Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Ayanna

Ayanna

02-05-2012 om 10:28

Rare geur was

Sinds een paar weken heb ik last van handdoeken en washandjes met een vreemd geurtje. Ze zijn gewassen, ruiken daarna normaal, maar als ze nat worden gaan ze echt heel ranzig ruiken. Ik heb ze al gewassen op 40 en op 60 graden. Ik heb poeder gebruikt en vloeibaar. Zelfs de machine leeg een kookwas laten draaien met soda en nog een keer met azijn tegen vetluis, maar stank blijft.En het vreemde is, niet ALLE handdoeken en washandjes hebben hier last van. Ik had zelfs al nieuwe washandjes gekocht, maar ook die hebben nu last van vieze luchten. Wat zou dit kunnen zijn?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
silvester

silvester

02-05-2012 om 13:37

Ben benieuwd

Geen tip helaas,maar ik heb hetzelfde probleem, al veel langer. Ook al soorten wasmiddel gevarieerd en minder wasmiddel of juist meer...de gewone kleding en beddegoed ruiken wel fris over het algemeen na een wasbeurt.
Altijd zo'n naar geurtje bij de handdoeken...

Fiorucci

Fiorucci

02-05-2012 om 14:05

Ayanna

Laat je het misschien te lang in de machine zitten voor je het droogt?

Chippie

Chippie

02-05-2012 om 14:10

Hier ook..

Ik was op 60 graden, was gaat meteen in de droger, droger gaat op 'extra droog' en het wasgoed ruikt naar kots (pardon). Zo vies!

Ik heb het alleen bij zwarte (handdoeken/theedoeken)was. Maar zwarte was en witte was gaan allebei op hetzelfde programma, dezelfde temperatuur, zelfde wasmiddel. Zo vreemd!

Ook gehad

maar dan met handdoeken die te lang vochtig in de wasmand lagen voordat ze gewassen werden. Sinds we ze laten drogen voordat ze in de wasmand gaan( we wassen 1 x per week handdoeken) hebben we geen muffe handdoeken meer.

Misschien azijn in naspoel

bakje?? (ipv wasverzachter, dat gebruik ik nooit)

Tirza G.

Tirza G.

02-05-2012 om 21:00

Merk/verf

Ik vind spullen van de Zeeman altijd stinken. Dat ligt volgens mij aan het verfbad wat die dingen krijgen. Of het nou theedoeken zijn of tshirts, er zit aan allemaal zo'n specifiek naar luchtje. Zijn de stinkers bij jou van één merk?

Tirza

Bij ons die van de ikea

Wij hebben zwarte handdoeken voor de camping en voor racefiets tochtjes. Je ziet de vlekken niet zo en dat leek me makkelijk. Maar ze stinken altijd. En wij hadden ze van de Ikea. Ze zijn nu gedegradeerd tot de poetsmand, want ik vond het ook zo vies ruiken. En om je frisse lijf daar nu mee af te drogen... bleh...

Dorry

Julie B

Julie B

02-05-2012 om 23:25

Te volle trommel

Wij hadden het ook. Uit milieu en praktische overwegingen propte ik de trommel zo voo mogelijk. Te vol, naar bleek, het stonk (soms). De viezigheid kan niet goed wegspoelen. Is dat het soms?

Primavera

Primavera

03-05-2012 om 00:13

Te zuinige wasmachine

Julie, het probleem is dan niet dat je de trommel te vol stopt, maar dat de wasmachine te zuinig (met water) is. De beste manier namelijk om op energie te besparen is maar heel weinig water hoeven te verwarmen en in de race naar de meest ecologische wasmachine is dat dus wat de fabrikanten doen.
Het probleem is wel dat als de trommel vol is, dat weinige water niet genoeg is om de was echt goed door te spoelen en afhankelijk van waar de handdoek zich bevond wordt hij dan schoon of minder schoon. Heter was helpt vaak niet, want hoe heter -> des te minder water ze gebruiken om niet in een hogere energieklasse uit te komen. Het gevolg is dus dat je met zo'n mega-zuinige wasmachine vervolgens twee machines moet draaien waar je het met een ouderwetse met één toe kon. Dat is dan natuurlijk niet erg zuinig meer en vooral omdat mensen ook steeds meer vlekkenverwijder-spul e.d. gaan gebruiken omdat anders de was niet schoon wordt. Alleen worden dit soort zaken nooit meegerekend bij het energielabel en zo duurt deze zichzelf versterkende gekte maar voort.
Als je geluk hebt zet de fabricant er dan wel een knop extra water op of zoals mijn nieuwste die alleen erg zuinig is in eco stand (en dan veel minder water gebruikt en dus niet goed wast). Maar de was wordt zonder eco-stand tenminste weer in één keer schoon zonder dat ik daarvoor maar halve wasjes moet draaien.

