Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Trix

Trix

30-05-2012 om 07:59

Pleistervraag

Dochter is gister behoorlijk uitgegleden op het schoolplein en dat heeft diverse schaafwonden opgeleverd. Natuurlijk is alles goed schoongemaakt, maar ook met pleisters beplakt. Gisteravond mocht nog niet eens wijzen naar haar knie met als gevolg dat ze nu een doorweekte, vastzittende pleister op haar knie heeft. Deze kan natuurlijk ,?, niet blijven zitten, dus vraag ik jullie om tips... Zelf dacht ik om het in bad te doen, lekker eerst in warm water weken?

Kortom, hoe krijg ik zo'n totaal aangekoekte pleister, sorry voor de omschrijving op de vroege ochtend, het meest pijnloos van haar been?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Dat ken ik, ja

ja, dat doet pijn! Ik laat het ze er zelf afhalen, nadat ze inderdaad een poosje onder de douche hebben geweekt. Maar ja, die van mij zijn 9, weet niet hoe oud die van jou is?
Maar dan nog, lekker warm laten weken, dan er rustig afhalen. Weinig last. Verder de wond zoveel mogelijk laten drogen in de lucht, dus zonder kleding of pleister, dat werkt toch het snelst.

Beterschap voor haar!

Ja, weken

En voor een volgende keer (ben zelf ook door schade en schande wijs geworden): als ze nog eens zo'n grote bloederige wond heeft: er zijn ook speciale gaasjes voor nattende wonden, weet ff niet meer hoe ze heten, maar die zijn geïmpregneerd met eoa spulletje (ja lekker vaag sorry), maar het belangrijkste: die plakken dus niet!

koentje

koentje

30-05-2012 om 12:17

Jij bedoeld

van die betadinegasen. Die zijn geimpregneerd met betadinezalf. Je hebt ook biogaze, die ruiken naar eucaliptus. Doen ongeveer hetzelfde.
Voor van die schaafwonden kun je ook overwegen om van die gelpleisters te gebruiken. Kan lastig zijn als je vele kleinre schaafwonden bij elkaar hebt zitten. Dan gaat de plakrand over het volgende wondje en zo. heel lastig. Daar heb je dan weer grotere plaks voor.

Biogaze

Altijd in huis hebben, heerlijk spul! Ook voor brand en schaafwonden. Niks geen geplak meer.

Trix

Trix

30-05-2012 om 12:27

Kijk!

Kijk, op zulke tips hoopte ik al. Ik ga zometeen gelijk langs de apotheek om die gaasjes te halen, klinkt heel handig en nuttig om in huis te hebben zeker in deze buitenspeeltijd

Jesse_1

Jesse_1

30-05-2012 om 14:15

Metaline

Metallineverband. O.a. Voor brandwonden. Plakt niet aan de wond door een aluminium(achtig) laagje.

Of tegaderm

dat is een soort gelpleister zonder de gel, wond goed schoonmaken en tegaderm erop, dit kan blijven zitten tot de wond genezen is (kun je ook mee douchen)

Mamvantwee

Mamvantwee

30-05-2012 om 22:43

Dat had ik eerder moeten weten...

Nu om kwart voor elf pm moet ik weer aan de slag met gewone pleisters en een klodder betadine, heb al drie keer plakkende pleisters verwijderd. Auwww!

Groet, Mamvantwee

'snachts?

Kun je de pleister er niet in haar slaap in 1x aftrekken? Of is dat erg harteloos? Als ze diep ronken..
Ik heb ikea kinderpleisters en die dingen vallen er juist makkelijk af.

Maar inderdaad, in een goed warm bad weekt het al lekker los.

Succes!

app-sent

Er bestaat ook spuitspul

Er bestaat ook speciaal spuitspul voor zulke wonden, die spuit je erover en vorm een soort 'laagje' dat hetzelfde effect heeft als een pleister...soort fixeer of haarlak idee. Dat hadden ze bij onze kinderen op de BSO,lost vanzelf weer op, geen idee hoe het heet, hier vallen/vielen ze niet zo vaak....En voor die ene keer hebben we ook pleisters.
groeten albana

Mediamom

Mediamom

31-05-2012 om 08:55

Albana

Heb je dat spuitspul zelf wel eens geprobeerd? Ik wel! Ik denk dat de buren drie huizen verderop mij ook konden horen jodelen

Hier hebben we dus Biogaze en van die pleisters die je kan laten zitten tot de wond genezen is...

Spuitspul auw!

Dat doet meer pijn dat de verwonding zelf! Ik bedoelde idd iets als metalline, biogaze. Tegaderm kende ik nog niet, klinkt erg handig vanwege het douchen. Zou dat bij de drogist te krijgen zijn?

Puck

Puck

31-05-2012 om 10:02

Precies mediamom

Dat spuitspul kan je per kind precies 1x gebruiken Daarna willen ze nooooooit meer.
Verder laat ik schaafwonden gewoon aan de lucht drogen, doe er eigenlijk nooit iets op, maak het ook niet schoon met betadine ofzo.

