Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Receptvraagje stoofvlees

Hoi!
Het is mijn streven om beter te leren koken om een wat uitgebreider kookrepertoire te krijgen en daarom had ik bij de bieb een boek van Sylvia Witteman geleend. Ik had de sucadelappen gemaakt die 3 uur in de oven moeten stoven. Echt heerlijke geuren en heel lekker met gekookte aardappels (ik at het een dag later).
Nu heb ik wat vragen. Ik vind het zelf niet zo heel erg om een randje vet weg te snijden op mijn bord maar hier houden ze daar niet erg van, dus heb ik het zelf weggesneden na het stoven. Is er qua vlees nog een alternatief (runderlappen?) dat je wat minder vet eraan hebt? Ook vond ik het ene stukje sucadelap veel malser dan het andere. Ik hoopte eigenlijk op een malsheid die je ook hebt bij zo'n rundvleesgerecht dat ik wel eens eet bij de Chinees, dat valt zo heerlijk uit elkaar haast...
Nou, ik hoor graag of jullie nog tips hebben!

Groet,
Vonda

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Vic

Vic

23-10-2011 om 19:32

Sukadelappen

Ik heb gisteren ook sukadelappen gemaakt. Mijn ervaring is dat 3 uur stoven wel wat kort is. Het kan wel een uur of 5 pruttelen gebruiken.

bibi63

bibi63

23-10-2011 om 20:28

Wat in ieder geval belangrijk is

is er een 'zuur' bij te doen. Dus bij de ingredienten die je bij het vlees voegt, doe je ook een flinke scheut azijn (of rode wijn). Dat is heel belangrijk om het mals te krijgen.
Gr. Bibi

Of met bier

Met bruin bier, op z'n vlaams, met worteltjes en puree of aard.kroketjes...goddelijk!

Vet eraan laten

Je moet inderdaad niet het vet er voor het stoven afsnijden. Als je het vlees echt lang laat sudderen smelt het vet vanzelf weg en anders snijd je het randje er later af. Zonder vet wordt het te droog. Hmm, lekker stoofvlees. Ga ik zelf ook gauw weer eens maken.

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app

Hachee

ik heb gister net hachee gemaakt, was jarengeleden. ik gruwel van vet vlees, maar weet dat voor de smaak het wel lekker is om wat vet er aan te hebben. Sucadelappen en kant-en-klaar-hachee vlees ging met te ver. Runderlappen zijn wel iets duurder maar daar zit beperkt vet aan en daarbij geen zeentjes of peesjes. Ik moet er niet aan denken om in de 'smurrie' van kant-en-klaar-stoofvlees te gaan zitten pulken om vet er hier en daar af te halen, dat is niet te doen. dan moet je het er van te voren al voor een deel af halen.

Een paar uurtjes stoven en het valt uit elkaar. Heerlijk was het!

Heerlijk mals

Sucadelappen eerst mooi bruin braden in een ruime laag gesmolten boter. Als het vlees mooi donker bruin is uit de pan halen en in wat kleinere stukken snijden. Weer terug in de pan en heet water erbij. Zoveel dat het vlees goed onderstaat. En dan maar zachtjes laten sudderen.Minstens 4 uur.Hoe langer hoe malser. Af en toe even doorhusselen met de lepel en een scheutje heet water erbij.
Ik laat het vlees altijd sudderen in een braadpan.
Ik denk dat als het vlees in de oven gaat het er minstens 5 uur in moet staan? Valt het dan ook zo lekker uit elkaar?

Volgens mij....

is de sukadelap zo ongeveer de magerste runderlap die er is, en daarom het lastigst om echt lekker mals & uitelkaarvallend te krijgen. Dan kun je echt beter een iets vettere runderlap nemen (rib, of doorregen). Van dat vet zie je na het stoven echt niks meer terug.

(een echte sukadelap heeft trouwens ook zo'n witte streep erdoor lopen, maar da's geen vet, da's een pees of zo. Misschien bedoelde je dat met datgene dat je eraf hebt gesneden? Het is nl ook wit als het vlees nog rauw is, en het verdwijnt niet echt tijdens het bakken)

Vic

Vic

24-10-2011 om 08:46

Nee toch?

Volgens mij zijn riblappen magerder dan sukadelappen. Volgens mijn moeder krijg je i.i.g. het beste draadjesvlees van sukadelappen.
Ik braad het altijd even aan en gooi vervolgens een scheut wijn of een flesje bruin bier erbij. Ook nog laulierblaadjes en jeneverbessen of een ui met kruidnagel. Het vlees moet helemaal onder staan, dus als het verdampt een beetje water erbij gieten. Na 3 uur stoven is het vlees nog 'vast'. Je moet het minimaal 4 of 5 uur op laten staan voor het uit elkaar valt.

