Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Lusithania

Lusithania

11-02-2015 om 11:20

Recept gezocht voor (chocolade) sweet sixteen jarige :)

Mijn dochter wordt 16 en dat zal uitgebreid gevierd worden. Nu wil ze graag een chocolade cake/taart.
Ik heb eens een chocolade caket/taart gemaakt maar die was heel zwaar. Nu ben ik op zoek naar een luchtige variant zodat je niet na drie hapjes al genoeg hebt.
Wie heeft er een goed recept voor of weet waar ik in het google recepten bos moet zijn?

De versiering met rolfondant e.d. is het probleem niet, dat is al helemaal bedacht.

Hanne.

Hanne.

11-02-2015 om 11:46

biscuit met cacao

Ik zou een biscuitdeeg met een (paar) el cacao er door nemen.

Nou zeg da's toevallig

Da's al de tweede keer deze week dat ik naar de blog van Rodebeuk kan verwijzen
Deze is echt heerlijk, precies wat jij bedoelt: echt chocolade, maar niet zo'n baksteen.

http://etenmaken.blogspot.nl/2013/01/chocoladecake.html

Fiorucci

Fiorucci

11-02-2015 om 18:54

Leuk

Leuk Rode Beuk, ik heb je blog in mijn favorieten gezet.

Jessica O

Jessica O

11-02-2015 om 20:13

haha

Hier al veel dingen geliked van de blog van rode beuk. Volg hem via bloglovin.

Vulling maken van chocolade ganache en caramel.... hmmm

Egel

Egel

11-02-2015 om 20:22

zometeen maken

Zometeen ga ik een chocoladetaart maken, die in een heel goed boekje staat 'chocolade' dat een jaar of 10 / 15 door Albert Heijn is uitgegeven.
Ik krijg altijd veel complimenten maar het is eigenlijk gênant simpel.
Helaas: je moet er wel kleine stukjes van snijden want ja, het is vullend.
Komt neer op: je bekleedt de bodem met chocoladecake (al gekocht, heel flauw eigenlijk), je smelt veel pure chocola (400 gram), je klopt veel slagroom lobbig (bijna halve liter, ik dacht 450 ml), nog 2 of 3 eetlepels koffielikeur erin. Dan doe je voorzichtig omscheppend die inmiddels iets afgekoelde chocola bij de slagroom.
Schep het heerlijke truffelmengsel op de cake in de bakvorm, strijk glad, laat opstijven in de koelkast.
Eventueel strooi je er vlak voor het serveren nog een mengsel van cacao en poedersuiker op, al dan niet in de vorm van bijvoorbeeld het getal dat de jarige is geworden.
Wat je wel kunt doen is deze toch maken en dan kleine vierkantjes of zo eruit hakken. Wordt vast gewaardeerd. Allerlei kleinere stukjes taartjes/cakjes/etcetera. Dan hoeven ze ook niet telkens zo te kiezen.
Veel plezier!

Lusithania

Lusithania

11-02-2015 om 21:13

Super!

Egel jouw taart klinkt heel lekker maar dat gaat hem niet worden voor de verjaardag van dochter. Een andere keer lijkt hij me heerlijk.
De link van Anneque naar de blog van Rodebeuk ziet er goed uit. Die ga ik morgen maar proberen te maken als proef.
Bedankt voor jullie reacties.

Jessica O

Bedoel je dat je die chocoladecake van RB kan doorsnijden en vullen? Want op de foto ziet hij eruit alsof hij zo'n behandeling niet overleeft en de boel verkrummelt. Maar als het wel kan is het misschien een goede verjaarstaart voor dochter in maart. Moet ik eerst even proefbakken, maar da's ook geen straf.

Groeten,

Temet

Mijntje

Mijntje

12-02-2015 om 10:49

Egel's taart

is een paar dagen erna nog lekker, dat weet ik heel toevallig Heb je er alweer een gemaakt??
Rode beuk's recepten kan ik van harte aanbevelen, ze is hier wat minder maar ze zal dit wel leuk vinden.

Egel

Egel

12-02-2015 om 11:28

Ja Mijntje


Ja Mijntje....nu weet je waarom ik toch niet meer mollig kan worden genoemd, maar gewoon te dik.
Dit keer voor mijn werk, een bepaalde bijeenkomst.
Het was weer zo klaar en ik ga vast weer opmerkingen krijgen dat ik zo goed kan bakken. Kan ik ook op zich maar dit recept heeft daar niet veel mee te maken!

Jessica O

Jessica O

12-02-2015 om 12:36

temet

Ik bedoel een biscuit met cacao. Beetje verwarrend erneer gezet, sorry

Hihi

Zo trekken jullie me iedere keer weer hierheen, ik zie dit soort linkjes terug in het 'dashboard' van mijn blogprogramma.

Zeer vereerd!

