Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

P

P

25-12-2011 om 22:51

Ratjes....?

Oudste heeft bij een vriendje ratjes gezien en jahoor na bijna 13 jaar hebben we voor het eerst gezeur om een huisdier.

Pman wil onze poot stijfhouden, ik twijfel wat. Ik ben van de honden, hij is van de katten maar we hebben al zolang geleden besloten dat er geen huisdier in komt.

Ik heb me wat ingelezen op goede sites en omdat zoon een echte tamme rat wil weet ik al dat ze niet zomaar van een dierenwinkel komen maar van een fokker (al durf ik nog niet de prijs te vragen haha).

Vraag 1 dan toch maar: Hoe duur zijn ze bij een fokker eigenlijk?
Vraag 2: zijn er leukere knaagdiertjes?
Vraag 3: ik lees wisselende dingen over de verblijfplaats. Vriendje heeft ze op de slaapkamer maar dat zou te alleen zijn voor ratjes (ja als het gebeurt komen er twee)?
Vraag 4: jongste is extreem allergisch voor katten en huisstofmijt en het een een ander aan hooikoorts maar volgens mij is hij niet getest op ratten. Zijn ratten vaak een reden voor allergie?
Vraag 5: ik wil nu dat zoon eens een keer ratjes opvangt ivm vakantie of weekendje weg van anderen maar behalve dat vriendje ken ik niemand met ratjes en dat vriendje gaat niet weg en heeft de buren al als oppas. Is er een plek waar zoon zich hiervoor kan opgeven? Dan komen we ook meteen achter vraag 4

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Jesse_1

Jesse_1

25-12-2011 om 23:16

Paar antwoorden

Antwoord 2: ratten zijn de leukste knaagdiertjes als huisdier.
Antwoord 4: bij een allergische aanleg voor huisdieren is het niet verstandig om andere huisdieren in huis te nemen dan vissen.

Anonix

Anonix

25-12-2011 om 23:24

Leuk!

Ik heb voor onze ratjes 15 euro per rat betaald. Volgens mij is dat een normale prijs bij een fokker.

Zelf vind ik het de leukste (en makkelijkste) knaagdieren. Ze zijn over het algemeen erg aanhankelijk, vinden het heerlijk om bij je te zetten en zijn heel 'menselijk' in hun gedrag.

Op de slaapkamer zou ik niet doen. Ze geven rommel, kunnen ruiken en worden als het schemerig is actief. Bij ons was dat rond 'n uur of 22-23... en dan kunnen ze HEEL veel kabaal maken (scheuren met kranten, graven, rennen, vechten). Overdag zijn ze ook perioden actief.

Allergie en ratten weet ik niks van.

De laatste vraag zou ik bij een rattery neerleggen. Die van ons had er tientallen in huis, ik denk dat ze ze ook wel zou uitlenen als allergietest. Maar 'n rat moet je wel echt leren kennen, dus een rat van een ander is anders dan een van jezelf...

Henriette123

Henriette123

26-12-2011 om 00:25

Allergie bouw je op

Een allergie bouw je op. Dit betekent dat je jongste de eerste paar weken dat er een (logeer)rat in huis is, best klachtenvrij kan zijn, maar na een paar weken toch allergisch voor ratten kan blijken zijn.Juist omdat je kind waarschijnlijk nog nooit met ratten in aanraking is geweest, is die kans best wel groot.Als de ratten dan weg moeten lijkt mij heel hard voor je jongens.

