Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Rat of eekhoorn?

Toen ik gisteren met jongste thuis kwam na die geweldige wedstrijd (ahum) zag ik in het licht van de koplampen een 'beest' rechtop zitten ergens bij het muurtje van de garage en wegschieten onder ons tuinhuisje....Daar zit in het onderste gedeelte een spleet die mij nog nooit was opgevallen. Ik zag 'm het eerste en weer jongste erop. Toen ik de auto liet lopen en de lampen aan stak hij nog een paar keer zijn snoet uit de spleet....en daarna kwam hij niet meer terug. In eerste instantie dacht ik aan een rat, hij had ook niet de grootte van een veldmuisje, was gewoon groter.
Maar later realiseerde ik me dat er een grotere staart aan zat. Misschien dacht ik het ook wel omdat wij juist die dag over ratten hebben gepraat omdat er een beek achter ons werk loopt waar 'vroeger' wel ratten in zaten en de nachtdienst ratten had gezien bij de vuilnis daar....(is allemaal al opgeruimd hoor). Die snoet heeft jongste ook duidelijk gezien. Maar daaruit konden wij niet concluderen of het nu een rat of een eekhoorn was.
En er zit hier een eekhoorn, die zien wij met grote regelmaat en we vinden ook talloze lege walnootdoppen altijd in onze tuin.
Goed en wat nu?
Hoe kom ik erachter wat het was? En wat doe ik er evt. aan?
Tuinhuisje afbreken lijkt me geen optie
Gif strooien is misschien eekhoorn dood? En als het wel een rat is....onder tuinhuis? Dat gaat toch enorm stinken?? Als het de eekhoorn is, mag ie wat mij betreft blijven. Eekhoorn's lege doppen stinken volgens mij niet, als het een rat is heb ik 'm liever niet. Dat gaat wel stinken volgens mij...Spleet onder tuinhuisje dichtkitten opperde man...maar zouden ze daar niet zo doorheen knagen? En om eerlijk te zijn ben ik van rat ook niet zo gecharmeerd...zeker niet met puber die toch laat thuis komt...wat als die rat haar opeens tussen de benen door schiet midden in de nacht? Volgens mij gilt ze dan de hele buurt wakker.
Ik weet na dat praatje op werk dat onze gemeente gratis de evt. ratten die je hebt komt bestrijden. Die bellen? En het uitleggen? Moet ik dan niet eerst zeker weten dat het een rat is?
Iemand een idee wat nu te doen?
groeten albana

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Egel

Egel

14-06-2012 om 10:22

Net doen...

Ik zou net doen of je het niet gezien hebt. Misschien is Beest wel zo geschrokken van koplampen of confrontatie met niet-goedwillende mensen (vaak), dat hij zich ergens anders gaat settelen. Of wat ook kan, is dat Beest er al maanden of zelfs jaren zit en dus nooit voor overlast heeft gezorgd.
Hoe dan ook zou ik dit op zijn minst nog een poos aanzien, niet bang zijn en: de wereld is er niet alleen voor de mensen (zelfs woonwijken niet).
Groeten, Egel

albana

albana

15-06-2012 om 08:17 Topicstarter

Jullie hebben natuurlijk gelijk

Maar ik vind het écht geen prettig gevoel, misschien een rat zo dicht bij huis (staat naast huis, metertje ertussen...). Het is niet eens dat we er zo erg bang van zijn (geen van allen) het is vooral dat ik het erg 'vies' vind om eerlijk te zijn. Het feit dat de gemeente ze 'gratis' komt bestrijden geeft denk ik ook wel aan dat zo'n rat als 'tuinhuisdier' niet een erg goed idee is. Heb staan kijken vandaag bij die spleet onder de betimmering van het tuinhuisje en er is overduidelijk aan geknaagd. Het is geen rechte spleet, maar 1 die in het midden breder is gemaakt zeg maar.
Ja ik dacht ook dat eekhoorns dagdieren waren. Het was al ruim na de wedstrijd....een half uur minstens erna. Het was nog niet hélemaal donker. Maar wel al behoorlijk schemer. Fietsers hadden ook hun lampen aan.
mmm dat zou dus meer wijzen op een rat dus.
groeten albana

Merel

Merel

15-06-2012 om 19:10

Foto maken?

