Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Prijsverhoging 100%?

in het kader van lekker belangrijk,maar ik ben gewoon nieuwsgiering:
Waarom betaalde ik vorige maand bij de lidl voor een zak cashewnoten €2,79 en moest ik nu €5,69 afrekenen?
wat maakt deze noten zo duur?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
bibi63

bibi63

27-10-2012 om 15:12

Dit vond ik op internet

"Nigeria: prijs cashewnoten verdubbeld

Door de politieke spanningen in Ivoorkust zijn de prijzen van cashewnoten in Nigeria verdubbeld. Ivoorkust is de tweede grootste producent van cashewnoten in Afrika.

"De prijs van een ton cashewnoten uit Nigeria is opgelopen van $600 tot $1.200 sinds november", aldus een vertegenwoordiger van de nationale Nigeriaanse belangenvereniging voor cashewtelers. Verschillende verenigingen willen een exportverbod invoeren.

Door de situatie in Ivoorkust is het daar moeizaam handelen en ligt er druk op landen zoals Nigeria. Kopers die denken dat de situatie in Ivoorkust nog erger wordt gaan wijken uit naar Nigeria. De teruglopende productie in Vietnam heeft er ook voor gezorgd dat de prijzen stijgen op de wereldmarkt, aldus de vertegenwoordiger.

De politieke situatie in Ivoorkust is al maanden gespannen omdat zittend president Gbagbo, die in november de presidentsverkiezingen verloor, weigert af te treden. Zijn rivaal Alassane Ouattara, die door de internationale gemeenschap als winnaar wordt erkend, heeft de bevolking in navolging van de succesvolle revolutie in Egypte opgeroepen weer massaal de straat op te gaan om Gbago tot aftreden te dwingen.

Bron: Bloomberg.com"

Gr. Bibi

Hmm

De rapers/plukkers zullen er vast niet op vooruitgaan..

bibi63

bibi63

27-10-2012 om 17:56

Vertigo

nee, helaas zal dat wrs niet zo zijn. Maar blijkbaar is er wel wat gaande met de inkoopprijzen van chasewnoten. Dus zal wel verklaarbaar zijn: Ik zie de Lidl niet echt als een winkel die zomaar megaprijzen gaan voeren. Ook zal het zo kunnen zijn, dat ze al langer een te lage verkoopprijs hanteerde (door stijgende inkoopprijs), maar omprijzen kost ook geld. Nu met de btw verhoging moet alles omgeprijsd worden, dus zullen producten die te goedkoop in de winkel lagen, hun reeele prijs krijgen.
Gr. bibi

sus-anne

sus-anne

27-10-2012 om 19:01 Topicstarter

Thanks bibi

klinkt logisch ,al heb ik ze niet gekocht,zo lekker vind ik ze nou ook weer niet dat ik er zo veel geld voor over heb

bibi63

bibi63

27-10-2012 om 20:00

Haha sus-anne

snap ik, ik laat tegenwoordig ook wel eens iets liggen, waarvan ik denk: lekker, maar das wel errug duur.... Walnoten doe ik dan weer wel (in de dop, in het seizoen, nu dus), ook best prijzig, maar die schijnen erg gezond te zijn (en lekker) én je doet er lang mee, als je elke noot moet kraken...
Gr. Bibi

Duur?

ik snap niet dat een hele zak van die nootjes voor die prijs geproduceerd kan worden. Één cashewnootje hangt onderaan een cashewappel. Die moet worden geplukt, het nootje in de schil geroosterd, schil handmatig verwijderd, vlies handmatig verwijderd, verpakken, transporteren,...
Zie link:
http://nl.m.wikipedia.org/wiki/Cashewnoot#section_2

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app

bibi63

bibi63

28-10-2012 om 16:55

Triple

Als ik voor een dergelijke prijs een zakje cashewnootjes bij bijv. de Lidl koop, dan neem ik ook zondermeer aan, dat het nu eenmaal een duur product (lees: o.a. bewerkelijk) is. Dus zou me niet bekocht voelen. De vraag blijft, of je portemonaie dat trekt.
Gr. Bibi

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.