Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Recept voor franse rodebietensla? hmmm

Ik heb zo'n zin in rode bietensalade op z'n Frans. Althans, zoals ik het wel eens in Frankrijk heb gegeten. Alleen als ik de salade maak, proeven de bietjes zo zoet. Ik doe geen suiker in de dressing (azijn, olie, zout, peper en vorige keer wat mosterd). Maar ik lijkt nergens op. Heeft iemand een idee wat ik fout doe? Ohja ik koop voorgekookte bieten omdat ik nergens ongekookten kan vinden.

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Annet

Annet

14-08-2011 om 14:05

Ik maak het zo klaar

Bietjes (voorgekookte) in stukjes. Hier doorheen creme fraiche, basalmico azijn, heel klein gesneden stukjes ui, olijfolie.
Door de basalmico wordt het kleurtje niet zo mooi, maar wel lekker.

merel

merel

14-08-2011 om 15:01

Mierikswortel

je moet even googlen op recepten waar bieten en mierikswortel (pasta uit een potje is dat) in zit, volgens mij bedoel je die smaak.

Valkyre

Valkyre

14-08-2011 om 15:03

Italiaans recept

Niet frans, sorry..

Voorgekookte bietjes in reepjes snijden (500-700 gr). Mengen met een dressing van 3 ansjovisjes (goed fijngehakt), 1 lente-uitje, peper, evt zout, takje verse oregano (desnoods gedroogde), sap van een hele citroen (!), vijf el olijfolie. Dressing eerst flink kloppen voor je het erdoor mengt.

Zelf doe ik er ook graag wat fijngesneden augurkjes door, mmm....

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

sjalot

sjalot

15-08-2011 om 15:21

Uitje erdoor!

(Kijk dit is nou een onderwerp waar mijn nick goed bij past...)
De dressing die je noemde lijkt me prima, maar ik zou in elk geval een heel fijn gesneden sjalotje (of een kleine ui) door de bietensalade doen. Een keer was ik dat vergeten en toen smaakte de salade erg flauw.
Niet-voorgekookte bieten kun je misschien wel krijgen bij een biologische supermarkt; althans volgens deze website zouden rode bieten nog in het seizoen moeten zijn: http://kook.rubriek.nl/eten&drinken/groenten_seizoen.php

Franse dressing

Altijd als ik dressing in Frankrijk krijg, valt het me op dat die heel zuur is van de azijn en de mosterd. Misschien moet je daar iets meer van toevoegen? Of ze wat langer in de dressing laten staan?

Dorry

Valkyre

Valkyre

15-08-2011 om 23:17

En typisch frans

Is het kruid kervel. Maar geen idee of dat erdoor hoort

Tanneke

Tanneke

16-08-2011 om 01:45

Hier is het!

Ha, vanmorgen las ik dit draadje en had nog nooit van die bietensalade gehoord. En nu zit ik net even lekker met mijn bak koffie in mijn Franse kookboek te zoeken voor het recept voor uiensoep en ik kom het recept tegen voor " Salade de Betterave" .
Het is een heus Frans kookboek, gekregen van mijn Franse "tweede moeder" zoals ik haar noem en hier is het dan

1 1/2 eetlepel witte wijn azijn
1 theelepel balsamico azijn
snufje zout
1 theelepel Dijon mosterd
3 eetlepels milde olijfolie, extra virgin
1 eetlepes walnoten olie
vers gemalen zwarte peper.

Voor zover de dressing. De sla zelf:

4 gekookte bieten,ngeveer een halve kilo totaal
250 ml water OF rode wijn
30 gram walnoten
2 stronken witlof, kern eruit en overdwars in stukken van ongeveer een centimeter snijden
sap van halve citroen
350 gram waterkers
1 kleingesneden rode ui ( een kleine)
150 gram blauw kaas, zoals roquefort of Fourme d'Ambert in blokjes

Zelf doe ik nooit precies alles volgens recept uit kookboeken maar gooi ik er wat anders door als ik iets niet in huis heb.En met die eetlepels neem ik het met andere recepten uit dit boek ook niet zo nauw. Beetje meer is niet erg meestal. Ik loop niet te klungelen met precies tot het randje ofzo.

Hopelijk heb je er wat aan.
Het lijkt me erg lekker. Ga van de week ook maar eens maken en zien of het wat is.

Massi Nissa

Massi Nissa

16-08-2011 om 20:09

Wow tanneke

Hartelijk dank voor het overtypen, ik zal die salade zeker uitproberen! Ik ben dol op bietjes. Vind dit sowieso een fantastische draad, lang leve de bietensalade.
Groetjes
Massi

Valkyre

Valkyre

16-08-2011 om 20:29

Massi

Die Italiaanse is ook erg lekker bij de bbq (ofzo). En makkelijk. Het recept is van Antonio Carluccio, een van de leermeesters van Jamie Oliver. Er was laatst nog een programma op de BBC waarin hij zich samen met Genardo (??), een andere italiaanse chef die in Engeland werkt, door Italie kookt en eet. (Misschien heb je 't gezien tijdens de voedingen...)

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Massi Nissa

Massi Nissa

16-08-2011 om 21:20

Valkyre

Ja, die Italiaanse van jou klonk ook geweldig, maar lijkt behoorlijk op de Noord-Marokkaanse variant (misschien niet geheel toevallig, beiden mediterrane keukens).

Roosje Katoen

Roosje Katoen

16-08-2011 om 22:26

Niet frans

Maar wel lekker: bietensalade met appel, augurk, uitje, dille en zure haring!

Valkyre

Valkyre

20-08-2011 om 01:18

Oh roosje

Heldin! Daar was ik naar op zoek. En dan op roggebrood, mmm...

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Philou

Philou

20-08-2011 om 08:03 Topicstarter

Hmm smullen

Bedankt voor alle recepten: ik ga er vanavond een proberen..hmmmmmmm! Kan nog niet kiezen welke.

Roosje Katoen

Roosje Katoen

20-08-2011 om 20:37

Valkyre

Dank je Graag gedaan!

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.