Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Kari1

Kari1

20-12-2010 om 22:09

Quiche of hartige taart

Voor onze familie-kerst-bijeenkomst zijn de taken verdeeld. Aan mij om iets mee te nemen in de quiche danwel hartige taart sfeer, máár...zonder varkensvlees en zonder kaas. Alle recepten met spek, bacon, mozzarella, brie etc. vallen af. Dan gaat mijn culinaire inspiratie het moeilijk krijgen. Weet iemand een niet te moeilijk maar toch feestelijk recept? Liefst 's morgens thuis te maken en ook lekker om koud te eten.
Kari

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Angela67

Angela67

20-12-2010 om 22:38

Venkel rozijnen cayennepeper pijnboompitten

errug lekkere taart, mensen die niet van venkel houden vinden 'm allemaal lekker. Als je denkt dat het wat kan zijn, moet je het even melden dat zet ik het recept hier neer.
groet,
Angela

Kip, ui, peppadew

Laatst een redelijk succes hier: kip, ui in halve ringen (behoorlijk bruin bakken) en reepjes peppadew, van die zoete pepertjes. En dan met een mixje van ei en zure room de boel aan elkaar kitten

groeten,

Temet

Primavera

Primavera

21-12-2010 om 09:46

Mag ricotta wel?

Hallo Kari,
Ik heb allemaal Italiaanse recepten waarin vaak ricotta kaas als vulsel wordt gebruikt voor de stevigheid. Ricotta is strikt genomen geen kaas, maar een bijproduct ervan wat wordt gemaakt door de overgebleven wei waar de caseïne uit is opnieuw te verwarmen. In Italië valt het onder de melkproducten zoals yoghurt, boter e.d. en kan vaak wel worden gegeten door mensen die kaas vermijden. Mascarpone is ook een kaasproduct wat soms te gebruiken is waar andere kazen niet mogen. Omdat het gemaakt wordt met behulp van wijnsteenzuur ipv dierlijk stremsel is het voor veel vegetariërs wel OK om te eten.
Anders kan je het ook vervangen door wat anders roomachtigs en een extra ei. Als je zegt welke taart je lekker lijkt kan ik het recept desgewenst wel aanpassen als er helemaal geen melkprodukten in mogen.
Spinazie-gerookte zalm-mascarpone taart
Broccoli-gedroogde tomaten-zwarte olijven-pijnboompitten-taart
Kalkoen(of kip)-pesto taart
Tong-doperwten taart
Paprika-tonijn taarts
Tomaten-tonijn-mais-ananas taart
Italiaanse moestuintaart
Gehakt-tomaten taart
Anjovis-bloemkool-kappertjes taart (kan ook met makreel, tonijn of zalm of andere blikvis erbij of in de plaats)
Pikante inktvis taart
Rustieke tonijntaart
Appel-gehakt taart
Schol-krab terrine
Plum-cake van sperziebonen en garnalen
Champignon konijn(kan ook met kip) rijst taart
Vis-sjalotjes taart
Paddenstoelen-sardientjes taart
Aardappel-tonijn-kappertjes-aubergine rolletjes

En verder kan ik misschien nog wel iets bedenken met de combinatie zalm-aubergine of zalm-champignons die ik vaak bij pastagerechten gebruik. Zeg maar welke ingrdiënten je aanspreken of je vissig wil of juist niet.

Groeten Primavera

Kari1

Kari1

21-12-2010 om 11:07

Fijn

dit geeft alweer aardig wat ideeën.
Ik weet niet of ricotta e.d wel mag. Het is niet zozeer een kwestie van dieet maar een kwestie van een familielid dat GRUWT van kaas. Ik ben bang dat ricotta, mascarpone e.d ook gemeden worden, en Pelle, óók als het op de ene helft zit ruikt de andere helft er nog naar...jaja. Zuivel is geen probleem.
Die kip/ui/peppadew komt zeker in aanmerking. En Primavera, ik ben ook erg geïnteresseerd in de Broccoli-gedroogde tomaten-zwarte olijven-pijnboompitten-taart,de Gehakt-tomaten taart en de Kalkoen(of kip)-pesto taart. Ik zou je dankbaar zijn voor de recepten.
Gaat goed komen zo!
Kari

Sascha2

Sascha2

21-12-2010 om 13:10

En geitenkaas?