Kan je niet met je camera (met flits) door het gat (of tegen het gat aan) foto's maken? Gewoon wat overzichtsfoto's maken (je hoeft niet door de lens te kijken, maar in het wilde weg wat foto's maken van wat er eventueel daar zit in dat gat. Grote kans dat je toch 'iets' op de foto zet en dan weet je meteen waarmee je van doen hebt?

Rafelkap

Rafelkap

16-06-2012 om 08:26

Je ziet zoveel niet

Ik weet zeker dat hier ook ratten onder het huis rondrennen. Ze zijn ook in de schuur geweest. We zien ze niet. Je kan ze wel bestrijden maar ze komen heus wel weer.
Zolang je er echt geen last van hebt hoef je niks te doen.

Ik ben heel blij dat ik heel veel dieren, insekten en bacterien om me heen niet zie. Gewoon niet aan denken! Cursusje mindfulness albana ?

albana

albana

16-06-2012 om 10:17 Topicstarter

Populatie

Ik weet wel dat de rattenpopulatie hier ter plaatse de laatste jaren een beetje uit z'n voegen is gegroeid. Vooral in de buitengebieden en in het beekdal. De plek waar ik werk is in het beekdal, waar ik woon is aan rand buitengebied en vlakbij beekdal. Vandaar dat de gemeente dus gratis rattebestrijding aanbied als je ratten in je naaste omgeving hebt. Maar volgens mij heeft dat ook te maken met dat ze steeds brutaler worden en meer de bebouwde kom opzoeken (op zoek naar voedsel w.s.?). Na een melding sturen ze dus iemand.
Nee 'last' hebben we er niet van....maar ik zit ook niet te wachten op de volgende generatie als tuinhuisgenoten. En denk ook dat 1 of 2 ratten makkelijker te vangen zijn dan over een tijdje 10. Dus het is vooral een twijfelgevoel....Dat ik niet over een jaar denk van 'had ik toen maar' zoiets. Wij hebben ook muizen in de garage. Die doen me weinig, zolang ze niet in huis komen (lukt niet, branddeur ertussen). Maar vang ze zo nu en dan wel, als ik zie dat het aantal keutels toe neemt. Een soort 'opruiming' dus. Dan is het weer een jaartje ofzo wat minder en als het weer toeneemt vangen we ze nogmaals (gewoon in muizevallen hoor). Gewoon omdat ik geen zin heb ik hele familie's muizen die misschien de kabels van wasmachine ofzo doorknagen. Nou zoiets denk ik ook met die mogelijke rat.
Ik vind Merels idee nog wel een goede. Maar weet niet of het gaat werken. Gat is te smal om fototoestel /telefoon doorheen te steken, gat is alleen wat uitgeknaagd in het midden, verder is het een spleet van ong. 1 cm ofzo. Het zal ervoor moeten en ik vraag me af of je dan wat ziet. Maar het proberen waard....
groeten albana

Mea Proefrok

Mea Proefrok

16-06-2012 om 19:50

Rafelkap

Jouw hele posting had ik zo geschreven kunnen hebben. Ik weet het niet en ik wil het niet weten. Pom pie dom .

Steenmarter

In het huis dat we komende week gaan bewonen zat een steenmarter in het dak en tussen de plafonds. Het hele huis is verbouwd en het dak vernieuwd en het beest heeft de benen genomen. Maar wat een zooi sleept zo'n beest naar boven: massa's veren en vogellijkjes, egel, (hele!) kippeneieren, etc en dan nog een enorme stank van uitwerpselen en urine.
Het beest dat je zag kan toch geen steenmarter zijn? Of zitten die niet in het deel van Nederland waar jij woont? Hier in het oosten.

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app

albana

albana

17-06-2012 om 09:45 Topicstarter

Steenmarter

Nee, dat was het volgens mij niet, een steenmarter is 'langer' volgens mij....heb ze wel eens gezien, ze zwerven hier ook in volle getale rond. Waarom die rottige steenmarters nog beschermd worden is mij een raadsel trouwens...hier zijn ze in volle getale aanwezig..Daar moest ook een gratis 'vanger'van de gemeente voor zijn
groeten albana

Gale

Nou, beschermd of niet, die steenmarters zijn hier echt een plaag en veroorzaken veel schade aan auto's en overlast in huizen. Ik vind het prachtige beesten, maar ze gaan maar ergens in het bos wonen. Niet in MIJN huis.

