Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Larissa

Larissa

27-04-2016 om 12:50

Paspoort en ID voor pubers?

Onze pubers hebben een eigen paspoort.

Het is toch zo dat officieel iedereen vanaf 14 jaar een ID moet hebben?

Bij ons (14+) hebben ze nog geen ID.

Wie heeft voor zijn pubers die een eigen paspoort hebben ook een ID laten maken?

En voor degenen die geen eigen paspoort hebben: dragen jullie 14+ pubers hun ID aldoor bij zich?

Die van ons gaan nog niet uit, maar kom je dan nergens in zonder ID? Lukt het ook niet met een kopie van het paspoort?

Oftewel: moet ik een ID naast hun paspoort voor ze laten maken voor als ze over straat gaan of als ze uit willen gaan? (beetje zonde van het geld, vandaar mijn vraag)

Wel een ID

https://www.om.nl/onderwerpen/boetebase/?boete_tree=21951,21920#beslissingpad2195121920

Het risico op het niet tonen van een ID -en een kopie van een paspoort geldt in principe niet hoewel je mogelijk wat coulance kan krijgen op persoonlijke titel van functionarissen- is dat je kind meegenomen kan worden naar het politiebureau en dat je een boete van 45,- euro kunt krijgen.

Met mijn kinderen loop ik liever geen risico.
Ze kregen een ID toen ze veertien werden. De bedragen liepen destijds nogal uiteen, er was ook korting mogelijk, het verschilt ook per gemeente wat de kosten kunnen zijn.
Zoon heeft daarnaast zijn paspoort, van dochter hebben we het paspoort laten verlopen. Beiden hoeft niet.
Ik weet eigenlijk niet of een ID kaart minder ernstig is om kwijt te raken dan een paspoort. Ik bewaar in elk geval het paspoort, ook als het verlopen is, of geperforeerd bij vervanging.

Hortensia

Hortensia

27-04-2016 om 13:08

Tja...

Je hebt toch identificatieplicht.

Denk bijvoorbeeld in het ziekenhuis. Toen mijn puber een paar jaar geleden een ongelukje had gehad moest hij (want 14+) zichzelf identificeren.

vlinder72

vlinder72

27-04-2016 om 13:08

leuke vraag

Onze kinderen hebben ook een paspoort. Dat houden wij ook zo. Onze oudste wordt over een paar maanden 14 jaar. Ik was inderdaad van plan om een id kaart voor hem te halen. Die kan hij dan in zijn tas doen met zijn schoolpas en dyslexiepas.

Een paar weken geleden gingen ze met de klas naar Duitsland. Toen dacht ik eigenlijk al dat eem id kaart wel handig was geweest. Zo'n paspoort is namelijk best onhandig groot om mee te nemen.

mireille

mireille

27-04-2016 om 13:37

hier

Hier hebben ze en een kaart en een paspoort. Het paspoort ligt in de kluis (die was nodig voor een reis buiten de EU), de kaart hebben ze altijd bij zich want ja, ze moeten zich kunnen identificeren. De kaart van de jongste 2 is net verlengd, oudste heeft inmiddels een rijbewijs. Ik vind een pasje meenemen een stuk handiger dan een paspoort. Dus 2 id's ieder. En ze hebben hun id vaak nodig, veel vaker dan wij.

Vesper Lynd

Vesper Lynd

27-04-2016 om 13:50

Niet

Mijn dochter heeft alleen een paspoort en dat zit in mijn tas. Ze gaat dus zonder id over straat, maar is nog nooit tegen een probleem aangelopen.

Vogel

Vogel

27-04-2016 om 13:51

Hier een prototype puber. Die van alles kwijt raakt, en dus niet met zijn ID-kaart op pad gaat. Hij heeft er, als het goed is, wel een foto van in zijn mobiel staan, maar dat schijnt weer niet zo verstandig te zijn met betrekking tot identiteitsdiefstal.
Officieel moet het wel, maar het zal zo'n vaart niet lopen. Toen we vorig jaar in vliegende haast naar de SEH moesten en ik nog snel even ID en zorgpas in mijn tas had gemikt werd nergens naar gevraagd.
Kortom: ik zou geen extra ID aanschaffen.

mireille

mireille

27-04-2016 om 15:39

dat wisselt dan

Mijn kinderen worden toch wel geregeld gecheckt: 16+-film, alcohol, uitgaansgelenheden etc. Ook is eentje een keer om het id gevraagd toen een vriend werd aangehouden wegens geen licht. Kopie wordt niet geaccepteerd en foto ook niet. Ik heb hier ook een enorme sloddervos maar hij is zijn id nog nooit kwijtgeraakt (afkloppen). Die zit bij zijn telefoon in en de mobiel is een verlengstuk van hem. Maar goed, als je die dingen allemaal niet doet, dan zal het wel loslopen maar ja, officieel ben je het wel verplicht.

