Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Pindakaas voor vogels

Langzaam dringt het tot me door dat in Nederland de commercie weer iets nieuws op de markt heeft gebracht: pindakaaspothoudervoorvogels.
Wat gegoogle brengt me niet veel verder: is het zout in pindakaas nu slecht voor de vogels of valt het wel mee ((hehe alweer een zoutdraadje:o) De natriumarme pindakaas variant lijkt me wel wat duur vogelvoer.

Gaan jullie straks de vogels pindakaas voeren ?


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Jij in Schotland (was het toch?) weet meer dan ik hier in Nederland. Pindakaaspothoudervoorvogels?
Niet gezien, niet van gehoord, niet van plan aan te schaffen. De vogels krijgen hier kruimels, vogelvoer en vetbollen, soms een spekzwoerd, daar moeten ze het maar mee doen. Ik dacht trouwens dat pindakaas echt te zout was.

Shonagh

Shonagh

29-10-2012 om 11:09 Topicstarter

Jaha

Google er maar eens op, maar ik zag hem op facebook langskomen. Vooral "Oost-Europese koolmezen" schijnen er gek op te zijn :o)

Ik vind het wel leuk, maar ik dacht er dan zelf vet + zaden in te stoppen. Of wat vetbollen te smelten en dan in een lege pindakaaspot te gieten.

Brianna F

Brianna F

29-10-2012 om 11:15

Zag het ook

net nog een aanbieding van tuincentrum. Ik peins er niet over, de vogels krijgen hier zaad, vetbolletjes, pinda's, restjes zilvervliesrijst, aardappels (zonder zout) af en toe een gerimpeld appeltje en de broodkruimels.

Ken het

Mijn schoonouders hebben al jaren stokken met gaten waar pindakaas in zit in de tuin hangen voor de vogels. Die zijn er dol op.

Inmiddels schijnen fabrikanten inderdaad op deze trend te zijn ingesprongen, want mijn veel minder tuinbewuste ouders kwamen laatst met zo'n pindakaaspothouder op de proppen.

Of pindakaas te zout is voor vogels, weet ik eigenlijk niet.

Niks

Hier krijgen de vogels niks. Ik ben bang dat ik vooral mijn poezen hiermee een plezier doe namelijk

tonny

tonny

29-10-2012 om 11:57

Hallo zeg

vogels eten maar gewoon droge broodkruimeltjes. Of pinda's en zaden. Ik ga toch heus geen pot Calve voor ze ophangen, die eet ik liever zelf leeg.

neteret mut

neteret mut

29-10-2012 om 12:40

Net als tonny

pindekaas eet ikzelf wel op, moet al moeite genoeg doen om pindekaas te vinden.

Rafelkap

Rafelkap

29-10-2012 om 13:48

Ik zie een trend

Zie draadje in ouders en school over het nationale schoolontbijt. Er wordt minder brood gegeten, dat is niet leuk voor de pindakaasfabrikanten, dus dan maar laten kopen voor de vogeltjes (met kek houdertje erbij). En kindertjes ronselen met leuke ontbijtjes. Als er maar geconsumeerd wordt

Wij houden het op zaadjes.

Roosje Katoen

Roosje Katoen

29-10-2012 om 16:17

Goed idee

Lekker vet voor de winter en een stuk goedkoper dan zaadbollen. Ik ben voor!

Tirza G.

Tirza G.

29-10-2012 om 17:09

Chrish

Die stokken met gaten, wat moet ik me daarbij voorstellen? Is dat een bezemsteel waar je gaten in boort of een bamboe-riet ofzo? En hoe doe je die pindakaas er dan in? Netjes afsmeren met een mes ofzo? Ik vind het heel intrigerend.

Volgens mij kost pindakaas geen drol, toch? Bij Aldi of Lidl heb je volgens mij een pot vol voor 80 ct ofzo. Goedkoper dan die vetbollen-flauwekul van de dierenjuwelier.

Tirza

Tirza

Het gaat om gewone dikke takken van bomen, waarin schoonvader (waarschijnlijk met een boormachine?) flinke gaten heeft geboord die door schoonmoeder vakkundig zijn volgeplamuurd met pindakaas. Ik ben bij deze vuloperaties nooit aanwezig geweest, maar ik heb wel van een afstandje een specht met die tak in de weer gezien

Je moet hiervoor inderdaad geen Calvé gebruiken.

Chris

Antwoord op de vraag

De vogelbescherming zegt het volgende over zout voor vogels:

"Pindakaas bevat evenals pinda’s als het vriest en sneeuwt goede voedingsstoffen voor vogels. Het bevat echter ook zout en dat is erg ongezond voor ze. Het is moeilijk in te schatten vanaf welke hoeveelheid pindakaas per dag per vogel het echt ongezond gaat worden, want onderzoek is daar nooit naar gedaan. U kunt daarom beter het zekere voor het onzekere nemen en zoutloze pindakaas (of andere notenpasta) geven. Bijvoorbeeld verkrijgbaar bij de biologische winkel. Of u kunt een kleine hoeveelheid pindakaas eventueel vermengd met strooivoer op de bast van een boom smeren. Onder andere de boomklever en grote bonte specht smullen hiervan."

