Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Poezendraadje - cattery

Wij hebben ons hart verloren aan de Maine Coon poezen.
Over een week komt de derde kitten erbij.
Zucht maar heb zo mijn twijfels of dit de laatste is.
Mijn man vindt ze ook helemaal geweldig en we hebben het er ook al over gehad om een cattery te beginnen.
Wie heeft er een cattery ? Wat zijn zo'n beetje de grootste struikelblokken ?
Is een cattery qua evt. inkomsten haalbaar om niet meer te werken ? (werk gem. 20 uur pw, ene week 50-60 dan weer weken van heel weinig of niet).
Gr Rymcke

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Hier

Wij hebben een Maine Coon cattery.
Eerste droom aan duigen helpen: een cattery kost geld en levert (over het algemeen) niets op.
Ik ben beginnend fokker (heb nu 2 nestjes gehad). Het eerste nest heeft me ongeveer 1000 Euro gekost (heel veel pech gehad. 7 kittens geboren maar er zijn er maar 2 groot geworden). Van het tweede nest loopt er hier nog een kater rond van 7 maanden die nog niet verkocht is. Ook bij dit nest moet er geld bij.
Denk qua kosten aan testen die je "moet" doen. Moet tussen aanhalingstekens want niets moet. Maar om het ras gezond te houden is dit wel heel belangrijk. Het testen van de poes cq kater kost ongeveer 300 Euro en dan is er dus nog geen kitten geboren. Alle kittens moeten worden ingeënt, ontwormd en vreten de oren van je hoofd.
Maar kittens kunnen ook ziek worden. En dan zie je je "inkomsten" heel snel dalen.
En dan heb ik het nog niet gehad over wat er nog meer allemaal kan gebeuren met moederpoes en/of kittens. Lees deze link maar eens over wat er allemaal mis kan gaan bij het fokken: http://www.mainecoon.nl/nl/interactief/forum/showthread.php?tid=18307

Met andere woorden: fokken is een prachtige hobby wat geld kost.
Maar als je na dit alles nog niet afgehaakt bent, raad ik je aan om een goede mentor te zoeken. Dat kan de fokker van je eerste fokpoes zijn of een andere ervaren fokker.
Succes.

Fiorucci

Fiorucci

28-06-2012 om 12:08

Kattenplaza

Op www.kattenplaza.nl vindt je een forum, en daar komen heel veel fokkers, er is ook een aparte rubriek over fokken.

Tja

ik vraag mij ook af of dit het moment is om een luxe item als dure raskittens te gaan verkopen.

Fiorucci

Fiorucci

29-06-2012 om 12:07

Manda

Ja hoor, goede fokkers verkopen nog steeds prima.

*Rymcke*

*Rymcke*

02-07-2012 om 09:03 Topicstarter

We denken erover

Bedankt allemaal voor de reacties. We denken erover. Tja de kosten wisten we al. En ja dat het mis kan gaan met nestjes ook. Dat weet je voordat je begint.
Maar denken nog dus.
Gr rymcke

Maar als je dat van de kosten weet.......

Dan vraag ik me af waarom je in je openingspost vraagt of het qua inkomsten haalbaar is om te stoppen met werken?
Alle (goede) fokkers die ik ken hebben bijna allemaal een baan om de hobby te kunnen bekostigen........... Er zijn zelfs enkele waarvan de vrouw weer is gaan werken om de hobby te bekostigen.
Echt, eraan verdienen met je uit je hoofd zetten.
Maar ook nogmaals: fokken is vaak ook heel leuk hoor!! Tis prachtig om die kleine kittens geboren zien worden en 13 weken lang op zien groeien. Heerlijk gewoon.
Zorg aub voor een goede fokker die je kan coachen.

Leonie

Leonie

03-07-2012 om 19:14

Denk dan ook over

De testen, ziekte's zoals schimmel, giardia, niesziekte, keizersnede's, baarmoederontstekingen, een aangeschafte (fok) poes of kater die niet geschikt blijkt voor de fok, herplaatsen, die nestjes die jezelf om de 2 uur dag in dag uit moet (bij) voeden, zieke kittens die alles onder kotsen en schijten, aanschaf van kraamspullen, het vele poetsen ivm cattery hygiene, meemaken dat een kitten of poes ingeslapen moet worden, kraamvisite's, mails, foto's, site,
genetica, lidmaatschap van vereniging/kittentekoop, zeurende kopers die verhaal halen voor een tube oogzalf, kittens die overlijden, soms al vroeg bij de nieuwe eigenaar, contracten, roddel en achterklap, vakantie opvang en zo kan ik nog wel even doorgaan maar je hebt even genoeg om over te denken en je in te verdiepen denk ik zo

De meeste fokkers zetten niet alles wat mis gaat in geuren en kleuren op hun site (logisch) maar daardoor kan er een beeld ontstaan van rozengeur en manenschijn met hier en daar een licht grijs wolkje. Ik kan je uit jarenlange ervaring zeggen dat dit beeld niet klopt.

