Herfstvakantie tip: deze avontuurlijke gezinscamping midden in de natuur is magisch
Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Narcissa

Narcissa

04-04-2011 om 19:02

Plannings issue

Op de een of andere manier loopt mijn agenda niet meer synchroom met mijn leven. Gevolg is dat ik van alles vergeet en driedubbele afspraken maak. Dat komt rot uit in een periode dat ons gezin het erg druk heeft. Met zolder verbouwen, klusjesman over de vloer, een man die veel weg is, kinderen die op van alles zitten en een druk sociaal leven. Kennelijk is er gaandeweg van alles bijgekomen, maar hebben we de planning nog niet zo aangepast. Hoe zorgen jullie ervoor dat het huishouden lekker loopt? Hoe vangen jullie bijvoorbeeld studiedagen van de BSO op, of een kind dat een dagje ziek is. Hoe zorgen jullie ervoor dat je weet dat een kind een spreekbeurt heeft en er ook nog voor oefent, en dat kind 2 een foto van zijn huisdier op tijd meeneemt. Dat er schoenen gekocht worden, dat het oudergesprek niet tegelijk met je eigen muziekles is. Zoals het nu gaat lijk ik de hele week van kwartier tot kwartier in te moeten plannen. En heb ik steeds maar het gevoel dat ik iets moet, ook als er eens niets is word ik heel rusteloos. En als het dan (dreigt) mis te gaan, raak ik vreselijk in de stress. Is het handig om te leren accepteren dat dat er bij hoort? Dat de kinderen wel eens een weekje op oude schoenen lopen, dat een spreekbeurt op het laatste moment voorbereid wordt. Hoe bepalen jullie wat er belangrijk is, wat moet goed geregeld zijn en wat is wat minder erg? En tot slot, hoe herkenbaar is dit eigenlijk? Maak ik me misschien druk om niks? Vanmiddag vrij moeten nemen voor kind met hoofdpijn, morgen studiemiddag nso, vergeten vrij te "vragen". Best lullig om weer een middag te missen (derde op rij).

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Maxime.M

Maxime.M

04-04-2011 om 19:14

Toch agenda

Ikzelf hou gewoon heel erg goed de agenda bij. Dus zodra de studiemiddagen worden doorgegeven, meteen opschrijven of het briefje waar het opstaat heel duidelijk neerleggen, je mag het pas wegleggen als het opgeschreven is. Desnoods met een paraaf van jezelf erop dat je het genoteerd hebt. Ik zelf werk thuis de hele dag op de computer en ik heb hier de outlook agenda aanstaan. Daarin zet ik alles, ook soms een dag eerder voor de zekerheid ook. Er komen dan schermpjes in beeld springen met een mededeling erop. Heel handig, als ik het gelezen heb klik ik het uit. Is het nog nodig dat ik het straks niet alsnog vergeet klik ik 'm op uitstellen en dan komt het na een uur nog een keer voorbij, net zo lang tot ik het gedaan heb bijv.
Je kunt zulke agenda's ook in je mobiel bijvoorbeeld bijhouden of een papieren huis-agenda waar je alles secuur inschrijft. Dat moet echt schelen in de chaos als je dat secuur bij houdt.

rietje

rietje

04-04-2011 om 19:39

Kalender en wennen

Ik plan alles op de keukenkalender. En inderdaad briefjes van school etc. onmiddelijk overschrijven op de kalender. In het weekend de week goed bekijken: wat staat er allemaal te gebeuren?
Verder hoort het er ook een beetje bij, dus een kwestie van wennen en je bij sommige zaken neerleggen. Dat van dat even doorlopen op oude schoenen omdat je gewoon niet weet wanneer je de rust moet vinden om naar de winkel te gaan, herken ik heel goed. En ja op het whiteboard van de klas van mijn jongste dochter staat al een half jaar dat ze twee pasfoto's mee moet nemen. Jammer dan.
Een verbouwing draagt trouwens enorm bij aan dit soort stress.

