het overige vervoer.

Acties

http://www.treinreiziger.nl/tags/ns_dagkaart_actie

"Blokker verkoopt weer goedkope treinkaartjes. Het gaat om een NS Dal Dagkaart, waarmee buiten de spits onbeperkt gereisd kan worden. Het treinkaartje is te gebruiken in de periode 4 januari t/m 6 maart en wordt tot en met 24 januari verkocht (zolang de voorraad strekt). Het Blokker treinkaartje kost 14,95 euro."

Ja, je kunt knettergek worden van dat treingedoe. Altijd ook goed opletten of je er niet toch een persoonlijke ov chipkaart voor nodig hebt.

Je zoon kan ook met korting reizen als hij een klasgenoot heeft met een kortingskaart (veertig procent) wel even uitpuzzelen hoe je dat invoert in de automaat.

Voor dit soort treinreizen regel ik meestal ook vooraf hoe het gaat werken. Allemaal lastig geworden. Maar ik heb dan wel een oude kortingskaart (alles na de ochtendspits vrij) van veertig procent.

Er kan dus meer fout gaan, en dat geldt ook voor kinderen.

Violetta

Violetta

04-01-2016 om 19:13

Tram en metro in Den Bosch...

Den Bosch is echt een prachtige stad en je kunt er zelfs met een boot doorheen en onderdoor varen maar een tram of een metro ga je er niet vinden.

V@@s

V@@s

04-01-2016 om 19:21

groepretour..

Kun je natuurlijk ook gewoon met zijn drieën gebruiken, dan is het nog steeds veel voordeliger dan zes keer een enkele reis. Pas op met deze Blokkerkaartjes, die mogen ook niet gebruikt worden in de avondspits.

leonie

leonie

04-01-2016 om 21:34

blokker

Blokker heeft deze week treinkaartjes die ook door de week vanaf 9 uur geldig zijn. Ze zijn net geen 15 euro.

V@@s

V@@s

04-01-2016 om 21:37

Pas op

Met die blokkerkaartjes mag je ook niet in de avondspits reizen. Dus ook tussen 4 en half zeven 's middags mag je niet beginnen aan je treinreis.

leonie

leonie

04-01-2016 om 21:38

volgens mij groepsretour

Volgens mij moet je bij een groepsretour wel degelijk 4 personen hebben. De kaartjes zijn op naam en je moet je kunnen identificeren. Je moet ook het traject opgeven en iedereen moet dezelfde eindbestemming hebben.

spits

Tenzij je zorgt dat je om 15.55 incheckt en niet hoeft over te stappen op een andere vervoerder kun je gewoon mee. Je kunt ook na 19.00 uur terug gaan reizen.

zebra

zebra

05-01-2016 om 14:36

het is wel zo handig

als ze geen rekening hoeven te houden met tijden waarin wel of niet gereisd mag worden. Ze weten immers ook niet hoelang ze nodig hebben in Den Bosch. En het is zeker niet handig als ze pas na 9 uur mogen reizen, gezien de reisduur. We wonen een uur reizen van een station vandaan namelijk.

Mochten ze besluiten pas zaterdag te gaan, dan zijn er diverse mogelijkheden en zitten ze ook niet vast aan die tijdstippen. Doordeweeks is dus lastiger.

Henriette123

Henriette123

05-01-2016 om 16:31

Zebra

Juist als je een uur naar het station moet reizen is een kaart dat je vanaf 9.00 met de trein mag reizen handig.
Je zult je bus/ boot ticket toch apart ,moeten kopen, en mag dat natuurlijk wel voor 9.00 doen.

V@@s

V@@s

05-01-2016 om 16:34

groepsretour

Bij een groepsretour hoef je niet gezamenlijk te reizen, dus desnoods zet je het vierde kaartje op naam van je kat of zo...

zebra

zebra

05-01-2016 om 17:13

al wat wijzer geworden

ze gaan idd as vrijdag, de contactpersoon werkt op de Hogeschool in Den Bosch dus ze gaan dan naar die school toe. Het is op loopafstand van het station dus ter plekke hebben ze geen ov nodig, dat scheelt al.

Er moet nog wel naar de exacte vertrektijden vanaf het station gekeken worden. Waarschijnlijk gaan ze alleen maar die contactpersoon op school bezoeken en daarna weer naar huis, niet nog de stad in ofzo. Wij wonen in een gebied dat na 22 uur erg lastig te bereiken is met het ov dus vandaar.

zebra

zebra

05-01-2016 om 19:20

het wordt

waarschijnlijk een e-ticket via NS spoordeelwinkel, de jongens zijn er vandaag achter gekomen dat ze toch beter een e-ticket kunnen kopen dan met de ov chipkaart te reizen. Het tijdstip van vertrek is nog niet bekend, dat bespreken ze morgen.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.