Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Pompoensoep recepten

Hoi,
Wie heeft er een lekker recept voor pompoensoep voor me? We hebben een flinke oogst uit de tuin maar ik heb nog nooit een pompoen verwerkt, dit is het eerste jaar met moestuin.
De recepten moeten wel vegetarisch zijn en liefst ook nog veganistisch.

Wiske

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Deze is lekker

Ooit ergens hier op het forum gevonden en echt heel lekker.

Pittige pompoensoep : Ingrediënten voor 8 personen

1,5 kilo pompoen, 1 grote aardappel, 1 prei, 1 grote ui, 2 groentenbouillonblokjes, 1/2 zakje peterselie, paar takjes munt, 1 1/2 theelepel harissa, olie, water.

Snijd de zaden uit de pompoen, de schil eraf en snijd het vruchtvlees in blokken. Schil de aardappel en snijd deze doormidden. Peterselie en munt fijnhakken. Prei in ringen snijden. Ui snipperen. Bak vervolgens de pompoenblokken met de ui 5 minuten in hete olie, goed omscheppen. Voeg water toe tot 1 cm boven de pompoen en voeg bouillontabletten toe, breng aan de kook. Ongeveer 10 minuten laten koken, dan aardappel en prei toevoegen. Nog ongeveer 20 minuten koken, tot de aardappel gaar is. Haal de pan van het vuur en pureer de soep met een staafmixer of stamp hem zo fijn mogelijk. Zet terug op het vuur, voeg peterselie, munt en harissa toe. Nog even gloeiend heet laten worden.

Yvon Meijer

Yvon Meijer

19-09-2011 om 11:39

Lekker!

Wat ik het lekkerste vind is alleen pure pompoen:
Pompoen schillen, in stukjes snijden, koken in water met één of twee blokjes bouillon (afhankelijk van de hoeveelheid soep) en als de pompoen zacht is; met de staafmixer pureren tot gladde soep.

liora

liora

19-09-2011 om 11:48

Gouden tip

Ok komtie, ik ga je leven zoveel makkelijker maken: je hoeft hem niet te schillen! Echt echt echt! Gewoon koken met schil en fijn maken, schil wordt helemaal zacht.

Verder doe ik zoals Yvon alleen fruit ik er nog een uitje bij. En ik vind het leuk om er pompoenpitten op te gooien voor het serveren, en een lepeltje creme fraiche. Oh ik krijg er zin in.

Liora

uitje fruiten met pepertje in ringen, tl kerrie erbij bakken, pompoen (ongeschild en in blokjes) erbij. Met bouillon koken. Pureren, opscheppen in bord en evt scheutje kokosmelk, slagroom of kloddertje creme fraise erop. Voor extra pittig nog een paar slagen met de gedroogde pepertjesmolen.

wendelien

wendelien

19-09-2011 om 12:56

Liora?

Geldt dat voor alle soorten pompoenen: dus fles-, oranje, groene etc? Ik ben er dol op, maar ben ik iedere keer weer opgelucht als ik na het schoonmaken nog uit evenveel onderdelen besta als ervoor en die bovendien heel zijn gebleven. (Wij hebben dus van die echt scherpe messen.)

In mijn receptuur komen er meestal ook wat mosterdzaad, geschilde/gehakte gemberwortel, een rood pepertje en wat kardemon aan te pas ter verdieping van de smaak. En in een jolige bui ook weleens wat sinaasappelrasp en/of blokjes appel.
En een dagje in de koelkast laten staan komt de smaak vaak ten goede.

Wendelien

Ik heb pas een workshop bij een biologische boer gevolgd en dezelfde vraag gesteld. Alle pompoenen kunnen ongeschild. Alleen de groen(gestreepte) pompoenen zijn bewaarpompoenen. Die kunnen de winter overblijven. Aan het eind van de winter is de schil dan hard en taai. Dan moet je ze wel schillen, aldus de boer...

Marie E

Marie E

19-09-2011 om 13:14

Mijn recept

Hierbij mijn recept, de hoeveelheden hangen af van de hoeveelheid pompoen.

ui
knoflook
aardappel
pompoen
bouillonblokjes
naar smaak scheutje cognac, sherry of whisky
room

ui fruiten, knoflook erbij, pompoen- en aardappelblokjes meebakken, afblussen met drank, water en bouillonblokjes erbij, even doorkoken, pureren met staafmixer

lekker met een klein scheutje room

Je kunt pompoen ook geschild, in blokjes goed invriezen om later soep van te maken.

Valkyre

Valkyre

19-09-2011 om 13:28

Room?

Dat lijkt me nou niet echt veganistisch...

Wij bakken blokjes pompoen gewoon in de pan, met wat fijngemaakte specerijen (komijn, venkelzaad, peper), en wat knoflook en evt gember erdoor. Jamie Oliver heeft ook zo'n recept (eerste boek), maar dan gaat het in de oven. Ik vind het gebakken in olijfolie met wat knoflook en rozemarijn ook heel lekker.

