Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

40er

40er

26-08-2016 om 14:03

Puppy time

Nadat onze hond dood was gegaan was het vreselijk stil in huis. We zijn aan het kijken geweest bij asiel's, maar uiteindelijk vorige week toch weer een pup gekocht. Het is wel weer even wennen hoor, ruim 16 jaar geleden voor het laatst een pup gehad... Maar het is weer geweldig en het is een super lief en mooi hondje (nog wel)
Nog meer mensen met pups of jonge honden?

Pennestreek

Pennestreek

26-08-2016 om 14:38

Nee, ze is nu bijna 3

maar ze heeft nog niet zo erg door dat ze allang pup-af is en stuitert nog onverminderd vrolijk door het leven. Heerlijk! Geniet ervan. Als je die eerste weken met gebroken nachten en hier-en-daar een plasje waar het niet hoort eenmaal door bent is het helemaal alleen nog maar fijn vind ik, een hond in huis.

bieb63

bieb63

26-08-2016 om 15:11

nee

Maar wel een vraag ivm evt puppy aanschaffen (grote wens van dochter, die de puppy zeer goed wil opvoeden). De vraag: hoe doe je dat als er i.i.g. 3 dagen in de week zijn dat er tot ca. 3 a 4 uur 's middags niemand thuis is ivm school/werk. M.i. onmogelijk?

Pennestreek

Pennestreek

26-08-2016 om 15:45

Oppas

Niet een conventionele route denk ik, maar wij hadden eerst de oppas en toen pas de hond. Wij zaten namelijk met hetzelfde probleem. Ik denk dat het uiteindelijk wel kan hoor, een hond zo lang alleen laten, maar het was niet wat wij voor een hond wilden. Bovendien wilden wij graag een energiek ras (Ierse Setter), dus dat was voor ons al helemaal geen optie. Als ik werk is ze dus bij de oppas. Een dame die zelf niet meer werkt, altijd op een manege heeft gewerkt en nu dus aan huis honden opvangt. Ook in de weekenden, avonden en vakanties. En er komen ook honden voor de heropvoeding bij haar .
Wij hebben er zelf voor gekozen om de eerste weken wat vrije dagen op te offeren om de eerste opvoeding en gewenning thuis te kunnen doen, maar ik weet van zeker 2 hondjes die al na een paar dagen voor het eerst naar haar toe gingen. Ja, ik weet het, wij hebben enorm geboft met onze oppas, ze is uniek!

40er

40er

26-08-2016 om 15:57

Lastig bieb

Met een pup zal dat lastig zijn bieb. Dagopvang zou misschien een optie zijn, of het idee van pennestreek. Maar anders niet te doen met een pup lijkt me. Onze eerste hond was een jack Russel, tweedehands. Hij was gewend om overdag alleen thuis te zijn. Ik ging om 9 uur de deur uit en man was er om 16 uur weer, die 7 uurtjes gingen prima. Misschien is een tweedehands iets?

Ik heb het grote voordeel altijd minimaal 2 uur tussen de middag thuis te zijn.

Jaina

Jaina

26-08-2016 om 16:12

Oppas

Een pup kan je eigenlijk niet lang alleen laten. Een volwassen hond kan wel een aantal uur alleen thuis zijn. Maar ik vind een volwassen hond de hele dag alleen thuis laten elke dag ook te lang tenzij je inderdaad tussen de middag ook thuis komt of bijvoorbeeld een uitlaatservice inschakelt.

En het scheelt ook hoeveel ruimte een hond heeft. Onze honden zitten in de zeer ruime tuin als wij weg zijn dus ze hebben veel ruimte. Als het slecht weer is laten we ze in huis uiteraard (hoewel ze buiten ook een schuilruimte hebben). En ze zijn samen, wat ook al weer gezelliger is dan alleen.