Jessica, het voelt echt als een zij hoor, die rode beuk . Het is een hele grote in een park in Utrecht op een soort van rotonde. Vrijstaand. Supergrote boom. Iets moederlijks heeft ze.

en o.t. Temet, ik heb meer recepten van chocoladetaart/cake die geen death by chocolate is. Voor jouw dochter raad ik deze aan.

http://etenmaken.blogspot.nl/2013/06/chocoladetaart.html

Heel geschikt om te vullen en sinds 12 jaar de klassieker op partijtjes hier. In drukke jaren heb ik meermalen aangeboden om taart te kopen, maar dat werd glad geweigerd door de heren. Ze wilden deze en geen andere. Er gaat sinaasappelmarmelade in maar dat proef je niet als overheersende smaak terug.

De foto's zijn, hoe passend, gemaakt op een partijtje.

Rodebeuk

Ja, die had ik inmiddels ook al gezien, want ik heb al een paar keer op je blog rondgeneusd. Ik word er erg hongerig van...

Die tweede taart is vermoedelijk inderdaad beter. Ik heb een recept van Mississipi Mud Pie dat ik nog wel eens gemaakt heb voor verjaardagen, ik vind m heerlijk maar hij is loodzwaar. Deze kennelijk niet, dat is dan mooi. En dochter wil marsepeinen roosjes op haar taart. Die moet dan wel glad zijn afgewerkt, en dat is dit recept inderdaad.

Ik krijg weer honger. Nou ja, het loopt ook al tegen de middag...

Groeten,

Temet

Kijk daar ga je

Ik heb nog een derde taart, die vind ik eigenlijk geschikter voor de sweet sixteen, wel iets zwaarder maar niet heel zwaar. En als je dan een pb kon sturen zou dat een stuk makkelijker zijn, ik ga niet een heel draadje onderkiepen dat het een soort van mijn blogindex wordt. Een van de redenen dat ik minder op OOL kom is het ontbreken van die mogelijkheid.

Rodebeuk, wat is er misgegaan?

Gisteren de Nigella-chocola-met-sinaasappeltaart gebakken. In een springvorm van maximaal 20 cm doorsnee, mogelijk zelfs maar 18. Het recept zegt 50 minuten op 175 graden, maar toen was de taart nog lang niet gaar. En tien minuten later nog niet. En enige tijd later nog niet. Volgens mij heeft het ding uiteindelijk zo'n vijf kwartier in de oven gezeten, aan het eind afgedekt met folie want ik was bang voor een verkoolde bovenkant.

Ik vond de smaak zelf uitstekend, maar de taart was niet echt luchtig te noemen. Hij leek wel weer wat ingezakt, want erg hoog was-ie uiteindelijk ook niet. En vooral: de bovenkant was veel te hard. Misschien komt het door die jam, maar het was niet zo'n knapperig korstje als je op een gewone cake hebt, maar echt een harde korst. Waar ik nog niet eens zo'n bezwaar tegen had, maar mijn huisgenoten wel.

Wat heb ik verkeerd gedaan, en hoe voorkom ik dit in de toekomst? Langer en op een lagere temperatuur? Eerder afdekken? Meer bakpoeder (een theelepel met een kopje erop, zou toch genoeg moeten zijn)?

Groeten,

Temet

Temet

Wat vervelend, Temet!
Ik bak hem zelf vaak platter, die 20cm vorm is wat Nigella zelf zegt. De harde korst moet door het erg lange bakken komen. De kruim is niet superluchtig, maar in combinatie met de enigszins 'chewy' korst wel erg lekker. Bij mij .

Jammer dat hij zo tegenviel! Zelf ben ik weleens de bakpoeder en ook weleens het ei vergeten. Dan wordt de taart ook hard. Maar plat hard. Ik zou het dus evt nog een keer proberen in een plattere, want grotere vorm.

Dank

Dank voor de coaching. Volgende keer maar in de 24cm vorm, alleen wilde ik m vullen en daarom leek hoger mij wel handig. En vullen in combinatie met een te harde korst levert problemen op, want als je dan een punt afsnijdt druk je de vulling eruit

Ik denk dat hij toch wel degelijk iets is ingezakt, het middenstuk is wel erg compact geworden. Toch wel lekker (dit itt een echte ingezakte cake, die is gewoon serieus mislukt) en hij komt uiteindelijk wel op. Maar parter was al aan het mauwen over sinaasappelschilletjes, ik denk dat ik dit recept pas over een flinke tijd weer eens moet proberen en dan moet verzwijgen dat het dezelfde taart is. Geen of een andere vulling erin en dan kraait er mogelijk geen haan naar. Misschien probeer ik m dan met abrikozenjam, al ben ik zelf wel erg dol op de combinatie met sinaasappel.

