Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Lynna

Lynna

17-02-2015 om 18:30

Recept bami zonder peulvruchten?

Heeft iemand een lekker recept voor mij van bami waarin geen peulvruchten verwerkt zijn en wat wel lekker makkelijk te maken is? Ik ben bepaald geen kookwonder en er komt iemand eten die allergisch is voor noten en peulvruchten.

Volgens mij heb ik nog nooit bami MET peulvruchten gemaakt......of bedoel je iets anders?

Ingrid

Katniss

Katniss

17-02-2015 om 19:46

Peulen bedoel je?

Ik doe nooit peulvruchten door de bami, maar in de zakken gemengde groente zitten vaak wel peultjes. Bedoel je die soms?
Ik weet niet wat voor soort bami je zoekt, of dat een 'gewoon' miegerecht ook mag. Ik vind zelf mie met gewokte pittige tofureepjes erg lekker, met paksoi en ui.

bieb63

bieb63

17-02-2015 om 21:38

Mijn recept (zonder peulvruchten...)

'Prut' bakken in zonnebloemolie:
stukjes kipfilet (of stukjes hamlap)
gesnipperde ui
knoflook
gemberpoeder (of verse gember)
halve preiringetjes
klein zakje gesneden spitskool
citroensap (of sereh)
sambal naar smaak
flinke scheut ketjap manis
beetje zout

Serveren met bami en reepjes omelet

Moni

Moni

17-02-2015 om 21:46

Of deze

Stukjes kip of varkensvlees marineren in ketjap met olie. Liefst zo lang mogelijk.
Groenten snijden in stukjes, bijvoorbeeld rode paprike, bleekselderij en wortel (houd de wortel echt klein). Stukjes ui of bosui erbij snijden.
Stukje gember heel klein snijden en apart houden.
Vlees heet bakken in marinade, zo kort mogelijk en uit de pan halen. Pan schoonspoelen.
Groenten heet bakken in olie. Gas lager en dan de gember erbij.
Vlees erbij.

Wij eten hier graag mihoen bij. Lekker makkelijk. En kroepoek.

Sambal en extra ketjap op tafel voor de liefhebbers.

Mijn voorbeeldgroenten zijn harde groenten. Die bak je niet zo snel te lang. Zachte groenten kunnen ook (paksoi, taugé e.d. ). Die moet je veel korter bakken dan de harde groenten.

Charis

Charis

18-02-2015 om 10:13

champignons, paprika, prei

Ik maak bami altijd met in grove stukken gesneden champignons, paprika en prei (de laatste twee in driehoekjes gesneden)en kipfilet (in dunne reepjes gesneden).

Bami koken. Reepjes kipfilet aanbakken in olie, uit de pan halen en bewaren. Dan op matig vuur een minuut lang een gesneden uitje en teentje knoflook aanbakken met een beetje sambal.
Vuur weer hoog, beetje nieuwe olie in de pan en dan alle groenten erbij. Roerbakken tot alles lekker is opgebakken. Drie eetlepels ketjap toevoegen. Afgegoten, gekookte bami erdoor roeren en als laatste 2 dl heet water met opgeloste kipbouillontablet erdoor doen. Reepjes kipfilet terug in de pan. Alles laten bakken tot meeste vocht is verdampt. Snel en heerlijk.

Mina

Mina

18-02-2015 om 20:58

Soja

Soja is een peulvrucht. Tofoe en Ketjap zijn sojaproducten.

mina

mina

18-02-2015 om 21:18

taugé

Taugé is ook een peulvrucht.

Soja ook, dus ook ketjap tahoe/tofu en tempé.

Inanna

Inanna

18-02-2015 om 21:48

let op met olie

Wokolie is vaak arachideolie, van pinda dus en pinda is ook een peulvrucht.

Charis

Charis

19-02-2015 om 10:04

Oeps

Als het niet alleen om de groenten gaat maar ook om ketjap en tofu enzo, kun je misschien beter iets anders maken dan bami?

Lucerna

Lucerna

19-02-2015 om 10:10

Kennis is alles

Bami is prima te maken zonder ketjap, zonder tofu, zonder taugé en arachideolie vervangen door een andere olie is al helemaal simpel, Zorg dat je goed weet wat er niet kan en verfris je recept met de tips hierboven gegeven. Ik heb regelmaitg nasie of bami zonder enige vorm van peulvrucht, als ik het zo lees. Belangrijkste tips: laat het voorgesneden werk en de pakjes en zakjes in de winkel liggen, dan weet je precies wat erin gaat. Dan is het verder niet moeilijk meer.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.