Annet

Annet

04-04-2011 om 20:36

Outlook en familie kalender

Ik gebruik thuis en op het werk graag outlook. Hierin zet ik vooral afspraken die vooraf gedaan moeten worden, zoals spreekbeurt, werkstuk, etc. Afspraken die tijdens mijn werktijd zijn, mail ik door naar mijn werk outlook. Dan staan ze in allebei de agenda's.
Thuis hebben we een familie kalender hangen, daarin staan alle afspraken buiten werktijd en werkafspraken buiten de normale werktijd.
Een nieuwsbrief van school verwerk ik gelijk in outlook, want zonder alle herinneringen voor het meenemen van spullen, leren van topo, etc. gaat het hier niet goed.
Ook het wisselen van maandlezen, bestellen van nieuwe lenzen, afspraak ortho, en ga zo maar door, worden hier allemaal in outlook gezet. Gelukkig heeft oudste een eigen computer en eigen herinneringen. De echt belangrijke komen ook in mijn outlook terecht.

Puck

Puck

04-04-2011 om 21:03

Oo-planner

Ik gebruik de Ouders Online weekplanner. Ideaal. Voor ieder gezinslid een eigen kolom en dan blijft er bij ons nog 1 kolom over voor algemene dingen. Die planner ligt voor het grijpen op een centrale plaats en alle afspraken e.d. worden er direct in geschreven. Dat vergt even discipline maar dan heb je daarna ook geen stress mee en heb je alles overzichtelijk inzichtelijk.

Guinevere

Guinevere

04-04-2011 om 21:11

Uit mijn hoofd

Al dat soort afspraken zitten in mijn hoofd. De sociale afspraken staan in de agenda van mijn man, die vergeet ik dus wél altijd.
Muziekles etc. zijn altijd op dezelfde tijd, dus dat is gemakkelijk om rekening mee te houden. Verder komt onze zoon zelf thuis met de mededelingen over topografie en spreekbeurten, dus vanaf dat ogenblik wordt er gewoon vrijwel dagelijks gewerkt aan zulke opdrachten. Dat hoef je niet te plannen, elke dag is er wel ergens een half uur tijd terwijl het eten op het fornuis staat oid.
Van die schoenen begrijp ik niet. Plan je zoiets dan? Wij kopen gewoon nieuwe kinderschoenen als de oude niet meer passen of "op" zijn. Dat is een geleidelijk proces, dus ze lopen niet opeens, onverwachts, een week op oude schoenen. Tenzij de schoenen een ongelukje hebben gehad en kapot zijn, maar dan zijn er altijd nog sportschoenen als uitwijk.
Studiedagen van school en BSO komen hier ook regelmatig als een verrassing, gelukkig kondigen ze het meestal een week van tevoren nog eens aan en kunnen we nog iets verzinnen.

Plannen

Mijn agenda is bij ons de centrale agenda. Ik heb een iPod touch die ik synchroniseer met mijn werkagenda. Alle afspraken, verjaardagen en de to do lijst staat er in. Zo gauw ik papieren krijg van school waarbij ik iets moet doen dan gaat het in de agenda. Ook voor het kopen van de schoenen en jassen staat er een reminder in.

Daarnaast hebben we een week-planbord in de keuken. Elke zondag schrijf ik de activiteiten en to do's van die week er op zodat iedereen overzicht heeft.
Naast dat planbord hangt een prikbord met alle papieren ed.

mijn man heeft ook een el. Agenda die met de centrale agenda gesynchroniseerd wordt ( alleen privé afspraken).

(null)

ijsvogeltje

ijsvogeltje

04-04-2011 om 21:51

De google agenda

Wij gebruiken de Google agenda: www.google.com/calendar. Voor ons erg handig: we zijn allebei de hele dag online (laptop en smartfoon) dus hebben altijd zicht op onze (en elkaars) afspraken. Zo'n gezamenlijk agenda thuis in de keuken is voor ons (inmiddels) toch minder praktisch.

dc

dc

04-04-2011 om 23:57

Spaties?

Ik zou wat spaties in je leven en je teksten doen. Ik word al moe als ik er naar kijk!