Verder door de soep (bij ons is dat meestal "restjessoep" gemaakt met de resten uit de groentela, wat ui en knoflook, en specerijen (of, heel lui, een eetlepel kant-en-klare currypasta) erdoor bij het fruiten van de uien. Dan gaat er iets koolhydraatrijks door ("starch"), dus pompoen, zoete aardappel, peulvruchten ofzo, en evt wat tomaat. Op het laatst kokosmelk toevoegen (niet meekoken), klaar. Lekker met naan erbij.

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Gembersiroop

Ooit een keer in een pompoensoeprecept de tip opgedaan om een scheutje gembersiroop door de soep te doen (conimex). Erg lekker.

groetjes van Purk

Over schillen (en wendelien)

Ik heb het een keer geprobeerd, pompoensoep maken mèt schil, maar hoe lang ik ook staafmixerde we bleven dingetjes proeven. De flespompoen ging wel goed met schil maar de joekels blijf ik schillen.

En Wendelien, de schil gaat er makkelijker af als je de pompoen eerst kookt (toch fijn als je na het schillen nog uit evenveel onderdelen bestaat als daarvoor).

Hibiscus

Hibiscus

19-09-2011 om 14:04

Mijn versie

eerst korianderzaad en komijnzaad roosteren in een droge pan, dat in een vijzel fijnroeren met zaadjes van 2 cardamon en daarna kurkuma, gemberpoeder, klein beetje kaneelpoeder, peper en zout erdoorheen roeren.

opzijzetten voor later. In diezelfde pan olijfolie warmmaken, daarin 2 ssjalotjes en 2 knoflooktenen bruinen. Ook opzijzetten voor later.

in een pan de pompoen ( inderdaad ongeschild) 2 aardappelen, een halve koolraap en een winterwortel koken in groentebouillon. Ik haal altijd wat bouillon eruit. Als dat gaar is met de staafmixer pureren, daarna het kruidenmengsel erdoorheen. Als het te dik is, wat van de bouillon die je eruit geschept hebt erdoorheen doen.
Daarna de sjalotjes/knoflook erdoorheen roeren, eventueel wat room maar dat hoeft niet.

Heerlijk, ik heb het vrijdag nog gemaakt.

Hibiscus

Hibiscus

Hibiscus

19-09-2011 om 14:13

Stoofschotel

Dit recept met pompoen is echt superlekker, en altijd een succes bij vegetarische vrienden.

2 uien en 5 teentje knoflook bruinen in olijfolie. Als het bruin is doe je er de volgende kruiden bij:
1 1/2 theel. kaneel, 1 theelepel korianderzaad, 1 1/2 theelepel komijnzaad, wat gedroogde chili, 1 theelepel gedroogde oregano. Dit roer je goed door.

Toevoegen: 1 potje tomatenpuree, 1 blik tomaten, 1 theelepel Worcestersaus, wat Tabasco ( zoveel als je lekekr vindt), 300 ml appelsap, 600 ml water. Dit breng je aan de kook. Dan voeg je toe 2 zoete aardappels, je pompoen , 2 grote aardappels, allemaal in even grote grove stukken. 30 minuten laten stoven.
Dan voeg je 1 blikje mais, 30 pruimen ( met pit!) en een blikje kokosmelk toe en laat je het nog 15 minuten stoven. Eventueel peper en zout toevoegen.

Op tafel zet je gesneden koriander, en de tabasco zodat iedereen dat erbij kan doen.

Dit is echt zo ontzettend lekker, echt comfortfood.

Hibiscus

Thais, veganistisch en simpel

Ingrediënten:
pompoen
1-2 uien
1-2 eetl thaise currypasta
bouillonblokje
blikje kokosmelk
half bosje verse koriander
Pompoen en uien in grove stukken snijden (ook hier worden pompoenen niet geschild. Aanbakken in een beetje olie, samen met de currypasta. Dan 2-4 dl water toevoegen + bouillonblokje. Laten koken tot de pompoen zacht is (ongeveer een half uur). Pureer de soep met de staafmixer. Voeg kokosmelk (eventueel wat extra water als het te dik is) en versnipperde koriander.
Lekker met vers zelfgebakken brood.

Wiske71

Wiske71

19-09-2011 om 14:48 Topicstarter

Bedankt! en vraag

Bedankt voor jullie recepten!
Ik ga beginnen met de basisversie met bouillon. Curry en pepers denk ik dat niet zo in de smaak gaan vallen, maar wie weet...
Vraag: wat/hoe bereid je de pitten?

En hoe begin ik mijn pompoen te slachten? En hoe groot snijd je de blokjes en hoe lang moet het op het vuur?
Het is een joekel (ca. 9 kilo) en ik heb geen idee welk ras het is. Hij is groot en licht oranje van kleur.
Ik heb ook een kleinere (ca. 1 kilo) van een ander ras, die is donkerder oranje en wat anders van vorm.

Welke zal ik mee beginnen? Ik ben bang dat die grote niet in mijn pan past.

Alle advies welkom!
Wiske

Kaaskopje

Kaaskopje

19-09-2011 om 15:10

Ha, dat is toevallig!

