Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

oregano

oregano

15-08-2013 om 13:29

Paypal rekening gehackt ...schrikken zeg

Ik keek even op mijn rekening en zag dat er vanaf 11 augustus steeds 10 euro wordt afgeschreven van marktplaats via paypal. inmiddels honderden euro's.
Het fraudeteam zit er nu op en ik ga uitzoeken hoe dit heeft kunnen gebeuren...Ik doe wel veel met MP maar snap hier niks van. Klik nooit op vreemde mails, geef nooit codes door, en dan toch dit...
heeft iemand dit ook al eens meegemaakt?

Vic

Vic

15-08-2013 om 15:01

Credit card

Paypal ken ik niet, maar ik had het op mijn credit card. Iedere keer een bedrag van rond de 23 euro. Het viel mij direct op omdat ik mijn cc maar weinig gebruik en maandelijks een afschrift krijg, maar ik schoot flink in de stress. Al googelend kwam ik het bedrijf dat de afschrijvingen deed tegen op consumentenklachtensites. Gelukkig kreeg ik snel mijn geld terug van de cc maatschappij en ze zijn het nu aan het onderzoeken.
Werkt PayPal op dezelfde manier?

oregano

oregano

15-08-2013 om 15:26

Vic

Paypal is een soort tussenstation van waar je geld kunt overmaken voor bv marktplaats of op kunt laten storten als je zelf iets verkoopt via marktplaats. Maar ik betaal meestal rechtstreeks en gebruik deze rekening eigenlijk bijna nooit.
Nu was het dus foute boel, allemaal afschrijvingen van tig keer 10 euro van iets gekocht op marktplaats....
heel vreemd, geeft nooit mijn codes of wachtwoorden. snap er ook niks van.

Merel

Merel

15-08-2013 om 16:56

Hou het in de gaten dan maar

Ik betaal zo nu en dan wel eens iets via paypal dus zal het maar eens in de gaten houden. Toevallig gisteren gekeken omdat zoon op iets zit te wachten wat ik voor hem besteld had, en ik keek via paypal naar die factuur, dus tot nu toe niets aan de hand.
Maar wel vreemd, want je moet daar je wachtwoord telkens voor invullen als je iets betaald, dus raar dat dat zomaar kan, en ook nog eens meerdere keren. Het is gekoppeld aan mijn creditcard en daarvan zie ik maandelijks afschriften dus het zou op een gegeven moment wel opvallen.
Kreeg jij er ook geen afschriften van of was de maand nog niet om o.i.d. om al een afschrift te krijgen?

oregano

oregano

15-08-2013 om 17:45

Niet gekoppeld aan creditcard, gelukkig. maar wat ik ook niet sn

Ik heb mijn creditcard niet gekoppeld aan paypal.
Vanaf 11 aug is zo'n 20 keer per dag 10 euro afgeschreven. zelfde rekeningnummer met de naam marktplaats, alsof ik dus iets betaalde aan marktplaats. kennelijk hebben ze gisteren bij paypal een seintje gehad via een bepaald beveiligingsprogramma vermoed ik dat er ongewone actibiteiten waren op mijn rekening en deze geblokkeerd, dus er is wel een goede beveiliging bij hen. Maar ik snap niet hoe iemand deze rekening kon hacken, dan moet je toch mijn wachtwoord weten en hoe weet iemand dit???
Ik heb al een programma laten draaien op mijn computer om een virus oid op te sporen, Rogue killer, die heeft wel iets in quarantaine gezet, ik weet hier niet genoeg van of te weten of dit via een virus oid zou kunnen. Bovendien gebruik ik deze compter bijna nooit meer, meestal de Ipad of mobiel. Wie hier meer van weet, ik hoor het graag.