Zure melkachtig?

Is het zo'n zure melk-achtig luchtje? Ik heb dat een paar jaren geleden ooit gehad in kleding (dus niet handdoeken) en met name in de broeken, de dikkere kleding dus. De oorzaak is me nooit duidelijk geworden. En die kleding heb ik natuurlijk allang niet meer. Het ging ong. zo....kleding rook schoon na wassen en drogen, leg het in de kast, pak het er na 4 dagen uit en het ruikt vies, naar zure melk....Niet alle kleding dus, vooral de broeken en het ergste op de dikkere plekken (broekband, zakken, gulp etc.). Uiteindelijk vond ik een oplossing door het extra te spoelen na het wassen...Daarna sijpelde de lucht naarmate ik het vaker gewassen had, steeds meer weg. Dat extra spoelen doe ik nu nog steeds. Bijna altijd, of ik moet eens haast hebben met bepaalde kleding. Ik weet niet goed waarom, en erg milieuvriendelijk is het ook niet, maar het idee dat dus schijnbaar die was in het verleden niet goed gespoeld was speelt me nog steeds parten.Het was ook gewoon een erg nare lucht en zoiets wil ik niet nog's hebben. En gewoon het idee dat het dus eigenlijk niet eens 'schoon' was..... Maar je moet zo'n etxra spoelen knop maar net hebben op je wasmachine....
groeten albana

Komt dus op hetzelfde neer:

machine is te zuinig met water en daar heb je vooral last van als je (zoals ons geleerd is) de machine goed vol laadt.

Ayanna

Ayanna

03-05-2012 om 09:33

Spoelen met azijn en verder

Wat grappig die herkenning. Ik ben dus niet de enige met stinkers.
Even elimineren: het zijn niet allemaal handdoeken van hetzelfde merk en ook niet ALLE handdoeken hebben er last van. Ik laad de trommel niet te vol, maar heb in het verleden de was wel eens te lang in de trommel laten zitten voordat het de droger in ging. Die link heb ik zelf ook al gelegd, dus tegenwoordig wordt het meteen gedroogd. Ook zorg ik dat nat spul of meteen gewassen wordt of eerst droogt voordat ik het kan wassen. Extra spoelen? Nee, dat heb ik nog nooit gedaan. Druist ook tegen mijn principes in van zuinig zijn met water enz. Maar is dus een optie. Verder heb ik alle stinkers al eens op 90 graden gewassen, maar geur komt terug. Azijn ipv wasverzachter, dat lijkt me iets om te proberen. Wasverzachter gebruik ik zelden of nooit en zeker niet bij handdoeken. Maar een keer azijn ga ik zeker proberen.
Het blijft een vreemd iets. Zeker omdat de was in eerste instantie schoon en fris ruikt en pas op het moment dat het weer vochtig wordt, zo ranzig gaat ruiken. En de rest van mijn was (kleding enz.) heeft er geen last van. Het is trouwens geen zure melklucht, maar meer een beetje een muffe putlucht. Ranzig dus!

Emmawee

Emmawee

03-05-2012 om 11:02

Ik stel voor om dit draadje te verhuizen naar de spelletjesrubriek.
Echt raar dit.
En aan mij heb je dus niks.

Bekend probleem

Het is een bacterie. Heeft hier al eerder een draadje over gelopen. Een jaar geleden ongeveer of misschien anderhalf. Google anders even op `hardloopkleren stinken` want die bacterie doet het heel goed op zweet.

Ditzelfde probleem hadden we met de sportkleren van mijn man. Zodra ze droog waren begonnen ze al weer te stinken.

De oplossing was volgens mij de stinkende dingen een nacht in een emmer azijn te laten weken en ze altijd direct na gebruik te wassen.

