Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Poetshulp

Ik denk er sterk over om een poetshulp te nemen... 4 u per week lijkt mij een goede frequentie.
Maar, wanneer laat je die hulp komen? Als je -of iemand-thuis bent of is dat niet nodig?
Het lijkt mij gemakkelijk als je niet thuis bent, maar dan is er geen controle, je weet niet wat die persoon doet en de gedachte aan een vreemde in mijn huis vind ik niet leuk.
Als er iemand thuis moet zijn dan kan het enkel zaterdag en dan is het nog binnen en buitenlopen (van ons). Enkel man zal een uur of 2 thuis zijn en niet meer.

Hoe regelen jullie dat?
En andere dingen waar ik moet aan denken? Ik heb zonet een lijst met namen en bedrijven bekeken en ik zag een man tussenstaan. Zou een man nu net beter kunnen poetsen en sneller werken dan een vrouw?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Sasvangent

Hier komt de hulp als ik er niet ben. Als ik zoveel tijd thuis had dat ik er bij kon blijven als de hulp aan het werk is dan had ik geen hulp nodig . Als er iets niet naar de zin is dan kan ik een briefje neerleggen de keer daarop, dat ze het de volgende keer anders moet doen.

Ik zie niet in waarom een man per definitie beter of juist minder goed zou kunnen poetsen dan een vrouw. Als er al in het algemeen verschillen zijn (zou niet weten welke) dan zegt dat nog niks over de individuele hulp.

Groeten,

Temet

bibi63

bibi63

20-08-2012 om 14:15

Ik zou

er de eerste keer bijblijven (indien mogelijk) zodat je haar/hem wegwijs kunt maken. Dan kun je tegelijkertijd aangeven wat je graag hebt (bijv. wil je badkamer met allesreiniger poetsen of zie jij meer in de specifieke badkamer reinigers enz.). Die eerste dag dat je er dan bij bent kun je voor jezelf wat klusje in en om het huis bedenken voor jezelf en heb je enig idee hoe het poetswerk door de hulp aangepakt wordt. Ook kun je even samen een kop koffie drinken en hem/haar wijzen hoe zij in het vervolg zelf de koffie/thee kan zetten enz. Uiteraard weet je natuurlijk nooit of iemand bij jouw afwezigheid enigszins de Franse slag gebruikt.
Gr. Bibi

Tsja

Ik zou graag zeggen dat het een geweldig idee is om een hulp op je werkdagen te laten komen en zelf dus van huis te zijn, maar ik heb toch wat ervaringen die het tegendeel bewijzen. Inmiddels heb ik alweer bijna vijftien jaar dezelfde hulp en daarbij maakt het echt geen fluit uit of ik er wel of niet ben. Hiervoor echter wel dames gehad waarbij ik slechtere ervaring heb. Toppunt daarvan was een hulp die in mijn afwezigheid meende wel even mijn parfum uit te kunnen proberen en een beetje rond te kunnen neuzen. Helaas voor haar heb ik een erg goede neus.
Ik heb er sindsdien voor gekozen om hulp op mijn vrije dag te laten komen. Die ochtend plande ik dan zelf vol met boodschappen (en dan was ik zo een uur tot anderhalf uur weg, dat wel), telefoontjes, administratie, klusjes etc. Zo kon ik toch een oogje in het zeil houden en ook een vertrouwensband opbouwen. Met name dat laatste vond ik belangrijker dan het oogje in het zeil houden. Met iemand die je nooit ziet, bouw je ook niets op.
Bij huidige hulp heb ik dat dan ook weer wel laten varen. Die kwam juist op de dagen dat we beiden werkten en zorgde dan ook dat de kinderen op tijd en met alle benodigdheden de deur uit gingen. Nu ben ik er soms wel, soms niet. Op de dagen dat ik er wel ben gebeurt er wel iets minder, doordat we veel kletsen. Op de dagen dat ik er niet ben, werkt ze door en gaat wat eerder weg. Daar maakt ze geen geheim van, dus ik vind het prima.
Ik zou jouw hulp niet op zaterdag laten komen. Het lijkt me erg onhandig en onrustig als iedereen in en uit loopt. Maar zomaar iemand die ik niet ken in mijn huis vertrouwen, doe ik zelf dus ook niet meer. Jammer, maar geen kant en klare oplossing voor je!

Fiorucci

Fiorucci

20-08-2012 om 16:04

Vergeet niet.....

Het tegendeel kan ook....als hulp kan ik veel beter doorwerken als er niemand thuis is! Ik drink hooguit even tien minuten koffie en blader even de krant door,meer niet. Als ik met de franse slag zou werken zou dat toch opvallen naderhand? Ik vind meestal viavia werk en dan is al bekend dat ik te vertrouwen ben. Dus als iemand mij niet vertrouwt wil ik er niet eens werken.