Chris

Shonagh

Shonagh

29-10-2012 om 17:57 Topicstarter

Zout

Ja Chris, dat had ik ook al gevonden, maar als je verder zoekt komen er ook opmerktingen dat er in brood ook zout zit. En in de goedkoopste pindakaas blijkt met minste zout te zitten,.
Ik heb erg brutale eekhoorntjes in de tuin en die proberen er altijd met de vetbollen vandoor te gaan, ze zitten met duct tape in een speciale houder en nog lukt ze het soms.
Dus ik hoop dat ze niet van vette pootjes houden :o)

Fiorucci

Fiorucci

29-10-2012 om 18:32

Tip

De allerleukste vindt je op www.pindakaashuisje.nl

Roosje Katoen

Roosje Katoen

29-10-2012 om 20:26

Echt waar gale?

Dat van die lemmingen had je geloof ik al eerder verteld, maar dat Walt Disney ook heeft verzonnen dat muizen van kaas houden is toch best wel ontluisterend...

Shonagh

Shonagh

30-10-2012 om 10:46 Topicstarter

Gale

Ik zou pindakaas niet onder "zoute troep" scharen, dat zijn bij mij gezouten pinda's.

Calve

Bestaat uit: olie en pinda's. Klinkt niet heel slecht en vertel me ajb niet dat dit stiekem toch vreselijk ongezond is
(Behalve dat het vet is natuurlijk)

Rafelkap

Rafelkap

30-10-2012 om 11:02

Vertigo

Maar er zit ook zout in. Voor de vogeltjes wat minder goed.
Verder is het best gezond (mits niet te dik smeren)

Lekker dik

Is het lekkerst he
Maar op de calve pot staat echt alleen: 'olie, pinda's'. Zijn het dan gezouten pinda's?

In amerika was het erg moeilijk om pindakaas zonder suiker te vinden, uiteindelijk bij Trader Joe's wel.

Rafelkap

Rafelkap

30-10-2012 om 13:25

notje

notje

30-10-2012 om 13:55

Oh jee

Vergiftig ik nu al jaren de egels en merels in mijn tuin?Hier eten ze altijd mee van de kattenbrokken en daar zit ook zout in.De egels komen overigens ieder jaar terug dus ik denk niet dat ze er ziek van worden.Of ieder jaar nieuwe egels?

Ik ga in ieder geval geen pot pindakaas ophangen.

0.25 gram na per 100 g pindakaas:

dus in een hele pot zit 1.5 gram. Nou weet ik niet hoeveel zout 1.5 gram natrium is, maar heel vreselijk veel zit er nou toch ook niet in dus? Vogels eten ook geen hele pot leeg.

Dendy Pearson

Dendy Pearson

30-10-2012 om 19:48

Wat leuk!

Ik heb er net eentje besteld om in de zak van sint te doen als kado voor mezelf

Vogels eten toch ook pinda's? Die zijn toch ook zout? Ik vind het iig een heel leuk ding!

grt Dendy

Rode Vulpeninkt

Rode Vulpeninkt

30-10-2012 om 20:40

Dendy

Pinda's zijn van nature niet zout

Relithe

Relithe

31-10-2012 om 00:03

Leuk!

Wat een leuke pindakaashuisjes!
Maar ik ga zelf wat verzinnen

Dennenappel

Ik heb vandaag een dennenappel besmeerd met pindakaas en dit door vogelzaad gehaald. Dat vind ik leuker dan zo'n hele pot pindakaas in de tuin hangen.

bibi63

bibi63

01-11-2012 om 21:16

Waarom niet gewoon

vetbollen buiten hangen en pindanetjes (die pinda's zijn ongezouten) en evt nog strooivoer. Dat lijkt mij geschikt voer voor vogels, niet gezouten en je hoeft er verder niet over na te denken. En als je toch iets pindakaasachtigs wil, dan maak je het zelf. Pinda's met wat olie/vet fijnstampen.
Gr. Bibi

Pindakaas

ik verslijt de laatste winters best een paar potten (goedkope aldi) pindakaas voor de vogels, ze zijn er gek op!
Meestal in een schaaltje op tafel, maar dit jaar maak ik ook een stammetje met holletjes, is leuker voor de bonte specht, die ons dit jaar al een paar keer verraste met zijn/haar komst, die hing zelfs op de kop (heeeeeeeel moeizaam) aan mijn vetbol te knagen!

krin

krin

02-11-2012 om 09:10

Een paar vragen

Dat bijvoeren van vogels, is dat vooral omdat het leuk is om vogels in de tuin te krijgen, of is het echt nodig? Krijgen we een grote vogelsterfte als de vetbollen uit de tuinen verdwijnen?
Ergens hier in dit draadje mopperde iemand dat eekhoorntjes van het vogelvoer snoepten. Komen die wel zonder bijvoedering de winter door, of zijn ze gewoon niet populair genoeg voor eigen voer-gadgets bij Intratuin?
Klopt het dat je met het ene vogelvoer andere vogels een plezier doet dan met andere soorten? En zo ja, is een bepaalde soort het steunen meer waard dan andere, omdat ze bedreigder zijn bijvoorbeeld?
Dat soort dingen vraag ik me nu al jaren af. En is mijn gevoel juist dat het de laatste tien jaar echt een soort hype is geworden, dat wintervoer voor vogels?

Krin

Misschien gaat de noodzaak tot bijvoederen wel gelijk op met het betegelen en verschuttingen van tuinen. Door de 'plastificering' van tuinen zijn er daardoor minder mogelijkheden voor vogels qua beschutting en voedsel, waardoor kunstmatige intratuinspullen nodig zijn.

In mijn tuin zie ik heel veel vogels op het gras en in de heg en bomen rondscharrelen, ik denk dat er genoeg wormen, insecten, besjes, vruchten en zaden en nest- en beschuttingsmogelijkheden voor ze zijn.

skik

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.