Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

bibi63

bibi63

24-10-2012 om 14:05

Prijsverhogingen ivm 'btw'.

Is het jullie ook opgevallen dat veel producten (tot nu toe heb ik dit alleen nog maar bekeken in supermarkten en HEMA) niet met 2%, maar met veel meer verhoogd zijn? Zels 2% erbij optellen is al niet correct: Je moet er immers eerst 19% van aftrekken en dan de uitkomst vermeerderen met 21%. Ik ben al meerdere producten tegengekomen (en dat valt vooral op, omdat bijv. bij onze HEMA de eerste week de oude prijs nog bij de schappen hing ivm personeelstekort), die bijv. 1,00 waren en nu 1,10 en dat is geen 2%.... Volgens mij maken veel winkels hier misbruik van: men weet dat de prijzen hoger worden, maar men zal het vast niet altijd narekenen?
Iemand anders ook opgevallen?
Gr. Bibi

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
sinas

sinas

24-10-2012 om 16:04

Nee nog niet opgevallen

maar het verbaasd me niks. Toen de euro kwam zag ik vergelijkbare dingen, vooral in kledingwinkels viel me dat op. Was de prijs voor de euro 15 gulden, na de euro 15 euro! Vooral M&S mode had daar toen een handje van, ik kocht daar nog weleens van die hemdshirtjes. Het heeft ze wel klanten gekost denk ik, Want het jaar daarna was het wel een "normale" prijs.

Psychologisch prijzen

Zo werkt dat. Ronde prijzen klinken anders dan gebroken prijzen. 1,02 klinkt ongeloofwaardig (zeker omdat die centen dan weer niet betaald kunnen worden).
Het werkt op dezelfde manier prijsverhogend als met de invoering van de euro. Vooral dingen met kleine prijzen (1 euro, 2,50) worden verhoudingsgewijs veel duurder. Dingen met wat grotere prijzen worden soms juist niet duurder.
Het totale mandje (wat de burger zoal koopt bij de hema) wordt niet duurder.
Groet,
Miriam Lavell

O ja

Ik wilde graag een tangle teezer en die zag ik bij de kapper voor 16,78 euro. Ik zei nog tegen de kapper "wat een gek bedrag". Ja, hij had de prijzen nog niet aangepast, alleen de BTW-verhoging had hij doorgevoerd. Hij zei het echt letterlijk! Helaas waren ze op, maar ze zouden 3 dagen later weer binnen komen. Toen ik dat ding op ging halen waren ze 16,95, maar ik heb 16,78 betaald.

sinas

sinas

24-10-2012 om 16:19

Mmmm miriam

ik vraag het me af eerlijk gezegd. Over all denk ik toch dat de consument een stuk duurder uit zal zijn en de ketens zo hun wintsmarge een tikkie kunnen vergroten, alles onder de zogenaamde noemer van de BTW verhoging (sorry klant, niet onze schuld, de overheid - vingertje vingertje). In de huidige crisistijd misschien niet eens zo onbegrijpelijk, maar ja.

bibi63

bibi63

24-10-2012 om 16:47

Nou miriam

Je kunt van 1,00 ook 1,05 maken en dan is het nog extra verhogend, maar het hoeft geen 1,10 te worden. Idem met een product van de Hema van 3,00. Als je dat deelt door 119 en vermenigvuldigd met 100 krijg je de netto prijs van 2,52. Als je daar 21% bij optelt krijg je 3,049. Lijkt mij dus een verkoopprijs van 3,05. Dat product kost nu dus 3,20. 3,10 is net zo rond en 3,05 m.i. ook.
Of dingen met hogere prijzen niet duurder (of zelfs goedkoper) worden betwijfel ik. Nog niet gecontroleerd, voorzover ik de prijzen voor de btw verhoging weet. Ik zie daar sowieso niet de logica van in. Ik weet van mijn vaste super behoorlijk wat prijzen uit m'n hoofd. Als ik nu een volle kar heb, dan gaat het zeker om ca. 5,00 (jaja, ik heb kassabonnen bewaard en vergeleken) meer en dat is niet de 2% btw verhoging. Dat vind ik voor supermarkt / dagelijkse boodschappen erg veel! Want wat zou nou de werkelijke prijsverhoging moeten zijn als je een volle kar hebt van 100,==? Nou, dat is simpel: 100x119x110 = 84,== netto. Daar overheen 21% = 101,68. Feitelijk zou je dus een kleine 2,-- meer betalen op boodschappen van 100,00. Maar je betaalt dus 5,-- meer. Ik vind het nogal wat.
Gr. Bibi

Maar mensen...

