Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Peulvruchtendraad!

Ik heb een enorme hoeveeheid peulvruchten ingeslagen: witte bonen, zwarte bonen, kievitsbonen, kikkererwten. Oja, en linzen, die lekkere uit Frankrijk (du Puys, zo uit mijn hoofd).
Hebben jullie lekkere recepten? Vegetarisch is fijn, maar ik houd me ook aanbevolen voor varianten met vlees. Ik gooi er even zelf één in die mij goed bevalt:
Eier- en linzencurry: 150 g linzen, groentebouillon, 6 eieren, 3 kruidnagels, ¼ tl peperkorrels, 1 ui, 2 verse chilipepers, 2 teentjes knoflook, 2½ cm gemberwortel, (2 el currypasta), 400 g tomaten uit blik, ½ tl suiker, 1,75 dl water, ½ tl garam masala, peterselie

Linzen in bouillon half uurtje zachtjes koken. Eieren koken. Olie verhitten, kruidnagels en peperkorrels paar minuten bakken. Ui, chilipepers, knoflook en gember toevoegen en 5 minuten roerbakken. Currypasta erbij, 2 minuten bakken. Tomaten, suiker, water erbij en laat 5 minuten zachtjes koken tot de saus wat indikt. Eieren, linzen en garam masala toevoegen. Garneren met peterselie.
Ik roer er vaak nog een flinke hand gekookte rijst doorheen.


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Rafelkap

Rafelkap

21-08-2011 om 12:01

Kikkererwtensoep van jamie oliver

hoi Anneque
Hier al jaren een groot succes: kikkererwtensoep van Jamie Oliver, hier te vinden: http://www.okokorecepten.nl/recept/chefs/jamie-oliver/jamie-oliver-kikkererwtensoep-prei
Makkelijk te maken en wij vinden het even lekker als de ouderwetse erwtensoep.
Ik houd ook erg van peulvruchten en ben benieuwd naar wat volgt hier!

Anneque

Anneque

21-08-2011 om 17:06 Topicstarter

Ha!

Ha Rafelkap, dat lijkt me wel wat, ga ik zeker proberen! Ben net terug van vakantie, mail je gauw, ben benieuwd hoe het met jullie is.

Borlottibonen staan in de week

Anneque, toevallig had ik zondagochtend ook weer een peulmoment. Echt een serieus Nu Gaan We Het Doen. Maar toen bleek dat de vegaschnitzels opmoesten wegens datum.

Vanochtend heb ik ze in de week gezet, geen idee wat ik ermee ga maken... maar ik wou dit draadje levend houden..

+ Brunette +

+ Brunette +

22-08-2011 om 10:15

Linzensalade

Een van de simpelste gerechten die ik ken maar altijd lekker. Linzen koken, dressing erover van veel olie, beetje azijn en wat zout (eventueel andere smaakmakers) en smullen maar. Goede olijfolie is onontbeerlijk.

Je kunt er natuurlijk ook andere ingrediënten bijgooien maar het hoeft niet. Denk aan gesnipperd uitje of stukjes paprika, verse peterselie.

Rafelkap

Rafelkap

22-08-2011 om 10:37

Linzensoep

Wij hadden lekkere pittige worstjes meegenomen uit Tjechie (op de een of andere manier zijn die hier nooit zo lekker. Nederlanders zijn weer beter in kaas) Mijn buurvrouw kreeg wat worstjes cadeau voor het verzorgen van de planten. Zij zei het te willen gebruiken in een linzensoep. Mmm, dat lijkt me ook wel wat.
Hier vond ik een recept: http://www.smulweb.nl/recepten/1017700/Linzensoep-met-droge-worst
Ik moet mijn buurvrouw nog vragen maar die is nu op vakantie. (Ik vraag me af of het ook met bruine linzen kan?)
Dit is dan weliswaar niet vegetarisch, maar linzensoepjes zijn er natuurlijk legio)

Anneque

Anneque

22-08-2011 om 10:48 Topicstarter

Mijn borlotti's blijken pinto

Heb me wat meer verdiept in de wereld van de gedroogde peulvricht. Blijken mijn kievitsbonen toch geen Borlotti's (wat ik dacht), al lijken ze er enorm op. Hmm, nog eens even kijken wat ik ermee ga doen, ze staan hier ook in de week. Leuk, recepten, laat maar komen!

