Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

appelflap

appelflap

08-06-2016 om 07:49

PMD-afval

Sinds begin dit jaar wordt hier PMD-afval ingezameld. Voorheen hadden we zakken met plastic, nu mag er dan metaal en drankpakken bij. Dat wordt eens in de maand opgehaald, dus de ene keer 4 weken, de andere keer 5 weken. En dat is heel erg veel meer geworden, ondanks dat ik blikken plat stamp en drankkartons plat maak. Het restafval is heel veel minder geworden. Die container wordt eens in de 2 weken geleegd. Ik heb dit jaar die container pas 3 x aan de weg gehad.
Ik heb de gemeente een mailtje gestuurd met de vraag of dat niet omgedraaid kan worden, dus restafval 1 x per maand en de zakken eens in de 2 weken. Maar dat kan niet. Het blijft zo. Als ik het teveel vind, dan kan ik het naar het milieupark brengen. Dat deed ik al ivm ongedierte, stank etc. Maar ja, als de hele gemeente dat doet, schiet dat het milieu-effect ook wat voorbij.
Daarom uit nieuwsgierigheid: hoe is het bij jullie geregeld en hoe pakken jullie het PMD aan?


Magalí

Magalí

08-06-2016 om 08:07

Jee

Dat is wel weinig, één keer per maand het pmd-afval! Hier moeten we het zelf wegbrengen. Bij ons is het dan alleen plastic en drankkartons, maar ik loop toch minstens één keer per week met een grote zak naar de ondergrondse container.
Restafval en gft worden om de week opgehaald, de ene week het ene en de andere week het andere. Restafval zou bij ons wel minder vaak kunnen.

hier

bij ons wordt pdm en groenafval elke 2 weken opgehaald en restafval eens per maand. precies zoals jij het zou willen zeg maar. ik vind het niet fijn: met een gezin met kinderen is het best lastig om maar eens per maand een lege grijze container te hebben. bij een 'standaard maand' gaat het nog wel, maar als er bijvoorbeeld een feestje is geweest of als er wat groters weg gegooid moet worden dan lukt het niet.
ik ben het met je eens: die plastic zakken gaan flink stinken en het volume is ook groot.

Wij kunnen afval ook naar de milieustraat brengen maar dan heb je een starttarief van zo'n 7 euro, met daarbij een prijs per kilo afval.

Het zou mijn voorkeur hebben om elk type afval eens per twee weken aan de straat kunnen zetten, om de keuze te hebben. We worden sowieso afgerekend per keer dat je afval aan de straat zet, dus ik doe dat liefst zo weinig mogelijk. Maar eens in de vier weken een grijze container dat is puzzelen voor ons.

Lusithania

Lusithania

08-06-2016 om 08:56

En hier

De PMD-zakken worden elke week opgehaald en toen bleek dat er erg weinig grijze kliko's aan de straat stonden is de ophaalfrequentie van een keer per twee weken naar een keer per vier weken gegaan. De groenbak is een keer per twee weken. De papierkliko wordt een keer per maand geleegd.
Waar ik woon is al heel lang diftar en betaal je voor elke kliko die je aan de straat zet. Een halfvolle kliko zet ik dan ook niet neer.
Voor het ophalen van de PMD-zakken betalen wij niets.

Pirata

Pirata

08-06-2016 om 09:05

2 weken

Hier wordt het PMD elke 2 weken opgehaald. Ik denk dat veel mensen dat afval bij het restafval gaan mikken als dat wel elke 2 weken wordt opgehaald...
Mogen die chipszakken met een zilverkleurige binnenkant eigenlijk bij het PMD?

hier

de groene elke 2 weken (en in de zomermaanden wekelijks) op maandag

PMD en grijze (rest) beide elke 3 weken, op dinsdag (dus ene week pmd, volgende week grijs, derde week niets enz.)