mix

mix

26-12-2011 om 12:33

Allergie

ik ben allergisch voor katten en konijnen (heb 2 katten), dochter voor honden en paarden (hád 2 honden) maar niet voor cavia's of ratjes, muizen enz.
Als je al allergisch bent is de trigger voor een nieuwe allergie natuurlijk aanwezig.
Daarom lijkt het me handiger als je bv eerst 1 jaar in vakanties oppast misschien. Dan zie je hoe je jongste op stro/hooi reageert en op de ratjes zelf. Want zelfs met de allergiepilletjes, neusspray en oogdruppels red ik het niet. Dat komt vooral omdat ik overgevoelige slijmvliezen heb, ik denk persoonlijk iets minder door de allergie.
Ratjes worden gemiddeld een jaar of 2 a 3, met uitschieters uiteraard. Als hij opbouwend gaat reageren, ben je al heel redelijk over een rattenleven heen denk ik en zul je minder snel het geval hebben dat ze weg moeten. Eerder dat je bv na het overlijden geen nieuwe meer zult nemen.
Ook merk ik dat ik minder erg reageer op eigen dieren omdat je dan een dagelijkse blootstelling hebt. Op een andere kat reageer ik veel heftiger.
Ik zou idd nu proberen eerst een aantal malen een aantal dagen ratjes met grondbedekking in huis te halen. Start voor mijn part met een open zak hooi in huis in een emmer? Reageert ie daar al op, dan weet je genoeg, al is er zat andere grondbedekking te vinden

Idd...hooi

is bij mij ook de trigger.
Heb wel een hond, geen last maar toen er een cavia kwam logeren bleek ik meteen weer( hebben zelf ook cavia gehad) last van het hooi te hebben.Ik ben wel positief getest op honden maar daar merk ik zelf niks van?

Ratjes zijn wel erg leuk!!
Colega die behoorlijk allergisch is voor honden en katten heeft jaren ratjes gehad. Geen probleem. Het kan dus verschillend zijn bij allergieen?

Kari1

Kari1

27-12-2011 om 10:10

Zoals Henriette zegt, met een allergie word je niet geboren maar je kunt hem opbouwen. Of dat gebeurt hangt af van individuele gevoeligheid (aanleg) maar ook van hoe en wanneer je in je leven met dat bepaalde allergeen in contact komt.
"omdat hij nooit in aanraking is geweest met knaagdieren, dat toen niet uit de test kwam maar dat hij er wel allergisch voor kan zijn?" Als je nog nooit met een allergeen in contact bent geweest dan is de test daarop negatief, testen nu heeft niet zoveel nut. Bovendien is "de test" geen test op allergie maar op sensibilisatie. D.w.z. dat je lichaam de geteste stof ooit heeft herkend als vreemd en antilichamen heeft gemaakt. Dat kán een eerste aanzet zijn tot allergie, maar dat hoeft niet. Dat is het stadium waarin Lilian zit: "Ik ben wel positief getest op honden maar daar merk ik zelf niks van?". En dat stadium kan verder je leven lang zo blijven, er hoeft verder niks te gebeuren.
De aanleg bij je jongste is er, de kans op het ontwikkelen van een allergie is daarmee wat groter dan gemiddeld - maar er is niet gezegd dát dat gaat gebeuren. Het blijft een afweging. Hoe groot is de wens van je oudste, en hoe sterk is je "we moeten echt een allergie voorkomen en we gaan de gok niet nemen" positie.
Kari

Geen hooi

Hooi is voor ratten niet goed, heeft te veel stof wat slecht is voor de luchtwegen en longen...
Je hebt meerdere grondbedekkers oa houtsnippers..

Succes met jullie keuze

Groetjes

Fiorucci

Fiorucci

27-12-2011 om 10:14

Inlezen

Als je zoon een flinke kattenallergie heeft, loopt hij meer kans op galbulten als hij een keer per ongeluk een krasje oploopt van de nageltjes van de rat. En inderdaad, meer kans op reacties wat betreft het stro. ik zou zowiezo de rat niet op de slaapkamer zetten van een allergisch kind. Bij allergische kinderen is een schone slaapkamer toch best belangrijk denk ik. Naaktratten geven minder kans op allergische reacties. Lees je goed in wat betreft de combi van twee ratten, twee mannetjes vechten elkaar vaak de tent uit!