Kan geitenkaas wel? Er zijn ook geitenbrie-achtige kazen, wie weet kun je die als alternatief gebruiken. En anders inderdaad een ei of twee extra om het wat romiger te maken.
Mag er helemaal geen melkproduct in, of geen lactoseproduct? In het laatste geval: bij de Jumbo wordt een slagroom (zo'n langhoudbare) verkocht zonder lactose. Die zou je eventueel ook kunnen gebruiken indien het om de lactose zou gaan.
Ik heb de rest van het draadje niet gelezen, dus wellicht een dubbele suggestie. Maar wat denk je van een hartige taart van zalm, of van een paddenstoelenmix met een rood pepertje en flink wat knoflook?

Sascha2

Sascha2

21-12-2010 om 13:12

Stom...

Ik had natuurlijk eerst je laatste berichtje moeten lezen.... dacht ik ermee weg te kunnen komen door alleen je eerste posting te lezen, helaas!
Maar als iemand geen kaas lust, houdt het al gauw op, helaas. Dan resteert inderdaad een taart zonder kaas. Succes! Ik zag dat primavera al flink wat suggesties heeft neergezet, krijg er honger van

bibi63

bibi63

21-12-2010 om 13:30

Een indonesische

Maak ik regelmatig en valt goed in de smaak en makkelijk te maken (en natuurlijk geen kaas in deze variant):
Een springvorm met 5 plakjes ontdooide hartige taart deeg bekleden.
Ca. 400 gram rundergehakt kruimig bakken in een anti-aanbak hapjespan
Pond nassi/bami groente (kant en klaar gesneden, of zelf maken met uiten, preien, witte kool enz.) meebakken. Een zakje nasi/bami kruidenmelange geweld in een beetje water toevoegen (of ketoembar, laos, sereh, trassi). Verder op smaak brengen met ketjap manis en sambal badjak. Mengsel even laten afkoelen en er vervolgens 3 of 4 los geklopte eieren snel door roeren. Mengsel in de taartvorm kieperen en gladstrijken. Ca. half uurtje in voorverwarmde oven (hete lucht 175 gr).
Eet smakelijk.
Gr. Bibi

Primavera

Primavera

21-12-2010 om 15:28

Kalkoen-pesto taart

Hallo Kari,
Persoonlijk vind ik Mascarpone meer naar boter of room smaken dan naar kaas en ricotta proef je helemaal niet meer terug in gerechten, maar ik snap dat je liever op safe speelt.

Benodigheden:
300g meel
2 eidooiers en 2 eieren (totaal 4 dus)
50-60 g basilicumblaadje
knoflook
20-30 g pijnboompitten
100g kalkoenfilet (of desgewenst kipfilet)
100g room
olijfolie
zout
peper

Meng het meel met 7 eetlepels olijflie, de ei-dooiers, een beetje zout en voeg al knedende net zoveel water toe tot het een vrij stevig niet plakkende bal wordt. Laat deze deegbal een uur bedekt in de ijskast rusten.
(Als je deze stap over wilt slaan kun je ook gewoon een rol kant-en-klare brisé of bladerdeeg nemen en uitrollen in de taartvorm.)
Ondertussen maak je de pesto door het basilicum, pijnboompitten heel fijn te snijden met de olijfolie en een snufje zout en peper naar smaak. Eventueel met wat extra knoflook, hoeft niet. Kant-en-klare pesto van fatsoenlijke kwaliteit kan ook. Pesto bevat echter van nature altijd een beetje parmezaans-achtige kaas. Bijna niemand proeft dat, maar officieel zit dat er dus wel in. Als je de pesto zelf maakt kun je het weglaten.
Andere soorten pesto die je zou kunnen gebruiken zijn varianten van pest. Pestovariant 1, Rode pesto, is met tomatenpuree, amandelschaafsel ipv pijnboompitten, knoflook, olijfolie en basilicum. Pestovariant 2, Siciliaanse pesto, met gedroogde tomaten, basilicum, tijm, venkelzaad, knoflook, pijnboompitten, rode peper, olijfolie en facultatief ansjovisfilet onder olie.
De kipfilet of kalkoenfilet bak je samen met hele tenen knoflook in wat olijfolie gaar. Vervolgens verwijder je de knoflook.
Rol het deeg uit en doe het in de taartvorm. Vermeng de pesto met twee geklopte eieren, de keukenroom en de stukjes kip/kalkoenfilet. Stort dat mengsel in de taartvorm en bak de taart vervolgens in ongeveer 30 min in een voorverwarmde oven op 200°C.
Groeten Primavera

