Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

niemie

niemie

03-11-2010 om 15:46

Patat ontdooien of juist niet

Ik krijg het maar niet voor elkaar om thuis net zulke lekkere patatjes te bakken als bij de snackbar. Volgens mij zijn de frites bij de snackbar al ontdooit voordat ze in het vet gaan. Hier thuis echter doe ik dat niet. Eigenlijk omdat dat ook bij de bereiding op de zak staat: niet ontdooien voor gebruik. Hoe doen jullie dat? Toch gewoon ontdooien of bevroren in de pan mikken?
Andere snacks ontdooi ik ook nooit en ook die liggen bij de snackbar gewoon in van die vitrines ontdooit en al volgens mij.

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Ander vet/olie

Misschien bak je in andere olie of vet dat het minder smakelijk maakt?

Het lijkt eenvoudig, maar patatjes uit de frituur thuis blijven altijd anders smaken dan van de snackbar
Vandaar dat wij die pan al jaaaaren geleden de deur uit hebben gedaan. In geval van frietnood lopen we even naar de snackbar.

Maar om antwoord te geven op je vraag: nee, niet ontdooien dus. Volgens mij krijg je dan hele slappe frieten als je dat zou doen?

Hilde

Hilde

03-11-2010 om 16:06

Niet ontdooien

Diepvriesfrietjes moet je niet ontdooien voor het bakken, maar ik schudt ze wel even uit in een vergiet, omdat er soms wat water of ijs aanhangt.
En bakken op 170 à180 °C, niet heter.

Komt de ultieme tip:

Goede olie, en natuurlijk regelmatig verversen, maar het allerallerbelangrijkste: Net als bij de echte frituur GEEN deksel op de pan! Wij bakken alleen patat als het niet regent, en dan zet ik de frituurpan lekker buiten op het terras. Heerlijk knapperige frieten. Zo'n deksel met (geur)filter) is echt he-le-maal fout. Zeker met diepvriesfrieten (maar ook met verse aardappelen) heb je altijd een heleboel verdampend vocht als je het in de olie mikt. Dat condenseert onmiddellijk tegen zo'n dicht deksel & druppelt als water weer terug in de olie. Resultaat: slappe frieten.

Hop, naar buitendus met die pan, en lekker in de open lucht bakken!

Ingrid (acuut zin in patat)

Ingrid: goede olie

Ik ga jouw tip de volgende keer meteen uitproberen! Maar los van dat deksel, wat is goede olie? Er is zoveel te krijgen, dat ik door de bomen het bos niet meer zie. Ik heb volgens mij wel vier verschillende soorten olie gehad, die het allemaal net niet waren.

Chris

Deksel op de pan

ik gebruik altijd frituurolie van Diamant.
het deksel gaat hier op de pan ( elektrische frituurpan),en ik bak de friet 1 minuut langer dan aangegeven op de verpakking.
Na het bakken gaan ze in een vergiet waarin velletjes keukenrol liggen,dit neemt nog een hoop vet weg.
Ik heb altijd heerlijke knapperige frietjes.

Zelf patat maken

doe je gewoon van aardappels. Snijd vastkokende aardappels geschild of niet, wat je wilt, in dikkere repen (a la vlaamse friet). Zet ze een paar uur in een grote pan met koud, flink gezouten water (dit zorgt voor een knapperig korstje). Giet ze af, droog ze per portie in een droge theedoek, en frituur ze per portie in zonnebloemolie van 150 graden voor een minuut of 7, met het deksel er af. Doe dat met alle friet. Bewaar ze in een grote vergiet. Als je wilt gaan eten, zet je de frituur op 175 graden en bakt de friet per portie af in een minuut of 2-3. Warm houden in de oven, dan kun je allemaal tegelijk eten, zonder dat iemand de hele tijd friet uit de frituur moet halen.
Je begrijpt, dit doen we alleen op lome weekenddagen waarop we de hele middag thuis zijn
Overigens staat de frituurpan hier in de garage. De garagedeur gaat open als we frituren.

Chris

Goede olie is (voor mij) vloeibare, maar gewoon van de supermarkt hoor, en echt merkvast ben ik ook niet. Diamant, of 'huismerk', ik heb niet echt verschil gemerkt. Maar wel regelmatig verversen. Friet uit nieuwe olie smaakt echt heel veel beter.

Maar die deksel eraf, echt, je zult het verschil merken! Probeer het nou maar!

(en net als iemand anders mik ik de gebakken friet ook altijd in een schaal met een dubbele laag keukenrol onderin. Even het laatste losse vet absorberen. trek het er na 15 seconden gewoon weer onderuit, dan is het genoeg.)

En METEEN opeten! Friet van een goede cafetaria vind ik alleen maar lekker als je het on-the-spot consumeert. 3 minuten in een zak (al zitten er luchtgaten in)...weg knapperigheid!

niemie

niemie

04-11-2010 om 15:59

Bedankt

Super al die tips. Ik ga ze gebruiken!

Silone?

Als jij zelf friet maakt,kun je dan de friet die is voorgebakken invriezen?

Guinevere

Guinevere

04-11-2010 om 17:10

In 2 keer

Hier is de truc voor knapperige frietjes: eerst bakken tot de heeeel lichtbruin zijn. Frituurrek omhoog zetten, even een paar minuten laten staan. En dan nog een keer in het vet. Overigens doen wij het mét deksel, maar het verhaal van die condens klinkt plausibel.

Sus-anne

Dat weet ik niet. MAar dat kun je natuurlijk uitproberen door een handje vol voorgebakken patat in de vriezer te bewaren en de volgende keer dat je gaat frituren meebakken.

Overigens

ben ik het met IngridT eens dat direct uit de frituur in je mond het lekkerste is. Alleen gaat er hier 3 kilo doorheen, en dan blijf je heen en weer lopen naar de frituurpan, zelfs als je een 4 literformaat hebt.

3 kilo?

met hoeveel personen zijn jullie dan?
wij hebben aan 1 kilo voldoende met zes personen.

Sanne01

Sanne01

10-11-2010 om 10:43

In 1 keer bakken

Wij bakken de frietjes altijd in 2 keer, de bevroren frietjes laat de temperatuur van olie natuurlijk gigantisch zakken, dus na 1 minuut ofzo even omhoog halen, wachten tot olie weer heet is en dan afbakken. Heerlijk knapperig!
Succes!!

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.