Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Vic

Vic

06-06-2012 om 21:43

Rare beestjes (gale?)

Ik heb op sommige vensterbanken (bij open ramen) rare beestjes lopen. Ze zijn heel klein (1 mm), grijs, niet vliegend, het lijken wel heel kleine luisjes. Als ik ze weg haal met een nat doekje, zitten ze er een paar uur later weer. Wat zouden dat kunnen zijn?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Vic

Vic

06-06-2012 om 22:12

Nu je het zegt...

Die heb ik ook wel eens, en had ik geprobeerd te googelen. Ze zijn soms ook soort van gestreept? Maar dit zijn andere beestjes, ook veel kleiner. Echt speldenprikjes.

Duifluis?

Duifluis of bloedluis of hoe heten die beestjes? Heeft hier pas nog een draadje over gelopen (althans, dat ging over het al dan niet handhaven van een duivennest op het balkon, en toen wees ik op het risico van beestjes).

Ik kom erop omdat jij ze in de vensterbank ziet. Zit er een duivennest vlakbij?

groeten,

Temet

Vic

Vic

06-06-2012 om 22:22

Temet

Als ik google op die beestjes vind ik niets. Bloedluis is het i.i.g. niet. De andere beestjes (larfjes) heb ik gevonden en zijn van de tapijtkever. Dat is er af en toe eens eentje, dus daar hoef ik niet van in paniek te raken. Het zit hier trouwens vol met vogelnesten (ook duiven) dus ik hoop niet dat daar ongedierte vanaf komt.

Tirza G.

Tirza G.

06-06-2012 om 23:46

Nou

Hard blijven hopen dan maar, want ik denk dat ze daar wel vandaan komen. Je zegt: het zit 'hier' vol met vogelnesten. Hoe dicht is 'hier' bij je vensterbank?

Tirza

Valkyre

Valkyre

08-06-2012 om 02:54

Vogelmijt

Heb ik ooit gehad. Vogeltjes uitgevlogen, mijten zochten voedsel op mijn balkon. Heb toen bij de gemeentereiniging laten uitzoeken wat het was. Klinkt precies zo!

Nesten weghalen, buiten met kokend water schoonmaken.

Vic

Vic

08-06-2012 om 11:13

Hmmm

Gisteren en vandaag had ik ineens geen beestjes. Het waren er ook niet heel veel, 5 per dag ofzo. Ik kijk het toch maar even aan, want ik heb geen zin in een invasie maar voor 5 beestjes kun je de gemeente ook niet bellen. Overigens herken ik dan in mijn wandelende stofjes niet de mijten van de foto. Maar wat dan?
Mag je trouwens die nesten wel verwijderen? Dat heb ik eerder wel eens willen doen, maar toen hoorde ik van iedereen dat dat verboden is. Lijkt me anders een mooi klusje voor de schilder als hij ooit nog eens de dakkapel komt schilderen (moet ik hem wel eerst even bellen).

Tirza G.

Tirza G.

08-06-2012 om 22:40

Mogen?

Waarom zou dat niet mogen? Van wie niet? Of broed er een beschermde vogelsoort in die nesten? En zo ja, welke dan?

Tirza

Egel

Egel

10-06-2012 om 13:28

Goed zo

Goed dat je het meldt Gale Z, want als mensen het hier al niet weten.....
Ik begrijp dat men geen irritante luizen/beestjes in de vensterbank wil, maar dan hoef je toch niet meteen een heel vogelgezin naar de knoppen te helpen. Laat die nesten dus a.u.b. met rust en neem die regel serieus!
Groeten, Egel

Vic

Vic

10-06-2012 om 13:49

Ik ben van het brave soort dat regels gewoon opvolgt. Bovendien hoort het ook een beetje bij mijn werk om ons milieu te beschermen, dus ik zal ze wel laten zitten (mits ik geen invasie van ongedierte krijg). Het zijn trouwens echt geen bijna uitgestorven vogels die onder de pannen huizen. We hebben hier enorme kolonies kauwen of kraaien die regelmatig overlast veroorzaken. Soms zitten er 20 naast elkaar op het dak van mijn schuurtje, echt angstaanjagend.

Valkyre

Valkyre

10-06-2012 om 23:59

Maar gale

Het ging bij mij om een verlaten vogelnest - daarom hadden die vogelmijten ook niks meer te eten. Mag je die ook niet weghalen?

Bij mij werd toevallig het dak dezelfde week nog vernieuwd (in augustus of september was dat geloof ik), vandaar dat het nest werd weggehaald.

Tirza G.

Tirza G.

11-06-2012 om 13:41

Ik wist niet dat alle vogelsoorten beschermd waren in NL. Ik dacht alleen salamanders en dassen. Ik had ook niet begrepen dat het een vol nest was, ik dacht een verlaten nest. Die ruimen wij elk jaar op het hele perceel, dus ook in de coniferenhaag

Tirza

Tirza G.

Tirza G.

11-06-2012 om 21:23

Nou ja zeg

Weer wat geleerd. In 2002 is er een nieuwe wet gemaakt, de flora- en faunawet.
Deze Flora- en faunawet regelt de bescherming van soorten. Onder de Flora- en faunawet zijn als beschermde soorten aangewezen:

-een aantal inheemse plantensoorten;
-alle van nature in Nederland voorkomende soorten zoogdieren (met uitzondering van zwarte rat, bruine rat en huismuis);
-alle van nature op het Europese grondgebied van de lidstaten van de Europese Unie voorkomende vogelsoorten;
-alle van nature in Nederland voorkomende amfibieën- en reptielensoorten,
-alle van nature in Nederland voorkomende vissoorten (met uitzondering van soorten in Visserijwet 1963);
-een aantal overige inheemse diersoorten aangewezen als beschermde soort;
Daarnaast is een aantal uitheemse dier- en plantensoorten als beschermde soort aangewezen.

De wet heeft betrekking op onder meer beheer en schadebestrijding, jacht, handel en bezit en overige menselijke activiteiten met een schadelijk effect op beschermde soorten.

Kan ik me voortaan wel richten op katten. Want die komen van nature niet voor in Nederland.

Tirza

Van nature?

En wat is in 's hemelsnaam van nature? Konijnen zijn meen ik door de Romeinen geïntroduceerd. Is dat van nature?
Idem met de stadsduif, maar dat is geloof ik (Gale?) eigenlijk een rotsduif en die komt van nature wel voor in Zuid-Europa, als ik me wel herinner. En voor vogels nemen ze de hele EU, zie ik.
Maar goed, de halsbandparkiet dan. Die weet zich hier zelfstandig te handhaven, maar nog maar sinds kort...

Groeten,

Temet

Fiorucci

Fiorucci

12-06-2012 om 15:15

Ohje

Ik zal het doorgeven aan mijn katten, huismuizen eten mag, spitsmuizen niet..)

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.