Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Recept stoofpeertjes?

Weet iemand een alcoholvrij recept voor stoofpeertjes?

mijk

mijk

09-11-2015 om 16:45

je gewone recept

met bessensap, roosvicee of andere roodkleurig sap of siroop. Ik maak hem meestal met zelfgemaakte druivensiroop. Overigens kookt de alcohol er ook uit als je er wijn in mikt hoor.

Tijgeroog

Tijgeroog

09-11-2015 om 16:50

Of zonder rood spul

Meestal doe ik er gewoon water in, aangevuld met een variatie aan specerijen. De peertjes kleuren vanzelf rood.

Vogel

Vogel

09-11-2015 om 17:03

Met alcohol??

Ik heb nog nooit stoofpeertjes met alcohol gemaakt. De alcohol kook je er misschien wel uit, maar de smaak niet.
Gewoon opzetten met water dus, met een kaneelstokje en/of kruidnagels. Pas had ik toevallig een gebruikt vanillestokje liggen, dat meegekookt nog flink smaak afgaf.
Mijn peertjes worden nooit heel rood, maar dat vinden we hier niet storend.

Probeer eens wat

Ik heb er geloof ik ook weleens azijn in gedaan omdat ik dacht dat dat in de buurt zou komen van wijn dat ik niet gebruik.

Citroenschil

Ik vind een stukje citroenschil meekoken heel lekker naast kaneel. Of een vanillestokje. Er is ook rode perensuiker. Maar t rode komt vooral van het stoofperenras. Ik kreeg ze vandaag van mijn moeder dus ga ze zo lekker opsmikkelen.

Jamie

Jamie

09-11-2015 om 19:06

rood worden

Peertjes zijn na een uur al gaar maar worden pas na uren roze en vervolgens rood. Daar heb je geen alcohol voor nodig maar gewoon een lange kooktijd. Je kunt overigens wel bessesap gebruiken om het nog een tikje roder te krijgen, zo maakt mijn schoonvader ze ook, maakt niet uit wat als het maar rood is.

http://www.willemwever.nl/vraag_antwoord/eten-en-drinken/waarom-worden-stoofperen-rood-na-een-paar-uren-de-pan

Katniss

Katniss

09-11-2015 om 19:11

Bessensap

Ik gebruik ook een flesje bessensap, aangevuld met water, met twee kaneelstokjes en wat bruine suiker. Lekker hoor.

Marie

Marie

09-11-2015 om 19:13

Perensuiker

Hier zag ik laatst potjes "Perenrood" (perensuiker) in de supermarkt bij de stoofperen staan.
Heb ik ooit wel eens gebruikt. Worden ze niet echt rood van, maar wel roze.
Trouwens nog nooit alcohol gebruikt voor stoofperen. Mijn moeder, oma en tantes ook niet. En ik heb ze wat stoofperen zien schillen en koken....
Familie had grote perenbomen in de tuin.

Jesse_1

Jesse_1

09-11-2015 om 19:37

Gewoon lang laten staan

Dan worden ze vanzelf roze/rood.

Jesse_1

Jesse_1

09-11-2015 om 19:37

Lang laten koken bedoel ik dus

Alleen lang laten staan helpt niet

Ik zet ze meestal een uur of 3 op.

Beertje37

Beertje37

09-11-2015 om 19:43

Lang opstaan

Inderdaad gewoon lang op laten staan met citroenschil, beetje suiker en kaneelstokjes. Minimaal 2uur, bij voorkeur 3.

Noet

Noet

09-11-2015 om 19:50

en de juiste peertjes

alleen gieser wildeman wordt vanzelf rood, de rest moet je helpen.

Lekker!

Ik neem een kilo gieser wildeman peren. Schillen, klokhuizen eruit en deel ze in 4/6 schijven.
Ik zet ze op met een laagje water en de helft van de bessensap(125 ml.)
Als het kookt gooi ik er flink bruine suiker bij en een beetje kaneelpoeder.

Zachtjes ongeveer 2 uurtjes stoven.

janet1989

janet1989

10-11-2015 om 14:16 Topicstarter

Bedankt

Bedankt voor jullie reacties! Ik heb hier http://stoofpeertjesmaken.nl/recept-stoofpeertjes-zonder-alcohol/ een makkelijke gevonden, vanavond er lekker van genieten.

Kaaskopje

Kaaskopje

15-11-2015 om 14:48

Hier staan ze ook te pruttelen

Normaal doen wij er alleen suiker en kaneel in. Ditmaal heb ik er een beetje bessenlikeur ingedaan, maar dat is dus niet normaal voor ons. Gewoon simpel, de smaak van de peer moet nog wel de boventoon voeren. De citroenschil vind ik wel een goede tip. Lekker fris.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.