Het heeft ook zijn leuke kanten zoals pinda al zegt, ik verwacht nu elke dag een nestje, ontzettend leuk en spannend. Maar bedenk; fokken is gokken! Hoe je erbij komt dat je dan wellicht kunt stoppen met werken is mij een raadsel! Het is realistischer om er een baantje bij te zoeken. Of je moet je puur gaan richten op vermeederen ipv verbeteren van het ras maar dan ben je zo uitgeboerd. Op kattenplaza kun je veel info vragen/vinden en evt een mentor. Succes en denk echt goed na en verdiep je er echt in!

*Rymcke*

*Rymcke*

06-07-2012 om 17:01 Topicstarter

Pind@

Wij hebben nu dus een poes van bijna 2 (helaas voor stamboom geholpen). Maar tweede (8 maanden) en derde (13 weken) zijn niet geholpen. NS 22 en GS 22.
Welke kleur heeft jullie 7 maanden oude kater ? Onze gedachte was nog een poeze dame van een andere cattery (geen familie) en een heer erbij (welke ook zeker geen familie is).
Ik hoor het wel dat ik moet blijven werken, geen probleem.
Gr. Rymcke

Kijk maar even op mijn site

www.oloisi.webklik.nl

*Rymcke*

*Rymcke*

10-07-2012 om 08:51 Topicstarter

Pind@ en update

Het is toch een schat.
Hier besloten voorlopig eerst dames te nemen.
Nu dus 3, waarvan 2 open maar nog kitten van 8 en 3 maanden. Dan komt er daar over een paar maanden nog 1 bij. Jongste poes is na een paar uurtjes door poes van 8 maanden volledig geaccepteerd, spelen en eten heerlijk samen. Oudste tja is altijd al iets afstandelijker geweest. Ze snuffelt eraan, mag in de buurt zijn maar dan wilt oudste naar boven. Haar plek.
Bij die zelfde cattery is waarschijnlijk hun witte Maine Coon dame in blijde verwachting. En een witte lijkt mij ook heel mooi. Hoop dan dat het een horende poes bij zit.
Met de mannen wachten we dus nog effe. Hebben geen zin in een tiener moeder want poes 8 maanden is af en toe al een keer krols geweest.
Maar papieren zijn aangevraagd, dus hele jonge cattery maar verder nog niets.
gr. Rymcke

Spannend rymcke

Mail me anders een keertje. Ben erg benieuwd waar je dames vandaan komen.

*Rymcke*

*Rymcke*

10-07-2012 om 18:09 Topicstarter

Voor de liefhebbers

Heb ik al een website gebouwd. In de hoop dat mijn cattery naam goedgekeurd wordt. kan iedereen alvast onze dames bewonderen.

www.everyoneweb.com/catteryfairycoons

De dames hebben zelf ook een eigen site, doorlink van de cattery site.
Gr. Rymcke

Leuk

Je site wordt mooi. Wij hebben ook twee Maine Coon poezen. Ze zijn nu bijna 13 maanden oud. Twee prachtige tortie zussen.

Hoe heb je het eigenlijk voor elkaar gekregen om zo snel aan fokpoezen te komen? Ik weet nog dat wij vorig jaar zochten naar poezen en altijd kregen wij te horen dat fokken verboden was.

En ik lees nu een poosje mee op het mainecoon forum en pfffff, wat een gedoe is dat fokken zeg. Testen, goede bloedlijnen etc. Ik wens je in ieder geval veel succes. Het zijn echt zulke lieve poezen.

Nee, wij hebben onze poezen laten steriliseren.

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Haai rymcke

Prachtige poezen heb je hoor.

Ik ben wel bang dat je catterynaam niet goed wordt gekeurd. Het is al een aantal jaren practisch onmogelijk om een catterynaam met Coons erin te krijgen.

Hoi sahara

Gewoon aanmelden op het forum. Leuke (soms pittige) discussies en vooral veel gezelligheid.