Papier elke maand op zaterdag

Ik heb maar wel de afval-app gedownload, want het is bijna niet meer te onthouden wat je nu ook alweer wanneer aan de weg moet zetten. Ik zie in de straat ook voortdurend verkeerde kliko's staan

pirata

Nee, chipszakken moeten bij restafval.

oh ja

we hebben trouwens een grote kliko voor pmd en een kleine voor rest. Die pmd is na 3 weken echt vol. de grijze/rest meestal nog (lang) niet (6 persoons huishouden)

Henriette123

Henriette123

08-06-2016 om 10:16

goed geregeld

Hier
Grijze kliko eens per 2 weken
Groene kliko ook eens per 2 weken
Papier eens per maand
PMD eens per 2 weken in plastic zakken.
Onze volle PDMzak bewaar ik sinds we muizen in de schuur hadden in de papierkliko.
Verder kunnen we alles gratis wegbrengen, ik geloof tot een kub. per week,
maar als je een keer wat meer hebt is dat geen probleem.
Wel altijd legitimatie meenemen.
Verder staan er ook nog overal papierbakken waar je het papier kunt wegbrengen.
Bij 2 winkelcentra staan ook nog ondergrondse containers voor plastic.
Daarnaast wonen wij bij hoogbouw in de beurt waar je in geval van nood,
bijvoorbeeld voor je vakantie best een keer een zak in kan gooien, al mag het eigenlijk niet.
Samengevat wij zijn erg tevreden over hoe het hier geregeld is.
Ik denk dat je omdat je afval gratis weg mag brengen, hier ook weinig rommel langs de straat ziet staan.
Grofvuil ophalen kan ook, maar dan moet je betalen.

Vogel

Vogel

08-06-2016 om 11:23

Raar eigenlijk...

.... dat het per gemeente zo verschilt.
Hier gaat PMD in een container aan het eind van de straat. Na de zomer gaat hier 'omgekeerd inzamelen' in. Dus PMD in de grijze kliko, en restafval in de ondergrondse container een straat verderop.
De ene week wordt de grijze kliko geleegd, de andere week de groene. Papier ook om de week, maar er staat ook een bak bij de glascontainer.

PMD is echt de grootste afvalstroom, vaak ook volumineus zelfs als je alles plet. Wij hebben nu de grote prullenbak in de keuken voor PMD en een klein bakje in het gootsteenkastje voor het restafval. Als je streng scheidt blijft er weinig restafval over, en inmiddels heb ik geleerd dat wat je niet aanschaft, je ook niet hoeft weg te gooien. Dus winkel ik met kleine katoenen zakjes voor losse groente en fruit, neem ik mijn eigen kaasdoos mee naar de kaasboer en bewaar ik yoghurtemmertjes om op de markt noten en dropjes te kopen. Alle kleine beetjes helpen.

Flatje

Flatje

08-06-2016 om 11:23

Henriette

Hoe doe je dat dan bij de hoogbouw, ik heb (wonend in hoogbouw) een chip nodig om een zak weg te kunnen gooien.

Angela67

Angela67

08-06-2016 om 12:20

raadsleden

je kunt via de gemeenteraad een evaluatie aankaarten van het geheel, want iedereen heeft er baat bij dat het oplevert wat het op moet leveren.
Dus 'nee passen we niet aan' dat is een ambtenaren antwoord vanuit B&W. Maar dat is natuurlijk niet heilig.
Dus zoek even uit via de gemeente hoe lang de regeling al bestaat, hoe je formeel een klacht kan indienen via de ambtenarij, gebruik die input voor mail naar gemeenteraadsleden en laat het even sudderen.
dan bel je er eens achteraan over een week of 2 en duw je nog eens wat bij politieke partijen.
gr Angela

Renée

Renée

08-06-2016 om 12:22

ondergrondse containers

Wat ben ik blij met onze containers. Restafval, papier en glas hebben allemaal een eigen container, waarvan er een heleboel verspreid door de wijk staan. Ik denk voor iedereen niet meer dan 50 a 100 meter lopen. Daarnaast zijn er nog containers voor plastic, maar helaas staan er daarvan een stuk minder. Wij verzamelen dat in een grote oude vuilnisbak waarin we een vuilniszak doen en als die vol is, loop ik naar die container en leeg ik hem. En neem ik de lege vuilniszak mee terug.
Grof vuil wordt ook elke week opgehaald, maar we wonen ook nog vlakbij zo'n milieustraat waar we gratis onze grote dingen kwijt kunnen. Dus als we een grote weggooironde doen, brengen we het even weg.
Volgens mij zijn we best verwend hiermee als ik het bij jullie hoor.