Ik heb vannacht via Fooddeal een voedselpakket besteld met flink wat korting (van 50 voor 20 euro). Daar zit ook een pompoen in, dus ik wil nu echt eens pompoensoep leren maken. Komt dit draadje dus even goed uit! Ze zeggen dat bij het pakket ook een paar recepten zitten waarin je de spullen van het pakket kunt verwerken. Ik ben benieuwd.

Pompoen slachten

Wow, 9 kilo, da's wel heel groot. Misschien dat schillen dan wel nodig is - geen idee of de schil bij die grootte dikker of stugger is.
Hoe ik het doe: de punt van een groot koksmes boven in de pompoen steken, zover mogelijk recht naar beneden prikken (tot ie ongeveer in het midden zit). Vervolgens langs de zijkant naar beneden snijden - dit kost bij grotere versies wel wat kracht. Zelfde aan de andere kant en dan kun je 'm meestal wel in tweeën breken.
Pompoen in grote parten snijden, pitten eruit halen en in kleinere stukken snijden (ongeveer 5x5 cm).
Ik gebruik de pitten niet, met uitzondering van 20-30 stuks die ik laat drogen om een volgend seizoen weer te zaaien. Maar je kunt ze ook roosteren, in arabische landen wordt dat veel gedaan.

Roosje Katoen

Roosje Katoen

19-09-2011 om 15:40

Groot en oranje

Die grote zijn meestal nogal flauw van smaak, ik vind de kleine biologische oranje of groene pompoenen het lekkerst (gewoon te koop bij AH).

lia

lia

19-09-2011 om 19:04

Caribische pompoensoep

Ingrediënten voor 4 personen

1 a 2 pompoenen(1 grote of 2 kleintjes)
2 uien
4 teentjes knoflook
3 l kippenbouillon
1 flinke eetlepel sambal oelek (of minder, naar eigen smaak)
bakje ontbijtspek
2 kipfilets in stukjes gesneden
150 gr spagetti
zout,peper
1/4 dl slagroom
1 bosje lente-uitjes
Hulpmiddelen

Grote soeppan
Bereidingswijze

Schil de pompoen , haal de pitten eruit en snijd in stukjes
snipper de uien, en hak de knoflook fijn
bak in de soeppan de spekjes aan
voeg als de spekjes al lekker pruttelen de kip toe en bak dit bruin
al kip bruin is, voeg de ui en knoflook toe en fruit deze mee
voeg de bouillon en de pompoen toe en laat dit 45 minuten zachtjes koken
Voeg de spagetti aan de soep toe, en laat dit gaar koken.
Voeg de slagroom toe, en de in stukjes gesneden lente ui toe en de fijngeknipte bieslook
Serveertips

Lekker als maaltijdsoep te serveren, samen met lekker vers grof boerenbrood

Allerhande

Op de AH site staat een lekker recept van romige paprika pompoen soep. Erg lekker!

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app

Margriet*

Margriet*

19-09-2011 om 20:36

Met kerrie en appel

Voor een grote soeppan vol:
Tip van een leidster van de creche ooit.
Pompoen 'slachten' en in stukken snijden. Ik schil meestal behalve de kleine biologische pompoenen.
Twee uien stukjes snijden, twee appels ook in stukjes. 2 teentjes knoflook in de stukjes. Ui + knoflook stoven, kerrie, gemberpoeder, korianderzaad meebakken (flinke strooien). Appel op het laatst erbij meestoven even. Ondertussen pompoenkoken in tuinkruidenboullion. Ui etc erbij. Mee laten sudderen tot pompoen zacht is. Staafmixer erin. Eventueel met room (voor de veganisten sojaroom?).

Zoals appelmoes

Je kan van pompoen ook een zoete variant maken en dan bij het eten, eten net zoals appelmoes of rabarber.
Dezelfde bereidingswijze ong. als onze appelmoes.
Pompoen zonder vel, zonder pitten in kleine stukjes snijden en met klein beetje water en suiker lang laten koken. Evt. met staafmixer erin en als alles gaar is even proeven en evt. nog wat suiker toevoegen, kan ook room in, wordt het nóg lekkerder. Kan ook als toetje gegeten worden, ook lekker gecombineerd met kwark of yochurt.
Zo wordt pompoen vaak gegeten in Balkan-landen.
(Geleerd van Hongaarse vriendin, maar mijn Yoegoslavische collega maakt het ook zo).
groeten albana

Marie E

Marie E

20-09-2011 om 09:22

Recepten

Wat een heerlijke recepten. Ik ga er een paar noteren en uitproberen.

V.w.b. de room uit mijn recept: die mag natuurlijk ook van soja zijn voor de veganisten onder ons.

Wiske71

Wiske71

21-09-2011 om 10:39 Topicstarter

2 pannen verder

Inmiddels zijn we 2 grote soeppannen verder en is er nog 1 stuk van de pompoen over. Ik heb soep met wortel en gewoon puur gemaakt. Er zitten aardig wat porties in de vriezer.
De soep met wortel viel bij de kinderen het beste in de smaak. Maar de geroosterde pompoenpitten nog veel meer!

Bedankt allemaal!
Wiske

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.