Anneque

Anneque

22-08-2011 om 11:00 Topicstarter

Rodebeuk, waar koop jij ze?

Die Borlotti's? Want nu ik ze niet blijk te hebben, wil ik ze uiteraard per se.....of zijn die van jou ook Pinto's in disguise?

Ze komen van de natuurvoeding,

maar ik ben net bij de Lidl geweest en die hebben (ik vermoed ihkv het aankomende Suikerfeest) heel veel extra producten onder het thema "1001 nacht". Daar zitten ook heel veel bonensoorten per kilo voor 1.79 bij. Heb staan kijken: ogenbonen, pint of borlotti, zwarte bonen, witte bonen, kikkererwten, en nog wat. Ook specerijen, heb Ras el Hanout gekocht en verder nog Briq-bladen. Moet ik ook een keer wat mee doen, heb nog nooit filodeeg gekocht. Wordt een ramp volgens een mevrouw waarmee ik bij het fietsinladen aan de praat raakte.

Anneque

Anneque

22-08-2011 om 12:15 Topicstarter

Lol

Daar heb ik ze ook vandaan.....en die Pinto-of-Borlotti zijn echt Pintobonen (ofwel kievitsbonen). Worden veel gebruikt in de Zuidamerikaanse keuken en zijn visueel haast niet te onderscheiden van de Borlotti. Qua smaak wel, schijnt, dus mijn mediterrane potje moet maar een andere keer. Denk dat het hier een vega chilivariant wordt vanavond.

Nee toch anneque?

(LOL inderdaad)
Je hoeft toch niet een ander recept te maken alleen omdat je andere bonen hebt? Wie is hier nou de baas. jij of de boon ?

Of je komt even ruilen, moet je mijn postcode hebben? Ik heb alleen niet zo veel ingeweekt, 200 gram hooguit.

Anneque

Anneque

22-08-2011 om 14:55 Topicstarter

Ik uiteraard

Natúúrlijk ben ik de baas. Maar dat mediterrane prutje dat ik in gedachten had, lijkt niet zo te combineren met gewone bruune boon'n (en daar lijken die Pinto's qua smaak op). Ben wel benieuwd wat jij nou vanavond gaat maken (voor ruilen woon ik nl vééls te ver weg .

Anneque

ik heb echt geen idee wat ik ga maken. Zit een beetje met de planning voor de week, morgen is een allebeiwerken-dag dus een restje zou handig zijn, of dat ik nu niet de snelle groente gebruik.. enzovoort enzo.

Toch blijf ik benieuwd, maar ik snap heel goed dat jij geen goeie mediterrane aandacht in een simpele noordeuropese boon wilt stoppen, maar goed, blijf ik dus benieuwd naar hoe het geworden gehad gehebben geweest was als je de bonen wel voor dat recept had gebruikt. Je hoort het, ik ben toch een beetje van de Een Boon Is Een Boon-school.

Hoewel ik ook wel gesmuld heb van witte of borlotti's met heel heel veel olijfolie en salie ofzo, weet niet meer.

Weer

Weer

22-08-2011 om 15:57

Mmmmm

ik ben dol op peulvruchten met name linzen. Als ik ergens eet en linzen kan betsellen, doe ik het altijd. En ook bonen vind ik zalig. Alleen maak ik het nooit. Ik zit nu watertandend dit draadje te lezen en vraag me af of jullie misschien een leuk recept voor een beginner hebben? En vooruit, ik weet dus echt niets: moet je linzen en bonen altijd eerst weken?

