Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

De Rijzende Hoop

De Rijzende Hoop

24-09-2012 om 09:37

Poepschepjes

We hebben een tijd hondloos geleefd, maar binnenkort komt er toch weer zo'n vrolijke vriend in huis. Maar we tegenwoordig niet meer zoals vroeger direct een hondenuitlaatveldje, dus gaan we er voor zorgen dat de drolletjes die het hondenuitlaatveldje niet halen keurig worden opgeruimd. Het gaat om een kleine hond, dus we verwachten geen enorme hopen, maar het moet wel wég.

Maar we griezelen ook bij het idee om gewoon een hand in een zakje te steken en de dampende drol op te rapen.

Dat wordt dus een poepschepje. Maar we hebben daar totaal geen ervaring mee omdat we onze vorige hond hadden toen we direct naast een uitlaatveldje woonden. In de dierenwinkel zag ik al verschillende variaties. Welke zijn het meest praktisch, zowel qua meenemen als qua gebruik?

(en sorry, maar nee, liever niet de zoveelste discussie over asociale hondenbezitters, schijtende katten en hondenbelasting!)


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
De Rijzende Hoop

De Rijzende Hoop

24-09-2012 om 09:40

Ehhhh

Met excuses voor sommige kromme zinnen, ik schrijf dit multitaskend

Gewoon zakje

Je hand er in, poep oppakken en binnenstebuiten trekken.
Gewoon schone handen. Hier dus altijd gewoon paar zakjes in de zak als we naar buiten gaan.
Schepjes vinden wij onpraktisch en loop je dan de hele weg mee in de hand. Het poep zakje is schoon en gooi je in de eerst volgende prullenbak weg. Dat poepschepje kleeft (jakkie) nog vanalles aan.
Gr. Rymcke

Vic

Vic

24-09-2012 om 10:44

Gezien

Ik heb (gelukkig) geen hond want het lijkt me verschrikkelijk smerig om zo'n warme (...) in een zakje en dat dan vast te moeten houden. Met het uitscheppen van de kattenbak heb ik dan weer geen enkel probleem, grappig is dat.
Maar on-topic, hier in de buurt loopt iemand die altijd een kartonnen schepje bij zich heeft. Daar schep je de hoop mee op, en vervolgens kun je het dichtvouwen en weg gooien. Lijkt me fijner dan met een boterhammenzakje.

Inmiddels ervaren

ik heb 8 poezen in huis momenteel en dan heb je dus veel drolletjes die stinken, dus momenteel ben ik helemaal ervaren met boterhamzakjes. Zodra er eentje gepoept heeft pak ik een zakje en haal ik het uit de bak. Nu zijn het nog wel kleine drolletjes (kittens zijn 7 weken) dus dat scheelt en ze liggen dus niet op straat maar in de kattenbakken.

Vic

Vic

24-09-2012 om 10:57

Wat ik me afvraag

Als je nou zo'n bakbeest van een hond hebt, moet je dan met 20 liter pedaalemmerzakken op pad?

De Rijzende Hoop

De Rijzende Hoop

24-09-2012 om 11:36

Vic

Wat dacht je van die grote blauwe bouwafval-zakken ))

De Rijzende Hoop

De Rijzende Hoop

24-09-2012 om 11:42

Reacties

Nee, een gewoon zakje en dan hup oppakken gaat me niet lukken, en mijn kinderen al helemáál niet.
Ik heb online en in de dierenwinkel al allerlei werktuigen gezien, variërend van een soort handzaam "klappertje" waar je een zakje omheen doet tot een complete schep. Dat klappertje is volgens mij net zoiets als het kartonnen ding waar Vic op doelt. De complete schep zal best handig zijn, maar ik zie mezelf niet met zo'n gevaarte wandelen. Een handzaam dingetje kan ik eventueel in een linnen schoudertas vervoeren mits het niet onder de stront komt. Wat met een doorsnee schepje wel het geval zal zijn.
Ik heb er verder geen probleem mee met een gevuld zakje te lopen (voorzichtig bij de punt, tussen duim en wijsvinger) want er is een vuilnisbak onderweg naar en langs de rand van het uitlaatgebied.