Duobakje

Duobakje

08-06-2016 om 12:23

en hier

Een grijs/groene kliko die elke week wordt geleegd, ik geloof dat dat binnenkort 1 keer per 2 weken wordt, dat gaat voor ons net goed komen denk ik, maar dan zal de groenbak wel mudvol zitten met vieze caviakooi inhoud.

Daarnaast een blauw/oranje kliko voor papier en PMD, deze wordt 1x per 2 weken geleegd.

Je kunt hier wel een extra PMD bak aanvragen als je met 4 of meer personen op het adres woont, dat is gratis. Jammer dat ik dus echt geen plek heb voor een derde kliko in mijn postzegeltuintje.

Ze zijn hier heel streng op het goed scheiden van afval. Er zijn zelfs controleurs die in de bakken kijken, de eerste 2 keer krijg je een waarschuwing, de 3e keer een boete van €90 + €7 administratiekosten.

Ik ben voor het scheiden van afval, ik ben er voor dat mensen zich bewust zijn van hoe ze met hun afval omgaan, maar hier heb ik toch wat moeite mee. Met name omdat de kliko urenlang onbewaakt op straat staat en iedereen kan er dus zooi bijgooien. Dan krijg je straks een boete omdat een buurman zijn ongescheiden afval in je bak gooit.

De reactie van de gemeente:

"Het komt wel eens voor dat een buurtbewoner iets ongevraagd bij iemand anders in de container stopt. Probeer de kans hierop te verkleinen door:

uw container vlak vóór 8:00 uur 's ochtends buiten te zetten in plaats van de avond ervoor
uw container pas aan te bieden als deze daadwerkelijk vol zit
weet u wie dit doet? Spreek deze persoon er op aan. Het is namelijk niet toegestaan om ongevraagd afval bij iemand anders in de container te stoppen."

Totaal zinloze opmerkingen, want als ik de kliko vlak voor 8 uur buiten zet en hij wordt pas rond 2 uur geleegd kan er ook vanalles in gemikt worden, dat kan ook overdag. Als mijn groene helft vol is, is de grijze dat nog niet, maar moet hij toch geleegd worden. Het voelt alsof ze zeggen "dat is niet ons probleem"

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

08-06-2016 om 13:22

Duobakje

Er bestaan Klikosloten die open gaan als de container ondersteboven aan de vuilniswagen hangt. Kantelsloten heten die.

Ik zou je gemeente eens benaderen met de vraag of je die op je container mag zetten. En als het antwoord nee is, zou ik bij een volgende boete de bezwaar en beroepsprocedure wel aandurven.
Associaal trouwens dat mensen dat doen.

Stickertje

Stickertje

08-06-2016 om 13:49

irritant die "eigen verantwoordelijkheid"

Hier komt twee keer in de week een wagen iets ophalen. De ene week op dinsdag de restafvalkliko en dan op vrijdag de papierbak. De andere week de groene kliko en het plastic op vrijdag. Glas en papier kan je ook nog her en der in containers dumpen. Om te voorkomen dat buren je bak vullen met spullen die er niet in mogen dus zo laat mogelijk aan de weg zetten. Wat doen die pipo's nu? De ene keer rijden ze aan het begin van hun werkdag door onze wijk, de andere keer aan het eind. Soms ben je dus om 8.00 te laat en soms om 15.00 nog te vroeg. Bij ons gaat het restafval altijd zo in de bak dat het geen kliederboel wordt in het afvalbakje van de badkamer zit dus een pedaalemmerzak die dicht in de container gaat. De zakloze stofzuiger leeg ik in hergebruikte zak, zodat ik bijna nooit de bak hoef schoon te maken. Een paar weken geleden heeft een buur (?welke weet ik niet) frituurvet in mijn bak los gestort.
Wat zegt de gemeente: zo laat mogelijk maar wel voor 8.00 uur aan de weg zetten kan dit soort dingen voorkomen. Ik moet het wel zelf schoonmaken. In principe mag frituurvet niet in je bak maar moet je dat inleveren bij de diverse milieupunten in de gemeente. Ik mag ook zelf mijn biren gaan aanspreken of ze niet meer mijn bak willen vullen.