Weer

Weer

22-08-2011 om 16:20

O ik begin maar eens

ik begin maar eens met het recept van brunette. Lees het nu pas goed en dat lijkt me nogal eenvoudig. Wat kun je daar bij eten? Een worstje zoasl ik ergens anders las?

Kikkererwtenstoofpotje

OK, wat hier al een tijdje wekelijks op het menu staat op onze 'vleesloze dag' is een stoofpot van kikkererwten. Laat je niet afschrikken door de term stoofpot, want het geheel hoeft echt geen uren op te staan.

Even geplakt uit mijn receptendatabaseje:

Kikkererwtenstoofpotje met crème fraîche (4 pers.)

Ingrediënten

2 eetl. olijfolie
1 ui in ringen
2 tenen knoflook (geperst)
2 theel. paprikapoeder
1 rode paprika, in reepjes
1 bosje koriander of platte peterselie, fijngehakt
2 blikken hele gepelde tomaten
1 (groot) blik kikkerwten
1 bekertje (demi) crème fraîche
Je kunt er rijst bij geven of evt. (afbakstok)brood

Bereiding
Ui, knoflook en paprika op laag vuur bakken in olijfolie. Paprikapoeder toevoegen, Tomaten uit blik (inclusief sap) erbij. Kikkererwten toevoegen en ca. 10 min. laten stoven met deksel op de pan. Deel van koriander (of platte peterselie) erdoor doen, overige deel is voor garnering. Op smaak brengen met peper en zout. Lepel crème fraîche erover op bord. Lekker met stokbrood of rijst.

De koriander geeft dit gerecht pit, de crème fraîche maakt het fris en de kikkererwten geven het bite (vind ik). Eet smakelijk.

Chris

Vera*

Vera*

23-08-2011 om 08:54

Blik of gedroogd

Gebruiken jullie gedroogde peulvruchten of die uit blik? Ik weet dat je gedroogde eerst moet weken en daarna moet koken.

Vera

Anneque

Anneque

23-08-2011 om 10:59 Topicstarter

Gedroogd

Ik gebruik gedroogde peulvruchten, volgens mij moet je ze allemaal laten weken behalve linzen. Hoe lang je ze moet koken hangt om af van de ouderdom (hoe ouder hoe langer), ik proef tussen door af en toe.
De chili van gisteren (met bleekselderij, ui, wortel,knoflook, tomaat, kaneel, komijn & koriander) was lekker!

wendelien

wendelien

23-08-2011 om 19:16

Kikkererwten

Als je wat graaft in het HTK-archief vind je een recept (met dank aan Onno Kleyn) met kikkererwten, pijnboombpitten, ei en paddestoelen uit de Spaanse bergen.
Linzen, tomaten en cocosmelk bijv. gaan ook heel goed samen in een curry.

wendelien

wendelien

23-08-2011 om 19:18

Zwartoogbonen?

In een vlaag van overmoed gedroogde zwartoogbonen gekocht, maar ze kijken me nog steeds verwijtend aan vanaf de plank. Wie heeft tips over o.a. de weektijd en een recept?

Anneque

Anneque

24-08-2011 om 15:58 Topicstarter

Oogbonen

Heb ze nog niet eerder gebruikt, maar dit recept leek me wel wat:
http://www.degezondeapotheker.nl/vensterpags/verecept_peulvruchten_roergebakken_oogbonen.html

Je moet ze net als de andere peulvruchten een nachtje laten weken, en dan een uur of langer indien nodig koken.

An

An

24-08-2011 om 21:59

Le puy linzen!

Daar zijn wij groot fan van!(we doen het ook voor gewone groene linzen hoor) We hebben ze ontdekt toen we daar (le puy en velay) op vakantie waren. Ideale dingen. Klein half uurtje kooktijd(dus uitermate geschikt voor de snelle maaltijd) en te combineren met van alles. Als soep, als chiliachtig iets, met worst, verschillende groentes, met vis enz.
In smaak lijkt het niet op andere linzen. Die koken kapot, deze niet.
Ik weet wat ik morgen eet!