Snik, primavera

"(Als je deze stap over wilt slaan kun je ook gewoon een rol kant-en-klare brisé of bladerdeeg nemen en uitrollen in de taartvorm.) "

Snik, niet in Nederland! Er is hier geen brisédeeg aan de rol verkrijgbaar. Bladerdeeg geloof ik inmiddels wel, al moet je daar wel naar zoeken.

Groeten,

Temet

Primavera

Primavera

21-12-2010 om 15:47

Gehakt-tomaten taart

De gehakt tomatentaart is eigenlijk meer een rundvlees-tomaten taart. Je kunt als vlees namelijk rundergehakt maken , maar ook prima een rest stoofvlees of ander gaar rundvlees.
Ingrediënten:
Kant-en-klaar bladerdeeg of zelfgemaakte hartige taartdeeg,
3 eieren,
melk,
boter,
2 a 3 grote vleestomaten,
2 grote uien,
paprikapoeder,
2 dl room,
origano,
basilicum,
olifolie,
zput,
peper
Snij de uien fijn en stoof ze met 2 eetlepels olijfolie in 15 min gaar terwijl je eventueel wat water toevoegd als het dreigt aan te branden. Mix deze met een mixer samen met het rundvlees of bak ze smane met het gehakt. Voeg oregano, een theelepel paprikapoeder, zout en peper toe.
Klop 2 eieren en voeg deze aan het mengsel toe. Bedek met het deeg een taartvorm waarbij je een vrij grote rand overhoudt en stort daar het mengsel in. Bedek het mengsel met de aan plakken gesneden vleestomaten, snufje zout en wat blaadjes versgehakte basilicum. (of anders maar wat gedroogde).
Klop de room met het overgebleven ei en breng op smaak met een beetje paprikapoeder en giet dat over de tomatenplakken heen. Buig de randen van de taart wat naar binnen en doe smeer die met een kwast met wat theelepels melk in.
Bak de taart in ongeveer 40 min in de oven op 180 °C. Warm of koud te serveren.
Broccoli-taart komt later. Kinderen hebben nu eerst zwemles met opeenvolgende kerstmaaltijd daar voor degene die in de selectie zwemt.
Groeten Primavera

Tijgeroog

Tijgeroog

21-12-2010 om 16:28

Temet

Bladerdeeg op rol ligt bij mijn ah gewoon in koeling.

Ipv kaas

Kan je ook kijken of een roer met ei en kwark oid met flink veel knoflook etc.. Ik herinner een recept maar kan het niet terugvinden. Er zat idd geen kaas bij.

Roosje Katoen

Roosje Katoen

21-12-2010 om 19:55

Tortilla

Spaanse tortilla van aardappels, uien, knoflook en ei. Evt op te leuken met paprika of champignons of tonijn ofzo. Makkelijk en erg lekker!