Desinfectiespray

Heb ik wel, lekker makkelijk en ze willen het gsaag, dus wrs prikt het niet. Pleisters zijn nogal paychologisch volgens mij. Net als een kusje erop

Nooit meer spuitpleister hier

Ik weet nog goed hoe hard oudste zoon gilde toen wij jaren geleden spuitpleister op zijn geschaafde knie spoten. Mijn trommelvliezen waren bijna gesprongen...........
G

Ja ze herinner ik het me ook

Ik herinner me vooral dat mijn kinderen het enorm interessant vonden dat spuitspul...Ik heb nooit gehoord dat ze er op tegen waren of een hekel aan hadden, ze vonden het zelf wel grappig...En als ze al eens schaafwonden hadden was het geheid op de bso, daar deden ze de wildste dingen
groeten albana

Hanne.

Hanne.

01-06-2012 om 09:20

Zelf geprobeerd

Ik heb 1x zelf spuitpleister geprobeerd (op een schaafwond).

Denk dat de hele buurt me heeft horen jodelen. Wat een verschrikkelijk spul is dat. En dan niet even pijn doen, maar echt minuten lang.

Het busje heb ik daarna met heel veel plezier in de vuilnisbak gegooid. Ik wil dat nieteens bij mijn kinderen uitproberen.

Vic

Vic

01-06-2012 om 09:27

Hoe erg?

Bij gebrek aan beter spuit ik gerust sterilon op een wondje. Is die spuitpleister vergelijkbaar met dat prikkende gevoel?

Verschillende?

Mijn vader heeft nu zo'n tere huid, dat hij snel bloedt, maar conventionele pleisters richten dan nog meer schade aan. Hij heeft ook spuitpleister, maar dat doet volgens hem geen pijn. Bestaan er wellicht verschillende versies van?

Mama 5

Mama 5

01-06-2012 om 09:49

Ontsmetten

Om een wond te ontsmetten is al die troep echt niet nodig hoor. Water is voldoende. Gewoon afspoelen onder de kraan of deppen met een doekje.
Betadine en dergelijke is pas nodig als de wond geinfecteerd blijkt te zijn. Dat zie doordat er geel belag in de wond komt, of doordat de wond felrood en pijnlijk wordt.
Dus Vic, ik zou geen sterilon meer op de wonden van je kinderen spuiten. Dat is echt overbodig.

Vic

Vic

01-06-2012 om 09:55

Mama 5

Ik doe dat ook niet bij normale wondjes hoor, maar bijv. als ze een splinter hebben gehad. Met een ontstoken wond laat ik een half uurtje weken in water met soda (kan ook Biotex groen) en daarna betadine erop en afdekken met een gaasje. Is op advies van de huisarts.

Jesse_1

Jesse_1

01-06-2012 om 10:06

Huh mama 5?

"Betadine en dergelijke is pas nodig als de wond geinfecteerd blijkt te zijn."
Betadine doe je om te voorkómen dat de wond infecteert. Het heeft weinig zin om dat nog te doen als de wond al geïnfecteerd is.
Dit betekent niet dat overal betadine of sterilon op moet, maar als het een 'lelijke' wond is wel, omdat voorkomen dat het gaat infecteren. Een gewoon (klein) wondje dat je prima schoon kan maken; ff pleister er op en klaar. (Al meen ik dat officiële EHBO wel een desïnfecterend middel voorschrijft zolang je er niet meer naar de dokter gaat. Als de wond zo ernstig lijkt dat je professionele hulp gaat inroepen, géén rommel op de wond!!!).
Jesse

Hanne.

Hanne.

01-06-2012 om 11:15

Erger

Ik vond de pijn van een spuitpleister vele malen erger dan de pijn van sterilon (dat gebruik ik zonder problemen).

Maar misschien heb ik ook op een ongelukkig moment geprobeerd. Op de handen en een flinke schaafwond. Dat is natuurlijk een flink oppervlak waar de huis open is.

Mama 5

Mama 5

01-06-2012 om 21:32

Jesse

Ach misschien ben ik wat te stellig. Laat ik het anders formuleren:
Wij gebruiken hier pas betadine, als er een probleem is met bacterien. Dus na infectie. Als er sprake is van een gele of vuurrode wond. En niet standaard omdat we het natuurlijke herstelvermogen van de huid niet willen verstoren.

Mama 5

Ter overweging: als je enkele bacteriën in de wond hebt meteen nadat dit ontstaan is, krijg je ze wel stuk met sterilon/bethadine/ander ontsmettingsmiddel. Als de wond daadwerkelijk tekenen van ontsteking gaat vertonen, betekent dat dat het aantal bacteriën al behoorlijk groter is geworden. Dat is moeilijker te bestrijden met een gewoon desinfectans. Vandaar het preventieve ontsmetten.

Puck

Puck

04-06-2012 om 13:09

Maar toch

Bij ons thuis werden wondjes vrieger nooit gedesinfecteerd en ook ik doe het bij de kinderen nooit. En hoewel er toch echt heel veel schaafwonden etc. te tellen zijn heeft het niet ontsmetten nog nooit tot problemen geleid.
Enige keer dat ik wel ontsmet heb is toen oudste met zijn fiets gevallen was en zijn halve gezicht (letterlijk dus!) open lag met schaafwonden. Op advies van de dokter moest ik dat 2x per dag ontsmetten met betadine en daarna insmeren met flammizine.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.