Groet, An

Anneque

Anneque

25-08-2011 om 13:19 Topicstarter

Heeft iemand een beproefd recept van harira (massi?)

Dat lijkt me ook erg lekker, online vind je natuurlijk 100 recepten, maar heeft iemand hier een beproefd recept?

Massi Nissa

Massi Nissa

26-08-2011 om 20:35

Sorry anneque

Wij krijgen de harira altijd kant en klaar mee uit Marokko. Familierecept van oudste schoonzus. Ik heb geen idee wat erin zit en kan schoonzus om heel andere redenen nu niet lastigvallen. Even verder zoeken, meis .
Groetjes
Massi

Anneque

Anneque

26-08-2011 om 22:59 Topicstarter

'sgoed hoor

Ik ga het gewoon proberen met een recept dat me wat lijkt

Biene M.

Biene M.

27-08-2011 om 09:26

Massi? (sorry, beetje ot)

Hoe nemen jullie dat mee dan?

Massi Nissa

Massi Nissa

27-08-2011 om 12:43

Ach toch

Nog meer sorry, Anneque, op de een of andere manier dacht ik dat je naar ras el hanout vroeg. Sjonge jonge, ik mag wel eens concentratiepillen gaan slikken, het is echt bar met mij.
Harire maakt mij man zelf, zal dit weekend even het recept vragen en posten.
Groetjes
Massi

Weer

Weer

31-08-2011 om 10:58

Bedankt chris h.

Beetje laat, maar toch nog bedankt voor je recept! We hebben het dit weekend gegeten en het beviel goed. Bij man en mij tenminste, de kinderen hadden er wat moeite mee. Ik moet er wel nog wat aan sleutelen want het was iets te dun. mA dat komt volgende keer vast goed.

Fijn

Fijn dat het smaakte Weer. Ik doe er trouwens zelf voor 4 personen maar 1 blik gepelde tomaten in (in tegenstelling tot wat in het recept staat). Misschien dat het dan wat minder dun is?

Chris

Weer

Weer

31-08-2011 om 13:53

Ja denk het wel

Ja ik denk dat dat wel zal schelen. Ik ga het proberen. Ik vind het toch wel belangrijk dat kinderen verschillende dingen leren eten of in ieder geval kennis mee maken, en kikkererwten kenden ze nog niet.

wendelien

wendelien

31-08-2011 om 19:05

Linzennotenbrood

Ik heb er weer eentje:
ong. 200 gram oranje linzen
1 ui, fijngehakt
2 stengels bleekselderij, fijngesneden
1 winterwortel, fijngesneden
1 pepertje, gehakt
1 teentje knoflook in plakjes
1 bouillonblokje (liefst paddestoelen-)
walnoten en hazelnoten, bij elkaar zo'n 100 gram, grof gehakt
2 eieren
olijfolie
handje verse tijm, gehakt
broodkruim en geraspte parmesan

Oven voorverwarmen op 190 graden
Linzen grondig spoelen in een zeef en dan laten weken in warm water (moeten zo'n 2 cm onder water staan), ongeveer een half uur.
Olie zachtjes verhitten in een hapjespan oid en ondertussen knoflook erbij. Vis die er weer uit. Wortel, bleekselderij pepertje en ui 15 min. op halfhoog vuur laten fruiten in de olie met het deksel erop. Giet er een beetje weekwater van de linzen bij en voeg het bouillonblokje toe. Goed losroeren. Voeg ook de gehakte noten, tijm en linzen toe en laat het geheel nog zo'n 5 - 10 min. minuten pruttelen.
Klop de eieren los, roer die erdoor met wat versgemalen peper en doe het geheel in een wat smallere, ingevette ovenschaal, type cakevorm. Afdekken met folie.
Half uur in de oven. Folie verwijderen en bestrooien met het broodkruimparmesanmengsel en nog ong. 10 minuten laten bakken tot het mooi bruin is.
Lekker met biv. pasta, broccoli en goeie olijfolie.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.