Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Planten voor terras, bakken/potten

hallo
wij willen onze terras gaan opfleuren met bakken en potten. Hierin willen we graag wat plantjes poten, maar ik ben benieuwd waar jullie de plantjes inkopen. Ik vind het namelijk nogal prijzig. Hebben jullie tips om een leuk terras te maken, maar ook leuk voor de portemonnee.
Alvast bedankt voor jullie reacties
groeten annala

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Zaaien

Het duurt even, maar het kost zo goed als niks: zelf zaaien. Mijn persoonlijke favoriet op dat vlak is Oostindische kers, want zaad is spotgoedkoop en die dingen doen het altijd (niet bemesten, dan krijg je veel blad maar weinig bloemen, heb ik me laten vertellen). Wat het trouwens ook altijd doet is rucola, maar dat is niet echt decoratief (maar wel een goede investering als je van rucola houdt).

En perkgoed is ook niet duur. Geraniums, afrikaantjes, lobelia's, margrieten, Spaanse margrieten, gazania's, vlijtige liesjes (voor schaduw) - het kost allemaal niet zoveel. Wel eenjarig (al kan je geraniums geloof ik wel overhouden). Ik zou dat kopen bij een tuincentrum. Bouwmarkten adverteren ook met perkgoed, maar de kwaliteit is in mijn ervaring belabberd. Bij tuincentra is veel te koop voor weinig, zeker als je de aanbiedingen een beetje in de gaten houdt.

Je kan ook een paar vaste planten kopen in klein formaat en de rest opvullen met perkgoed/zaaigoed, dan hebben die vaste planten de tijd om uit te groeien - ervan uitgaand dat je die potten gewoon laat staan.

En koop geen olijf. Ziet er leuk uit, maar a) ze zijn duur en b) ze zijn dus *niet* echt goed winterhard. Hier in mijn nieuwbouwbuurt staan er een paar en na de vorst van dit jaar allemaal zo dood als een pier. Doodzonde. (Sowieso hebben planten in potten het moeilijker dan planten in de volle grond. In de zomer moet je meer gieten en in de winter moet je meer afdekken)

Groeten,

Temet

Bietsen bij vrienden en familie

plantjes die zich daarvoor lenen, scheuren en bij jou poten.

Investeren in meerjarige/vaste planten, da's veel beter dan eenjarig perkgoed.

Geraniums kun je inderdaad overhouden, maar daar moet je wel plaats voor hebben /maken.

JansjeRommy

JansjeRommy

06-05-2012 om 21:01

Zaaien en vaste planten

Zaaien is leuk ja, basilicum is hier een succes, en idd oostindische kers, maar als je nog meer low budget wilt kun je mensen met tuinen stukjes vaste plant vragen en dan heb je er nog lang lol van. Ken je mensen die zaaigoed hebben? Die hebben vaak ook van alles over.
En tja, eenjarigen zijn niet zo duur, maar het loopt toch best snel op.
Olijf ging hier trouwens wel goed, elke dag water geven, vanwege in een pot staan is wel nodig in de zomer. Alleen afgelopen winter met min 15 ging het mis, maar daarvoor jaaaaaren goed.
Verder heb ik op het balkon een keer een buitenvloerkleed gekocht, dat vrolijkt de boel wel op. Alle verdere spullen heb ik van de straat gehaald, mensen gooien vaak heel veel weg aan het einde van de zomer. Veel mensen gooien ook elk jaar de aarde weg, wat onzinnig is.
Ik zit nu op een gratis bankje, twee planten etageres, heel veel gratis bakken en potten, dus het hoeft niet duur te zijn. Maar ik koop wel elk jaar voor een paar tientjes eenjarigen denk ik.

Thursday Next

Thursday Next

06-05-2012 om 21:03

Aardbeien

zijn ook leuk (vind ik), goedkoop en ze maken zelf stekken aan die het prima doen.

Over het krijgen van stekken

Inderdaad, dat ik die tip nog vergeten ben: vraag vrienden en kennisen om plantjes! Een waarschuwing is wel op zijn plaats: vaak krijg je dan plantjes die enorm kunnen woekeren. Aan de andere kant, als ze toch in een pot gaan kunnen ze niet echt heel ver woekeren. En als ze toch te hard gaan trek je ze uit waar je ze niet wilt hebben.

O, nog wat. Boompjes in een pot zijn leuk, maar kunnen misschien wat prijzig zijn. Ook lekker hoog wordt Lavatera ('Barnsley' is een bekende variant), en die kost maar een paar euro. Als je zo'n potje koopt met een plantje van maar 15 cm denk je dat je belazerd wordt, maar dat ding groeit in éen seizoen uit tot een forse heester.