De vaststelling van prijzen is toch sowieso geen exacte wetenschap? Ze plakken er wat op en kijken of het verkoopt.
Kennis van mij had een hekel aan sinaasappelen persen dus ze maakten in hun lunchcafé de jus d'orange duurder... werd het juist meer besteld. Kennelijk dachten de klanten zo, laat ik mezelf eens ECHT verwennen!
Je bent niet verplicht om iets te kopen bij de Hema. Niet voor 3,02, niet voor 3,00 en niet voor 3,10. En de Hema mag er op plakken wat ze maar willen.

amk

amk

24-10-2012 om 18:01

Afgewacht

de laatste maanden hebben veel bedrijven ook gewacht met het doorvoeren van noodzakelijke prijverhogingingen om het in 1x te kunnen doen. Scheelt weer in kosten van het herprogrameren van de kassa software, drukken van de prijskaartjes etc. Dus zie je nu een dubbel slag, prijsverhoging en wijziging btw.

Niet mooi

bibi:"Je kunt van 1,00 ook 1,05 maken en dan is het nog extra verhogend, "
Dat kan, maar vergis je niet. Prijzen is een bijna een wetenschap. Het is goed mogelijk dat in de eerste beleving van de meeste consumenten, 1,10 er goedkoper of redelijker uitziet dan 1,05. Dat de verhoging bijvoorbeeld minder opvalt.
Hoe er geprijsd moet worden bij dit soort veranderingen, daar wordt werkelijk onderzoek naar gedaan (testpanels).
bibi:"Of dingen met hogere prijzen niet duurder (of zelfs goedkoper) worden betwijfel ik."
Ik niet.
Concerns als de Hema waken ervoor dat de consumentenbond of het cbs vandaag of morgen in het mandje boodschappen een onredelijke prijsstijging vindt.
Dus wordt er gecompenseerd. Wat er 'onredelijk teveel' bijkomt bij lage prijzen, gaat er bij wat hogere prijzen weer vanaf. Resultaat: het gemiddelde mandje stijgt in het totaal 2% in prijs. Per product kan dat anders zijn. Oh ja, de gewone prijsstijgingen komen er wel bij natuurlijk. Dat verwart ook nog.
Ja, je hebt gelijk: kleine prijzen stijgen 'onredelijk'. Nee, dat is niet omdat winkeliers stiekem extra prijsverhoging willen. Dat willen ze niet. Prijs (altijd de goedkoopste) is een van de belangrijkste marketingtools, zeker in deze tijd.
Groet,
Miriam Lavell

bibi63

bibi63

24-10-2012 om 21:36

Tjonge rodebeuk

Ik ben consument en moet op de centjes letten. De HEMA is toch een vrij gangbare winkel om betaalbaar ondergoed/sokken/schrijfwaren enz. te kopen. Waar moet ik het dan kopen? Action is 20 km verder, dus geen optie, alleen al om de vervoerskosten. De opmerking: je hóeft toch niet bij de HEMA te kopen, vind ik erg raar. Nee, dat hóeft niet, maar waar dan?
Wellicht is het onder de 'rijkere' onder ons geen punt, maar als ik (en anderen) voor de maandelijkse doodnormale boodschappen (supermarkt, ondergoed, sokken schrijfwaar, felicitatiekaartje, fietslampje enz enz.) vele Euro's duurder uit ben, dan alleen die 2%, mag ik daar toch wat van vinden?
Bibi

bibi63

bibi63

24-10-2012 om 21:39

Miriam

Nou ik hoop het, zoal jij het stelt. Duurdere producten heb ik nog niet aangeschaft, dus weet ik niet. Maar tot nu toe met de alledaagse dingen kost het me heel wat Euro's en veel meer dan 2%.
Gr. Bibi

Ely

Ely

24-10-2012 om 23:49

Tsja bibi

Hoe vervelend het ook is, het is. De Hema heeft (helaas voor jou) jou niet persoonlijk op hun netvlies als ze beleid maken en beslissingen nemen. En je staat natuurlijk vrij om er wat van te vinden. Maar ik denk dat rodebeuk wil zeggen dat zo onze economie nou eenmaal in elkaar steekt.
Misschien dat een draadje in de trant 'balen, Hema weer duurder, iemand ideeën hoe toch dingen goedkoop te kunnen verkrijgen' je meer soelaas biedt?