Ik doe goed mijn best met afval scheiden maar af en toe daalt de motivatie wel tot het nulpunt. Wordt ik zo kwaad dat een ander frituurvet dumpt in mijn bak! Ik kan het toch ook naar een inzamelpunt brengen, waarom een ander dan niet? Het "terugdoen" kan natuurlijk niet, want ik weet niet wie het was dus fiets ik maar weer braaf naar de milieustraat. Grr!

Aatje77

Aatje77

08-06-2016 om 13:52

hier

Hier wordt GFTafval, PMD en restafval allemaal tegelijk elke week opgehaald. GFT in groene container en PMD in grijze container, Beide containers 140 liter. Restafval in zakken (die we gratis bij allerlei supermarkten kunnen krijgen. Papier wordt 1 keer per maand opgehaald.

De grijze container zit elke week zeker driekwart vol. Met wat aanduwen zou dat wel wat platter kunnen nog. Over een paar weken gaan ze het ophaalsysteem veranderen. Dan wordt het ene week GFT en PMD en andere week GFT en restafval. Dan moeten we alles dus wat meer gaan pletten in de PMDcontainer om er twee weken mee te kunnen doen

Jesse_1

Jesse_1

08-06-2016 om 14:01

Wat een service!

Bij ons wordt alleen groen en restafval opgehaald. De recyclebare zaken moet je zelf weg brengen. Nu is dat misschien net zo makkelijk hoor, want de grotere supermarkten hebben een afvalverwerkingsstation en er staan op andere plaatsen containers.

Henriette123

Henriette123

08-06-2016 om 17:45

Flatje

Omdat het hier goed geregeld is, gooit bijna niemand die bakken heeft wat in de container, alleen in uitzonderings gevallen, zoals vakantie. De bakken hebbendaarom ook geen chip of iets in die richting.
Als mensen grote opruiming houden brengen ze hun grof vuil naar het afvalstation, en nemen dan ook hun extra zakken mee

margaretha

margaretha

08-06-2016 om 19:36

OT

Hier alleen maar zakken, geen gezeur met wat anderen in je bak gooit.
De PMD worden om de week opgehaald, de roze voor plastic (al het plastic dat niet in de pmd mag, zoals botervlootjes/ zakjes/ bloempotjes) worden om de maand opgehaald. GFT moet mee in het restafval en dat wordt elke week opgehaald. Oud papier 1x per maand. Restafvalzakken kosten 25 euro per rol van 10, de roze en de blauwe (PMD) kosten 2,50 euro per rol van 10. Alleen de zakken met het gemeentelogo worden opgehaald.

Vogel

Vogel

08-06-2016 om 20:13

Milieu Centraal

Dat is mijn vraagbaak bij twijfelgevallen. Boterkuipjes, plastic zakjes en plastic bloempotjes mogen gewoon bij het PMD hoor.
Dat hele PMD-recycling gebeuren wordt bekostigd door de verpakkingsindustrie. Alle plastic verpakkingen (en nu dus ook drankkartons en metalen verpakkingen) mogen er in. Maar bijvoorbeeld zandbakspeelgoed, kapotte tuinstoelen of Tupperware bakjes mogen niet. Wel plastic, geen verpakking, vandaar.

Ik moest even googlen

Wat pmd is.

Ik vind het een beetje lastig zoals het nu is. Groene container spreekt voor zich, grijs ook, maar de zak voor plastic afval waar nu veel meer in mag dan alleen plastic, dat moet bij mij nog wennen. Wij hadden altijd een leeg zuivelkarton op het aanrecht staan voor losse troepjes. Maar als we alles keurig willen scheiden zoals gewenst, dan moeten we deze gewoonte afschaffen. Was altijd handig voor stukjes gebruikt keukenpapier, een enkel zakdoekje, wikkeltje van de boter, troep uit het putje van de wasbak.
Oké, ik zal m'n leven beteren.