Met alleen een plastic zakje is het contact met de drol me nog net iets te intiem, ik wil daar wel graag een hulpmiddeltje bij. En dat bedoel ik met een poepschepje. Of hoe zo'n ding ook mag heten Maar werkt zo'n ding ook schoon en effectief?

Vic

Vic

24-09-2012 om 12:26

En zo?

Een klein schepje en daar dan een diepvrieszakje (is wat steviger) omheen. Je schept de dr*l dus met het schepje en dan vouw je het zakje er omheen, net als wanneer je het om je hand zou doen. Volgens mij gaat dat wel werken.

merel

merel

24-09-2012 om 14:05

Dan zou ik zo'n klapschepje nemen

Zo'n klap/knijp schepje zou ik dan in het boterhamzakje doen, en het dan hetzelfde oppakken als je met je handen zou doen, vervolgens binnenste buiten trekken en dichtknopen. Gewoon los de drol op een schepje in een zakje proberen te wurmen, dat lijkt mijn nou net niets, volgens mij is dat een enorm geknoei met alle gevolgen van dien. En je zit met die vieze schep daarna.
Ik vond het ook altijd vies hoor zo'n warm drolletje in een zakje oprapen, het voelt net of je het met blote handen doet (zonder zakje ertussen zeg maar) ...bah. Maar ja, alles went. Voorheen pakte ik het nog wel eens op met een stukje keukenpapier, en dat dan in een zakje wurmen en het geheel weggooien (voel je iets minder drol, en je ziet 'm ook niet)

100%mama

100%mama

24-09-2012 om 14:16

Kijk eens op

jumbopet bijvoorbeeld. Daar staat een (hoe verzin je het!) i love my dog hondenpoepzakje. Dat is dus zo'n "klepje" zonder dat je de dampende drol met welliswaar een zakje ertussen hoeft beet te houden.

Overigens hebben ze deze niet in XXL maat, wij zijn dus voorzien van zo'n joekel van 80 kilo met behoorlijke drollen. Maar ach, ook dat geeft gewenning hoor alleen haal ik wel die speciale zakjes omdat een boterhamzakje mij het gevoel geeft snel te scheuren....en laten we dat nou niet willen

En toch denk ik

dat je het na een tijdje niet meer gaat gebruiken. Ik gruwde ook altijd van kattenpoep (ondanks alle poezen die we eerder hebben gehad) maar nu, ach ze zijn zo schattig die kleintjes en wat poep of plas opruimen vind ik helemaal niet erg meer.

Getsie

Die poepklemmen zijn zo smerig. Poep blijft eraan kleven, kun je thuis dat ding gaan afspoelen, brrr.
Gewoon een zakje, desnoods een dubbele, net zoals Rymcke al beschrijft, gooi je in een afvalbak en klaar is kees.
Went vanzelf, zelfs mijn kinderen doen het trouw.
Ik heb ervaring met die klem en met schep, beiden niks waard.
Voor zover mijn bijdrage.

De Rijzende Hoop

De Rijzende Hoop

24-09-2012 om 21:00

Raredruif en manda rijn

Zo'n winkel hebben we hier, en zo'n apparaat bedoel ik inderdaad!

Manda, het is heel goed mogelijk dat ik er na een tijdje ook niet meer om maal. Maar ik kijk er nu toch wel een beetje tegen op, moet ik bekennen

De Rijzende Hoop

De Rijzende Hoop

24-09-2012 om 21:04

Celine

Jij hebt er een slechte ervaring mee? Het leek me zo ideaal zoals het er zo uitziet. Nee, als er poep aan blijft zitten schiet het ook niet op, bah!
Ik zag ook de tip langskomen om een keukenpapiertje mee te nemen, dat maakt het leed natuurlijk al wat minder erg.
Het gaat om een klein hondje, dus misschien is een kartonnetje ook wel een idee, waar je het zo opschuift, bedenk ik me opeens!

