Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Ely

Ely

27-09-2011 om 23:16

Pimpen tomatensoep voor een keukensuffertje

Om maar even met de deur in huis te vallen; ik ben niet zo'n keukenprinses, ik lees ook met bewondering jullie postings over mooie recepten enzo. Ik heb wel met mezelf afgesproken dat zodra mijn leven weer in wat rustiger vaarwater komt ik daar wat aan ga doen maar in de tussentijd hoop ik dat jullie mij een klein stapje in de goede richting willen helpen.

We zijn hier allemaal dol op tomatensoep, maar eten dat eigenlijk uit blik. Heb net uit draadje hierboven het recept gekopieerd voor zelfgemaakte (en dat ziet er simpel genoeg uit) maar ik hoopte dat jullie mij wat inspiraties voor variaties willen geven.

Dus hoe pimp ik zelfgemaakte tomatensoep?
Alvast bedankt voor jullie inspiratie!

Groetjes,
Ely

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Snuggle's

Snuggle's

28-09-2011 om 00:09

Klein stapje

Een klein stapje zou al zijn om een zakje tomatensoep te kopen en daar verse ingrediënten bij te doen zoals soepgroenten en verse gehaktballetjes. Een restje rundvlees erdoor is ook lekker. Of wat ongekookte rijst of macaroni voor een meer maaltijdsoep. garneren met geraspte kaas.
Maar helemaal verse tomatensoep is ook niet zo moeilijk.

Snuggle's

Italiaans

Als ik tomatensoep maak is het Italiaanse. Daar zit o.a. een ons rauwe ham doorheen en wortel en je maakt het af met wat balsamicoazijn. Net even wat fijner en lekkerder van smaak en geloof me, als ik hem kan maken is ie niet moeilijk (geen keukenprinses).

Ely

Ely

28-09-2011 om 08:29 Topicstarter

Hmmm

Dank voor de tips! Klinkt ook goed, die Italiaanse variant. Ik denk dat de ham hier wel in de smaak zal vallen. Kook en pureer ik dan de wortel eerst voordat ik het erbij doe? (sorry voor de domme vragen...)

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Zie draadje bovenaan (oo receptenboek)

Daar heb ik net ons succesrecept neergezet.

Het allersimpelsnelste

Je hebt wel eens van die dagen dat het snel en bij voorkeur toch een soort van gezond zou moeten. Dan eten wij de volgende variant maaltijdsoep wel eens:
Pakje gezeefde tomaten, grote zak voorgesneden groente (soepgroente of Italiaanse of Chinese, whatever), met water aanvullen tot je een soort van genoeg vloeistof hebt. Bouillonblokje erin en een hap kruiden. Aan de kook brengen en een minuut of 10 laten doorkoken. Na een paar minuten kun je er nog rijst in gooien en die laten meekoken tot gaar, of macaroni. Een minuut voor het eind kun je dat nog weer pimpen met in stukjes gesneden salami of ham of eventueel een blik soepballen.

Ely

De soep wordt op het eind gepureerd. Je hebt dan een redelijk stevige soep zonder stukjes. Dat laatste vind mijn kroost erg fijn Ik heb het recept online kunnen vinden:

http://www.smulweb.nl/recepten/1063523/Italiaanse-tomatensoep-met-pesto

Ik maak het zelf zonder pesto trouwens.

Tirza G.

Tirza G.

28-09-2011 om 20:37

Mijn gemakssoep

Rul 250 gr (of ietsje meer) gehakt los op de bodem van de soeppan, zonder boter of olie. Zodra het wat bruinig begint te worden, haal je de pan van het vuur en zet je hem onder de kraan om er zo'n 2 liter koud water bij te doen. Er komt dan vettigheid van het gehakt bovendrijven, dat schep je eraf. Krijg je een heel gezond gevoel van Vervolgens weer terug op het gas om de boel aan de kook te brengen. Tijdens dat opwarmproces gooi je er een pakje Honig tomatensoep (doosje) bij. Geen andere, proefondervindelijk vastgesteld. Gewoon de basis-tomatensoep, geen Chinese, geen romige, geen hotseflots, gewoon gewone.
Dat poeder klop je er doorheen met een garde, anders gaat het klonteren. Nadat het goed is opgelost, gooi je er een pakje Heinz fritto tomatenprut bij. Geen andere, ook proefondervindelijk vastgesteld. Dat is het enige waar ik die dure Heinz voor gebruik En dan een zakje fijne soepgroenten erbij. Even doorkoken en klaar. Het opschrijven is meer werk dan het maken