Het papieren 'vlondertje' onderin een vleesverpakking blijf ik een lastig vies dingetje vinden - waar laten jullie dat?

bromvlieg

Ik gooi dan zo'n hele verpakking in de pmd. Ik wil best afval scheiden, maar ik ga echt geen verpakkingen uit elkaar lopen kleuteren. Zo'n kwarkpak met papieren wikkeltje gaat hier ook hop in zijn geheel in de pmd kliko.

margaretha

margaretha

08-06-2016 om 21:03

re vogel

Hier zijn de regels anders dan in NL. Als ik dat soort plastic in de PMD zak gooi blijft hij staan met een rooie sticker erop. Dan moet ik de foute dingen eruit halen en kan hem de volgende keer opnieuw aanbieden. Gelukkig krijgen we elk jaar een kalender met ophaalmomenten en een heel uitgebreide regeling van wat waarin mag/ wat niet mag en wat er naar het containerpark gebracht mag worden. Mijn Nederlandse gasten durven niets weg te gooien ivm andere regels dan ze thuis hebben.

Vogel

Vogel

08-06-2016 om 22:00

@margaretha

Ik ken alleen de Nederlandse regels, wist niet dat je in het buitenland woont.
Maar serieus, kijken ze die zak na voor ze 'm meenemen?

Marjoleine64

Marjoleine64

08-06-2016 om 22:19

Hier

Hier wordt grijs om de week geleegd (grote kliko), wij doen er meestal 4 weken mee (4p huishouden). Groen ook om de week, daar hebben we 2 kleinere kliko's van (hele grote tuin). Van mei tot oktober wordt groen iedere week opgehaald. Sinds kort worden de zakken PMD ook om de week opgehaald, dat was eens per maand en dan hadden we er vaak wel 3-4 liggen in de garage. Dus goed dat ze dat aangepast hebben nu er veel meer in mag (drankpakken mocht al een tijd, nu mag ook metaal erbij). Papier wordt eens per maand huis-aan-huis opgehaald door de verenigingen die daar nog lekker mee verdienen.

Ik verbaas me met regelmaat over buren die met een 2-persoonshuishouden hun kliko's vaker buiten zetten dan wij met 4. We betalen een basisbedrag per adres, en daarboven per leging van de kliko, dus als je minder vaak aan de straat zet dan betaal je minder. Prima geregeld vind ik. Er is ooit sprake geweest van betalen per gewicht, maar dan krijg je weer dat mensen zware dingen bij anderen in de kliko gaan gooien. Ik ben blij dat dat niet door gegaan is.

margaretha

margaretha

08-06-2016 om 23:55

re vogel

ja , de zakken worden bekeken voor ze de vuilniswagen ingaan. Maar hoe goed en of dat bij elke zak gebeurd weet ik niet. Kan me dat niet voorstellen, daarvoor gaat de inzameling te snel. Als er iets tegen de buitenkant zit dat duidelijk niet mag, zal je sneller de pineut dan wanneer dat ergens binnenin verstopt zit. Ik zie af en toe wel zakken staan met de grote rode sticker erop en heb er zelf ook 1x eentje gehad (vakantietijd, kinderen alleen thuis en die hadden dus niet goed gesorteerd). Redelijk vervelend om dan uit zo'n vuile zak het foute te halen, sticker bij te werken/ iets te noteren en weer aan de weg te zetten 2 weken later.

