Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Anoniem

Anoniem

31-08-2013 om 11:23

Recept om appels te verwerken

Na veel appeltaart,appelflap,appelcake,megapan appelmoes en kilo's appels weggegeven te hebben aan iedereen die maar wil...heb ik nog steeds veel appels over. Wie heeft er een leuk recept om te eten( appel- drink-achtig hou ik niet zo van) waar ik nog niet aan gedacht heb?

Kom maar op met dat lekkers

mix

mix

31-08-2013 om 11:37

Dit?

evt de voedselbank, grote gezinnen, bejaardentehuis?
Of het recept van een (weet niet meer wie) OOL-er:
plaatappeltaart
Voor een grote bakplaat (60 cm oven)
500 gr zelfrijzend bakmeel
500 gr donkere basterdsuiker
250 gr havermout
400 gr gesmolten harde boter
8 goudreinetten, grof geraspt
Meng meel, suiker en havermout met de pollepel door elkaar in een grote kom. Voeg zachtjes gesmolten boter toe en roer met pollepel door elkaar.
Leg 2/3 deel van het deeg op de ingevette bakplaat en druk iets aan. Daarop appelprut met evt. kaneel erdoor. Daarop het resterende deel van het deeg, lichtjes aandrukken, dit is een kruimellaag. In het midden van de oven bakken voor 45-60 minuten op 175 graden.

Thursday Next

Thursday Next

31-08-2013 om 13:40

Drogen

in dunne schijfjes snijden en te drogen leggen/hangen in de zon, of in een oven drogen op 75 gr. Als de schijfjes nog net niet bros zijn zijn ze goed. Dit kan je lang bewaren, is lekker op zo op te eten of om een gedroogde-appeltjestaart of zo te maken.

mirreke

mirreke

31-08-2013 om 16:48

Applecrumble

Supergemakkelijk om te maken.
Google even op het recept.

En appelstroop misschien?
En veel appelpannenkoeken maken, hier een grote favoriet.

Wij krijgen dit nog. Ik heb een stampvolle boom met goudreinetten, dus dat duurt nog even.

Maar wat ik wel ga doen is emmers (of tasjes) met appels aan de straat neerzetten om mee te nemen.

En mee naar school, en weggeven aan vrienden en bekenden. En als je in de buurt woont is voedselbank of buurthuis misschien een idee.
Zonde anders.

.

mirjam

Lekker!

Dank je wel voor de tips.Ik ga ze proberen.
Uitdelen doe ik al volop, we hadden echt een mega-oogst dit jaar en er hangt nog een pluk die nog niet helemaal rijp is. Nu komen via via ook mensen appels halen, dus t komt helemaal goed. Weggooien doe ik nooit want dat is zonde.

rosa

rosa

01-09-2013 om 12:51

Hier ook

Veel appels, en klaar met de appeltaart. Weggeven en appelmoes van maken zijn de enige manieren die zoden aan de dijk zetten. Appelmoes vriezen we in, dus daar maken we heel veel van.
Ik ga wel nog een tarte tatin maken, dat is appeltaart maar toch heel anders.

Mag ik een paar kg?

Wij zijn dol op hete bliksem. Appel is ook lekker in kort gebakken schijven bij de spruitjes of kort meegekookt en meegestampt met spruitjesstamppot. In blokjes bij ijs, als dessert.

Fiorucci

Fiorucci

01-09-2013 om 19:38

Of...

Gebakken appeltjes op brood met kaneel!

Of appelsoufflé

Daar heb ik ook nog een lekker recept van liggen. En als je na dit alles nog steeds teveel hebt, dan heb ik uit eigen ervaring nog een paar andere oplossingen: ga ermee jou-de-boulen, biljarten, voetballen, jongleren ...

mirreke

mirreke

02-09-2013 om 14:25

Genista

daar heb ik nou net veel moeite mee. Ik kan het niet hebben als de jongens uit baldadigheid met de valappels gaan voetballen. Voor mij is het eten, en daar heb je respect voor...

Mirreke

Niet uit baldadigheid! Maar vanuit de situatie die geschetst wordt: heel veel appels, ook al heel veel uitgedeeld, totaal uitgegeten op appeltaart en appelmoes, er zijn nog andere recepten gegeven, maar er komt nóg een oogst aan. Op een gegeven moment kun je dan gewoon zoveel hebben, dat je het echt niet meer weggegeven en verwerkt krijgt. Als je op dat punt een besloten jeu-de-boule-familietoernooitje organiseert, heb ik daar een stuk minder moeite mee dan wanneer je uit baldadigheid met fruit gaat voetballen. Want wat is dan nog het verschil met in de groenbak gooien? Ik ga zorgvuldig met eten om en gooi volgens mij stukken minder weg dan het gemiddelde gezin in Nederland.

mijk

mijk

02-09-2013 om 16:02

Chutney!

Uit de goddelijke huisvrouw van nigella lawson zoooooo lekker...

typen op mijn i-pad is lastig!p

mirreke

mirreke

03-09-2013 om 10:33

Genista

Het was niet bedoeld als kritiek op jou hoor, en je hoeft aan mij geen verantwoording af te leggen.
Ik bedoelde het zoals ik het schrijf. Onze tuin ligt nu vol met valappels, die dus nog niet rijp zijn, en die de boom toch al laat vallen. En daar willen de zonen nog wel eens tegen aan trappen, wat ik dus gewoon niet kan hébben, heb ik gemerkt. Je moet respect hebben voor eten, zoiets...

Ik heb dus ook moeite met zo'n jaarlijks tomatengevecht in Italië, wat laatst in het nieuws was. Ik zou niet over mijn hart kunnen verkrijgen om met appels te jeu-de-boulen, hoezeer ze op dat moment ook mijn neus zouden uitkomen.

Het zegt gewoon iets over mij, meer niet. Blijkbaar zijn de verhalen over de hongerwinter die ik vroeger van mijn vader hoorde, erg hard binnengekomen... Mijn vader kon erg goed vertellen.

Overigens schijn je ook appels in een koude ruimte lang te kunnen bewaren, dan drogen ze ook een beetje in, maar kun je ze bv voor verse appelmoes of taart oid toch nog gebruiken. Wel afh. van het soort appel. En of mensen daar in onze warme huizen nog plek voor hebben? Weet nog wel dat mijn ouders vroeger kisten met appels, goudreinetten, kochten, en die stonden dan in de schuur...

mirjam

Ondertussen al veel kwijt van deze pluk

via via lukte t nog om een kilo of 8 kwijt te raken, als die t nu ook verder vertellen lukt t vast haha. Met de kids op t werk ook appelmoes/appelflappen gemaakt dus dat schiet ook op.Ik ben ondertussen lekker met de recepten bestuderen en proeven bezig haha.En nog maar een keer zelf appelmoes gemaakt voor de rode kool straks! Nu wachten op de volgende pluk die met t weer van deze week vast zo rijp is....

mirreke

mirreke

03-09-2013 om 15:58

Om welke appel

gaat het eigenlijk?
Succes met de volgende/laatste? pluk!

Het is een alkmene

een zoetzure appel die goed voor de moes/taart etc kan, maar een aantal collega's eten m ook zo, ik vind dat veel te zuur

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.