Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Geen pizza-wonder

Geen pizza-wonder

28-09-2016 om 22:41

Pizzaparty

Zoon is binnenkort jarig en wil dan een dineetje thuis met zijn vriendin en zijn broers. Allemaal puberleeftijd en ouder dus geen kleintjes die gillen van de honger.

Zoon zijn wens is om dan pizza te eten en die helemaal zelf te maken. Nu ben ik niet zo'n pizza liefhebber en meestal schuiven de kinderen een diepvriespizza in de oven als er niet gekookt wordt.

Maar nu wil zoon het deeg zelf maken en dan pizza's op tafel zetten zodat iedereen hem zelf kan beleggen.

Heeft iemand een foolproof pizzadeeg recept? Ik heb een keer zelf pizzadeeg gemaakt maar dat was niet lekker omdat de bodem te dik was. Dus dun uitrollen in ieder geval.

Ik heb maar een gewone oven dus we eten om de beurt. Onhandig maar zoon wil het graag. Dus ik zoek ook lekkere hapjes om op tafel te zetten zodat de wachttijd overbrugd kan worden. Ik dacht zelf aan olijven, kleine tomaatjes, mozzarella bolletjes, ciabatta, een gemengde salade. Wel in Italiaanse sfeer allemaal en liefst iets origineler dan wat ik kan bedenken

Specht

Specht

28-09-2016 om 23:22

Deeg

Moet het echt zelfgemaakt deeg zijn?
Bij bijvoorbeeld de AH kan je kant en klere pizzabodems kopen, die uit de koeling, die je dan zelf kan beleggen.
Of een pizzakit. Je moet dan het deeg zelf uitrollen, snijden en beleggen

Helena

Helena

28-09-2016 om 23:46

Pizzadeeg simpel

Heb je een magimix of ander soort apparaat? Drie minuten werk. Maar kneden kan ook. Kan puber ook zelf!
Ik kan morgen het recept voor je opzoeken.
Water, gist, beetje zout en meel nr 0, maar met gewone meel gaat t ook prima. Pizzadeeg van AH, dr Oetker en anderen zitten vol nodeloze toevoegingen of zijn te duur als het alleen meel met gist is waaraan je water moet toevoegen.

Saus maken we van tomaten, uien, knoflook, oregano en andere Italiaanse kruiden. Die kan je een dag van tevoren maken. Pizza kan je op een hele ovenplaat maken, hoeft niet rond te zijn! Snij je in repen, kan iedereen tegelijk klein beetje eten.

1) pizzadeeg maken (vroeg)
2) uurtje laten rijzen
3) saus maken, beetje laten indikken
4) pizzavulling klaar zetten in bakjes: salami, paprika, uienringen, halve minitomaatjes, etc
5) oven goed heet voorverwarmen
6) gerezen deeg kneden, uitrollen en op ovenplaat leggen (wij doen er bakpapier onder)
7) insmeren met saus, niet te dik
8) beleggen met dingetjes
9) in de oven, bijna tien minuten
10) alvast pizza twee voorbereiden
11) stap 6 t/m 10 herhalen tot de pubers zeggen dat ze vol zitten

V@@s

V@@s

29-09-2016 om 07:27

gewone oven

Hier ook een gewone oven, maar ik heb een pizza-rek waar meerdere pizza's tegelijk op kunnen in de oven. Erg handig, het is zoiets:
http://www.cookandco.nl/pizza-bakrek-met-4-bakplaten

De mijne heb ik gekocht bij de Xenos.

Lente

Lente

29-09-2016 om 08:29

mini-pizza's

Wij maken altijd mini-pizza's in willekeurige vormen (minder werk dan een rondje). Die besmeren we licht met tomatensaus, ongeveer die van Helena.
De pizza's bakken we voor zodat het deeg al gaar is maar nog niet bruin.
Tijdens het feestje kan iedereen de pizza's naar keus beleggen. Je kunt er meerdere tegelijk bakken en ze hoeven maar kort te bakken.
Eén persoon doet telkens een serie pizza's in de oven en haalt ze eruit.

Zelf hebben wij een pizza-oventje. Maar in een gewone oven kan dit vast ook wel.

Triva

Triva

29-09-2016 om 08:31

dat kan beter

Wij hebben een poosje geleden minipizza's gemaakt. Je koopt gewoon van dat Koopmans pizzadeeg en daarvan maak je kleine rondjes. Er passen er dan vier tegelijk in de oven. Dan kan iedereen ook tegelijk eten. Werkt super. Je zet verschillende soorten beleg op tafel en natuurlijk ook iets van een tomatensaus voor op de bodem en geraspte kaas.