Fiorucci

Tuurlijk, ik kan me helemaal voorstellen dat het veel prettiger werkt als er niemand is. Volgens mij is het ook veel efficiënter.
Maar dat vertrouwen opgebouwd moet worden, is niet zo heel raar, toch? Dat dat vertrouwen even tijd nodig heeft om te groeien, betekent toch niet dat iemand (ik) een hulp wantrouwt in het begin? Zo voelt het voor mij in elk geval zeker niet.

Sasvangent

Sasvangent

20-08-2012 om 17:01 Topicstarter

Geen kant en klare oplossing

Ik begrijp wel dat ernstige hulpen zijn die hun werk ernstig nemen. Maar ik hoor wel veel verhalen van half werk, heel veel. Dat je na een tijd iemand wel alleen kan laten werken spreekt voor zich, maar wat doe je tot die tijd.

Wij zijn beide hele week uit werken, dan is het thuis dus wel rustig maar ik ben niet het type dat snel vertrouwen heeft in mensen. En als de hulp op zaterdag moet komen, dan moet je nog zien dat je niet in de weg loopt, op die ene dag dat je dan thuis bent (naja, 2 dagen dan).

Ik moet blijkbaar ook een vast aantal uren en vaste dag opgeven dus ik moet het wel zeker weten.

+ Brunette +

+ Brunette +

20-08-2012 om 17:34

Doe het één keer zelf en kijk hoeveel tijd je kwijt bent.

De klussen die je de hulp wilt laten doen, zou je één keer zelf moeten doen, dan weet je ongeveer hoeveel tijd het kost. Of iemand de kantjes ervan af loopt, tja, dat blijkt pas in de praktijk. Zo weet ik dat een echt goede stofzuig- en dweilbeurt (óók onder de kasten en meubels) me tot de anderhalve en twee uur kost.

Fiorucci

Fiorucci

20-08-2012 om 18:19

Minna

Zoals ik schreef, hier gaat het vaak via via. Je kunt er in principe vanuit gaan dat je geen hulp aanbeveelt als je er geen vertrouwen in hebt,toch? Daarbij, je kunt er zes keer bij blijven,maar wat zegt dat? Eigenlijk toch ook niks?

Als brunette

Onze vorige hulp was heel goed. Ik had op een gegeven moment het idee dat ze minder werkte dan de 3 uur die waren afgesproken. Maar ik constateerde wel dat ze in de tijd dat ze werkte zeker net zoveel werk verzette als ik in 3 uur zou doen. Dus daar kon ik best mee leven.

Daarom is de tip van Brunette een goede: doe het zelf op de manier die een voor jou acceptabel resultaat oplevert. Dan weet je wat je zo'n beetje kunt verlangen

Groeten,

Temet

Sasvangent

Sasvangent

21-08-2012 om 09:18 Topicstarter

Tja, via via is altijd heb beste maar zo weet ik niemand. Wat ik wel doe is mij aanmelden via de desbetreffende website en dan moet ik een organisatie of persoon selecteren vanop de lijst. [In Belgie is er een systeem van dienstencheques zodat zowel poetshulp als vragende partij van de hulp een contract hebben en een vast inkomen]. Probleem is dat poetshulp een knelpuntberoep is (geworden?) en er vaak wachtlijsten zijn van een jaar of 1.5 a 2 jaar blijkbaar. Dat valt tegen. Ik ga dus proberen een paar organisaties te bellen en te vragen wanneer zij nog een plaats hebben en dan zal ik die plaats maar nemen, want 2 jaar gaan wachten heb ik geen zin voor. Zo wordt waarschijnlijk het "wanneer" voor mij vanzelf opgelost.

En hoelang, tja, als ik de keuken grondig doe duurt dat al zo'n uur of 2. Maar ja, ons huis is natuurlijk meer dan de keuken en niet alles moet elke week worden gedaan, ramen lappen bv doen wij maar heel af en toe en ik wil dan ook niet dat de hulp daar haar/zijn tijd in steekt.

Fiorucci

Fiorucci

21-08-2012 om 12:13

Sasvangent

Reken per keer een half uur extra, dan kan dat besteed worden aan extra en incidentele klussen.

ijsvogeltje

ijsvogeltje

21-08-2012 om 18:30

Hier

Bij ons komt de hulp meestal als wij niet thuis zijn. Vind ik wel zo praktisch, dam loopt ook niemand haar in de weg. We hebben een lijstje gemaakt met de klussen die we wekelijks gedaan willen hebben. Daarvan weten we dat dat in 2,5 uur zeker moet kunnen. Dat betekent dat er tijd over is voor extra klussen. We leggen altijd een briefje klaar met onze wensen hiervoor.
Ik hoef niet te zien hoe hard ze werkt en wat ze doet. Ik wil gewoon een schoon huis zien, resultaat dus. En daar beoordeel ik de hulp op. Als dingen niet goed zijn, dan wijzen we de hulp daarop. En blijft het slecht, dan ontslaan we de hulp. Dat hebben we dus ook wel eens gedaan

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.