18 min niet

Mijn 14 plusser heeft geen ID, mijn 18 plusser wel. De jongste heeft hem nog nergens voor nodig, hoefde zich ook niet te identificeren in het ziekenhuis, zowel niet op de EHBO als op de poli. En als je er kaaskopperig uitziet wordt je in tegenstelling tot jongeren met een exotischer uiterlijk niet te pas en te onpas om identificatie gevraagd. De 18 plusser heeft haar ID wel regelmatig nodig.

skik

Angela67

Angela67

27-04-2016 om 15:56

ze mogen. . .

ook niet altijd naar id vragen. Er moet een 'officiële' aanleiding zijn.
gr Angela

@Emma

@Emma

27-04-2016 om 16:10

15-jarige hier heeft een ID die ze altijd bij zich heeft. Is alleen naar gevraagd bij solliciteren naar een bijbaan en inschrijven sportschool. Voor het ziekenhuis of andere hulpverlening buiten de huisarts volstaat een zorgpasje. Dat verbaast me want volgens mij moet je je juist daar ook legitimeren zodat je niet de zorgpas van je buurmeisje kan gebruiken.
Over een jaar verloopt het ID. Pasje is wel handiger dan een paspoort. Ik weet nog niet helemaal wat ik zal nemen voor haar.

bloemetje

bloemetje

27-04-2016 om 16:35

Larissa

Je bent niet verplicht om een ID-kaart te hebben; je bent verplicht om je te kunnen legitimeren. Dat mag ook met een paspoort of een rijbewijs. Als je niet wilt dat je puber altijd met zijn paspoort over straat gaat, dan schaf e dus een ID-kaart aan. Zo simpel is het. En ja, altijd meenemen, want je hebt nu eenmaal legitimatieplicht. Dat er in de praktijk niet zo vaak om wordt gevraagd, doet daar niets aan af. Hier heeft puber zijn ID-kaart in het telefoonhoesje. Altijd bij zich, en pubers raken hun telefoon écht niet zomaar kwijt. De kosten voor een ID-kaart zijn trouwens niet zo hoog (vaak 20-25 euro), soms geeft de gemeente een flinke korting aan bijna-14-jarigen.

Triva

Triva

27-04-2016 om 22:36

Inderdaad

Koop een hoesje waar pasjes in kunnen voor hun mobiel en die raken ze echt niet kwijt.

Mijn zoon van 17 wordt nooit gevraagd naar zijn id maar hij komt ook niet zo veel in uitgaansgelegenheden. Jongste van 14 komt niet verder dan 1,5 km van huis geloof ik dus hij kan hem altijd halen maar we hebben net besloten dat hij zijn id dus ook maar in zijn mobielhoesje gaat doen.

ID en paspoort is nu vanaf 18 jaar 10 jaar geldig en ik kwam er achter dat mijn oudste net zes weken voor zijn 18de verjaardag een nieuw id nodig hebt. Balen!

@Emma

@Emma

27-04-2016 om 22:43

Mobielhoesjes

Dat is een erg gevoelig punt hier. No way dat er een mobielhoesje komt dat afgestemd is op de ID
Maar het is wel een goeie tip. Ze heeft wel altijd een portemonnee bij zich. Ik denk toch makkelijker dan een paspoort.

Elke

Elke

27-04-2016 om 23:28

Nee

Mijn kinderen (14 en 16) hebben een paspoort en ID-kaart, maar hebben ze nooit bij zich (en ook nog nooit nodig gehad, behalve op reis en bij sommige bedrijfsbezoeken). Op het moment dat ze hem vaker nodig gaan hebben zullen ze hem vanzelf wel meenemen. 'n Boete krijg je in elk geval niet zomaar.

Puck

Puck

28-04-2016 om 00:44

Nou Elke....

Een boete heb je niet zomaar..... Als je net een verkeerde agent treft dus wel. Er moet zoals eerder gezegd wel een aanleiding zijn om te vragen naar legitimatie, maar dat kan al zijn als je kind met een aantal kinderen aan het chillen is in het park en er van een ouwe zeur een klacht is gekomen omdat ze bij wijze van spreke hard lachen. Als ze dan even polshoogte komen nemen en ze zijn in een slecht humeur dan heb je dus wel een bon te pakken.
Onze kinderen hebben allebei een ID-kaart, geen paspoort en hebben die altijd bij zich.