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Bibi

Wij moeten ook op de centjes letten. Één van de grootste winstpakkers, naast het letten op de kleintjes, is voor mij nog altijd dingen niet kopen. Veel meer dan de goedkoopste aanschaffen. Reken maar uit. Als je één paar sokken, of één onderbroek, minder koopt dan heb je al een enorme buffer om de prijsverhogingen op te vangen.

Ik bedoel, ze doen maar met die prijzen. Je bent er altijd nog zelf bij of je afneemt. En ja, dan lopen mijn kinderen dus in 2de hands spullen, of heeft mijn op uiterlijk gerichte prepuber maar 2 broeken die hij afwisselt.

Ik zou me gewoon niet drukmaken over centverhogingen bij de Hema. De Hema is geen nutsbedrijf dat ons van goedkoop ondergoed dient te voorzien. Het is een groot detailhandelbedrijf, in handen van buitenlandse investeerders die het gebruiken om er grote schulden op te laden en zo vennootschapsbelastingsheffingen te omzeilen. Of was het nou alweer verkocht? Het personeelsbeleid was vroeger heel sociaal maar gaat in de concurrentieslag met Kruidvat en Action steeds verder achteruit. En ja, hun prijsstelling mogen ze zelf bepalen.

Voor jou misschien niet

Bibi, ik ga je niet beloven dat specifiek jouw mandje redelijk blijft. Er wordt uitgegaan van een algemeen mandje 'wat de mensen zoal kopen'. Het kan best zijn dat jij meer dan gemiddeld juist die dingen koopt die wel 'onredelijk' in prijs stijgen.
Precies daar zit ook de absolute waarheid van de prijsstijgingen door de euro. Juist de kleinere budgetten hebben vaker te maken met de kleinere prijzen die wél wat extra omhoog gaan (plastic tasje, patatje met, biertje, onderbroeken van de hema).
Maar dat is geen doortrapt complot om de kleine man op te hangen. Dat hangt allemaal samen met de vraag hoe gevoelig die kleine man is voor het prijsbeeld. Zoals ik al zei: het is goed mogelijk dat van 1,05 € meer mensen op de kast klimmen (prijs is te hoog) dan van 1,10 €. Dat is wat ik bedoel met psychologisch prijzen. Niet iedereen rekent alles echt na.
Zelf heb ik nog niet zoveel gemerkt van de prijsstijging. Ik doe 3 x in de week dagelijkse boodschappen voor een euro of 13. Dat is nog niet verhoogd naar een euro of 14 of meer zelfs.
Maar misschien is dat allemaal ook wel psychologie. Misschien loop ik wel met dat budget in mijn hoofd en stem ik daarop mijn aankoopbeslissing af. Koop ik minder? Ik weet het niet.
Groet,
Miriam Lavell

Fiorucci

Fiorucci

25-10-2012 om 12:12

Savon ot

Koop zo'n TT gewoon online, zelfs met verzenden ben je dan nog goedkoper uit!

Fiorucci

Fiorucci

25-10-2012 om 12:15

Ik merk...

Ik sleep enorme hoeveelheden boodschappen naar binnen met drie pubers en gevolg, en ik ben duidelijk duurder uit de laatste weken.

Tarte Tatin

Tarte Tatin

25-10-2012 om 23:16

Maar

De meeste producten in de supermarkt vallen onder het 6%-tarief. Dus zou je daar de btw-verhoging niet in moeten voelen. Ben je dan nu meer kwijt aan boodschappen dan komt dat door een prijsverhoging in je supermarkt die losstaat van de btw-verhoging

Dagelijkse boodschappen

Inderdaad Tarte, als je dagelijkse boodschappen ineens duurder zijn, dan heeft dat niks met de btw-verhoging te maken. Behalve als je veel toiletspullen in de supermarkt koopt, die vallen dacht ik wel weer onder het hoge tarief.
Dus wat er met jouw supermarkt aan de hand is Fio??
n@nny

Fiorucci

Fiorucci

26-10-2012 om 16:27

Nanny

Geen idee, maar ik vind alles erg duur geworden, bij elke super overigens. Rustig tien ct extra op een blik kattevoer. Tis maar een voorbeeld, maar met vier katten tikt het toch aan.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.