Nou,

ik 'mag' van de slager nooit sukadelappen mee. Te mager. Wat ie me dan wel meegeeft weet ik eigenlijk niet eens helemaal zeker. Varieert volgens mij ook. Maar volgens mij is het meestal (dikke) rib of doorregen runderlappen of zoiets.Maar hij pakt altijd iets dat meer vet heeft dan de sukadelappen.

mix

mix

24-10-2011 om 10:48

Idd langer

hoe doe ik het hier, lijkt op die van Vic als ik het goed heb onthouden.
sucadelappen inwrijven met peper, zout.
Donker aanbraden in het vet (doe er meestal 2 per keer, die uit de pan en dan de anderen er in anders koelt het vet te snel af)
laurier en kruidnagel erbij (halve theelepel/hele theelepel)en 5 tenen knoflook
ongeveer 200 ml ketjap manis erbij
dan lauw water tot ze onder staan en aan de kook brengen
Daarna zet ik ze op de een na de kleinste pit met een stoofplaatje er onder en laat ze gerust 6 of 7 uur pruttelen en idd dan vallen ze uit elkaar. Tussendoor haal ik de onderste eens naar boven

de slager

de slager

24-10-2011 om 19:07

Vlees wat uit elkaar valt

dat zijn alleen sucadelappen. Dat is echt het vlees wat uit elkaar valt als het lekker uren heeft staan sudderen. Riblab is vaak wat vetter en wordt wel lekker mals als je het lang suddert. Maar een sucadelap is echt dat lekkere stukje vlees wat uit elkaar valt als het goed gaar is. En ook sucadelappen kun je wat vetter krijgen en is dat stukje vlees met de witte streep in het midden.

Te lang?

Ik begrijp dus dat rundvlees nooit te lang op kan staan ? Vind het altijd lastig hier in Schotland hachee enz te maken, denk als het vlees taai is dat ik het "verkeerde" stoofvlees had.

mix

mix

24-10-2011 om 21:50

Klopt shonagh

ik begin smorgens en tegen etenstijd zet ik het pas uit

ishtar

ishtar

25-10-2011 om 08:51

En, shonagh

als je het te hard op hebt staan wordt het ook taaier. Het moet eigenlijk net tegen de kook aan zitten.
(mijn moeder heeft altijd zo'n ouderwets petroleumstel staan. Vind ik dan weer minder prettig want je ruikt petroleum ipv hachee )

Brianna F

Brianna F

25-10-2011 om 14:33

Slowcooker

Dit is nu ideaal vlees voor in de slowcooker. je zet het 's ochtends op met alle ingredienten en 's avonds heb je heerlijk mals stoofvlees.

Isthar

Goede tip, ik heb een inductieplaat, met 9 standen, dus dat moet lukken. Ik zal binnekort weer eens hachee maken, met al deze tips in gedachten.

Brianna f

Ik heb net een (gekregen) slowcooker aan mijn schoondochter gegeven.......

Nog een tip

De sucadelappen met peper en zout èn een beetje mosterd inwrijven.
Je kan er ook een complete stoofpot van maken. Als je nog restjes groenten hebt zoals bloemkool, sperziebonen, restjes kruiden, worteltjes, klein gesneden winterpeen en/of krieltjes. Je kan er (bijna) van alles bij ingooien en dan heet het opeens "jachtschotel".
Ook lekker met rijst erbij.
Bij mij is de stoofpot eigenlijk nooit precies hetzelfde.

Vlees wordt mals

Door toevoeging van zuur in welke vorm dan ook. Mosterd helpt ook, en tomaten toevoegen ook. Laatst las ik dat je elk vlees mals kunt krijgen door in te wrijven met kiwi (en voor het bakken weer droog te wrijven). Ik heb het nog niet uitgeprobeerd.

Brianna F

Brianna F

26-10-2011 om 09:46

Shonagh

je weet niet wat je mist, als je 'm een paar keer geprobeert, wil je niet meer zonder. Tenminste ik niet. Als ik een hele dag weg ben, staat er toch een heerlijke schotel op me te wachten 's avonds. het is even wat werk 's ochtends of de avond ervoor, maar verder geen omkijken meer na.

Brianna

Ik zal eens vragen of ze hem wel gebruikt en anders moet ze hem maar een keer in de koffer stoppen als ze op bezoek komt :o)

Hmmm

Ik heb dit gisteren gemaakt. Met de adviezen van azijn en sucadelappen. Het was een groot succes. Eindelijk eens een heerlijke stoofschotel.

Vonda

Vonda

29-10-2011 om 01:05 Topicstarter

Sorry meiden

Ik had hier nog niet gereageerd, want er zijn zoveel dingen om op te reageren van wat jullie hebben gezegd.
Ik kom er snel op terug (alvast erg bedankt voor al jullie tips/opmerkingen).
Vonda

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.