Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Vic

Vic

02-12-2011 om 13:14

Raambekleding/zonwering

Wat hebben jullie voor raambekleding en/of zonwering?
Ik heb aan de tuinkant van mijn huiskamer gordijnen (vitrage). Er is daar geen inkijk van derden, en tegen de zon heb ik aan de buitenkant van het huis een zonnescherm. Aan de straatkant heb ik nu alleen lelijke luxaflex hangen, een 'erfenis' van de vorige bewoners. Wel hangt er al een gordijnroede en ik heb net de gordijnen die er moeten komen naar de kleermaker gebracht om te laten vermaken. Daar komt ook vitrage (met aan de onderkant een 'dicht' stuk van taupekleurige stof). Nu zit ik te dubben of ik ook nieuwe luxaflex moet kopen voor de straatkant. In mijn vorige huis had ik 10+ meter voortuin en een hoge heg, dus daar voldeed de vitrage prima. Nu is de voortuin maar 3 meter en woon ik in een gezellig buurtje waar iedereen zwaait als hij langs loopt. Er moet dus wel iets komen tegen inkijk, en dan is de vitrage niet voldoende. Sowieso houdt die ook geen zon tegen en 's zomers kan het erg warm worden (westkant).
Wat zouden jullie doen? En als ik toch luxaflex neem. Welke kleur dan? De kozijnen worden hoogglans 9010, en de gordijnen hebben een rand (licht) taupe. Bruine luxaflex lijkt me dan ook weer niet zo leuk, maar wit of crème staat misschien wat 'goedkoop'.

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Shades?

Begrijp ik nu goed dat je voor het raam aan de straatkant straks vitrage en gordijnen hebt, maar dat je er nog iets bij wilt tegen de inkijk? Wordt dat niet wat veel?

Als je toch kiest voor jaloezieën zou je misschien silhouette shades of top down en bottom-up plissé shades van Luxaflex kunnen overwegen (die laatste kun je 'verdelen' over je raam, zodat bijvoorbeeld alleen het inkijkdeel van je ramen bedekt is.) Moet je wel van houden natuurlijk.

Chris

Vic

Vic

02-12-2011 om 13:34

Nee

De oude luxaflex gaan natuurlijk weg. Dan hangt er alleen vitrage. Voor overgordijnen heb ik geen ruimte, bovendien heb ik de vitrage al op maat laten maken voor de roede die er hangt.

liora

liora

02-12-2011 om 16:44

Houten luxaflex

Ik zag laatst prachtige houten luiken met latjes erin die je open en dicht kunt doen en ook helemaal openklappen. Prachtig! Vast vreselijk duur.

Vouwgordijnen

Wij hebben vouwgordijnen, voor en achter (en achter ook een zonnescherm omdat we op het zuiden zitten).

Die vouwgordijnen zijn lekker neutraal, staat netjes en megamakkelijk. Ik haal ze er elk jaar van af, in de wasmachine en klaar. Ideaal.

liora

liora

02-12-2011 om 16:51

Liora

Heel duur inderdaad, shutters. Erg mooi, maar ze kunnen vziw alleen open door het hele luik weg te klappen. Dat zwaait dan naar binnen en neemt daar plaats in. Het is dus niet op elke plek even handig, tenminste niet als je ook nog eens gewoon naar buiten wilt kijken.

Groeten,

Temet

liora

liora

02-12-2011 om 16:56

Prijs

Ze zijn 325 E per m²
Ahum

Vic

Vic

02-12-2011 om 17:18

Mooi i.d.d.

Maar volgens mij het mooist als je ramen tot aan de vloer hebt. Een vouwgordijn is ook wel wat. Nadeel daarvan is dat je niet kunt variëren, dicht is dicht.

liora

liora

02-12-2011 om 17:45

Vic

Die shutters zijn ook prachtig in kleinere ramen hoor!

Oh wat zou ik ze graag willen!

Kari1

Kari1

02-12-2011 om 18:35

Hier

woon ik ook in een gezellig buurtje waar iedereen zwaait als hij langs loopt. En dan zwaai ik vrolijk terug . Er hangt hier vitrage die overdag open is (ik hou juist van aansluiting met buiten) en 's avonds dicht, tegen het aquarium-idee. Er is dan niet echt inkijk van buiten naar binnen, hooguit wat silhouettewerking. Als het echt koud is dan gaan de rolgordijnen daarachter (tegen het raam aan) omlaag.
Echt warm wordt het niet bij ons voor, maar als dat bij jou wel zo is dan zou ik kiezen voor buitenzonwering. Vitrage tegen de inkijk, en zonwering tegen de warmte. B.v. een gewoon uitvalscherm of een markies. Er zijn ook van die rolluiken die je half open kunt doen, á la luxaflex, zodat het niet donker is binnen.
Kari

Plakfolie of mat perspex

Je kunt tegen inkijk ook een baan matte plakfolie op het raam plakken of een plaatje mat perspex aan draadjes voor het raam hangen. Maar dat helpt niet tegen zon instraling natuurlijk!

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app

Wat ik vroeger had

Een horizontaal plankje halverwege het raam (een loshangende vensterbank eigenlijk). Op het plankje stonden planten, onder het plankje hing een vrij dicht geplooid vitragegordijntje. Dat hielp prima tegen inkijk, het zag er aangekleed uit en van boven kwam er voldoende licht door het raam.

Zonwering

Wat zonwering betreft heb ik toch het liefst een zonnescherm of screen aan de buitenkant van het raam. Dat houdt de warmte van het glas en geeft een beter effect.

Vic

Vic

04-12-2011 om 22:56

Ze hangen

Ik heb gisteren de gordijnen opgehangen. Ziet er mooi 'aangekleed' uit. De luxaflex heb ik naar boven getrokken en zelfs met alle lichten aan heb ik geen noemenswaardige inkijk. Mijn oudste klaagde vanmiddag wel dat we 'in de etalage' zaten, maar ik vind het wel fijn om nu onbelemmerd naar buiten te kunnen kijken (de luxaflex hingen altijd naar beneden, open of dicht). Er hangt buiten ook een zonnescherm, maar dat ziet er erg krakkemikkig uit en ik heb nog nooit geprobeerd of hij het doet. Ook erg eigenlijk, ik woon hier bijna twee jaar

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.