Vogel

Vogel

28-04-2016 om 07:36

@Triva

Ik zou echt niet 6 weken voor een 18e verjaardag een ID aanschaffen dat maar 5 jaar gebruikt kan worden. Dan maar een paar weken met een verlopen ID op pad. Tenzij het net in een periode valt dat je er mee naar het buitenland reist.

Triva

Triva

28-04-2016 om 10:00

idbewijs

Je hebt in de trein ook al snel een idbewijs nodig, bijv bij tienertoer bleek een paar jaar geleden

Vogel, ik zou het graag willen maar het is net in de periode kerst/oud en nieuw dus dan begeeft zo'n bijna puber zich niet alleen maar op de geijkte plaatsen. Mag je reizen met een studentenov zonder idbewijs? Nou ja nee is het antwoord, maar vragen ze snel om een idbewijs als je een studentenov bij je hebt in het openbaar vervoer?

Eén voordeel, die van 10 jaar is duurder en die van 5 jaar betaal ik nog

Triva,

Als je de 5-jarige id betaalt, zou ik kiezen voor de goedkoopste oplossing. Best mogelijk dat je kind binnen die 5 jaar een rijbewijs haalt, wat ook geldt als id en net zo groot is.

Tango

Tango

28-04-2016 om 22:37

Hier hebben beide kinderen een ID. Dochter is 15 en zou hem dus altijd bij zich moeten hebben. In de praktijk zwerft hij meestal ergens in haar kamer. Vond hem daar net ook weer, terwijl ze op dit moment bij een vriendin logeert. Als ze ergens naar toe gaat met de trein neemt ze hem meestal wel mee. Op aandringen van mij
Zoon is 11 en hoeft hem nog niet mee dus. Laatst moest ik met hem onverwachts naar het ziekenhuis. Meteen door van de huisarts voor een foto van zijn knie. Had ik zijn ID niet bij me, wel zijn zorgpas trouwens en mijn rijbewijs. Ik kreeg een flinke preek hoor, ID was toch echt nodig. Ik moest hem zelfs nog doormailen of later komen laten zien. Overigens nog steeds niet gedaan, bedenk ik me nu en het is al zeker 3 weken geleden. Nog niets van teruggehoord.

Marjoleine64

Marjoleine64

29-04-2016 om 21:56

Eerst paspoort, toen ID

Toen de jongens klein waren hebben ze eigen paspoorten gehad, was een keer nodig ivm verre reis, en ook wel handig als ze een keer met opa en oma de grens over gingen. We hebben in de brugklas een keer meegemaakt dat er een excursie naar Brussel was, maar dat school vergeten was te zeggen dat iedereen dus een ID of paspoort mee moest nemen. De meesten waren toen natuurlijk nog geen 14, en sommige hadden echt geen eigen ID.
Toen ze 14 werden hebben we een ID aangeschaft, vooral met het oog op moeten meenemen, en dan weer vooral in het OV. Ze hebben het zelden nodig gehad, maar juist afgelopen jaar wel een aantal keer (bioscoop bij 16+/18+ film, de persoon zonder ID kwam er echt niet in). Oudste heeft nu een rijbewijs, en zal als zijn ID komende zomer verloopt weer een paspoort aanschaffen. Voor binnenlands gebruik heeft hij dan zijn rijbewijs. Wij zelf hebben ook alleen paspoort en rijbewijs, geen ID.

Vogel

Vogel

29-04-2016 om 22:07

Waarom een ID in het OV?

Ik snap even niet waarom je in het OV een ID nodig zou hebben.
Zoon van dertien gaat dagelijks met tram en trein naar school maar heeft daar nog nooit een ID nodig gehad. Hij heeft wel een persoonlijke OV-chipkaart, met foto en geboortedatum, misschien daarom niet?

Moni

Moni

29-04-2016 om 22:24

Hangt van je kaartje af

Mijn zoon reisde afgelopen week met een geprint kaartje voor 12-18 jarigen.
Hij is 13 jaar en hoeft waarschijnlijk niet aan te tonen dat hij in de juiste leeftijd valt. Maar zijn zus van 18 zou dat wel moeten.

Als je een geprint kaartje op naam hebt, moet je kunnen aantonen dat jij die persoon bent.
Het gaat inderdaad in tegen het principe dat kinderen onder de 14 jaar zich niet hoeven te legitimeren. Hoewel ze dat in een ziekenhuis officieel wel moeten.

