Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

ideewatdoejeermee

ideewatdoejeermee

12-12-2012 om 18:48

Patent aanvragen, wie tips?

Ik had ineens een heel erg leuk idee wat betreft onderwijs aan kinderen. Helaas kan ik er niet meer over vertellen wat betreft het idee. Nu wil ik het proberen uit te werken maar hoe bescherm ik mijn idee. Het is niet een uitvinding maar meer een idee wat ik nog niet tegengekomen ben. Het kan best zijn dat het in het buitenland al bestaat. Graag wil ik dit idee laten vastleggen als mijn idee. In de hoop dat het echt nog niet bestaat . Hoe kan ik zoiets aanpakken? Het moet natuurlijk niet al te veel geld kosten want dat heb ik niet. Iemand een idee?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Info op site overheid

http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/intellectueel-eigendom

Heb je hier wat aan? Geen ervaring, maar dit is wat ik vond.

Ingewikkeld

Patent/octrooi aanvragen is een langdurig proces en het is duur. Maar bovendien: op ideeën krijg je het meestal niet.
Een idee is in het meest concrete geval een toepassing van iets dat al bestaat. Laten we even gek doen: als je meent dat op je koop staan tijdens het leren beter werkt, dan is daar lastig octrooi op aan te vragen.
Wat je kunt doen is je leerstijl een naam geven en die naam beschermen. Zie bijvoorbeeld Montessori-onderwijs. Iedereen weet wat er dan bedoeld wordt, wie dat onderwijs niet wil, kiest het niet.
Ondertussen is al het onderwijs doorspekt van door Montessori geïnspireerde werkwijze.
Groet,
Miriam Lavell

Rafelkap

Rafelkap

13-12-2012 om 13:48

Belastingdienst

Bij de belastingdienst kan je heel eenvoudig je idee laten registreren. Dit is wel wat anders dan een octrooi.
Ik zou even zoeken op de site van belastingdienst op het woord auteursrecht.

Ik heb dat in het verleden een paar keer gedaan.
Succes!

Stempel

Rafelkap, bij de belasting kun je een stempel met datum halen op je werk. Daarmee kun je beter bewijzen dat dat jouw werk is en van wanneer dat was. Dat kan je helpen je werk te beschermen tegen een exacte kopie die elders opduikt en waarvan iemand anders beweert dat dat zijn ding is.
Helemaal waterdicht is het trouwens niet.
Voor ideeën betekent het weinig.
Het biedt geen bewijskracht tegen hetzelfde idee met een andere uitwerking.
Groet,
Miriam Lavell

Vera*

Vera*

13-12-2012 om 15:55

Aangetekend verzenden

Ik weet dat een vroegere huisgenoot haar creaties per aangetekende post naar zichzelf opstuurde. Ze maakte de envelop niet open maar had door het poststempel wel een 'bewijs' dat op een bepaalde datum iets al bedacht was.

Rafelkap

Rafelkap

13-12-2012 om 17:52

Idd niet waterdicht

ik weet het, een idee is nooit waterdicht te krijgen, maar als je het in de kast laat liggen gebeurt er ook niks

Dus ideewatdoejeermee veel succes met je uitwerking, verzamel goede mensen om je heen!

Ideewatdoejeermee

Ideewatdoejeermee

14-12-2012 om 09:44

Wat vinden jullie?

Het grappige is dat ik vannacht wakker werd met ineens heel veel energie om het idee verder uit te werken. Alsof terwijl ik slaap er iets nieuws ging broeien. Het lijkt inderdaad wel een gedoe om echt octrooi aan te vragen. Er zijn meerdere tips waar ik wat aan heb. Bedankt! Ik kan ook een aangetekende brief aan mezelf sturen en het bij de belastingdienst opgeven.

Het heeft met onderwijs te maken en met elk kind, arm of rijk. Het idee zal elk kind een kans geven om beter te worden in iets waar hij zwak in is of in iets waar hij interesse in heeft. Jammer dat ik er niet meer over kan zeggen. Ik ben heel benieuwd wat jullie van het idee vinden!

M. Lavell: dat is een goed idee om het onderwijs idee een naam te geven. Dat ga ik zeker doen. Ik weet niet of het al bestaat, ik ben het in Nederland in ieder geval nog niet tegengekomen. Het is inderdaad de vraag of het mogelijk is om octrooi aan te vragen met dit idee....

Rafelkap om je laatste berichtje moest ik glimlachten en heeft me gemotiveerd om door te zetten

Ik zit te denken om Prinses Maxima te benaderen en te kijken wat zij ervan vindt. Dit omdat Prinses Maxima echt van kinderen houdt en onderwijs heel belangrijk vindt. Is het een heel stom idee om haar een brief te schrijven over mijn idee?

Prinses laurentien

Als je iets prinsessigs wil, maak je denk ik meer kans bij prinses Laurentien. Zij houdt zich specifiek bezig met alfabetisering en onderwijs.

skik

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.