Meike

Meike

27-12-2011 om 13:24

Ervaring

Wij hebben ruime ervaring met ratten. Ze zijn inderdaad ontzettend leuk, en heel makkelijk tam te maken. ik zou ze ook van een rattery halen, en ze zijn echt niet duur hoor! Inderdaad een euro of 15 zoals iemand anders als zei. Ook in het onderhoud valt het erg mee, aangezien ze dol zijn op restjes gekookte aardappelen, rijst, groente, fruit... Als er maar geen zout in zit. ik zou ze niet op de slaapkamer zetten want dat is inderdaad wel wat eenzaam en bovendien maken ze herrie 's nachts!
Maar dan die allergie. Niet doen is mijn advies. Onze jongste ging prima met onze ratten maar van de een op de andere dag was hij allergisch. na testen bleek hij een knaagdierenallergie te hebben. Bij eerdere testen, jaren daarvoor, was dat niet zo. De blootstelling aan onze ratten is dus de boosdoener geweest. Het was echt heel
vervelend. Hij kreeg echt nare klachten en we moesten de ratten dus verhuizen naar zolder. Nu hebben we geen ratten meer helaas, maar ook een klachtenvrij kind. En dat is toch belangrijker.

Meike

Meike

27-12-2011 om 13:30

Vervolg

Ik wil toch nog iets toevoegen, wij hebben nu dus om bovenstaand verhaal geen huisdier meer. Zowel man als ik zijn van huis uit gewend om poezen en honden te hebben dus het was best even wennen voor ons allebei. Maar we durven het risisco niet meer te nemen. Straks nemen we een poes en bouwt hij weer een allergie op. Heel vervelend voor hem want aan zo'n allergie zit je levenslang vast en ook heel vervelnd voor alles en iedereen als de poes weg moet. Arme poes!
maar een kind dat allergische klachten heeft door iets wat zich in huis bevindt is echt heel naar. Ik kan dat niet genoeg benadrukken. Altijd snotteren, soms benauwd en vaak opgezwollen dikke ogen. Hij zag er eigenlijk permanent slecht uit. Ik begin er dus niet meer aan!

Henriette123

Henriette123

27-12-2011 om 14:17

Op bezoek

Als blijkt dat je jongste een allergie voor knaagdieren gaat opbouwen, is de kans groot dat hij straks ook niet meer bij mensen die een knaagdier hebben op bezoek kan.
Omdat hij nu dus niet vaak met een knaagdier in aanraking komt levert bezoekjes bij mensen die een knaagdier hebben nu geen problemen op.
Sneu voor je oudste, maar ik zou er in jullie geval niet aan beginnen.

Ratjes

Wij hebben precies een jaar geleden 3 ratjes gekocht. Ook goed ingelezen, dus ik wist wat ik wilde. We hebben de ratjes overigens wel bij een dierenzaak gekocht. Daarom werden het er ook 3. We wilden er 2, maar dan zou er 1 alleen achter blijven en dat vond ik niet kunnen

En het is echt waar: ratten zijn de leukste knaagdieren die je maar kunt hebben. Ze zijn heel vriendelijk, makkelijk tam te krijgen en erg aanhankelijk en grappig.
Echter....Na een half jaar hebben we ze toch weg gedaan.
De stank was niet te harden. We hadden speciaal vrouwtjes genomen, omdat die minder ruiken. De kooi was ruim genoeg voor 3 ratten en werd regelmatig schoon gemaakt. We hebben verschillende soorten bodembedekking geprobeerd, maar niets hiel. Een dag nadat ik de kooi had verschoond, stonk het alweer verschrikkelijk.
Gelukkig werkt een kennis van mij bij een kinderboerderij, waar ze nog ratten konden opvangen, en daar zijn ze naar toe gegaan. Nu kunnen we ze nog regelmatig opzoeken. De ratten hebben het heel goed naar hun zin, want ze krijgen veel aandacht, meer dan hier in huis. Het deed me overigens wel pijn om ze weg te doen, want nogmaals, ratten zijn echt super leuk.
Wat betreft de allergie, daar heb ik geen verstand van.

suces met je keuze.

groetjes van Charlotte

Fiorucci

Fiorucci

27-12-2011 om 18:51

Dan...

Ik weet niet of ik het dan aan zou durven eerlijk gezegd.

Puck

Puck

28-12-2011 om 11:58

Ik zou het ook niet aandurven

Als je kind zo'n extreme allergie kan ontwikkelen zou ik het echt niet riskeren, jammer, maar niet dien lijkt mij. Cavia's en konijnen kun je evt. nog buiten houden, maar ratten niet volgens mij. maar ratten zijn wel erg grappig als huisdier, dat wel.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.