Met een persoonlijke OV-chipkaart lijkt me een ID in het OV inderdaad niet nodig.

Triva

Triva

29-04-2016 om 22:56

precies

met tienertoer heb je het ook nodig en dan heeft het niet eens met de precieze leeftijd te maken maar met het feit dat tienertoer voor 1 persoon is en niet dat er drie mensen mee gaan reizen op drie dagen.

Met de ovkaart op naam heb je hem niet nodig maar volgens mij zijn de regels van de NS toch wellicht nog wel verrassend. Heb ik niet uitgezocht overigens.

Marjoleine64

Marjoleine64

30-04-2016 om 14:58

Omdat iedereen ouder dan 14 jaar zich moet kunnen legitimeren, ook (en misschien wel juist) in het OV. Sterker nog, in het OV geldt die plicht al vanaf 12 jaar. Maar dat vertelt niemand je, ook niet als je een OV-kaart aanschaft voor je jonge puber.

Zie ook https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/identificatieplicht/vraag-en-antwoord/geldt-de-identificatieplicht-ook-voor-minderjarigen

mireille

mireille

01-05-2016 om 09:03

ik denk

Ik denk, als ik het zo lees, dat vooral de leeftijd 16-begin 20 de leeftijd is dat ze veel gecontroleerd worden omdat ze rond de grens 16-18 jaar zit waarop je dingen mag of juist niet. Daarom hebben mijn kinderen hem altijd bij zich. En daarom hebben ze naast hun paspoort een id. Het paspoort blijft thuis, in de kluis, het id gaat mee, in het telefoonhoesje, achter het beschermhoesje of in de portemonnee. Er wordt om gevraagd (dochter vertelde deze week dat ze gecontroleerd was bij contactloos betalen, of ze de persoon was die hoorde bij de betaalpas, was wel net over de grens). Ik zou eigenlijk niet weten waarom je niet een id op zak zou hebben.
De NS heeft ook wel eens om mijn id gevraagd bij een meermanskaart. Toevallig reisde ik met de kinderen 2 x op zo'n kaart en toen moesten we ons ook identificeren bij controle.

mireille

mireille

01-05-2016 om 09:09

oh ja, die hoesjes

Oh ja, die hoesjes voor de telefoon. Toen ze jonger waren wilden ze die niet want dat was voor bejaarden. Maar nu ze ouder zijn en sinds er wat schermen zijn gesneuveld en andere beschadigingen zijn ontstaan na val, hebben ze of een hoesje of alleen zo'n achterkantbeschermer, zeg maar. Achter zo'n beschermer kun je ook een id kwijt.

Yura

Yura

02-05-2016 om 12:03

Wel iets later

MIjn kinderen hadden ook een paspoort, dus ik had het een tijdje afgewacht. Een paspoort draag je inderdaad niet altijd maar bij je. Op straat zomaar uit het niets, wat je wel eens hoort, zijn ze nooit gecheckt. Maar inderdaad moet je hem wel eens laten zien bij een film of met uit gaan enzo. Dus uiteindelijk toch maar genomen. Wij volwassenen hebben meestal wel een rijbewijs bij ons, dus je kunt je altijd wel legitimeren, zij hebben dat niet. Zoon heeft inmiddels een rijbewijs, dus die heeft zijn id weer op geborgen, die gebruikt hij nu alleen nog met vakantie in Europa, paspoort is inmiddels ook weer vernieuwd, want we gingen 2 jaar geleden naar de VS, dat had ik anders niet gedaan. Nu gebruiken ze eigenlijk hun paspoort bijna niet meer, omdat in Europa de id-kaart voldoet. Dochter heeft wel een lichte beschadiging aan haar id-kaart, dus die neemt met vliegen wel haar paspoort mee, vanwege strenge security (ze moest 2 weken geleden met school vanaf Brussel vliegen), maar met de auto alleen de id-kaart.

bloemetje

bloemetje

02-05-2016 om 13:43

wat mij verbaast

Wat mij toch een beetje verbaast in sommige reacties, is dat 'er wordt bijna nooit gecontroleerd' als argument wordt gebruikt om geen ID-kaart te willen aanschaffen. Dat vind ik best gek... Je bent gewoon verplicht om je te kunnen legitimeren. Je zegt toch ook niet tegen je kind: je hoeft niet te wachten voor het rode stoplicht, want er wordt toch bijna nooit gecontroleerd?

Aan sommige regels heb je je gewoon te houden.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.