appelflap

appelflap

09-06-2016 om 08:33

verschil

Grote verschillen dus. Vandaag kan ik de restafvalbak aan de weg zetten. Hij is nog niet halfvol en dat in 4 weken. Nou snap ik wel dat als je iemand in de luiers hebt, dat dat een heel syuk sneller gaat.
Volgens mij betalen wij per leging en per kilo bij restafval. Het gft wordt ook om de week opgehaald en die is helemaal gratis. Ook kunnen wij allerlei afval gratis wegbrengen, zoals snoeiafval, PMD, hard plastic, chemisch, groot metaal, groot glas. De rest moet betaald worden. Grond kan geloof ik niet. Papier wordt een keer per maand door een school opgehaald.
Ik heb 6 zakken PMD, als het 5 weken is. Dat vind ik best veel. Dat neemt veel ruimte in en stinkt, vandaar dat ik het toch maar wegbreng.
En ook wat geleerd hier, ik wist niet dat plastic emmertjes etc niet in het PMD mochten.

roosje

roosje

09-06-2016 om 08:59

Hier teveel restafval

Ik merk iedere keer dat wij best veel restafval hebben, in vergelijking met anderen in de straat. (zakken hier, 1 x per 2 weken, we hebben altijd zeker 3 kleine zakken, je kunt kleine of grote zakken kopen)
Nu kan het best dat wij gewoon andere leefstijl hebben, met meer mensen zijn (4) of vaker thuis zijn/eten.
Maar misschien scheid ik niet goed genoeg?
We hebben een gft container en daar gooi ik veel in, maar niet overgebleven restje eten met een sausje bijv. (ja, we maken restjes ziveel mogelijk op maar lukt niet altijd)
Plastic bakjes waar vlees in zat gooi ik ook bij rest. We moeten plastic zelf weggooien bij een afvalstation bij supermarkt oid en ik vind een bakje waar vlees aan zat dan best vies. Of maken jullie dat dan schoon?
Ik zal eens beter erop gaan letten wat we dan allemaal weggooien, hoe die 3 zakken toch steeds volkomen. Want eigenlijk snap ik het niet maar we doen vast iets verkeerds.

Stickertje

Stickertje

09-06-2016 om 09:36

even in de gootsteen

Bakjes van rauw vlees gaan hier even in de gootsteen tijdens het koken. Even handen afspoelen, een paprika wassen gebeurt allemaal boven dat bakje dat dan schoon spoelt. Na een tijdje zet ik het rechtop in de andere bak, zodat het kan drogen. Als ik dan de afwas doe en de keuken opruim kan het zo bij het plastic en gaat niet stinken.

Noet

Noet

09-06-2016 om 09:51

veel PMD

sinds de melkpakken en de blikjes er bij mogen is de restafvalzak vrijwel leeg. Ik heb een 30 L pedaal emmer staan en die leeg ik maar 1x per 2 weken omdat het anders gaat ruiken. Maar zit eigenlijk nooit meer dan half vol. Ik gebruik al geen zakken meer, neem de hele bak gewoon mee naar de verzamelcontainer naast de flat.

En verder wordt alles goed gescheiden, de kartonnen wikkels gaan bij het papier (want tegenwoordig gaan die heel makkelijk er vanaf), glas bij glas, en dat dingetje onder in het sporadische vleesbakje bij het rest afval. (Het vlees raak je toch ook aan)

Het gft en de recyclbare kattebakkorrels gaan in een biozakje in de gft container 1x per week (anders is het zakje al vergaan)

Het PMD gaat ook 1x per 2 weken naar de verzamelcontainer en dan gebruik ik of een zak van de kattenbrokken als die toevallig in die periode op is of ik neem de bak mee naar de container.

Sinds ik heel erg let op de hoeveelheid verpakkingsmateriaal die uberhaubt binnenkomt is de hoeveelheid afval al met de helft afgenomen, en nog vind ik dat ik veel heb. Bij elkaar een halve zak per week denk ik met 2 personen.

eierdozen worden bv keer op keer gebruikt, ik neem eigen bakjes en zakjes mee voor fruit, groente en vlees (komt weinig maar haal ik daarom bij de slager), ook nootjes en koekjes haal ik op de markt met mijn eigen bakjes of ik bak zelf wat.

Het is voor het boodschapen doen, 5 minuten extra werk om te bedenken welke bakjes en zakjes ik mee moet nemen maar meer ook niet.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.