Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

oregano

oregano

13-11-2011 om 19:29

Radiator badkamer zelf verven?

Aangezien mijn huis binnenkort te koop komt zijn we bezig met achterstallig verfwerk ed. Nu heeft de radiator in de badkamer allemaal roestplekken (kennelijk niet geschikt voor badkamer). Is dit zelf op te knappen, schuren en verven? iemand dit al eens gedaan? Het is zo'n radiator met verticale stangen.
Groet, oregano

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Ja...

... kun je gerust doen. Wel met speciaal voor verwarming geschikte primer en lak. Moet lukken!

Spuiten

Ooit in een heel ver verleden heb ik in ons vorige huis 1 verwarming geverfd (ook roest) dat was een hele toestand, toen waren we nog niet zo 'handig' en eraf halen zagen we niet zitten dus we hebben het gelaten bij afschuren(de roest), onderverf en dan radiatorverf.Dat was een hele toer....en echt mooi werd het niet. Het is nogal lastig op zoiets dat niet helemaal recht is mooi te verven...en geen druipers te krijgen enzo.
Maar afijn het werd wél móóier dan het was en het was maar op onze slaapkamer.
Toen we hier kwamen wonen, troffen we blauwe, groene en rode verwarmingen aan (boven). Er moest ook 1 verwarming bijgeplaatst worden (deed broer van mijn vriendin =verwarmingsmonteur). Die scharrelde ergens een tweedehandsje op, ook flink verroest en spoot 'm alhier zo weer glanzend wit. In een paar minuten! Indachtig al het werk dat we toen gehad hadden met die vorige verwarming vroeg ik 'm naar die spuitbus. Jaha, dat was speciale radiatorlak. Primer en verf ineen. Verkrijgbaar bij doe het zelf zaken. Hij had er nog wel een paar, die konden we overnemen.
Dus zo hebben we de gekleurde radiatoren boven weer wit gekregen. Gewoon flink veel plastic erachter. Wel 'netjes' zodat het de verwarming niet raakt (b.v. aan muur vastplakken en aan vloer/raam met schilderstape). En dan spuiten. Wij hebben gespoten in 2 of 3 etappes. Dan krijg je het het mooiste. Dus dun spuiten. Laten drogen en dan opnieuw.
Véél mooier....en stukken minder tijd. En nu konden we de lastige stukken (ronde buizen en de achterkant enzo) tenminste ook grotendeels meespuiten. In ieder geval de zichtbare gedeeltes (onderkant enzo).
succes ermee!
groeten albana

Voor de foto

Ik denk dat je vooral bescheiden ambities moet hebben met betrekking tot het resultaat. Bij bezoek aan het huis blijven de radiatoren wat ze zijn: een tikkeltje belegen en een beetje versleten.
Het is helemaal niet erg om daar eerlijk over te zijn (dat doet niets af aan de prijs).
Voor de foto kun je de roestige delen opschuren een aantippen met hammerite. http://www.hammerite.nl/pages/producten/kenmerken.php Je hoeft niet de hele radiator te doen en ja, van dichtbij kun je zien dat de radiator is bijgeschilderd. Maar op de foto niet.
Groet,
Miriam Lavell

ishtar

ishtar

14-11-2011 om 13:10

Heb dat eens gedaan

een keer met speciale lak voor radiatoren en een keer zonder. Met gewone lak dus. Dat laatste kan ik je zeer afraden;-S. Daar komen heel lang nare geuren van af. Met die radiatorlak moet je het ook wel goed laten drogen voor je hem weer aan zet, maar het stinkt beduidend minder.
Doet de radiator aan de badkamer af? (ik bedoel: is je badkamer hartstikke mooi, behalve de radiator) of zal de huizenkoper de badkamer waarschijnlijk toch vervangen? Als de badkamer zelf duidelijk niet aan vervanging toe is, zou je ook kunnen overwegen om de radiator te vervangen. (is niet een erg ingewikkeld klusje, en radiatoren zijn niet zo duur, en lak kost ook geld)

Merel

Merel

14-11-2011 om 16:16

Gedaan

Ik heb dat wel eens gedaan, met potjes lak van de hema en een rollertje. Roest eraf geschuurd, primer en dan lak. Was best mooi gelukt. Kosten vielen geloof ik ook wel mee, ik had de kleinste potjes nodig want het was maar een klein radiatortje.

oregano

oregano

19-11-2011 om 13:08

Gedaan, stuk opgeknapt!

Eerst die in de kamer, die ouderwetse met dwarse stukken, kon niet bij de achterkant maar ze gaan er toch nog af omdat erachter de 2 kleine stukken muuer even gesausd moeten worden voor de verkoop. Radioator badkamer ook stuk opgeknapt, wel beetje bobbelig vanwege de losse stukjes roest die eraf had geschuurd maar alla. Vanmiddag ga ik een spuitbus kopen om het mooi af te maken (aanbieding formido).
bedankt voor de tips!
Groet oregano

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.