Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Pepernoten maken

Mijn zoontje viert woensdag zijn kinderfeestje. We gaan eerst naar een pietenmuseum waar ze de pieten kunnen helpen en een pietendiploma kunnen verdienen. Daarna wil ik pepernoten met ze bakken. Kunnen zij bolletjes draaien terwijl ik eten voorbereid.
Weet iemand een lekker recept? Ik heb een groepje met 6 kinderen.

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Mover

Mover

26-11-2011 om 10:34

Kruidnoten of pepernoten

Wat wil je maken?
kruidnoten, die kleine brosse ronde bolletjes
pepernoten, die grotere taaie ongelijke bonken

Zowel de recepten als de naamgeving worden nogal eens doorelkaar gebruikt.
Hier een recept voor kruidnoten:

125 gram bloem
125 gram zelfrijzendbakmeel
100 gram boter
90 gram bruine basterdsuiker
2 eetlepels water
zout
1 eierdooier
1 theelepel Speculaaskruiden
1/2 theelepel kaneel

Bereidingswijze:

Kneed alle ingrediënten door elkaar tot een soepele bal deeg. Laat deze bal 1 uur op een koele plaats rusten. (Bijvoorbeeld in de koelkast.)
Verwarm de oven voor op 150 graden. Smeer de bakplaat in met boter of gebruik bakpapier.
Draai van de helft van je bol deeg allemaal kleine balletjes (ter grootte van een knikker). Leg de kleine balletjes op gelijke afstand op de bakplaat. Je kunt van de helft van de bol ongeveer 1 baklaat vol kruidnoten maken. Druk elk balletje een beetje plat met je duim.
Bak de pepernoten gaar en goudbruin en laat ze daarna afkoelen.
Je kunt onder het bakken de volgende portie vast maken.
Met een heteluchtoven kan je ook twee bakplaten vullen en tegelijk in de oven schuiven.
Veel plezier!

Kant en klaar

Ik heb ook een paar kant en klare pakken gezien die je kunt kopen, in de supermarkt.

Volgens mij van Home Made, alleen water erbij en klaar.

Is even het andere uiterste van het bereiden van pepernoten maar misschien voor jou ook een optie.

Groet, Moppeke

Tijgeroog

Tijgeroog

26-11-2011 om 16:26

Smulweb

Ik heb van de week dit recept van smulweb gebruikt, het resultaat was erg lekker:
http://www.mijnreceptenboek.nl/recept/speciale_gelegenheden/sinterklaas/simpele-pepernoten-5289.html

Trouwens, mijn valkuil: vaak als ik pepernoten bak bind ik ze nog te zacht als ze de oven uit komen en zet ik ze nog even terug. Waarna ze verbranden. Nu heb ik ze na 12 minuten eruit gehaald, en misschien was 14 minuten beter geweest, want ze bleven binnenin nog behoorlijk zacht, maar de buitenkant werd lekker knapperig na het afkoelen en ze waren heel lekker.

sonj@

sonj@

26-11-2011 om 22:39 Topicstarter

Ik denk... (en nog wat vragen)

dat er inderdaad een "verkeerd" plaatje bij staat.
Ik ga het recept proberen (hoewel een redelijk kant en klaar pak ook wel aantrekkelijk is
Kan ik het deeg vantevoren al klaarmaken? 's Morgens dus al? En zal ik aan 1x die ingrediënten die er staan genoeg hebben om met 6 kinderen pepernoten, sorry kruidnoten inderdaad, te draaien?

Hoeveelheid

Op de AH site staat ook een kruidnootjes recept waar 250 g bloem in gaat en daar staat bij dat het voor 10 personen is. Het lijkt me dat het recept dat in dit draadje wordt genoemd wel genoeg moet zijn voor 6 kinderen.

En kruidnootjes zijn net als zandkoekjes nog een beetje zacht als ze uit de oven komen. Bij afkoelen worden ze knapperig!

En je vroeg of je het deeg al 's morgens kan maken. Dat is zelfs beter! Dit soort zandtaartdeeg moet juist altijd minstens een uur 'rusten' in de koelkast voor gebruik. De boter stijft dan weer op en dat is ook makkelijker met pepernoten rollen.

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app

sonj@

sonj@

27-11-2011 om 16:39 Topicstarter

Bedoeling...

is om de pepernootjes inderdaad mee te geven als afscheidskadootje.
Ik zorg dan maar gewoon dat ik voldoende in huis heb om (zonodig) twee heoveelheden te maken !

Tijgeroog

Tijgeroog

27-11-2011 om 17:32

Aantal personen

Het plaatje is inderdaad verkeerd, er kwamen bij mij kruidnoten (dus de gewone pepernoten ) uit de oven.
Ik heb deze hoeveelheid gemaakt met 5 kinderen, van 8, 6, 4, 4 en 2 en ik heb zelf een restje opgemaakt. De oudste kinderen hadden nog wel even door willen gaan, maar het was wel een beschaafde hoeveelheid, met ik denk ongeveer 30 pepernoten per kind.
Als de kinderen wat ouder zijn zou ik meer deeg maken. En als je het zeker wilt weten kun je ook de dubbele hoeveelheid maken, als er overblijft kun je later altijd zelf nog de rest van het deeg opmaken. De ingredienten zijn er goedkoop genoeg voor.

Kruidnotenvraag

Vandaag ook kruidnoten gebakken. Dat had zoon laatst ergens gedaan bij wijze van kinderactiviteit, en hij had het erg leuk gevonden. Maar toen was een mix gebruikt, en die smaak viel tegen. Nu dus zelf gemaakt, met het Silvorecept.

De smaak is uitstekend. Maar het deeg bleef te kruimelig, waardoor het bijna onmogelijk was om er balletjes van te rollen. Waarmee de lol voor de kinderen er snel af was.

Wat kan ik verkeerd gedaan hebben?

Groeten,

Temet

sonj@

sonj@

27-11-2011 om 20:34 Topicstarter

Misschien...

had je er iets meer boter of melk doorheen moeten doen waardoor het deeg wat zachter werd?
De kinderen op het feestje zijn 7 - 8 jaar. Ik denk dat ik dan maar wat extra deeg maak. Beter te veel dan te weinig en kan inderdaad evt. overgebleven deeg altijd nog daarna gebruiken

Tikje meer melk, denk ik

Maar dat komt best nauw, die melk. Voor je het weet is het te klef, dus heel voorzichtig doseren.

sonj@

sonj@

29-11-2011 om 11:15 Topicstarter

Ingrediënten gehaald, maar ...

hoeveel zout doen jullie erin? Gewoon een "snufje", een theelepeltje, een ... ?

Snuf

Liever te weinig dan te veel. Een snufje dus. Of misschien een snuf, weet niet hoeveel meel je hebt, maar in elk geval geen theelepeltje, imho.

Groeten,

Temet

Snuf

Een snuf is bij mij (tamelijk zout-arm kokend) een mespuntje. Van een aardappelmesje.

sonj@

sonj@

29-11-2011 om 16:17 Topicstarter

Bedankt

dames voor de reactie. Moet helemaal goed komen ! (ben ook niet zo'n zout-eter/koker)

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.