Triva

Triva

29-09-2016 om 08:31

Lente

Great minds....

Triva

Triva

29-09-2016 om 08:33

maar

wij bakken niet voor. Het hoeft er vaak maar 20 min in en in die tijd is er genoeg tijd om van het deeg weer een rondje te maken, in te smeren met een beetje olie, saus er over, anderen dingen er op, kaas er op en dan lekker verder met de film

Poeh

Ik heb het wel eens op kinderfeestjes gedaan. Maar dan zijn de magen kleiner en volstaat het ze een bolletje deeg op een velletje bakpapier te geven. En die minipizza's kunnen tegelijk de oven in. Met een volwaardige pizza kom je er niet onderuit ze beurtelings te bakken

Wij hebben een pizzasteen, en mits de temperaturen het toelaten (die steen moet drie kwartier voorverwarmen in een loeihete oven) hebben we elk weekend pizzaparty. Ik maak deeg (zelluf natuurlijk, niet uit een te duur onzinpakje).

En we snijden met zijn allen bakjes paprika's en andere pizzaparafernalia, die etaleer ik op het aanrecht. Wat ideetjes voor toppings: diepvrieszeevruchten van AH, kerstomaatjes, mozzarella, geraspte kaas, ham, artisjokharten, champi's, danish blue en walnoten (ik ben de enige die dat lekker vind), kleine plakjes scherpe salami van de turkse super, kappertjes, ananasringen, ham, olijven, en toen de kinderen kleiner waren:cocktailknakworstjes.

Pizzadeeg voor 6 personen maak ik van flinke scheut olijfolie, half theelepeltje zout, 500 gram meel + 300 ml en 1 tl poedergist. Kneden, half uurtje afgedekt laten rijzen, en dan - heul belangrijk - nog een keer met een volle vuist erop doorslaan. Dan pas uitrollen. Als je er wat paneermeel of griesmeel opstrooit, voorkom je een zompige bodem

Sausje is heel simpel: blikje tomaten + twee grote blikjes tomatenpuree en twee tl italiaanse kruiden of oregano & peper en knof staafmixeren.

Wij eten dat met zijn allen voor een film of tvprogramma wat iedereen graag ziet. Dan hoeft niemand op elkaar te wachten. Ontspannen begin van het weekend. Het samen voorbereiden is ook heel gezellig. Dat kun je met pubers ook doen. Als zoon het samenzijn wat formeler wil aankleden kan hij beter kiezen voor gourmetten oid.

Tango

Tango

29-09-2016 om 14:13

Pizzarette

Is het dan geen idee om een Pizarette van iemand te lenen o.i.d.? Dan kunnen ze allemaal hun eigen pizzaatje bakken. Misschien heb je er zelfs 2 nodig. Verder zou ik inderdaad kant en klaar deeg nemen en dan tomatensaus en allerlei ingredienten op tafel zetten.

bloemetje

bloemetje

29-09-2016 om 17:34

Hm, pizza eten met z'n allen lijkt mij hartstikke leuk. Maar als het idee is dat iedereen zijn eigen pizza gaat beleggen (en dus opeten), dan lijkt mij dat niets. Dan moet je dus echt om de beurt eten. De lol van gezamenlijk pizza eten vind ik juist dat je allemaal gelijktijdig eet. Dus iedereen een of twee punten, en dan weer wachten op de volgende ronde.

Lente

Lente

29-09-2016 om 19:37

Daarom die mini-pizza's bloemetje. Dan is jouw probleem opgelost

zie titel

Juline

Juline

29-09-2016 om 21:27

Pizzaparty

Deden wij ook wel eens door om de beurt een pizza te beleggen en die met z'n allen op te eten. Als er een pizza tussenzit die je niet zo lekker lijkt, dan sla je een rondje over.

Juline

Juline

29-09-2016 om 21:28

Dus

Eigenlijk wat bloemetje zegt!

Triva

Triva

30-09-2016 om 09:43

Juline

Dan kun je net zo goed de helft van de pizza met iets anders beleggen.

Sowieso is het handiger om dan een plaatpizza te maken, de hele plaat is dan bedekt en iedereen kan een hoekje beleggen. Als je twee platen hebt voor in de oven kun je de volgende maken als de eerste er in zit.

Wij doen idd plaatpizza.

De pizzakit van Albert Heijn vult precies onze bakplaat, bakpapier eronder. Wij beleggen een hoek naar ieders smaak en kunnen samen aan tafel. Broodjes en kruidenboter erbij en smullen maar.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.