Het probleem 'welke verjaarstaart voor dochters verjaardag' is hiermee overigens nog niet opgelost. Zij heeft het nu over slagroomtaart, maar dat heb ik nog nooit geprobeerd. Partner heeft ooit in een vlaag van overmoed geprobeerd kapsel te bakken zoals gedemonstreerd door Holtkamp in zijn filmpje op Foodtube. Het resultaat kon door de brievenbus (serieus, niet meer dan 3 cm hoog) en was volslagen oneetbaar. En hoewel ik vermoed dat hij gewoon dingen finaal fout heeft gedaan ben ik nu toch een beetje bang voor kapsel/biscuitdeeg.

Groeten,

Temet

ja dat laatste is

..natuurlijk het echte probleem!
Wat staat er op tafel op de verjaardag, en hoe bak je kapsel...

Ik durf nu niet echt andere recepten aan te raden .
Kan je wel verwijzen naar http://smittenkitchen.com/recipes/ .
Ik heb Deb Perelman heel hoog zitten. Ze blogt al meer dan 10 jaar en heeft een immense collectie online. Ik verlaag wel vaak de suiker bij haar, maar verder is het een ideale site!

Ali

Ali

28-02-2015 om 10:07

Een merengue dan?

Of pavlova, ik weet even niet wat de juiste naam is.
Met een schuimbodem van eiwitten, een mengsel van mascarpone en slagroom erboven op en dan veel rood fruit erop. Er staan best veel recepten op internet. Ik maak m hier geregeld en ziet er spectaculair uit en is heel erg lekker. En makkelijk.

Wel redelijk duur, vanwege het fruit.

aargh

Leuk, Rodebeuk, maar ik word zo moe van die Amerikaanse recepten. Al die cups en fluid ounces en sticks of butter. Ik ben er te lui voor. Zo'n keukenprinses ben ik nou ook weer niet.
Dan is Nigella wel handig trouwens, daar kan je met een druk op de knop wisselen van Amerikaanse maten naar het decimale stelsel (tenminste volgens mij was dat een site van haar waar ik dat ooit eens heb gezien).

Brandweervrouw, ik heb hier iemand in huis die niet van merengue houdt. Dus dat valt af.

Ik denk nog even door...

Groeten,

Temet

Jessica O

Jessica O

28-02-2015 om 18:18

kapsels (en rode beuk)

Kapsels bakken, ik neem altijd zr bakmeel of bloem met bakpoeder, rijzen ze veel mooier
Of kapselmix van bouwhuis, nog makkelijker

Enneh Beuk, het volgen van hem was meer bedoelt op het blog
Ben een fanatieke bloglezer, maar da's jou schuld, ik ben met die begonnen.

Kinne

Kinne

06-03-2015 om 08:24

lekker chocolade

Zag dit draadje en ben gaan lezen want kind wilde ook chocoladetaart op feestje. Hoop dat ik hem ook snel in elkaar kan draaien. Trek er voor de zekerheid maar een uur voor uit.

Hoop dat hij lukt anders wordt het vliegensvlug naar de supermarkt gaan.

Rodebeuk; zou ik deze cake ook 2 dagen van te voren kunnen maken of wordt hij dan erg droog?

Kinne

Als je die ene bedoelt met karnemelk en cacao, dan kun je die zéker één dag van tevoren maken (doe ik vaak zat), twee zou ook wel moeten lukken denk ik. In elk geval eten de kinderen de derde dag de restjes met smaak op. Alleen: het is echt heel weinig werk, je bakt hem zo in een verloren halfuurtje.

Kinne

Kinne

06-03-2015 om 09:03

aangeraden taart.

Bedoel de taart die Rodebeuk Temet aanraadt voor haar dochters verjaardag. De laatste met een link.

Bedankt voor je reactie. Ga hem dan toch maar de dag
voor het feest bakken. Als dat zo snel gaat kan ik wel een momentje vinden.

O sorry

Die bedoelde ik niet, die ken ik niet. Ik doelde op de taart/cake die ik in #3 aanraad, ook van Rodebeuks blog.

Kinne

Kinne

06-03-2015 om 10:56

gemist

O, die heb ik helemaal over het hoofd gezien. Ook erg lekker. Nu moet ik gaan kiezen welke het wordt. Nu heb nog een dag om te beslissen. Van allebei heb ik de spullen in huis, dus dat is geen probleem. En allebei snel klaar.

Egel

Egel

06-03-2015 om 12:55

Snel klaar

En 'mijn' taart (zie reactie 6) is snel klaar, heel lekker en kun je uitstekend de volgende dag (of na twee dagen zelfs) serveren.
Als je dat wil en nog tips nodig hebt, hoor ik het nog wel.

Kinne

Kinne

06-03-2015 om 13:54

Aiaiai

Dat wordt nog lastig kiezen, 3 taarten die heerlijk lijken. Moet maar binnenkort wat onbekende verjaardagen gaan vieren. Dan hebben we tenminste een goede smoes.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.