*Rymcke*

*Rymcke*

11-07-2012 om 19:58 Topicstarter

Sahara

Ik heb een heel goed contact met deze cattery. En heb samen met haar de stambomen goed bekeken. Een poes geschikt voor de fok is normaal duur. Met oudste poes mocht ik niet fokken anders moest ik 3 x zoveel betalen. Dus zei is geholpen om haar stamboom te krijgen. De andere twee komen van de bovenstaande cattery af en heb daar hele duidelijke afspraken gemaakt. Als ik een nestje wil dan moet ik naast wat ik heb betaald voor gezelschapspoes bij betalen voor wat normaal een fokpoes kost. Meeste catteries hanteren twee soorten prijzen.
Gr. Rymcke

*Rymcke*

*Rymcke*

11-07-2012 om 20:10 Topicstarter

Pind@

Hmmmmmm heb ik ook al gehoord. Maar ik wacht af (met enigzins spanning). Want fairycoons bestaat al als een Devon Rex cattery in se (is dat zweden?), misschien wordt dutch ervoor dan toch goedgekeurd. Stille hoop. Anders zit er niets op andere naam te verzinnen.
Wij willen graag nog een witte poeze dame erbij en
momenteel heeft deze cattery nog 1 poes waarschijnlijk in blijde verwachting. En dat is dus een hele mooie witte. Dus afwachten. De blonde in het kitten nest die ze momenteel hebben lijkt een katertje te zijn.
Maar voorlopig zijn er nog geen mannen in het spel en de dames nog te jong.
Gr. Rymcke

*Rymcke*

*Rymcke*

17-07-2012 om 17:39 Topicstarter

Pind@

Heb jij enig idee hoe lang dat duurt voordat je iets hoort of de catterynaam is goed of afgekeurd ?
Is nu 2 weken onderweg.
Gaat hier erg goed met de drie dames. Ze doen alles samen. Kitten is volledig geaccepteerd. (gelukkig)
Gr. Rymcke

Ligt eraan

Het kan goed zijn dat het bij de vereniging ook wat langer blijft liggen omdat het vakantie is natuurlijk. Dus weet ik niet hoe lang je nog moet wachten. Wel goed controleren als je de registratie terug krijgt. Bij mij stond er een lekker verkeerd (Olaisi ipv Oloisi).
Fijn dat het kitten helemaal geaccepteerd is!

*Rymcke*

*Rymcke*

23-07-2012 om 17:46 Topicstarter

Hier

Nog niets gehoord van Mundikat helaas.
Gaat heel gaat samen, af en toe moeten we goed kijken want dan liggen de dames samen (met z'n drieën) bij elkaar. Helemaal tegen elkaar. Zooooo lief.
Wij willen nu alleen nog 1 poeze dame erbij. Maar dan een white. Had hoop dat er bij de cattery waar de dames vandaan komen (jongste twee) de witte coon ook witte kittens zou krijgen. Alleen helaas, 3 kittens maar geen white. Nu dus aan het kijken.
Gr. Rymcke

*Rymcke*

*Rymcke*

31-07-2012 om 19:49 Topicstarter

Update

Hebben dus een cattery gevonden die witte kittens hadden. Helemaal super. Geen familie van de dames. Eens zitten kijken en hebben toen besloten een heer te kiezen. Afgelopen zondag wezen kijken, alle papieren doorgenomen en idd geen overkomsten in de stambomen kunnen vinden en dus een prima match. Lasse is een spierwitte kater. Hij kwam daar meteen op mijn schoot liggen broemen. Terwijl zijn vader meteen in de reismand kroop. hahahaha.
Onze tweede dame (9 maanden) loopt hem de hele dag achterna, roept hem. Is echt liefde hahahaha. Oudste van bijna 2 geeft hem af en toe likjes, gaat verder ook erg goed. Deze twee hebben nooit naar hem geblazen of iets. Alleen de jongste dame van bijna 4 maanden ziet hem nog niet zitten. Zit ze op een afstandje te kijken, zo van spelen echt niet. Maar op afstand is het wel interessant. Komt vanzelf is de ervaring. Had ik eerder van de tweede dame verwacht en dat de jongste dame meteen zou gaan spelen maar nee dus, andersom. Onze cattery is compleet. En als het nog niet uitkomt gaan we effe met de DA overleggen, wie er aan de pil tijdelijk gaat.
Gr. Rymcke

*Rymcke*

*Rymcke*

04-08-2012 om 16:21 Topicstarter

Cattery naam

Kreeg vanmorgen een berichtje van Mundikat. Mijn derde ingestuurde catterynaam is ten dele gehonoreerd. Ik heb een kleine aanpassing aangevraagd en dat zou hoogstwaarschijnlijk volgens Mundikat wel gehonoreerd worden. De aanpassing is slechts 's
Het wordt Cattery Dutch Fairy's
Gr. Rymcke

Leuk

Leuk hoor. Spannend, nu kan je echt beginnen.

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

*Rymcke*

*Rymcke*

10-08-2012 om 09:06 Topicstarter

Beginnen ....

Ja de cattery is een feit. Nu wachten tot de dames en heer zover zijn. En dat ik vind dat het kan of ze moeten mij voor zijn. Eerst de testen. Maar die kunnen pas met 1 jaar de meeste.
Gr, Rymcke

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.