Tirza

Ely

Ely

28-09-2011 om 20:55 Topicstarter

Dank dank dank

Wat leuk dit! Ik was benieuwd of ik reacties zou krijgen en dan heb ik er zoveel!
Er staat as we write een pan op t vuur te pruttelen waar ik mijn eerste poging in heb zitten. Het is uiteindelijk een combi geworden van de reacties want ik zat natuurlijk te rommelen met de hoeveelheden. Dus tijdens het pruttelen nog ff tomaat ontveld en gepureerd en erbij gedaan .
Man heeft zojuist geproefd en was zeer positief. Stokbroodje zit in de oven, ik verheug mij!

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Moontje

Moontje

28-09-2011 om 22:55

Makkelijk

Bliksoep is ontzettend zout.

Als ik verse tomatensoep zou maken zou ik een pot tomatenbouillon kopen (van Maggi bijv.) en die vullen met lekkere gehaktballetjes, groente, eventueel wat macaroni (maar dat willen ze hier niet) en wat vermicelli.

Mmmmmmm tomaten/groente soep is mijn lievelingssoep.
Ga het van het weekend eens maken denk ik!

Moontje

Moontje

28-09-2011 om 22:58

Hihi tirza

Klinkt heerlijk en jij moet een kookboek gaan schrijven

Cato

Cato

29-09-2011 om 06:25

Moontje

Is die pot van Maggi dan niet zout?

Hele snelle tomatensoep.

- pot tomatenbouillon (die van Maggi idd)
- zakje chinese wokgroenten
- kipfilet in blokjes/reepjes
- potje champignonschijfjes op vocht
- gesneden uien (3 grote ofzo)
- pakje mix voor chinese tomatensoep.

Alles bij elkaar in een soeppan gooien (champignons uit laten lekken), water er bij en zodra de kipfilet klaar is, is je soep ook klaar!

Eventueel omelet bakken en die in reepjes snijden en er ook door doen!

Margriet*

Margriet*

30-09-2011 om 21:15

De lekkerste (van mijn moeder)

Getrokken bouillon van een schenkel (schenkel in de pan, koud water, peperkorrels, laurier, flink wat selderij). 4 uur laten trekken op zacht vuur. De hele mik er met een schuimspaan uit halen (je kunt het vlees van de schenkel gebruiken maar ik vind het niet zo lekker).
Dan verse tomaten (lekkere dus pomodori) er in mikken (in stukjes) en meekoken tot ze zacht zijn.
Dan de roerzeef pakken en de tomaten erdoor doen (velletjes en pitjes blijven grotendeels achter).
Op smaak brengen metbouillontabletten en wat ik ook wel doe is een blikje (groot) tomatenpuree, wordt de soep mooi rood). smaak Dan soepballetjes (niet uit blik jakkie bah...) maar vers gedraaid of eventueel kant en klaar van de Appie bij. Ik doe altijd een zakje verse soepgroenten erdoor. Eventueel vermicceli erdoor.
Deze soep is zoet/zuur van smaak door de verse tomaten.
Een eigen recept kan zo door naar het kookboek.

Ely

Ely

01-10-2011 om 20:55 Topicstarter

Hij was lekker!

En net met man afgesproken dat ik komende week weer een nieuwe variant ga brouwen! Nogmaals dank dus, en wie er nog een leuk idee heeft, ik hou me aanbevolen . Ben benieuwd wanneer we tomatensoep verzadiging krijgen hahaha

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.