Wat een gedoe, he maar van mijn oude adres weet ik dat zo'n walmend grasveld naast je huis ook niet je-dat is

Primavera

Primavera

24-09-2012 om 21:25

Kartonnen zakjes

Je hebt van die stevige papieren zakjes met een soort kartonnen rand aan beide zijden van de bovenkant om de poep op te scheppen. Die vond ik het handigst omdat die niet omgedraaid hoefden te worden.
Het probleem met de zakjes al of niet met een plastic knijpertje erin is dat je die vervolgens terwijl je ze in de ene hand met de poep omhoog bilanceert met de andere hand moet omdraaien. Vooral met zo'n soort schepje of knijpertje moet je daar handigheid in krijgen en vaak blijkt gelijk met de hand uiteindelijk handiger.
En natuurlijk is de wet van Murphy hier van kracht: hoe meer afkeer je er van hebt des te vaker valt er een stukje uit, als je pech hebt net op je schoen of zo. Al zal het risico met een kleiner hondje natuurlijk kleiner zijn.

De stank

Als je de poep met een zakje wat je omgekeerd in je hand hebt pakt, draai je het zakje van je af en heb je ook niet de stank. Want die heb je in een open doosje. En dat is vies, ik geniet dan niet van mijn wandeling. Verder gebruik ik de poepzakjes die aan het begin van ons park hangen, zwart, ondoorzichtig en sterk. Ik zweer erbij.
En joh een klein hondje, kom op zet je erover heen.
Bij mijn hond is het gewoon als bij mijn kind: je bent er minder vies van als de poep van een vreemde hond. Echt waar.
Direct vanaf het begin vanaf pup aanwennen. Dan groei je erin mee zeg maar.

Het is net als met baby's

voordat je kinderen krijgt vind je babypoep uiterst smerig maar je eigen baby verschoon je met alle liefde.

Of zoals ik het met

kattenkots doe: gooi er een chloordoekje op en dan scoop met een boterhamzakje, dan heb je ook nog het idee dat dat chloordoekje bijdraagt aan de hygiene. En je kan ook nog van die desinfecterende handgel mee nemen om je handen direct te kunnen reinigen, dat heb ik altijd op vakantie in ZuidFrankrijk mee voor onderweg en in restaurants als ik naar de wc ga (ik probeer zo min mogelijk aan te raken, van deurklink tot wc bril.... brrrrrrr zo smerig !!!)

Melanie

Melanie

25-09-2012 om 09:17

Nooit misgegaan

Wij hadden altijd gewone boterhamzakjes (alhoewel zwarte zakjes denk ik wel minder vies lijken, omdat je er niet doorheen kan kijken) en het is nooit misgegaan. Het went inderdaad. Leuk heb ik het natuurlijk nooit gevonden, maar het is eigenlijk een klusje van niets. (en je kan er meerderen in je zak stoppen, want soms poepte de hond 2x, wij hadden een poedel)

koentje

koentje

25-09-2012 om 11:34

Voordeel poepzakje

in de winter als je koude handen hebt is zo'n warm drolletje ook lekker in je hand hoor. En je kan er heel gezellig mee kneden. Als een soort stressballetje zeg maar!☺
Tip: let op dat er geen gaatjes inzitten!! Dat is minder...

Melanie

Melanie

25-09-2012 om 13:25

Haha koentje

haha ja lekker een handwarmertje en 'm dan vergeten uit je jaszak te halen ofzo....

Kaaskopje

Kaaskopje

25-09-2012 om 13:41

Gatver koentje)

Jij bakt ze wel erg bruin!

