Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Pizzasaus

Ik maak regelmatig zelf pizza maar een goede tomatensaus is me nog niet gelukt (story of my life hè, muffins, kaakjes).

Eigenlijk zou ik een soort basissaus willen hebben die ik dan in grote hoeveelheden maak, invries en kan gebruiken voor soep, pastasaus en zo.

Wie o wie?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Dat heet volgens mij...

Volgens mij hebben de Italianen inderdaad een basissaus, die pizzaiola heet. Zoeken op die naam zou recepten op moeten leveren.

Ik vermoed trouwens dat de recepten uitgaan van verse tomaten maar dat je er als Nederlander goed aan doet om bliktomaten te nemen. Beter van smaak voor dit soort dingen, en goedkoper.

Groeten,

Temet

jutter

jutter

14-08-2012 om 15:01

Basissaus

Mijn basissaus is ontstaan uit een recept van Jamie Oliver. Ik fruit wat gehakte knoflook aan in olijfolie (heel laag vuur zodat de knoflook niet verbrandt). Daarna doe ik hier 1 of 2 blikken tomaten bij en 1 of 2 gehakte, gegrilde paprika's (uit een pot). Dit laat ik ongeveer 20 min. sudderen als het op de pizza moet zodat de saus dik genoeg wordt. Voor pastasaus kan het wat korter. Om de saus af te maken roer ik er op het laatst nog wat gescheurde blaadjes basilicum door en check of er nog wat peper of zout bij moet.

Eet smakelijk!

groet, Jutter

Vic

Vic

14-08-2012 om 21:44

Puree?

Doe je er dan een schepje suiker doorheen? Want ik vind tomatenpuree anders echt te wrang smaken.

judiths mama

judiths mama

14-08-2012 om 22:14

Supersimpel

Ik neem een pakje gezeefde tomaten en strooi daar flink wat italiaanse kruiden doorheen. Terwijl ik het deeg kneed staat dat te pruttelen op he gasfornuis en dikt een beetje in. Wij smeren nooit hele dikke lagen saus trouwens.

Basissaus jutter

Ik gebruik vrijwel hetzelfde recept als jutter maar voor mij moet er perse een scheutje balsamico-azijn bij en die 20 minuten haal ik nooit, eerder 10.

Zelfde als cobi

Zelfde als Cobi, maar dan doe ik er nog een scheutje olijfolie bij. Heb ooit van een Italiaanse collega de basis geleerd: blik tomaten zonder sap, tomatenpuree, beetje sambal. Dat was het volgens mij. Hij deed de kruiden en olijfolie later over de pizza.
Maar ik doe de basissaus zonder sambal, met kruiden en knoflook en een scheutje olijfolie.

Ook

Blik tomaten, beetje olijolie erbij en sambal, soms wat knoflook (als ik zin heb). Koken en laten indikken, soms mik ik over de pizza nog wat verse tomaten. Maar jongste vind die verse weer niet lekker dus ik laat altijd een stuk over 'zonder' voor madam.
groeten albana

Ook zoals jutter maar half uur inkoken

En soms als ik te weinig tijd had voor inkomen puree erdoor.

Helemaal niet koken zoals cobi doet vind ik erg gewaagd. Om niet te zeggen suicidaal. Hoe kan je dan ooit de zoete smaak krijgen?

JansjeRommy

JansjeRommy

15-08-2012 om 11:21

Bijna zoals fay

maar in plaats van sambal een paar flinters van die kleine chilipepertjes en een klein schepje suiker

Tarte Tatin

Tarte Tatin

15-08-2012 om 11:44

En ik

Fruit wat knoflook en ui, dan een blik tomaten en een blikje tomatenpuree. Basilicum erdoorheen en wat peper en oregano. Meer niet. De smaken worden zoals Cobi al aangeeft door het beleg gevormd. En invriezen gaat prima

Mama_Lynn

Mama_Lynn

15-08-2012 om 17:24

Hier

mmm zelfgemaakte tomatensaus. We gebruiken hem voor op de pizza, maar ook voor de lasagna, jammie. In 1 pan uitje en knoflook fruiten in olijfolie, in de andere pan het gehakt aanbraden. Daarna bij elkaar doen. Door het gehakt alvast wat italiaanse kruiden mengen, en zout en peper. Vervolgens doe ik er, afhankelijk van de benodigde hoeveelheid een blik tomatenblokjes bij (of verse tomaten als ik ze heb), en een pak gezeefde tomaten. nog weer italiaanse kruiden erbij, dit alles naar smaak. Het allerlekkerst is een takje verse rozemarijn mee laten sudderen in de saus. Ik denk dat het ong. een half uurtje doorpruttelt als het eenmaal gekookt heeft op niet al te hoog vuur.

groetjes, Lynn

Makkelijk en snel

Wij doen op zelfgemaakte pizza alleen tomatenpuree uit een blikje. Sterk van smaak en maakt de pizza niet klef. Wat kruiden er overheen en in twee minuten ben je klaar.

skik

Nowee

Nowee

16-08-2012 om 09:58 Topicstarter

Oké

Door alle recepten ben ik er wel achter gekomen dat ik het mezelf vaak veel te moeilijk maak. Hier in de polder koop ik vaak bij de kweker een heleboel kilo tomaten tegelijk en daar maak ik dan soep en zo van voor in de vriezer.

De meesten hier maken pizzasaus met een blik tomatenblokjes, veel simpeler dus. Tomatenpuree vind ik ook vaak wat zurig. Ik heb een (overigens overheerlijk) lasagnarecept waarvoor ik de tomatenpuree eerst op een hoog vuur verwarm tot het niet meer zurig ruikt.

Ik ga de komende weken maar eens van alles uitproberen, dank allemaal!

Kledderboel

Inkoken van tomatensaus, van verse of bliktomaten, wordt bij mij altijd zo'n kledderboel, als het eenmaal kookt blobbert het zo en heb je de hele tijd van die tomatenvulkaantjes die spetters door de keuken sturen.

Tegenwoordig droog ik de tomaten eerst half in een warme oven, doormidden gesneden, open kant naar boven in een ovenschaal, evt. stukjes knoflook of ui ertussen, en in elk geval wat olijfolie erover gedruppeld. Soms nog wat groen kruid als oregano of basilicum en wat peper erover.
Daarna stoof ik ze pas met wat water, bouillon of wijn. Geeft een saus of soep die meteen lekker dikkig en zoetig is.

Merel

Merel

21-08-2012 om 11:15

Spetterdinges

Dirksmama, je kan bij de winkel een soort van grote platte schijf kopen, het lijkt net op een platgeslagen zeef, en die leg je dan op de pan. Het vocht kan verdampen en het gespetter blijft binnen de pan.

Merel

Merel

21-08-2012 om 11:19

Deze

Dirksmama, hier een plaatje Volgens mij noemen ze het gewoon een spatscherm : 4 euro bij blokker
http://albums.modelbrouwers.nl/coppermine/albums/userpics/10662/IMG_0916.JPG

Heb ik

Maar bij drogen in de oven caramelliseert het ook een beetje, wat een lekkere smaak geeft.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.