Een beetje hoogte is wel leuk, alleen maar bakken met laag spul is wat tammer.

Groeten,

Temet

Fiorucci

Fiorucci

07-05-2012 om 18:28

Temet

Ook een plant in pot kan zich uitzaaien!!
De wind doet zijn werk, geen probleem.

Fiorucci

Je hebt natuurlijk helemaal gelijk.

Die vrouwenmantel die ik nu op verschillende plaatsen in mijn tuin aantref is daar ook niet vanzelf heengewandeld...

Groeten,

Temet

bibi63

bibi63

07-05-2012 om 21:32

Goedkoop

als je wat goedkope potplantjes wil, dan zou ik naar de weekmarkt gaan. Ook bij veel doe-het-zelf-zaken hebben ze vaak heel betaalbare plantjes. Of de Jumbo. Een echte plantenzaak is meestal een stuk duurder.
Gr. Bibi

Markten en internet?

De grote tuincentra: intratui, groenrijk etc. zijn idd ernstig duur. Scheelt behoorlijk in prijs met een 'boerentuincentrum op het platteland'. Ook boerenbond en welkoop zijn minder duur, maar hebben een beperkt assortiment. Ja,de bouwmarkten hebben de laatste jaren een enorme opmars gemaakt, iedere bouwmarkt verkoopt nu plantjes en veel goedkoper. En natuurlijk zijn de geraniummarkten aanstaande: op of rond Hemelvaartsdag. Ik zaai ieder jaar vanalles maar kan me voorstellen dat je dat minder snel doet als je alleen een balkon hebt en geen tuin om in te knoeien.
Heeft iemand al ervaringen met kopen op internet? Het valt me op dat ook al verschillende webshops zijn.

Last but not least: bloemetjes en kuipplanten zijn natuurlijk een klassiek moederdagkado!

Ervaring met bouwmarkt en internet

Ik heb een keer goedkoop perkgoed gekocht bij de Praxis; diverse soorten. Nooit weer, het was bagger. Dan liever een paar kwartjes meer bij een tuincentrum, die plantjes hebben aanzienlijk betere overlevingskansen.

Ik heb ervaring met koop via internet, maar dat was geen site voor goedkope plantjes. Ik heb meermalen bollen besteld bij Verberghe en vaste planten heb ik besteld bij Esveld. Beide zijn overigens wel redelijk goedkoop, maar niet per se stuntprijzen; het zijn alletwee behoorlijk bekende en al lang bestaande bedrijven. Kwaliteit is goed (al was er een vlinderstruik verkeerd gelabeld; maar dat kan je in een tuincentrum ook gebeuren). De bollen deden het beter dan bollen van het tuincentrum, wat mij ook weer niet echt verwondert want daar hangen ze heel lang in het schap in een warme winkel, Verberghe heeft ze ongetwijfeld in een grote loods oid onder ideale omstandigheden opgeslagen.

Groeten,

Temet

Cicade

Cicade

10-05-2012 om 15:47

Even ot over bloembollen

Heb ook alleen ( groot) terras met potten.
Nou zijn mijn ( reuze) tulpen uitgebloeid. Ik heb weleens gehoord dat je de bollen kan bewaren en volgend jaar opnieuw kan laten bloeien? Of sla ik nou volledig de plank mis of gaat het om bepaalde bolletjes of zo? Weet hier vast wel iemand denk ik.

Je moet die bollen laten zitten tot het loof is afgestorven, daarna graaf je ze op en je legt ze droog (en redelijk warm) weg tot oktober oid, en dan zet je ze weer in de grond. In een krant in de schuur ofzo, als het daar niet te nat is.

De bloei is het jaar daarop misschien wel minder. Ik heb dit een keer gedaan en ze bloeiden inderdaad het volgende jaar weer.

Botanische tulpen, en verder narcissen, krokussen, en nog veel andere bollen hoef je niet op te rooien. Maar als jij het hebt over reuze tulpen dan zijn dat geen botanische tulpen en moet je ze dus inderdaad uitspitten.

Groeten,

Temet

Cicade

Cicade

10-05-2012 om 18:33

Dankjewel temet

Ik ga het aanpakken zoals jij uitlegde, ben benieuwd of ze volgend jaar weer zullen verschijnen. Ik vond ze wel mooi, zo groot en ze hebben zeker een week of 3/4 gebloeid.
En al dat moois uit een surprise van afgelopen Sinterklaas die niemand hebben wou en waar ik mee opgezadeld werd

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.