Nu gooi ik zijn sportspullen direct als hij thuis komt in de was. Was ze gewoon op 30 maar het stinkt niet meer.

Voor jou zou dat dus zijn: alle stinkers laten weken en vervolgens een tijdje elke dag een handdoekenwas draaien tot je er vanaf bent.

Wasster

Wasster

04-05-2012 om 00:44

Ranzige lucht en was-droog-machine

Ik was wel eens in een was-droog-combinatie, en vind de was na het drogen ranzig ruiken. Ik denk dat het komt omdat er in de trommel of was nog restjes wasmiddel zitten, Ecover op basis van verzeepte plantaardige olie, met etherische olie, o.i.d., en dat de grote hitte van de droger dit a.h.w. "verbrandt".

Voordeel van een was-droog-combinatie is wel dat het lijkt alsof de wasmachine schoner blijft, alsof de vetluis/bacteriën/schimmel door het hete droogproces regelmatig gedood wordt.

Wasster

Wasster

04-05-2012 om 00:50

Eenmaal stinken, altijd stinken

Ik denk wel dat als je eenmaal je gewassen was te lang in de wasmachine hebt laten zitten, en het daardoor is gaan stinken, dat die stank steeds weer terugkomt bij die handdoeken/kledingstukken en heel moeilijk verdwijnt – misschien na heel vaak heet wassen en meteen drogen...

Ik had er vroeger trouwens ook last van dat schone handdoeken na een keer gebruiken al gingen stinken. Alsof de vochtigheid een latente stank wekt. Dit is verdwenen door:

- handdoeken altijd op 60 graden wassen;

- altijd meteen na het wassen in de droger (of buiten ophangen, maar zorg dat het dan snel droogt, dus niet met vochtig weer of regen). Hiervoor kun je de tijdklok van de wasmachine gebruiken, stel die zo in dat de was net klaar is als je thuis komt en je het meteen in de droger kunt doen.

Ayanna

Ayanna

04-05-2012 om 10:22

Aanpak

Gisteren heb ik alle handdoeken en washandjes waarvan ik weet dat ze vies gaan ruiken, gewassen op 95 graden. Inclusief een extra spoelbeurt en een dosis azijn in het wasverzachterbakje. Daarna een dubbele drogersessie op de heetste stand. En tot nu toe nog geen vreemde luchtjes. Ik heb meteen een paar handdoeken en twee washandjes in gebruik genomen en ze ruiken nog steeds fris. Ik geef het even een paar dagen de tijd, misschien dat geur toch weer terug komt, maar 1e indruk is positief!

Handdoeken

Wij hebben het ook, vooral met oudere handdoeken en dan als ze vochrigvworden. Wij noemen dat: 'stinken naar oude hond'

Ik zal ook eens wat azijn gebruiken, goede tip.
De grijze rubberrand rond de deur vd wasmachine wordt van binnen ook vrij ranzig.

Ayanna

Ayanna

07-05-2012 om 10:02

Goh

Ik weet niet welke actie de succesvolle is geweest, maar tot nu ruiken alle washandjes en handdoeken nog steeds fris! Wat een weelde! Bedankt voor alle tips, de combinatie van alles heeft voor mij een goed resultaat gehad. Thnx!

Tip azijn

mocht je nou een azijngeur gaan ruiken, er is ook lavendel en..ehhhhhh(nog een geurtje)... te koop bij de Action, ik gebruik het bij bijna elke was als naspoelmiddel

Ayanna

Ayanna

07-05-2012 om 13:05

Azijnlucht

Goeie tip Mien, dank je!

Nog even mbt azijn

Voor mij werkt het altijd prima als volgt: nooit wasgoed vochtig in de mand doen, altijd eerst laten drogen.
Mocht je iets hebben dat stinkt (ik ruik het wel eens als ik me bv met een handdoek afdroog) dan die meteen in een emmer water zetten met een scheut azijn (alles moet wel onder water staan) en in elk geval een nacht laten staan. Daarna gewoon wassen en het stinkt niet meer (ook niet naar azijn). Extra heet wassen hoeft dan dus ook niet. Nog een tip: zodra je een handdoek hebt die gaat ruiken bij het afdrogen, niet verder mee afdrogen want dat blijf je ruiken op je huid...

Groetjes,
Vonda

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.