Merel

Merel

15-08-2013 om 22:09

Hoe dan?

hoi Oregano, hoe worden jouw uitgaven via paypal dan betaald? Met een gewone bankrekening ofzo dan? Je moest toch een rekening opgeven? (het is alweer een tijd geleden hoor, dat ik dat account heb aangemaakt)

oregano

oregano

15-08-2013 om 22:52

Merel,

Mijn paypal rekening is gekoppeld aan mijn gewone betaalrekening. Ik heb nu mijn gegevens gewijzigd, ander mailadres dan die van marktplaats en nieuw wachtwoord. Maar het blijft heel vreemd dat dit heeft kunnen gebeuren. Maar paypal heeft zelf dus wel een goede beveiliging qua signalering.

Merel

Merel

15-08-2013 om 23:26

Oke, dus wel een rekening. Maar waarom 'gelukkig' geen creditcard? (is dat erger?) (ik word er lichtelijk ongerust van) maar ik had juist
m'n creditcard gedaan omdat daarmee je aankopen 6 maanden verzekerd zijn.

oregano

oregano

16-08-2013 om 10:59

Merel, geld is terug

Sorry, dat ' gelukkig' kwam door mijn schrik , had het net ontdekt. Bij nader inzien is juist een credit card veiliger denk ik. Ga dit misschien nu ook doen, even eea uitzoeken. Heb geld teruggeboekt gekregen via pay pal, dus ze zijn goed beveiligd daar.

oregano

oregano

16-08-2013 om 14:34

Belangrijke tip gehad van paypal ter beveiliging

Nl je bankrekening of creditcard los te koppelen van de paypalrekening. Dan moet je gewoon eerst zelf het geld overmaken naar de paypalrekening als je iets wilt kopen. Dat had ik eerst ook.

Merel

Merel

16-08-2013 om 16:20

Gelukkig

Fijn oregano, ja ik heb toen vanalles over paypal gelezen en had ook wel de indruk dat het daar ook verder prima geregeld is hoor. En fijn om te lezen dat ik iets met die creditcard niet over het hoofd gezien heb. Loskoppelen zou ik ook nog kunnen doen, ik zal eens kijken.

Gr. Merel

oregano

oregano

17-08-2013 om 14:29

Blijft doorgaan, dus als je een paypalrekening hebt bankrekening

Ondanks dat ik het geld terugkreeg blijkt vandaag dat de afschrijvingen doorgaan, afzender een marktplaats adres. Nog steeds hetzelfde rekeningnummer, dus stom dat ze dit nietbtegenhouden of blokkeren en in het weekend zijn ze niet bereikbaar. Advies was om rekening los te koppelen maar dit kan nu niet omdat ik het terug geboekte geld overgemaakt heb naar mijn bankrekening en dit duurt dus een paar dagen....grrrr. Dus ik kan nu niks, als dit klaar is hef ik dit account op, was advies van sns bank, konden nu ook niets doen verder. Politie gebeld, as maandag moet ik aangifte doen, aangezien het 1 en dezelfde afzender betreft...

Marktplaats

Had je pas iets gekocht via marktplaats? Hebben ze bij paypal enig idee hoe het kan, of storten ze alleen maar je geld terug?
Ik heb ook zo'n paypal rekening en heb nu mijn bankrekening maar weer losgekoppeld, door jouw verhaal. Akelig hoor, het lijkt juist zo veilig, die paypal.

oregano

oregano

18-08-2013 om 19:25

Paypal zegt niet hoe, ivm beveiliging snap ik ook wel

Volgens hen ligt het aan marktplaats en moet ik hen ook inlichten, zij innen alleen het geld op verzoek van een afzender van marktplaats, in dit geval dus een nepafzender, iets met de naam van paypalbit. Allemaal zelfde rekeningnummer. Ik koop of verkoop wel via mp maar nooit via die paypal rekening, gewoon va internetbankieren, dus ik snap ook nog niet hoe ze dit doen. Paypal zelf maakt dit vaak mee via marktplaats maar ze zeggen niet hoe dit gaat ivm eigen beveiliging. Zij zijn dus zelf wel goed beveiligd en ik krijg alles terug. Daarna koppel ik mijn rekening los en advies was deze rekening op te heffen en zo nodig nieuwe rekening te openen.
Hoop gedoe dus en schrik, naar idee. Maar het lijkt nu goed te komen.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.