En verder hebben we buren die zelf ook honden hebben en als we allemaal echt de hele dag weg zijn dan gaan de honden daar heen (tegen betaling.) Onze honden kunnen het prima vinden met hun honden dus dat is heel fijn.

bieb63

bieb63

26-08-2016 om 16:37

wij hebben wel een alternatief

Buurvrouw waar die pup ook naar toe zou kunnen. Doet ze graag, doet ze goed, hondenmens. Absoluut een optie. Maar..... wij vinden (of eigenlijk vooral dochter) dat hond één baas heeft, de rest zijn 'bijbaasjes' en één opvoedmethode. Dat kan prima als hond puppy-af is, maar met een jonge pup is dat toch wel een punt.

bieb63

bieb63

26-08-2016 om 16:40

komt ook nog bij

Dat dochter er heel graag veel tijd en energie in wil stoppen (en dat zal ze absoluut ook doen), maar.... ze heeft het heel druk met school, bijbaantje, en natuurlijk ook de sociale contacten. Eigenlijk gewoon niet genoeg tijd, daarbij moet ze ook nog stages lopen enz. Ik vind het lastig, niet iets wat je zomaar doet. Anderzijds is het ook zo, dat als ze uit huis gaat, het in principe zo zal zijn dat ze (zo goed als) ft zal gaan/moeten werken. Dus ja, dan kan het ook niet. Lastig hoor.

Pennestreek

Pennestreek

26-08-2016 om 16:43

Afspraken maken dus

Ik denk dat de opvoedingsideeën wel redelijk overeen zullen komen toch? Alleen misschien andere termen (lig of af, dat soort dingen). En dat hangt dan ook vaak weer een beetje af van de cursus die je gaat doen, is mijn ervaring. Elke cursus zijn eigen taal, zeg maar.
En als de hond bij jullie wel op de bank mag en bij de buuf niet, dat lijkt me geen probleem hoor, net als kinderen weten honden dat prima te onderscheiden. Ik zou dus eens met de buurvrouw gaan praten hierover. En je kunt je dochter gerust stellen hoor, onze hond is heel graag bij de oppas, en ze is er maar liefst 4 dagen per week, maar bij ons is ze thuis en wij zijn haar baasjes.

Pennestreek

Pennestreek

26-08-2016 om 16:45

Oh, dat is wel een dingetje ja, dat ze straks het huis uitgaat

Dan wordt/blijft het dus echt jullie hond. Sowieso moet je er als ouders meer dan 100% achter staan. Kinderen laten toch over het algemeen hun school/werk/sociaal leven voorgaan...

40er

40er

26-08-2016 om 18:16

Pittig hondje

We hebben nu een pittige pup, boxer kruising. Iemand de tip tegen nachtelijk janken?

Jaina

Jaina

26-08-2016 om 18:28

40er

Ja maar waarschijnlijk niet de tip die je wel horen. Toen onze oudste hond een pup was jankte hij ook veel 's nachts. De eerste nacht ik braaf doorzetten. Vanaf de tweede nacht was hij stil. Ah succes. Tot ik ontdekte dat een van de kinderen de pup 's nachts bij zich nam. Dus dat hielp heel goed. De hond heeft vrij lang bij de kinderen op de kamer geslapen. Vonden alle partijen gezellig. Op een gegeven moment ging de hond 's nachts vaker in de gang gingen liggen in zijn mand maar toen was hij zeker al een jaar.

Op een gegeven moment kwam er nog een pup bij en vanaf toen sliepen ze allebei samen's nachts in de gang (ze kunnen overigens ook in de woonkamer en hal komen dus ze zitten niet opgesloten in de gang, en de grote hond kan deuren open maken dus het hele huis staat voor ze open). Met de tweede pup waren er nooit problemen 's nachts want die had de andere hond.

Dus mijn tip tegen janken is gezelschap

Kaaskopje

Kaaskopje

26-08-2016 om 21:30

Jaina

Ik vind een pup 's nachts bij je nemen, eigenlijk het enige goede advies. Ik vind het zo'n misvatting dat een pup maar even door moet bijten, omdat hij het anders nooit leert. Arm beestje. Als hij bij je is kun je ook alerter reageren op gepiep ihkv de zindelijkheidstraining.

40er

40er

27-08-2016 om 13:02

Zindelijk

Hij is zo goed als zindelijk, er ligt ' nachts nooit wat in zijn bench. We kijken maar eens, vannacht ging het aardig goed.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.