Soort drollen

De soort drollen maakt ook uit qua oprapen.. Afhankelijk van het soort voer poepen (gezonde) honden veel of weinig en plakpoep of keutels. Onze grote hond heeft een paar keutels per dag en dat ruimt heel makkelijk op. Even zoeken waar je hond goed op reageert maar dan heb je ook wat.

De Rijzende Hoop

De Rijzende Hoop

25-09-2012 om 17:34

Koentje!

Nee, laat maar...! DD

De Rijzende Hoop

De Rijzende Hoop

25-09-2012 om 17:37

Serra

De hond die ik krijg is volwassen. Geen idee hoe hij keutelt, maar inderdaad, het telt wel mee. Mijn vorige hond had een chronisch darmprobleem en echt stevige drolletjes heb ik nooit gezien.

Dat vraag ik me ook af: mijn oude hond was geregeld aan de dunne, hoe veeg je zoiets netjes van het gras?
De hond die ik nu krijg is gelukkig goed gezond, dus ik verwacht wel goed oppakbare keutels

Maakt het eigenlijk nog uit of het dier (als we van een gezonde hond uit gaan) brokken, diner of blik krijgt, qua keutelkneedbaarheid? Mijn oude hond kreeg altijd dieetvoer, dus daar kan ik niet mee vergelijken.

Ella2007

Ella2007

26-09-2012 om 08:51

Voer wat bijna volledig verteert

Sommigen zeggen dat rauw voer bijna geheel verteert: dus een kleinere drol. Tegenwoordig hoor je vaak de term BARF = Bones and Raw Food, of KVV = Kant en klaar vers vlees. Of het waar is ? Geen idee. Mijn pup krijgt rauw vlees (uit de diepvries, merk Energique, en ze heeft stevige drollen. Mijn vorige hond kreeg droogvoer en had een veel dunnere poep. Maar het zal ervan af hangen hoe jouw hond hierop reageert. Mijn DA heeft overigens aangegeven dat ze ook wel iets te knagen moet hebben (brokken of botten) vanwege tandplak. Dat heb je ntuurlijk wel met zacht voer.
En ik gebruik gewoon een poepzakje hoor. Even rationeel benaderen, het komt echt niet aan je handen. En als je pup gras of een handdoek heeft opgevreten is zo'n zakje ook erg fijn om "draden te kunnen trekken". Hondenbezitters weten vast wel wat ik bedoel.

De Rijzende Hoop

De Rijzende Hoop

26-09-2012 om 12:23

Barf en dretting

Ik heb wel eens van barf gehoord. Nooit echt in verdiept overigens, maar dat kan ik eventueel wel eens doen. Het hondje krijgt droogvoer en diner, afwisselend, en ook kluifjes. Het is geen pupje meer, by the way.
En ja, de "draden" zijn me bekend Dat heet in gezinstaal een dretting, ofwel een drol aan een ketting Ik had altijd een pakje tissues in mijn zak daarvoor. Goed dat je het noemt, ik was het alweer vergeten! Gisteren kreeg ik een hoesje voor papieren zakdoekjes cadeau, ik ga het meteen uit de prullenbak vissen!

krin

krin

26-09-2012 om 13:24

Barf?

Gaat dat over goed of slecht eten? 'To barf' is Engels voor kotsen, vandaar mijn verwarring.

Keukenhandschoen

Met keukenhandschoenen aan durf ik de meest vieze dingen schoon te maken. Dus als je nu een keukenhandschoen meeneemt om aan te trekken voordat je de drol met het zakje beetpakt, is het griezelniveau wat lager. En volgens mij wen je dan aan het oppakproces. Na een paar keer ben je over de griezel heen en kun je met alleen een zakje de drol oppakken.
Of een briefje bij de drol neerleggen: deze drol wordt opgeruimd zodra-ie is afgekoeld!

Ella2007

Ella2007

26-09-2012 om 14:17

Barf = bones and raw food,

Inderdaad ik dacht ook de eerste keer dat ik die term hoorde, waar komt dat vandaan. Afkorting dus

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.