Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

mix

mix

10-10-2012 om 12:05

Pompoenpitten roosteren in oven

via google zie ik een duur van 5-45 minuten, bij een hitte van 50-225 graden.
Wie helpt me uit de droom?
Ze zijn gedroogd, niet gewassen, dus enkel nog roosteren (met wat olie en zout oid).

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Rosa van der Zanden

Rosa van der Zanden

11-10-2012 om 08:50

Waarom

Waarom niet in een droge koekenpan? Als ze soort van poppen zijn ze klaar, ze zijn dat ietsje bol. Eventueel wat zout erover en klaar. Een minuutje schat ik zo.

Rosa van der Zanden

mix

mix

11-10-2012 om 09:45 Topicstarter

Geen idee

ik zocht op pompoenpitten roosteren op google en youtube en daar kwam meestal de oven uit.

Maar koekenpan: hoog vuur, laag, midden?

Eet je die dingen met of zonder schil, ook dat zie ik allebei maar lijkt me zo niet te verteren? Sommige koken ze zelfs 20 minuten in zout water voor het bakken, omdat het zout dan in de pit gaat; kan dat door de schil dan?
Enfin, mijn eerste poging gaat niet door, er stond de schimmel op, zelfs na 2 dagen drogen, terwijl afdeppen ook kan. Ik moet ook gewoon pakjes en zakjes kopen.

Rosa van der Zanden

Rosa van der Zanden

11-10-2012 om 10:08

Zakje idd

Ik koop ze altijd bij de notenboer of de xenos. Van die groene dingetjes. Hoog vuur, droge pan, pitten erbij en voor je het weet staan ze bol en is het klaar.
Ik heb nog nooit zelf pitjes gedroogd, wel gezaaid .
Rosa van der Zanden

mix

mix

11-10-2012 om 10:31 Topicstarter

Zaaien

kan dat ook met die pitjes zonder schilletje die je koopt? Bij mij zat het schilletje erom, was projectje met oppaskindje, maar zaaien lijkt me ook wel leuk om eens te proberen

Rosa van der Zanden

Rosa van der Zanden

11-10-2012 om 10:36

Denk het niet

Als de pitten rechtstreeks uit de pompoen komen kan het wel, maar zonder schil wordt het volgens mij net zoiets als een kastanje zonder zijn bruine velletje. Gevoelsmatig kan het niet, maar ik ben geen bioloog.
Rosa van der Zanden

Mix

Die dingen eet je zonder schil. Het is een kunst, en ik beheers m niet, merkte ik toen ik - lang geleden - bij mijn Turkse buren van die pitjes kreeg voorgezet.

Routiniers kunnen het heel netjes: pitje tussen tanden kraken, schilletje eraf, binnenste opeten. Bij mij versplintert het schilletje vaak en moet ik het pitje er met mijn vingers uitpulken.

Groeten,

Temet

Rosa van der Zanden

Rosa van der Zanden

11-10-2012 om 13:02

Temet

Die truc kan ik wel met zonnepitten: je moet de pit met dwars doen, de zijkanten tussen je tanden en dan langzaam de druk opbouwen. Pitje splijt open en met een handige beweging frummel je het pitje er uit en het schilletje de andere kant op.

Rosa van der Zanden

mix

mix

11-10-2012 om 13:22 Topicstarter

Ohja

handig ben ik daar ook niet in, evenmin als het eten van een tompoes of moorkop
ik zag nl gister een filmpje waarin een meisje zei: je eet ze met of zonder schil en zo gooide ze er eentje naar binnen en begon te kauwen. Pompoenpitten, heb ik zoveel voorbereiding getroffen...staat de schimmel er op. Ik koop wel een zakje, want die dingen schijnen erg gezond te zijn las ik.
Gezond uit een zakje, het kan dus toch!

Veel sneller!

Tussen keukenpapier, bestrooid met wat zout. 1-5 minuten afhankelijk van hoeveelheid en sterkte magnetron. Tussendoor even proeven.
Wij eten ze gewoon met schil. Als ze zo uit een verse pompoen komen en net gepoft zijn hoef je echt niet te peuteren hoor.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.