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app

albana

albana

19-06-2012 om 09:12 Topicstarter

Om dezelfde redenen

Snap ik dus niet dat ze beschermd zijn...Ze zitten hier in grote getalen en ik heb zó vaak gehoord dat mensen met kapotte auto's, kapot gebeten en stinkende spouwmuren en doodgebeten vissen/cavia's/kippen etc. zaten dat ze écht een plaag zijn. Ik heb ze ook vaak zat gezien (meestal tegen schemer in tuinlamplicht), dat is ook waarom ik bijna zeker weet dat het géén marter was. Het doet me denken aan de zwijnen op de veluwe die daar overlast veroorzaken en ook maar niet doodgeschoten mogen worden. Ik heb helemaal geen intentie om ze zelf te gaan vangen of te doden, maar in verhouding met ratten hier veroorzaken ze nét zoveel overlast, misschien zelf wel meer....Een fatsoenlijke 'martervanger' die voor mij part de beesten vangt en heel ver weg (b.v. in de rest van ned. daar zijn ze toch uitgestroven??) uitzet zou ook goed zijn. Het gaat er bij mij niet in dat je dus voor ratten een 'gratis rattenvanger' kan laten komen van de gemeente en aan die marters niets mag doen. En het gaat hier niet om mijn 'particuliere mening' maar veel meer over de 'algemene stemming' hier in de omgeving. Ik denk dat je hier ter plaatse niet 1 iemand vind die het ermee eens is dat die dieren beschermt worden. Wat ik ook weet is dat er veel 'illigale manieren' in omloop zijn die ervoor zorgen dat die ene marter in jouw huizenblok of op jouw boerderij het loodje legt of de kuierlatten neemt...En dan denk ik dat een fatsoenlijke bestrijdingsmanier stukken beter en humaner is. En het lijkt me een zeer logisch en voorspelbaar gevolg dat vanzelf onstaat als mensen er maar genoeg overlast van hebben...Dan zoeken ze zelf een oplossing. Die w.s. een stuk minder diervriendelijk is. Wat ik ook zoiets vind, niet ver hier vandaan is een school die onlangs leeg is komen te staan...i.v.m. ernstige overlast van steenmarters....het stinkt er enorm en ze maken veel kabaal. De kinderen bivakeren nu in een 'noodgebouw' (houten keten) gemeente weet niet wat te doen, vangen mág niet, verwijderen ook niet, dus verwijderen ze de kinderen maar..... Nou dat is pas de omgekeerde wereld. w.s. moet het gebouw nu gestript of gesloopt worden.
groeten albana
(met antimarterspay in de hele auto en langs de dakranden)

albana

albana

19-06-2012 om 09:16 Topicstarter

En de foto's

Heb ik gemaakt (voor zover dat ging). En het enige dat je ziet is 2 ogen die refelecteren in het licht van de flits....Schiet niet op dus.
We wachten dus maar af....Maar nu ik erop gespitst ben hoor ik wel vaak geluid uit het tuinhuisje...geritsel en soms een tik ofzo er 'zit' dus wel degelijk 'wat'.
groeten albana

Tirza G.

Tirza G.

20-06-2012 om 15:16

Vangen

Mag wel. Ik heb het pas voor een ander draadje opgezocht, google eens op flora-faunawet. De enige beesten (zoogdieren) die je mag uitroeien zijn ratten en huismuizen.
Dat steenmarters in de rest van NL niet voorkomen, komt omdat ze daar niet kunnen overleven in de natuur. Ratten komen overal voor.

Tirza

GS

GS

27-06-2012 om 15:20

Staart

Een eekhoorn heeft een dikke donzige staart. Een rat een lange dunne, zonder haren. Dat verschil is toch wel heel opvallend? Overigens zijn de grijze eekhoorns niet zulke leuke beestjes als de (inheemse) rode. Ze zijn feller dan de rode en verstoten deze van hun eten.

Is er water in de buurt?

muskusrat misschien, ziet er toch weer anders uit dan een gewone rat.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.