Kari1

Kari1

22-12-2010 om 18:50

Dank je primavera

voor de recepten. Ik denk dat het de tomatengehakttaart wordt. Hoeveel gehakt neem je bij deze hoeveelheid uien, room en ei? 300 gram, 500 gram?
Kari

Primavera

Primavera

23-12-2010 om 11:25

Broccoli-gedroogde tomaten-zwarte olijven-pijnboompitten-taart

Sorry Kari,
Ik heb geen tijd gehad om eerder te antwoorden. Met de kerstmaaltijd in het zwembad, kerstvieringen op scholen en in het zorgkinderen centrum moet ik even niet meer aan eten denken en het is nog niet eens kerstmis geweest.
Voor de tomatengehakt taart neem ik ongeveer 300 gram gehakt. Het hangt denk ik een beetje van je taartvorm af. Als je meer gehakt neemt wordt de taart gewoon hoger.
Ik zal voor de volledigheid ook even het recept voor de Broccoli-gedroogde tomaten-zwarte olijven-pijnboompitten-taart erbij zetten.
Voor het deeg:
Meel 300 gr.
1 Ei
Olijfolie extra vierge 70 gr.
Zakje gist
Witte wijn (droog) ongeveer 1 glas
Zout
Versgemalen zwarte peper
Bewerking
1. In een kom het meel en de gist vermengen, vervolgens voegt u alleen het eiwit en de olijfolie toe.
2. Zout en peper naar smaak toevoegen en vervolgens met kleine beetjes de witte wijn totdat u een glad en stevig deeg krijgt.
3. Er wordt geen water toegevoegd, indien nodig een beetje meer wijn gebruiken.
Voor de vulling:
Broccoli (2 grote stronken of 3 kleine)
Kleine ui
Gedroogde tomaten (op oliebasis)
Zwarte olijven (het liefst niet in water geconserveerd maar in de oven gebakken. Ik weet niet of dat in Nederland te krijgen is, maar gewone zwarte olijven voldoen ook wel)
Pijnboompitten
Peterselie
Gedroogde pikante rode pepertjes, of rode peperpoeder
Olijfolie
1. kook eerst de broccoli in een pan kokend water of met stoom totdat ze beetgaar zijn.
2. Snipper de ui en laat die met een beetje water in de pan zachtjes fruiten. Voeg vervolgens een scheeut olijfolie, de gesneden peterselie en 2 kleine of 1 grote rode hele pepers toe. Als de uien geelbruin beginnen te worden voeg je de in stukjes gesneden gedroogde tomaten en de door jouw inmiddels ontpitte en in stukjes gesneden zwarte olijven toe. Na enkele minuten voeg je de beetgare broccoli erbij. Goed mengen en na nog enkele minuten zet je het vuur uit. Roer de pijnboompitten er doorheen.
3. Verdeel het deeg in tweeën. Rol het deeg zo dun mogelijk uit. Gebruik één deel om de onderkant en zijkanten van de taartvorm te bekleden. Vulling erin en het andere deel gebruik je om de taart te bedekken en een versiering in de vorm van een bloem of zo op te maken. Prik met een vork wel kleine gaatjes in onder en bovenkant.
4. Schuif het geheel in een voorverwarmde oven op 180° en bak hem in ongeveer 35 minuten.
Groeten Primavera

Claudia B

Claudia B

23-12-2010 om 21:31

Hoe lang

Als er toch al een draadje over quiches loopt dan maar gelijk een vraag van mij erbij
Hoe lang van te voren kun je een quiche maken?
Ik moet (vrijwillig hoor hahaha) er 3 maken en meenemen zondag. Ik wil ze eigenlijk vrijdag maken of is dat te lang van te voren?!
Wie o wie heeft daar ervaring mee?

Alvast bedankt!

Groetjes,
Claudia

Claudia

Ik zou ze dan gewoon vrijdag maken en invriezen, dat gaat prima. Ik weet niet of ze nog echt lekker zijn als je ze 2 dagen in de koelkast bewaart.

Kiki

Kiki

24-12-2010 om 07:28

Ik heb nog een paddenstoelen-briequiche

gegarandeerd succes, bij iedereen

Claudia B

Claudia B

24-12-2010 om 08:07

Savon

Bedankt voor de tip, dat ik daar nou zelf niet aan had gedacht om ze in te vriezen!!

Groetjes,
Claudia

De quiche van kiki

is echt heel erg lekker, die staat hier in het favorieten receptenboek.

Ik heb gisteren de quiche lorraine uit het blue-band-kleine-gerechten-kookboek gemaak en die is ook heel goed gelukt (wel meer spek genomen).

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.