Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Recept gezocht (met veel eisen ;-) )

Natuurlijk, als ik in mijn uitgebreide rij kookboeken niets vind, zijn er altijd nog de smulweb-achtigen enzo - maar toch roep ik de immer aanwezige hulp van het forum in. Mijn kinders hebben namelijk hun allergrootste smeekogen en liefste bedelstemmetjes in de strijd geworpen om alsjeblieieieieieft weer zo'n echt 9-gangendiner te doen met Kerst. En zij willen natuurlijk helpen! Waarom valt Kerst nou net in de drukste tijd van het jaar... want ik vind het óók leuk om dat met hen te doen, maar tijd ontbreekt me
Goed, ik heb voor 8 gangen inmiddels inspiratie opgedaan. Maar het zijn geen héél erg grote eters en daarom zoek ik nog een klein, bij voorkeur licht hoofdgerecht in de gang "wild of gevogelte", maar liever geen kalkoen. En dan iets waarbij een kind kan meehelpen (kind dat al in pannen mag roeren die op het vuur staan).
Wie heeft er een gerecht voor me dat hierin past? Mag ook een ovengerecht zijn - graag zelfs! Iets dat een nacht moet marineren mag ook, maar verder van tevoren voorbereiden gaat me niet lukken. Ik heb komende week maar weinig tijd; ik hoop de boodschappen wel allemaal te kunnen doen, anders wordt het nog pannenkoeken ipv 9 gangen

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Moet het vlees zijn?

Anders zou ik zeggen, doe iets met kwarteleitjes. spannend omeletje, of koud gevuld. Hapt lekker weg, kunnen kinderen goed bij helpen en vult nauwelijks.

Anders misschien een spiesje gemarineerde kip/struisvogel? nachtje in marinade, aan stokjes rijgen en in de oven grillen.

Alle ideeën leg je op een klein bordje met een paar leuke blaadjes (alfalfa, waterkers, rucola ofzo) en druppel er wat marinade of zefgeklopte dressing over.

Gevulde kwarteleitjes

Ik heb helaas geen recept voor je maar dat is klein, verfijnd en vantevoren klaar te maken.

Ragout?

En dan in zo'n mini deegbakje?

Guinevere

Guinevere

19-12-2010 om 19:52

Eendeborst

Waarom niet gewoon een paar eendeborsten bakken en in plakjes op sla met dressing serveren? Makkelijk om te maken én niet te machtig.

Inge M

Inge M

20-12-2010 om 00:03

Mini hertenbiefstukjes

Die zou je vooraf kunnen marineren, ik zou ze vrij klein snijden (niet dunner dan ze al zijn), even bakken, beetje gegrilde paprika erbij en klaar. Misschien nog kruidenboter of een sausje.

Genista

Genista

20-12-2010 om 09:51 Topicstarter

Ha, ideeën!

Lidwientje, die kip van jou ga ik reserveren voor een ander tijdstip. Klinkt goed, alleen is het echt teveel voor deze gelegenheid.
Het gaat om een gang in een negengangendiner, zo'n diner dat vrijwel nergens meer gegeven wordt En traditioneel-officieel is de gang "wild of gevogelte" de gang die ná de visgang en de vleesgang komt en vóór het nagerecht. Vandaar dus, dat ook de voedingswaarde geen heel grote rol speelt, ze krijgen genoeg Zo'n kip-struisvogelspies lijkt me wel wat, de hertenbiefstukjes ook wel. En misschien gebruik ik de kwarteleitjes wel als wat aparterig voorgerecht. Het is weer eens wat anders dan het voorgerecht dat ik in gedachten had.

Ha!

We willen wel weten wat het uiteindelijk geworden is + bijbehorend recept he!

Fiorucci

Fiorucci

20-12-2010 om 12:05

Genista

En gevulde paprika met een vleesvulling? Is dat wat?

Hert

Hertenstoofvlees (gestoofd in Duvel)met bijvoorbeeld pommes duchesses en een appeltje uit de oven gevuld met veenbesjes.

Tanneke

Tanneke

20-12-2010 om 17:44

Niet alles gelezen,maar...

Hoi Genista,

Weet niet of je er iets aan hebt, en anders anderen misschien als ze een keer omhoog zitten.
Als ik niet goed weet wat ik moet maken, dan kijk ik vaak op epicurious.com
Het is een Engelstalige website(woon in USA) en je moet even omrekenen qua meten (kan ook op internet he),maar is erg handig.
Je kan er ook gewoon invullen wat je in de koelkast hebt liggen, of andere trefwoorden van ingedrienten die je graag wil gebruiken en er rolt een recept uit met wat je hebt ingevuld.
Ik heb er nog nooit iets van gekookt wat niet lekker was en gebruik het vaak.Het is een hoog aangeschreven website hier.

Succes ermee!

ps. Ik heb de rest van de reacties niet allemaal gelezen dus als ik er naast zit....

Primavera

Primavera

21-12-2010 om 10:45

Kip- of kalkoenfilet met balsamico azijn

Ik zou iets doen met balsamico azijn. Als het gevogelte moet zijn kunnen het reepjes kip- of kalkoenfilet zijn. Dat is heel snel klaar, vergt weinig voorbereidingstijd en is licht verteerbaar. Je kunt ze samen met de balsamico in de pan pakken of eerst een half uur van te voren laten marineren en op de (steen)gril gooien.
Of wat ik ook wel eens gedaan heb voor oud-en-nieuw was koude roastbeef (de dag van te voren klaargemaakt met balsamico azijn op een bed van rucolasla opgediend. Zo kon ik me tenminste rustig op de voorgerechten concentreren.
In de serie koude vleesgerechten is carpaccio ook handig op deze manier. Je hebt hier ook hertencarpaccio, maar ik weet niet of dat in Nederland makkelijk te krijgen is.
Primavera

Genista

Genista

23-12-2010 om 17:02 Topicstarter

En het wordt...

...eendenborst. Ik heb een leuk stukje gescoord, dat ga ik bakken en opleuken met wat cranberrycompôte, een blaadje sla, een pommetje duchesse en wat me toevallig in handen komt
Wellicht moeten we al onze ingrediënten gaan verschepen en de hele maaltijd elders gaan klaarmaken. Omstandigheden veranderen :-S Iedereen hartelijk dank voor het meedenken, want wat er verder nog is aangedragen, gaan we zeker nog eens gebruiken.

Guinevere

Guinevere

23-12-2010 om 20:02

Jaaaaaaaa

Jaaaaaah, ik heb gewonnen. Sorry, ik zie draadjes als dit altijd stiekum als een wedstrijd.
Eet smakelijk in elk geval!

Emmawee

Emmawee

26-12-2010 om 22:53

Genista (o.t..)

Ik hoop dat de eendeborst jullie gesmaakt heeft. Ik heb gisteren ook een stukje gegeten (gerookt bij "een speciaal adresje" van de jager die een vriend van mijn vader is...).
Je bedoelde het waarschijnlijk niet als grap, maar ik hou 'm erin:
"Waarom valt Kerst nou net in de drukste tijd van het jaar..."

Groeten, Maw.

Genista

Genista

27-12-2010 om 09:56 Topicstarter

Emmawee

Ik bedoelde het juist wel als grapje We hebben het, los van Kerst ieder jaar toch al het allerdrukst van half november tot half januari. En daar valt Kerst dan nog even precies in, hoe kríjgen ze het voor elkaar
En ja, de eendenborst was lekker.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.