Hoe oud zijn je kinderen en heb je ook een partner die middagen kan regelen? Kun je niet met een andere ouder van school afspreken om en om te doen, of er eentje te vinden die betaald op wil passen?

Ik zou zeggen, zet de grootste problemen even op papier neer, en zoek samen met je partner naar een praktische oplossing.

Je zit in de stress omdat je geen overzicht hebt, en dan lijkt alles erger dan het is. Ik zou beginnen met alles wat kan even uit te besteden, en mijn sociale leven even op een heel laag pitje te zetten, om weer even op adem te komen.

Prakje

Prakje

05-04-2011 om 09:48

Ook google-agenda

Echt een uitkomst. We hebben voor elk gezinslid (5x) een eigen kleur, en voor gezinsafspraken ook een eigen kleur. In het weekend print ik de agenda voor de komende week, die hangt op de koelkast, kan iedereen zien wie-waar-wat etc.

Alle afspraken werken we direct online bij. En ALLES staat in de agenda.

Nooit meer iets vergeten. Hoewel we volle weken hebben, geeft een goede agenda zoveel rust!

Kiki

Kiki

05-04-2011 om 16:55

Ik heb een online agenda

die ik synchroniseer met mijn telefoon en weer terug. Dat werkt erg prettig moet ik zeggen.

Alle afspraken van man en mij (en van de jongens, maar dat is nog niet zo veel) staan daarin
Mijn man heeft daar uiteraard ook inzage in, maar die is voor het gemak geboren en belt mij. "Kiek, kan ik de 28ste?"

Valkyre

Valkyre

05-04-2011 om 20:57

Schooljaarkalender

Wij hebben een Family Survival Planner, dat is een kalender die begint in augustus en ophoudt in december van het volgende jaar. Je kunt 'm aan het eind van het schooljaar bestellen bij de uitgever (even googlen). Ieder gezinslid heeft een eigen kleur stift, dus zoon kan ook zien dat hij "iets heeft" ook al kan hij niet lezen..

Voor onderweg gebruik ik m'n iPhone, dus ik moet wel alles handmatig synchroniseren. In het weekend neem ik daar de tijd voor, en meteen spreek ik de week door met manlief. Dat kost dus wel een paar minuten, maar het geeft me weer even overzicht (die kalender doorspreken is dus het slijpen van de spreekwoordelijke bijl). En we overleggen dan ook even wie opvangproblemen, erm, opvangt.

Valkyre

Valkyre

05-04-2011 om 21:05

Ik snap het wel, hoor. Ondanks mijn zorgvuldige geplan loopt er nog regelmatig iets mis hier... Je kunt ook niet alles perfect regelen.. Ik in ieder geval niet. Ik ben ook maar een mens. En met werk, studie, man met onregelmatig werk, kind, hobbies etc valt er weleens een bordje.

Valkyre

Valkyre

06-04-2011 om 13:32

Narcissa

Wel iets uitprinten hoor - dan kan iedereen het zien. Die zichtbaarheid is bij ons in ieder geval enorm belangrijk. Als 't alleen in m'n iPhone staat, zie ik het nog wel eens over het hoofd. Het belangrijkste was voor mij dat ik moest leren twee keer per dag op de kalender te kijken...

guera

guera

06-04-2011 om 22:22

Nou guinevere die schoenen

Het is erg maar uk moet dat toch een soort van plannen. Kids moeten bijv zomerschoenen. Een dag na school zwemles, dus geen tijd. Twee dagen bso dus geen tijd. Als ze op overige dagen gaan spelen geen tijd. Dus ik moet dan echt zeggen: vandaag kan je niet spelen want we gaan schoenen kopen. Dat gaat niet spontaan even tussendoor geland..

Puck

Puck

08-04-2011 om 11:49

Bedankt

Ik wist ook niet dat google een agenda heeft en het is inderdaad wel makkelijk. Maar omdat de computer hier toch niet altijd aan staat en ik geen internet op mijn mobiel heb wacht ik even tot wij een tablet hebben, dan lijkt het me makkelijk. Nu kan ik nog prima uit de voeten met de OO-agenda.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.